השליח האמריקאי לענייני הסכסוך הישראלי-פלסטיני, האדי עמר, בפגישה עם ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתייה ברמאללה, 13 ביולי 2021 (צילום: WAAFA)
WAAFA

פרסום ראשון ארה"ב החליטה על צעדים לחיזוק קשריה עם הפלסטינים

אחרי שביידן נסוג מהבטחתו לפתוח מחדש את הקונסוליה לענייני הפלסטינים בירושלים, הבית הלבן החליט כי סגן עוזר מזכיר המדינה לענייני הסכסוך הישראלי-פלסטיני יקודם לדרגת השליח המיוחד לפלסטינים ● היחידה לענייני פלסטינים בשגרירות ארצות הברית בישראל תדווח ישירות לו - ולא לשגריר

ממשל ביידן החליט על שורה של צעדים שנועדו לחזק את הקשרים הדיפלומטיים עם הפלסטינים במקום לפתוח מחדש את הקונסוליה האמריקאית בירושלים – תוכנית שנגנזה באי-רצון על רקע התנגדותה של ישראל.

על פי שני גורמים רשמיים, אמריקאי ופלסטיני, שדיברו עם זמן ישראל, נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן יקדם את סגן עוזר מזכיר המדינה לענייני ישראל והפלסטינים, האדי עמר, לתפקיד השליח המיוחד לפלסטינים.

עמר יישאר בוושינגטון, אבל יערוך ביקורים שגרתיים באזור ויעבוד בקשר הדוק עם המחלקה לענייני פלסטינים, שכיום מתפקדת כאגף של שגרירות ארצות הברית בישראל ויושבת בבית הקונסוליה הישן בירושלים.

עמר יישאר בוושינגטון, אבל יערוך ביקורים שגרתיים באזור ויעבוד בקשר הדוק עם המחלקה לענייני פלסטינים, שכיום מתפקדת כאגף של שגרירות ארצות הברית בישראל ויושבת בבית הקונסוליה הישן בירושלים

הדיפלומטים של המחלקה עבדו בנפרד מהשגרירות, עד שנשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ סגר את הנציגות בפועל אצל הפלסטינים ב-2019.

הקונסוליה לשעבר של ארצות הברית ברחוב אגרון בירושלים במרץ 2019 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
הקונסוליה לשעבר של ארצות הברית ברחוב אגרון בירושלים במרץ 2019 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)

ממשל טראמפ תלה את ההחלטה בסיבות של יעילות, אבל היות ששנה קודם לכן הוא העביר את שגרירות ארצות הברית לירושלים, הצעד הזה נתפס ברשות הפלסטינית כשנמוך של יחסיה עם ארצות הברית. באופן כללי, רמאללה סירבה לעמוד בקשר עם המחלקה לענייני פלסטינים, שממשיכה לפעול מבניין הקונסוליה הישן ברחוב אגרון במרכז ירושלים.

אולם במהלך שנועד לשוב ולהפריד בין הדיפלומטים המשרתים את הפלסטינים לבין הדיפלומטים המשרתים את הישראלים, היחידה לענייני פלסטינים תתחיל לדווח באופן רשמי ישירות לעמר בוושינגטון, במקום לשגריר ארצות הברית בישראל, כך לדברי הגורם האמריקאי והגורם הפלסטיני.

בדצמבר האחרון אמר דיפלומט אמריקאי לזמן ישראל כי היחידה לענייני פלסטינים כבר מדווחת בפועל ישירות לוושינגטון, אך הממשל מעולם לא הסדיר את ההליך הזה בצורה רשמית או הכריז עליו.

שני הגורמים הרשמיים ששוחחו עם זמן ישראל בשבוע שעבר אמרו כי ממשל ביידן מקווה להשלים את שורת הצעדים הזו לפני ביקורו של נשיא ארצות הברית בישראל ובגדה המערבית, הצפוי להתקיים בסוף יוני.

שני הגורמים הרשמיים ששוחחו עם זמן ישראל בשבוע שעבר אמרו כי ממשל ביידן מקווה להשלים את שורת הצעדים הזו לפני ביקורו של נשיא ארצות הברית בישראל ובגדה המערבית, הצפוי להתקיים בסוף יוני

מחמוד עבאס וג'ו ביידן אחרי פגישתם ברמאללה, 10 במרץ 2010 (צילום: AP Photo/Bernat Armangue)
מחמוד עבאס וג'ו ביידן אחרי פגישתם ברמאללה, 10 במרץ 2010 (צילום: AP Photo/Bernat Armangue)

מחלקת המדינה האמריקאית ולשכת יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס סירבו שתיהן לבקשת תגובה.

מעט מדי, מאוחר מדי?

לעמר יש קשרים ארוכי שנים עם בכירים ברשות הפלסטינית והוא אהוד ברמאללה, אבל לא ברור אם העלאתו בדרגה יחד עם השינויים ביחידה לענייני פלסטינים יספקו את הפלסטינים, שחשים תסכול לנוכח כישלונו של ממשל ביידן לקיים את הבטחתו לפתוח מחדש את הקונסוליה האמריקאית בירושלים.

במהלך קמפיין הבחירות שלו, ביידן התחייב להקים לתחייה הן את הנציגות בירושלים והן את המשרד הדיפלומטי של אש"ף בוושינגטון, שטראמפ סגר ב-2018.

במאי 2021, מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן הודיע כי הממשל יתחיל בתהליך פתיחתה מחדש של הקונסוליה בירושלים. אולם ארצות הברית נתקלה בהתנגדות מיידית, תחילה מצד ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו ולאחר מכן מצד ראש הממשלה הנוכחי נפתלי בנט, שטענו כי נציגות שתשרת את הפלסטינים מתוך שטח ישראל תהווה פגיעה בריבונותה של המדינה.

ארצות הברית נתקלה בהתנגדות מיידית, תחילה מצד נתניהו ולאחר מכן מצד בנט, שטענו כי נציגות שתשרת את הפלסטינים מתוך שטח ישראל תהווה פגיעה בריבונותה של המדינה

ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן, 27 במרץ 2022 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ של ארצות הברית אנתוני בלינקן, 27 במרץ 2022 (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

ארצות הברית אולי יכלה לקדם את פתיחת הנציגות אף על פי כן, ולהעמיד את ישראל בפני הברירה לסרב להסמיך את הקונסול הכללי של בעלת ברית שמעניקה לה סיוע ביטחוני בהיקף של 3.8 מיליארד דולר בשנה, אבל ביידן מעדיף להימנע ממריבות פומביות כאלה עם ירושלים. כפועל יוצא מכך, המאמצים לפתוח את הקונסוליה מחדש תקועים במשך יותר משישה חודשים.

השלטונות הישראליים הציעו כי ארצות הברית תפתח את הקונסוליה ברמאללה או באבו דיס, אבל הרעיונות הללו נדחו מכול וכול מצד הרשות הפלסטינית, שרואה במזרח ירושלים את בירתה של מדינה פלסטינית עתידית.

השלטונות הישראליים הציעו כי ארה"ב תפתח את הקונסוליה ברמאללה או באבו דיס, אבל הרעיונות הללו נדחו מכול וכול מצד הרשות הפלסטינית, שרואה במזרח ירושלים את בירתה של מדינה פלסטינית עתידית

עם חלוף הזמן הכעס ברמאללה סביב הנושא הלך וגבר. בינואר האחרון, שלושה בכירים פלסטינים אמרו לזמן ישראל כי רמאללה עשויה להגיב לכך בחיסול הרפורמות שדרש ממשל ביידן, ובהן שינוי המדיניות של תשלום קצבאות לאסירים ביטחוניים שביצעו פיגועים נגד ישראלים.

מוקדם יותר החודש בכירים פלסטינים תיארו תחושה של ייאוש ברמאללה בנוגע לאפשרות שביידן יפתח מחדש את הקונסוליה, כל שכן יפעל לטובת העניין הפלסטיני בצורה רחבה

עוד 638 מילים
סגירה