סין, רוסיה ואיראן. אילוסטרציה (צילום: iStock)
iStock

ארה"ב מאשימה: חברות רוסיות וסיניות עזרו לכוח קודס האיראני לעקוף את הסנקציות

האמריקאים טוענים שהמשטר הרוסי תורם להעצמה של כוח קודס האיראני ● מתנגדי הנורמליזציה עם ישראל נגד הסופר המצרי עלאא אל-אסואני ● לאחר הבחירות בלבנון: הרופאים שובתים, המטבע בשפל ● שתי דמויות מוכרות בעולם הערבי נכשלו בלשונם ● ולפני 55 שנה, נאצר חסם את מצרי טיראן ● קסניה סבטלובה מסכמת שבוע במזרח התיכון

המשטר הרוסי תורם להעצמה של כוח קודס האיראני

ארצות הברית הטילה השבוע סנקציות כלכליות על חברות רוסיות וסיניות אשר שימשו כרשת הברחת נפט איראני והלבנת הון עבור כוח קודס של משמרות המהפכה של איראן. ממשרד האוצר האמריקני נמסר כי הרשת הונהגה על ידי אנשי כוח קודס בהווה ובעבר ונתמכה על ידי דרגים בכירים בממשלת רוסיה, וכללה חברות סיניות ודיפלומט אפגני לשעבר.

הרשת גייסה מאות מיליוני דולר לכוח קודס של איראן ולחזבאללה, בעלת בריתה הלבנונית של טהרן, וסייעה לאיראן לתמוך בארגוני טרור ברחבי העולם.

הידיעה הזאת עברה כמעט מתחת לרדאר בישראל למרות שמדובר בטענה כבדת משקל ביותר נגד המשטר הרוסי שתורם להעצמה נוספת של כוח קודס האיראני. מדובר בכוחות מיוחדים של הרפובליקה האסאלמית, חלק ממשמרות המהפכה, האמונים על ביצוע של פעולות חשאיות מחוץ לאיראן.

"כוח קודס" עובד על שלל פרויקטים המאיימים על ישראל – בין אם זה נעשה עם חזבאללה בלבנון או בסמוך לגבול הישראלי בסוריה – ומתכנן פיגועים נגד אזרחים ישראלים ויהודים ברחבי העולם. מדובר באויב מר של מדינת ישראל והעם יהודי.

"מפעל ההזנה" הרוסי-סיני-איראני שנחשף על ידי ארה"ב שופך אור נוסף על הפעילות החשאית של רוסיה במזרח התיכון, פעילות שמכוונת נגד ישראל. רק לפני שנים בודדות ראש ממשלת ישראל  בנימין נתניהו התפאר בידידותו עם הנשיא ולדימיר פוטין והציג בגאווה את התמונה המשותפת שלהם בקמפיין "ליגה אחרת". ובכן, עם ידידים כאלה לא צריך אויבים.

מתנגדי הנורמליזציה עם ישראל נגד הסופר המצרי

הריאיון המפתיע של הסופר המצרי המצליח והמרתק עלאא אל-אסואני לג'קי חוגי, פרשן לענייני ערבים בגלי צה"ל, עשה הדים לא רק בישראל, אלא גם ברשתות החברתיות בשפה הערבית ועורר את זעמם של רבים במצרים ובמדינות ערביות אחרות.

בראיון ראשון לתקשורת ישראלית, אסוואני סיפר על הספרו האחרון "רפובליקת כאילו". הרומן הזה מספר גם את סיפורה של המהפכה בכיכר תחריר בשנת 2011 וגם מצייר את דיוקנו של המשטר המצרי האוטוריטרי, התקשורת המגויסת ואנשי הדת שמשמשים בתור חותמת גומי.

בעקבות האשמות ונאצות רבות שנפוצו ברשת לאחר דבר פרסום הראיון בישראל, אסואני נאלץ להוציא הודעה בה טען שהוא בסה"כ הקליט כמה תשובות לשאלות שנשלחו לסוכן הספרותי שלו בלונדון, מבלי לדעת את זהות המראיינים. "הם היו צריכים לציין שהמקור הוא הסוכן הספרותי שלי שמסר להם את ההקלטה, ולא אני", כתב הסופר שמתגורר כבר מספר שנים בגרמניה.

בעקבות האשמות ונאצות רבות לאחר דבר פרסום הראיון בישראל, אסואני נאלץ להוציא הודעה בה טען שהוא בסה"כ הקליט כמה תשובות לשאלות שנשלחו לסוכן הספרותי שלו בלונדון, מבלי לדעת את זהות המראיינים

בעבר, כאשר "בית יעקוביאן", רב-מכר עתיר פרסים של אסוואני שבמידה רבה ניבא את מהפכת תחריר, תורגם לעברית ויצא לאור בישראל, מתנגדי הנורמליזציה כבר תקפו את הסופר המצרי המפורסם וטענו שחטא פעמיים – גם בגלל ש"בייש את מצרים" וגם בגלל ששיתף פעולה עם "הישות הציונית". גם אז אסוואני הכחיש את הדברים וטען שלא ידע שספרו הגיע גם למדפים של חנויות הספרים בישראל.

הסיפור העצוב שופך אור על היחס לנורמליזציה עם מדינת ישראל במצרים. בשנים האחרונות גברו שיתופי הפעולה בין ישראל למצרים בתחומים הביטחוניים והכלכליים, אך ברמה העממית התנגדות לנורמליזציה עם "הישות הציונית" לא פחתה.

בשנים האחרונות גברו שיתופי הפעולה בין ישראל למצרים בתחומים הביטחוניים והכלכליים, אך ברמה העממית התנגדות לנורמליזציה עם "הישות הציונית" לא פחתה

בעוד ישראל מנסה לפתח יחסים עם עוד ועוד מדינות ערביות במפרץ ובצפון אפריקה, במדינות הנורמליזציה הוותיקות כגון מצרים וירדן הסנטימנט האנטי-ישראלי ממשיך להיות חזק ועוצמתי ביותר.

לאחר הבחירות בלבנון: הרופאים שובתים, המטבע בשפל

הבחירות לפרלמנט הלבנוני הסתיימו והקולות נספרו, אך הדיון על ההפרות הרבות שהתקיימו בעת ההצבעה נמצא בעיצומו. מפלגות מאשימות זו את זו בקניית קולות – בתנאים של משבר כלכלי מתמשך אין מחסור באזרחים שמוכנים להמיר את בחירתם בקלפי בקופון לדלק, תרופות או סל מזון.

מנהלי קלפיות עומדים בתור בביירות כדי לקבל את ארגזי הקלפי שלהם לפני הבחירות לפרלמנט בלבנון, 13 במאיר 2022 (צילום: AP Photo/Bilal Hussein)
מנהלי קלפיות עומדים בתור בביירות כדי לקבל את ארגזי הקלפי שלהם לפני הבחירות לפרלמנט בלבנון, 13 במאיר 2022 (צילום: AP Photo/Bilal Hussein)

משקיפים לבנוניים רבים התלוננו במשטרה על איומים והטרדות שספגו ביום הבחירות, ומתברר שהופעות טלוויזיוניות של מועמדים מסוימים התאפשרו בזכות תשלום נאה לתחנה.

טענות על זיופים וקניית קולות נשמעות באופן לא מפתיע מאותו צד של המפה הפוליטית שאיבד את הרוב בפרלמנט – חזבאללה והתנועה הפטריוטית החופשית של מישל עאון.

ההפסד בבחירות עדיין לא משנה סדרי עולם במדינה השסועה שבגרונה אוחז ארגון טרור עוצמתי עם צבא מיומן ואמצעים כלכליים לא מבוטלים, אך יחד עם זאת נראה שהשבוע מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה יצא מגדרו על מנת למקד את תשומת הלב הציבורית ביום השנה ליציאה של צה"ל מדרום לבנון ובמצב במסגד אל-אקצא – כל דבר, רק לא תוצאות הבחירות.

מזכ"ל חזבאללה חסן נסראללה יצא מגדרו על מנת למקד את תשומת הלב הציבורית ביום השנה ליציאה של צה"ל מדרום לבנון ובמצב במסגד אל-אקצא – כל דבר, רק לא הבחירות

בינתיים הלירה הלבנונית ממשיכה בצניחה חופשית. השבוע עוד שיא נשבר – בשוק השחור בלבנון  מחירו של הדולר טיפס ל-35,600 לירות (לפני פרוץ המשבר שוויו היה כ-1,500 לירות). ללא ממשלה, נשיא או מדיניות חדשים ברקע לא יהיו השקעות או תוכניות סיוע נדיבות.

רופאים מפגינים בביירות על תנאי העסקתם, 26 במאי 2022 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
רופאים מפגינים בביירות על תנאי העסקתם, 26 במאי 2022 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)

בתוך כך, בתי החולים במדינה הכריזו על שביתה בת יומיים שבמהלכה הם יטפלו רק בחולים קריטיים וחולי דיאליזה. במספר בתי חולים טוענים שבגלל ההגבלות של הבנק המרכזי הם אינם מסוגלים לשלם שכר לרופאים ואחיות.

המדינה הלבנונית משולה היום לחולה שנמצא בקריסה טוטאלית של מערכות קריטיות, ואין שום שיקוי פלא שיכול לרפא את החולי הנורא הזה.

נכשלו בלשונם

שתי דמויות מוכרות בעולם הערבי מצאו את עצמם השבוע בעיצומה של סערה בגלל התבטאויות שנויות במחלוקת.

השחקן והקומיקאי הסורי דורייד לחאם, שפעם נחשב לכוכב-על ברחבי העולם הערבי, האשים את  ארה"ב ואת סעודיה בפגיעה בחפים מפשע בתימן.

"אמריקה ואלה שנמצאים איתה באזור הם אלה שתקפו את תימן. העם המסכן והעני הזה שהניף את דגל פלסטין בכל הפסטיבלים שלו נטבח יומם ולילה במטוסים עם ארטילריה וטילים, ואף אחד אינו מניד עפעף", אמר לחאם בסרטון וידיאו שהופץ על ידי סוכנות הידיעות הסורית ומיד גרר תגובות נזעמות נגדו ברשת.

"אמריקה ואלה שנמצאים איתה באזור הם אלה שתקפו את תימן. העם המסכן והעני הזה שהניף את דגל פלסטין בכל הפסטיבלים שלו נטבח יומם ולילה במטוסים עם ארטילריה וטילים, ואף אחד אינו מניד עפעף"

כותבים סעודיים האשימו אותו בהתעלמות מהפשעים האיראניים נגד חפים מפשע. "הצבוע הזה כותב על תימן ומתעלם ממה שקרה לארצו ההרוסה בגלל איראן", הצהיר כתב ובלוגר סעודי בשם פהד דבייג'י.

רבים אחרים ענו ללחאם שזקנתו מביישת את נעוריו. גם בשנות השבעים והשמונים כאשר לחאם היה כוכב-על ודמות מוכרת בכל בית לא חסרו סכסוכים בין מדינות ערביות, אך בעידן הרשתות החברתיות והקרבות האינטרנטיים, העימותים המדיניים לא פוסחים גם על תחום התרבות.

בכל אופן, סביר להניח שהתוכניות האיקוניות של דורייד לחאם לא ישודרו בקרוב בסעודיה או באיחוד נסיכויות המפרץ, למרות ההתקרבות האיטית בין דמשק לעולם הערבי.

כוכב שני שהסתבך עם אמירה בעייתית השבוע הוא "המיליונר" ושר התקשורת הלבנוני לשעבר ג'ורג' קרדאחי. המגיש של השעשועון הפופולרי "מי רוצה להיות מיליונר" ביקר השבוע בבגדד והתבדח על כך שבעידן של סדאם חוסיין בשנות השמונים "עיראק נראתה הרבה יותר טוב".

המגיש של השעשועון הפופולרי "מי רוצה להיות מיליונר" ביקר השבוע בבגדד והתבדח על כך שבעידן של סדאם חוסיין בשנות השמונים "עיראק נראתה הרבה יותר טוב"

קרדאחי חטף לא מעט נאצות ברשת מגולשים שהאשימו אותו בכך שהוא למעשה תומך מפלגת בעת' (מפלגתו של סדאם חוסיין). בשנה שעברה קרדאחי נאלץ להתפטר מתפקידו כשר התקשורת בגלל אמירה בעייתית אחרת בה האשים את ארצות המפרץ באסון הומניטרי שמתרחש בתימן. ההתבטאות הזאת גם גררה עיצומים סעודיים נגד לבנון שנמשכו מספר חודשים.

יחד עם זאת, במהלך שתי הפרשיות שטלטלו את הרשתות החברתיות בערבית השבוע לא מעט גולשים הביעו צער על תרבות הביטול ועל הפילוג העמוק ששורר בעולם הערבי. "פעם החיים לא היו טובים או קלים יותר, אבל הם בהחלט היו הרבה יותר פשוטים. אפשר היה להעריץ שחקן מבלי לחשוב מה מוצאו ומה הוא חושב על פוליטיקה", כתב אחד מהם.

היום הזה בתולדות מזרח התיכון: מצרים חוסמת את מצרי טיראן

ב-23 במאי 1967, במהלך שנחשב לקזוס בלי (עילת מלחמה), סגרה מצרים את מצרי טיראן למעבר אוניות ישראליות וחסמה בכך את הנתיב היחיד של ישראל לאסיה ולאיראן, שהייתה ספקית הנפט הראשית של המדינה היהודית באותם ימים.

נשיא מצרים גמאל עבד אל-נאצר שלהב את ההמונים המצרים וברחבי העולם הערבי באומרו "ידענו כי סגירת מצרי עקבה (טיראן) פירושם מלחמה עם ישראל…המטרה תהיה החרבתה של ישראל".

נשיא מצרים גמאל עבד אל-נאצר שלהב את ההמונים המצרים וברחבי העולם הערבי באומרו "ידענו כי סגירת מצרי עקבה (טיראן) פירושם מלחמה עם ישראל…המטרה תהיה החרבתה של ישראל"

נשיא מצרים גמאל עבד אל נאצר מתקבל בתשואות ברחובות קהיר ב-28 ביולי 1956, בעקבות הכרזתו על הלאמת תעלת סואץ (צילום: AP Photo)
נשיא מצרים גמאל עבד אל נאצר מתקבל בתשואות ברחובות קהיר ב-28 ביולי 1956, בעקבות הכרזתו על הלאמת תעלת סואץ (צילום: AP Photo)

המלחמה, כך הסביר נאצר, תהיה לא רק על מצרי טיראן אלא על קיומה של מדינת ישראל. על פי ההודעות של דוברים בקהיר, "כל ספינה ישראלית שתעבור במצרים תיעצר על ידי המשמרות המצריות באזור שארם א-שייח.

לאחר ההכרזה המצרית, ארה"ב המליצה לאזרחיה לעזוב את מזרח התיכון שהתקרב בעוד צעד משמעותי אחד אל עבר המלחמה שמבחינת משקיפים רבים בשלב הזה הייתה בלתי נמנעת.

עוד 1,302 מילים
סגירה