ישראל ויתרה על ראול ולנברג וקיבלה את סרגיי לברוב

שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב יחד עם שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד במוסקבה, 23 בספטמבר 2021 (צילום: Alexander Nemenov/Pool Photo via AP)
Alexander Nemenov/Pool Photo via AP
שר החוץ של רוסיה סרגיי לברוב יחד עם שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד במוסקבה, 23 בספטמבר 2021

מדינת ישראל הייתה המומה מדברי שר החוץ של פוטין, סרגיי לברוב, אשר האשים את היהודים בפשעי הנאצים כאשר טען ש"גם להיטלר היה דם יהודי". נשיא המדינה יצחק הרצוג היה כל כך המום, עד שנדרש לקרוא את הדברים מספר פעמים כדי להאמין.

למרות הגינויים התקיפים מצד ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד, הנשיא הרצוג חשף בפני יהונתן ליס כי בלון הגינויים והזעזוע ריק מתוכן, כאשר אמר שההתבטאות הרוסית לא תפגע ביחסים בין המדינות וביקש להזכיר את תרומתו המכרעת של הצבא האדום בניצחון על הנאצים.

למרות הגינויים התקיפים מצד רה"מ בנט ושר החוץ לפיד, הנשיא הרצוג חשף בראיון כי בלון הגינויים והזעזוע ריק מתוכן, כשאמר כי ההתבטאות הרוסית לא תפגע ביחסי המדינות

רוסיה לא לקחה ברצינות את הגינויים הישראלים. משרד החוץ הרוסי פרסם

"בהיסטוריה, למרבה הצער, יש דוגמאות טרגיות לשיתוף פעולה בין יהודים לנאצים".

מדוע שבקרמלין יתרגשו, אם בעשרים השנים האחרונות מדינת ישראל משתפת פעולה עם הנרטיב של משטר וולדימיר פוטין לגבי מלחמת העולם השנייה?

לא במקרה היה חשוב לנשיא הרצוג לציין בפני ליס את תרומתו המכרעת של הצבא האדום בניצחון על הנאצים. הנרטיב של משטר פוטין שם דגש על מה שמכונה ברוסיה "המלחמה הפטריוטית הגדולה".

הכוונה בתואר הזה היא לניצחון ברית המועצות על הנאצים, תוך מחיקת כל זכר לשיתוף הפעולה בין סטלין להיטלר בין השנים 1939-1941, מחיקת הפשעים שביצעו הכוחות הסובייטיים כלפי מיעוטים, תושבים פולנים ואחרים בשטחים שסופחו לידיהם בעקבות ההסכמות עם היטלר, מחיקת הדיכוי והפשעים שביצעה ברית המועצות במדינות מזרח אירופה לאחר המלחמה, וכן מחיקת זיכרון הפשעים והדיכוי הפנימי שביצע סטלין, שהסמל המובהק שלהם הוא מחנה הגולאג.

הנרטיב הזה היה קיים עוד קודם למשטר פוטין,  אך הוא עשה לו פרסונליזציה, שמשמשת לצרכים בין-לאומיים ופנימיים, כאשר הוא מציג את ברית המועצות וכיום את היורשת שלה, הפדרציה הרוסית בראשותו, כמעצמת-על מיטיבה, וכן את פוטין עצמו כמנהיג לאומי ופטריוטי שמאחד ומגן על העם הרוסי.

מדינת ישראל סייעה למשטר פוטין לבסס את הנרטיב ההיסטורי השקרי בשתי דרכים מרכזיות – ויתור על בירור גורלו של חסיד אומות עולם ראול ולנברג, ואימוץ הנרטיב על ה"מלחמה הפטריוטית הגדולה", תוך הסכמה שהכחשתה שוות ערך בחומרתה להכחשת שואת היהודים.

מדינת ישראל סייעה למשטר פוטין לבסס את הנרטיב ההיסטורי השקרי בשתי דרכים מרכזיות – ויתור על בירור גורלו של חסיד אומות עולם ראול ולנברג, ואימוץ הנרטיב על ה"מלחמה הפטריוטית הגדולה"

ב-26.11.1963, יד ושם הכיר בדיפלומט השוודי ראול ולנברג כחסיד אומות העולם, בעקבות מעשיו להצלת יהודי הונגריה מהשמדתם. בין היתר, ולנברג ניפק ליהודים דרכונים שוודים פיקטיביים, ארגן מזון, בגדים ותרופות, והקים "בתים שוודיים" בהם רבבות יהודים קיבלו מקלט עד לסיום המלחמה.

באתר האינטרנט של יד ושם נכתב:

"ב-17 בינואר 1945 חזר ולנברג לבודפשט בליווי חיילים סובייטים, והעיר שאיננו יודע אם הוא אורח הסובייטים או אסירם. מאז נעלמו עקבותיו ועקבות נהגו וילמוש לאנגפלדר. גם שאר אנשי הצירות הוחזקו בידי הסובייטים אך הם חזרו אחרי כמה חודשים דרך בוקרשט ומוסקבה לשטוקהולם. גורלו של ולנברג נתון בערפל עד עצם היום הזה. היו דווחים שנראה בכלא הרוסי, ורק אחרי שנים רבות הודו הרוסים שהאיש מת בכלא. למרות ועדת בדיקה משותפת רוסית-שבדית, עדיין רב הסתום על הנגלה".

עד לקריסת ברית המועצות, מטעמים שונים, מאמציהן של שבדיה ומדינת ישראל לברר את גורלו של ולנברג היו מצומצמים ביותר. זאת אף שהייתה תקווה שהוא עודנו בחיים.

לאחר הקמת הפדרציה הרוסית בשנת 1991, ותהליכי הדמוקרטיזציה שכללו פתיחה מוגבלת של ארכיוני רשויות הביטחון והקג"ב, גברו המאמצים על ידי בני משפחתו של ולנברג, פעילי ציבור, ארגונים ואף מצד ממשלת שבדיה.

ב-31.12.1999, פוטין מונה לראשונה לנשיא בפועל, בעקבות התפטרותו של בוריס ילצין. כחצי שנה לאחר מכן, בתחילת חודש יוני 2000, ממשלת ישראל שלחה את השגריר בדימוס, יוחנן ביין, בשליחות מיוחדת למוסקבה.

גורל ולנברג נתון בערפל עד עצם היום הזה. היו דווחים שנראה בכלא הרוסי, ורק אחרי שנים רבות הודו הרוסים שהאיש מת בכלא. למרות ועדת בדיקה משותפת רוסית-שבדית, עדיין רב הסתום על הנגלה"

בהודעת משרד החוץ נכתב ש"מטרת השליחות הייתה לעמוד על התקדמות חקר גורלו של הדיפלומט השבדי". צוין ש"מסקנת בני השיח הרוסים היא שהמסמכים הקשורים לנושא הושמדו ע"י השירותים החשאיים של ברה"מ דאז", וכי סגן שר החוץ והנציגים הרוסים האחרים חזרו והדגישו שמאמציהם בנושא זה "משולבים ברצונם להפגין את השינוי במדיניותה ובמערכת יחסיה של רוסיה החדשה".

מסוף שנת 1999 ועד למחצית שנת 2000, הכוחות הרוסים היו עסוקים בהשטחה עד עפר של גרוזני, בירתה של הרפובליקה הצ'צ'נית הבדלנית, ולכן היה קשה להשתכנע מטענות סגן שר החוץ הרוסי על "רוסיה חדשה".

ישראל הבינה שסוגיית ולנברג רגישה למשטר פוטין לא פחות מכפי שהייתה עבור המשטר הסובייטי, ולכן העדיפה להתמקד בבניית יחסים טובים עם פוטין ולהשאיר לממשלת שבדיה את העיסוק בוולנברג.

בהודעה שפרסם משרד החוץ, לאחר פגישה של ראש הממשלה אריאל שרון עם ראש ממשלת שבדיה, Goran Persson, ב-15.3.2005, נכתב שהאחריות לטיפול בעניין ולנברג היא בידי ממשלת שבדיה.

ב-17.7.2006, חבר הכנסת נתן שרנסקי הגיש הצעת חוק לחייב את ממשלת ישראל לחקור, בעצמה או באמצעות הקצאת משאבים לגופים וליחידים אחרים, את נסיבות היעלמותו של ראול ולנברג ומה עלה בגורלו, וכי מזכיר הממשלה ידווח לכנסת אחת לשנה על פעולות הממשלה בעניין. ההצעה אפילו לא הועלתה להצבעה.

שרנסקי הגיש הצעת חוק לחייב את ממשלת ישראל לחקור, בעצמה או בהקצאת משאבים לגופים וליחידים אחרים, את נסיבות היעלמות ראול ולנברג ומה עלה בגורלו. ההצעה אפילו לא הועלתה להצבעה

ביום 18.8.2009, הנשיא שמעון פרס נפגש במוסקבה עם הנשיא הרוסי דמיטרי מדבדב, אשר מונה לנשיאות כדי לאפשר לפוטין להמשיך לנהל את המדינה מכיסא ראש הממשלה.

שמעון פרס ודמיטרי מדבדב, מתוך פרסום של הקרמלין
שמעון פרס ודמיטרי מדבדב, מתוך פרסום של הקרמלין

בהודעה משותפת שישראל ורוסיה פרסמו, נכתב כי מדבדב ופרס "הביעו את זעמם על הניסיונות להכחיש את תרומתה העצומה של ברית המועצות בניצחון על גרמניה הנאצית ולהטיל ספק בפשע השואה".

כלומר, הכחשת נרטיב ה"מלחמה הפטריוטית הגדולה" של פוטין שוות ערך בחומרתה להכחשת שואה. ההודעה, שפורסמה לקראת ציון 70 שנים לפרוץ מלחמת העולם השנייה, כמובן התעלמה מכך שהמלחמה החלה ב-1.9.1939 בתקיפה של גרמניה הנאצית על פולין, כאשר ב-17 בספטמבר ברית המועצות פלשה לחלקה המזרחי של פולין בהתאם להסכם ריבנטרופ–מולוטוב.

בפברואר 2010, במהלך ביקורו של ראש הממשלה נתניהו במוסקבה, הוא הבטיח לפוטין שתוקם בישראל אנדרטה לניצחון הצבא האדום על הנאצים. בהודעה של דוברות ממשלת נתניהו מ-9.5.2010 נכתב:

"ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודיע היום בישיבת הממשלה כי ממשלת ישראל תקים אתר הנצחה לאומי לציון ניצחון הצבא האדום על גרמניה הנאצית, היום לפני 65 שנים. על הקמת 'אנדרטת הניצחון' סיכם רה"מ נתניהו עם ולדימיר פוטין, ראש ממשלת רוסיה, בעת ביקורו האחרון במוסקבה לפני כ- 3 חודשים".

פוטין הגיע בעצמו לטקס חניכת האנדרטה בנתניה שהתקיים ב-25.6.2012 והביע את שביעות רצונו:

"אנו מוקירים את ישראל כשותפה לרגשות הכנים שלנו. היום, בחנוכת האנדרטה אנו מתאבלים יחד על מי שנפל בשדות הקרב, ועל מי שמתו מפצעים ומרעב, מי שסבל מהתעללות במחנות המוות. השואה היא אחד מהדפים השחורים, הטרגיים והמביישים בהיסטוריה העולמית. עד היום אי אפשר להשלים עם ההתאכזרויות חסרות-התקדים של הנאצים. אך היה זה הצבא הסובייטי ששם קץ לשיגעון הזה".

ב-9.5.2018, ראש הממשלה דאז נתניהו השתתף יחד עם פוטין במצעד הניצחון על גרמניה הנאצית לציון 73 שנים, בכיכר האדומה במוסקבה. לאחר המצעד, הם הניחו זרים לחייל האלמוני באנדרטה לזכר לחיילי הצבא האדום שנפלו במלחמת העולם השנייה ומקום קבורתם אינו נודע.

בנסיבות אלה, מפתיע שעדיין היו מי שהופתעו כאשר באירוע של פורום השואה הבינלאומי, בראשות משה קנטור, אוליגרך ומיליארדר שמקורב לפוטין, שנערך בשיתוף יד ושם ובחסות הנשיא ראובן ריבלין ב-23.1.2020, הוקרנו סרטונים המאמצים את נרטיב משטר פוטין לגבי ה"מלחמה הפטריוטית הגדולה". לא נכללה בהם התייחסות לשיתוף הפעולה בין היטלר וסטלין, במפות הוצגו במכוון גבולות שגויים של פולין ושכנותיה, וברית המועצות תוארה כמי ששחררה את אירופה כמעט לבדה. לפוטין התאפשר לנאום, אך מארגני הטקס דחו את בקשתו של נשיא פולין לשאת דברים. יד ושם פרסם בהארץ התנצלות על "אי-הדיוקים".

באירוע הוקרנו סרטונים המאמצים את נרטיב משטר פוטין לגבי ה"מלחמה הפטריוטית הגדולה". לא נכללה בהם התייחסות לשיתוף הפעולה בין היטלר וסטלין, בריה"מ תוארה כמי ששחררה את אירופה כמעט לבדה ועוד

מדוע בירור גורלו של ולנברג היה עלול לערער על נרטיב ה"מלחמה הפטריוטית הגדולה" של פוטין שישראל אימצה? התשובה התבררה בכנס של ארגון "ממוריאל אינטרנשיונל" בעניין ולנברג, שהתקיים במוסקבה ב-22.10.2016.

הארגון שהוקם בשלהי ברית המועצות, עסק בתיעוד, בחשיפה ובזיכרון של פשעי המשטר הסובייטי, ובהמשך גם בתיעוד ובחשיפה של הפשעים והדיכוי הפנימי ברוסיה ובפרט במלחמה בצ'צניה. כלומר, את הפשעים של משטר פוטין.

על רקע ההפגנות נגד המדיניות של פוטין והיקף תופעת השחיתות, שהחלו עם הבחירות לדומא בשנת 2011, בשנת 2012 פוטין ותומכיו בדומא החלו בקידום חקיקה שנועדה להפליל את מבקריו ולצמצם את שאריות המרחב הדמוקרטי במדינה.

בין היתר, בנובמבר 2012 חוקקו תיקוני חקיקה נגד "סוכנים זרים", שחייבו ארגונים העוסקים בפעילות פוליטית ומקבלים מימון זר להירשם כ"סוכנים זרים" ולהיות כפופים לשלל ביקורות ותהליכים ביורוקרטיים, שאי השלמתם עלולה להביא להטלת סנקציות ואף לאיסור על פעילותם. מתחילת 2013 משטר פוטין החל להכריז על גופים וקבוצות הקשורות ל"ממוריאל אינטרנשיונל" כ"סוכנים זרים" במטרה לעצור את פעילותם.

הארגון, שהוקם בשלהי בריה"מ, עסק בתיעוד, חשיפה וזיכרון פשעי המשטר הסובייטי, ובהמשך גם בתיעוד ובחשיפת הפשעים והדיכוי הפנימי ברוסיה ובפרט במלחמה בצ'צניה. כלומר, את פשעי משטר פוטין

שבועיים לפני הכנס על ולנברג, ב-4.10.2016, "ממוריאל אינטרנשיונל" הוכרז כ"סוכן זר". הדיסידנט והיסטוריון Arseniy Roginsky, ממייסדי "ממוריאל אינטרנשיונל" ומי שעמד בראשו באותה העת, ובעצמו נרדף ונעצר על ידי המשטר הסובייטי, הסביר בכנס כיצד במהלך החיפוש בארכיונים של מידע לגבי ולנברג חוקרי "ממוריאל" שיכללו את שיטות המחקר שלהם וגילו פרטים על אסירים אחרים:

"ראינו בתיקים האישיים הללו, דברים מדהימים: פקודות העברה מתא לתא או מבית סוהר לכלא. ראינו שם תיעוד על חקירות ומסמכים רבים אחרים שיכולים לקבוע את גורלו של האסיר".

Roginsky הסביר את החשיבות העצומה של הדבר:

"ה'מטבח' הפנימי של הטרור החל להיפתח בפנינו. חיפשנו את ולנברג. זה הדבר הכי חשוב בשבילי. אבל למעשה, מה שנעשה חשוב בהחלט לכל ההיסטוריה של הטרור הסובייטי. אתה מגלה סוגים חדשים של מקורות. אתה מניח שבילים כאלה, שעליהם הולכים אנשים שמחפשים אחר אסירים סובייטים לא מפורסמים שנעלמו במחנות. הם מבקשים מסמכים מסוג זה, הם משווים משהו. הקשר הזה בין גורלו של אדם מאוד מפורסם, חשוב מאוד, אדם אגדי, אדם שנעלם יחד עם גורלם של אחינו הסובייטים שנעלמו, עבורנו, בממוריאל, חשוב לאין שיעור".

הנה כי כן, בירור גורל ולנברג לא רק מאיים על משטר פוטין בשל המקרה הספציפי והמבוכה שחשיפת פרטים נוספים לגביו עלולה לגרום, אלא גם כי פרשת ולנברג עלולה לעורר עניין ולחשוף פרטים לגבי משטר הטרור הסובייטי כולו ועל קורבנותיו הנוספים. ב-18.12.2017, Roginsky נפטר בתל אביב.

בירור גורל ולנברג לא רק מאיים על משטר פוטין בשל המבוכה שחשיפת פרטים לגביו עלולה לגרום, אלא גם כי הפרשה עלולה לחשוף פרטים לגבי משטר הטרור הסובייטי כולו ועל קורבנותיו הנוספים

בצעד דרמטי, שמובן כיום כחלק מההכנות של פוטין לקראת המלחמה באוקראינה, באמצעות חיסול האופוזיציה הפנימית ברוסיה, ב-11.11.2021 משטר פוטין הגיש לבית המשפט דרישה לסגור את ארגון "ממוריאל אינטרנשיונל" בנימוק שהפר את חוק ה"סוכנים הזרים".

ב-28.12.2021, בית המשפט העליון של רוסיה אישר זאת. אין זה מקרה שארגון למחקר ולהנצחה שערער על הנרטיב של משטר פוטין לגבי "המלחמה הפטריוטית הגדולה" הוצא אל מחוץ לחוק, זמן קצר אחרי שנקבעו כלא חוקיים הארגונים שהקים מנהיג האופוזיציה אלכסיי נבלני.

מבחינת פוטין הפעילות של ארגון "ממוריאל" הייתה לא פחות מסוכנת מהפגנות הענק שנבלני הצליח לארגן בכל רחבי המדינה.

שלושה ימים לפני תחילת המלחמה הכוללת של רוסיה באוקראינה, ב-21.2.2022, פוטין נשא נאום במשך כ-40 דקות בו הסביר מדוע אוקראינה והעם האוקראיני הם פיקציה.

לנוכח טיעוניו השיקריים והקונספרטיביים, חלק מהפרשנים והמומחים ניסו לאסוף רמזים לכך שפוטין ירד מהפסים, אך כמתואר, מבחינת פוטין המאבק על הנרטיב הוא לא פחות חשוב מהמאבק באמצעות טילים, מטוסים וטנקים.

לנוכח טיעוניו השיקריים והקונספרטיביים, חלק מהפרשנים והמומחים חיפשו רמזים שירד מהפסים, אך מבחינתו המאבק על הנרטיב לא פחות חשוב מהמאבק המזוין

ב-6.4.2022, ממשלת בריטניה הודיעה שבעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה, היא החליטה להטיל סנקציות על האוליגרך קנטור, אשר ארגן בשיתוף עם יד ושם את כנס "אי- הדיוקים" בינואר 2020.

לפי ההודעה קנטור לא רק סייע לפוטין במלחמה על הנרטיב, אלא גם לתעשיות שפוטין משתמש בהן כדי לתמוך בכלכלת המלחמה שלו באוקראינה.

עוד טרם להתבטאות האנטישמית של שר החוץ הרוסי, פוטין חזר והסביר כי מטרת "המבצע המיוחד" שהחל לפני חודש וחצי היא "דה־נאציפיקציה" של אוקראינה. ממשלת בנט-לפיד נזהרה מלגנות את פוטין על כך.

לפי הודעה של לשכת ראש הממשלה נפתלי בנט, ביום 5.5.2022 פוטין התנצל בשיחה על הדברים שאמר לברוב, אך בדומה לקודמיו בתפקיד גם בנט אימץ את הנרטיב של פוטין.

על פי ההודעה:

"פוטין ובנט הדגישו את חשיבותו המיוחדת של 9 במאי, יום הניצחון על גרמניה הנאצית, לרוסים ולישראלים, וזכר קורבנות המלחמה – בהם גם קורבנות השואה. בנט ציין את תרומת הצבא האדום לניצחון במלחמת העולם השנייה".

ממשלת בריטניה הודיעה שבעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה, היא החליטה להטיל סנקציות על האוליגרך קנטור, שארגן בשיתוף עם יד ושם את כנס "אי- הדיוקים" בינואר 2020

מדינת ישראל ויתרה על ולנברג וקיבלה את לברוב. ממשלת בנט-לפיד יכולה לוותר על זעקות השבר המזויפות ולאכול את הדייסה השקרית והאנטישמית שהיא וקודמותיה בישלו. פוטין יכול להיות סמוך ובטוח שהיחסים יימשכו כרגיל.

עו"ד איתי מק הוא פעיל ועורך דין לזכויות אדם, שימש כיועץ המשפטי לכתיבת דוח "פייק ניוז והפגיעה בזכויות אדם: אתגרים והתמודדות" של מכון "זולת לשוויון וזכויות אדם".

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,952 מילים
סגירה