לרגל מצעד הדגלים הבוקר עמדות הצדדים

מלך ירדן עבדאללה השני ואבו מאזן (צילום: Khalil Mazraawi/Pool photo via AP)
Khalil Mazraawi/Pool photo via AP
מלך ירדן עבדאללה השני ואבו מאזן

לרגל מצעד הדגלים הבוקר התחדדו העמדות של הצדדים השונים, וכדאי לעדכן אותן לרגל יום ירושלים.

הצד היהודי של המתפללים פרסם לראשונה את מטרת העלייה על ההר – להקים ישיבה של שוחרי המקדש על הר הבית. אחר כך הם ריככו את הדרישה. לא להקים ישיבה ממש, אלא לקיים לימודי דת על ההר ברוח המקדש.

הצד היהודי של המתפללים פרסם לראשונה את מטרת העלייה על ההר – להקים ישיבה של שוחרי המקדש על הר הבית. בהמשך ריככו את הדרישה. לא להקים ישיבה ממש, אלא לקיים לימודי דת על ההר ברוח המקדש

מרוח המודעה אפשר ללמוד כי אלה שעולים להתפלל על ההר מבקשים לייהד אותו, ואם המוסלמים צריכים הוכחה שזאת מטרת המתפללים, יש להם את זה כתוב באותיות קידוש לבנה בפרסומים בתוך האתרים שלהם (חדשות הר הבית, למשל).

מודעה על כנס חירום לקראת יום ירושלים באתר "חדשות הר הבית"
מודעה על כנס חירום לקראת יום ירושלים באתר "חדשות הר הבית"

מן הראוי שגם הישראלים האחרים, שאינם שוחרי חידוש ימי בית המקדש על הר הבית, יהיו מודעים לכך.

כרגע אנו שומעים את הטענה, שנשמעת על פניו מאוד צודקת, מדוע זה תישלל מן היהודים הזכות האלמנטרית של חופש פולחן. זה נושא ראוי לדיון נפרד. אבל ככל שהדברים קשורים בקבוצות המתפללים, על פי העמדות החדשות שהם מפרסמים, השאלה היא לא אם יש או אין זכות תפילה, אלא אם על ההר יישמע "אללהו אכבר", או "ויהא שמי רבא". כלומר: המאבק הוא לא על עצם הזכות לתפילה אלא בפירוש על ייהוד ההר.

עפ"י העמדות החדשות שפרסמו שוחרי הר הבית, השאלה היא לא על הזכות תפילה, אלא אם יישמע על ההר "אללהו אכבר", או "ויהא שמי רבא". המאבק הוא בפירוש על ייהוד ההר

גם בצד הפלסטיני מתחדדות עמדות. לכאורה, אבו מאזן ומלך ירדן עבדאללה מתואמים, אבל הם לא. בעוד מי שמייצג את המלך הוא הווקף המוסלמי, מי שמייצג את אבו מאזן זה המופתי שיח' מוחמד חוסיין.

בפגישתם ברמאללה, אבו מאזן לא קיבל את דרישת המלך להכיר בווקף כגורם המייצג את אל אקצא, אלא התעקש שהמופתי יהיה הגורם המייצג. כדי לממש את הדרישה, אבו מאזן שולח את שיח' מוחמד חוסיין למעצמות אסלאמיות, כמו אינדונזיה ומלזיה, בבקשה שהם יכירו בו כמי שמייצג את אל אקצא ולא הווקף.

גם בהתרחשויות האלימות בהר הבית ברמדאן, פעילי פתח השתתפו בדחיקת רגלי הווקף מן המסגדים כדי להפוך אותם לבסיסי אלימות נגד המשטרה.

ההבדלים בין רמאללה לווקף באו לידי ביטוי גם לקראת מצעד הדגלים. בעוד הווקף קרא לשבאב לא לבוא להר הבית ביום הרגיש, ולהשאיר את הטיפול לדיפלומטיה הירדנית – רדיו פלסטין מעורר את השבאב לעלות על ההר.

פנחס ענברי הוא חוקר בכיר של מזרח התיכון, עיתונאי, סופר, תסריטאי ומשורר. שימש שנים רבות חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה. חיבר ספרי עיון על בבעיה הפלסטינית. הרומנים שחיבר יחד עם אשתו אביבה הם: "על גב סופה" - על אתגרי הקהילות הנוצריות בגליל המערבי בימי המנדט הבריטי מול האסלאם הרדיקלי ומעמד האישה, ו"שומר השאול" עוסק בשחיתות הישראלית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 370 מילים
סגירה