משמרות המהפכה (צילום: Ebrahim Noroozi AP)
Ebrahim Noroozi AP

בעקבות החלטת ביידן: איראן עשויה להקשיח עמדות ולהאיץ את קצב ההעשרת האורניום

אחרי חיסול בכיר משמרות המהפכה וההדלפה אתמול כי ביידן החליט להשאיר את הכוח הצבאי ברשימת ארגוני הטרור, איראן לא ממהרת להגיב ורומזת הלילה שהעניין לא סגור ● בטהרן ממתינים להודעה הרשמית של הבית הלבן וכפי הנראה ממשיכים במגעים מול האמריקאים והמעצמות האחרות מתחת לרדאר ● ובינתיים, איראן ממשיכה לדהור מבחינת כמויות האורניום המועשר ● פרשנות

זה לא היה שבוע מזהיר למשמרות המהפכה האיראניים. השבוע החל בחיסול מתחת לאף של אחד מהקצינים הבכירים ביותר בכוח קודס, והמשיך אתמול עם ההדלפה על החלטת נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן להשאיר את משמרות המהפכה ברשימת ארגוני הטרור.

הקו הנצי בבית הלבן גבר הפעם על הקו היוני. לפני שלושה חודשים, הנשיא ביידן שקל ברצינות את הצעה של צוות המשא ומתן בווינה להוציא את משמרות המהפכה מהרשימה. הצוות שרטט לנשיא נתיב לריכוך הצד האיראני, על מנת להביא אותו להסכם שיאפשר לגלגל את היכולות האיראניות לאחור ויפנה את ארצות הברית לעימות באוקראינה ולהתמודדות הסיזיפית שלה מול סין.

אלא שהתגובה החזקה – וכנראה הבלתי צפויה בעוצמתה – מירושלים ובעיקר משורות המפלגה הדמוקרטית, הפתיעו מאד את הנשיא וסביבתו. ההחלטה על השארת משמרות המהפכה ברשימה היא דחיית הקו שהובילו היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן והשליח המיוחד לשיחות הגרעין רוב מאלי.

איראן לא מיהרה להגיב לדברים. מקור בכיר בטהרן אמר הלילה לעיתונאי עבאס אסלאני – שנחשב מקורב מאד למשטר, במיוחד בענייני הגרעין – כי אל לה לישראל לחגוג מוקדם מדי. האיראנים ממתינים כנראה להודעה הרשמית של ארצות הברית לפני שינקטו בצעד כלשהו.

שר הביטחון בני גנץ עם היועץ לביטחון הלאומי האמריקאי ג'ייק סאליבן בבית הלבן, 19 במאי 2022 (צילום: שמוליק עלמני)
שר הביטחון בני גנץ עם היועץ לביטחון הלאומי האמריקאי ג'ייק סאליבן בבית הלבן, 19 במאי 2022 (צילום: שמוליק עלמני)

מהדברים של אותו מקור בכיר ניתן היה להבין שמגעים מול האמריקאים עדיין מתנהלים מתחת לרדאר, והרושם שיצר הוא שהעניין לחלוטין לא סגור במיוחד בהקשר השחקנים האחרים במגעים בווינה.

מהדברים של אותו מקור בכיר ניתן היה להבין שמגעים מול האמריקאים עדיין מתנהלים מתחת לרדאר, והרושם שיצר הוא שהעניין לחלוטין לא סגור במיוחד בהקשר השחקנים האחרים במגעים בווינה

אלא שכאן נשאלת השאלה כיצד ירדו האיראנים מהעץ אחרי המהלך האמריקאי ובכל זאת יגיעו להסכם? האם הצוות האמריקאי לשיחות וינה יניח על השולחן חבילת פיצוי אחרת, כזו שהבית הלבן והמפלגה הדמוקרטית יוכלו לבלוע? לא ברור.

התבטאות מפתיעה בהקשר הזה מתפרסמת הבוקר בעיתון "ישראל היום". ראש אמ"ן היוצא, האלוף במילואים תמיר הימן, מיישר קו באופן מוחלט עם עמדת שר הביטחון בני גנץ בהקשר להסכם עם איראן. בראיון עמו, שיתפרסם במלואו בסוף השבוע, הימן טוען שהסכם עם איראן בשלב הזה טוב לישראל, שכן הוא יקנה לה זמן נוסף להתארגנות לקראת אופציה צבאית.

כידוע, ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד מתנגדים נחרצות לעמדה הזו. מבחינת צה"ל, הוא חייב עוד זמן ומשאבים כדי לחדד את היכולת, ולכן איראן מפוקחת בהקשר הגרעיני היא הרע במיעוטו.

ראש אמ"ן היוצא, אלוף תמיר הימן (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)
ראש אמ"ן היוצא, אלוף תמיר הימן (צילום: מרים אלסטר/פלאש90)

וכאן נכנסת לתמונה הסוכנות לאנרגיה אטומית של האו"ם. איראן ממשיכה בינתיים לדהור מבחינת כמויות האורניום המועשר.

ערב נסיעתו לוושינגטון בשבוע שעבר, חשף שר הביטחון כי טהרן מחזיקה כיום יותר מ-50 ק"ג של אורניום מועשר לרמה של 60%. לפצצה אחת מספיקה כמות של 42 ק"ג, כלומר את סף הפצצה איראן כבר חצתה בהקשר הכמויות.

ערב נסיעתו לוושינגטון, חשף שר הביטחון כי טהרן מחזיקה כיום יותר מ-50 ק"ג של אורניום מועשר לרמה של 60%. לפצצה אחת מספיקה כמות של 42 ק"ג, כלומר את סף הפצצה איראן כבר חצתה בהקשר הכמויות

הנתון הזה נועד בעיקר לאוזניים של אנשי הסוכנות בווינה. בישראל פועלים מאחורי הקלעים כל העת להחמיר את הדוח הבא של ועידת הנגידים בהקשר האיראני.

עובדתית, איראן לא מאפשרת היום פיקוח באתרים החדשים ליד נתנז, במתקני הייצור של הצנטריפוגות שהוזזו מהמתקן שנפגע בקאראג', ומצרה את צעדי הפקחים בכל ביקור באתר ההעשרה הישן בנתנז. דוח חמור של הסוכנות יצריך פעולה או לפחות תגובה גם של החברות האחרות בסוכנות, ואז האמריקאים לא יהיו לבדם.

נשיא איראן חסן רוחאני מבקר בתערוכה המציגה את הישגי איראן בתחום הגרעין, 10 באפריל 2021 (צילום: Iranian Presidency Office via AP)
נשיא איראן חסן רוחאני מבקר בתערוכה המציגה את הישגי איראן בתחום הגרעין, 10 באפריל 2021 (צילום: Iranian Presidency Office via AP)

לא מן הנמנע כי בעקבות ההחלטה האמריקאית לגבי משמרות המהפכה, האיראנים יקשיחו את המדיניות שלהם עוד יותר, ומעבר לפגיעה בפיקוח גם יגבירו את קצב ההעשרת האורניום. עובדתית, הנתון הזה מלחיץ מאד את המעצמות ואת ישראל, ומבחינת איראן זה קלף המיקוח הטוב ביותר.

איראן צוברת ניסיון רב בהעשרה עצמה, היא משמישה את הצנטריפוגות שפיתחה, ויותר מכל היא צוברת קלפי מיקוח. בכל הסכם, דלדול כמויות האורניום הוא תשלום זול מאד מבחינתה, כל עוד לא נפגעת תשתית הייצור. ואת הידע, הרי אי אפשר לקחת.

עוד 579 מילים
סגירה