וויין אלין רוט (צילום: Media Matters for America)
Media Matters for America

מיהו ויין אלין רוּט, האוונגליסט הנוצרי שהכתיר את טראמפ "מלך ישראל"?​

ביום רביעי, כשבארה״ב סערו בעקבות דבריו של דונלד טראמפ על ״חוסר הנאמנות״ של יהודים המצביעים לדמוקרטים, אחד הבודדים שיצאו להגנתו היה ויין אלין רוּט, מנחה תוכנית אירוח שמרני ● מי האיש שנשיא ארה״ב מצטט ומדוע הם כל כך אוהבים זה את זה?

בבוקר יום רביעי, כשהקהילה היהודית כולה סערה בעקבות דבריו של דונלד טראמפ על "חוסר הנאמנות" של יהודים המצביעים לדמוקרטים, ציטט הנשיא האמריקני מנחה תוכנית אירוח שמרני בשם ויין אלין רוּט, אחד הבודדים שיצאו להגנתו.

"תודה רבה לוויין אלין רוט על המילים היפות", כתב טראמפ בטוויטר והמשיך בציטוט דברים שאמר עליו רוט:

"הנשיא טראמפ הוא הנשיא הטוב ביותר ליהודים ולישראל בתולדות העולם, לא רק בתולדות ארה"ב, הוא הנשיא הטוב ביותר לישראל בתולדות העולם… והיהודים בישראל אוהבים אותו… כאילו הוא מלך ישראל. הם אוהבים אותו כאילו הוא ההתגלות השנייה של אלוהים".

מיהו אותו ויין אלין רוט ומדוע הוא וטראמפ כל כך אוהבים זה את זה? הנה כמה תשובות.

הוא אומר שהוא יהודי ויש לו רעיונות מעניינים על הזהות היהודית

בטור ב"פוקס" התייחס רוט (58) לאביו "הקצב היהודי, דייויד רוט". הוא אמר ל-JTA כי כל ארבעת הסבים שלו היו יהודים, וכי לפי בדיקת דנ"א שערך הוא ממוצא יהודי אירופי ב-99.5 אחוזים.

רוט אמר ל-JTA כי הוא "קיבל על עצמו את ישו כמושיע" לפני כשלושים שנה, אך עדיין רואה בעצמו יהודי.

הלקחים שמפיק רוט מכך שנולד ליהדות עולים בקנה אחד עם סטריאוטיפים נושנים על יהודים, מחמיאים יותר ופחות.

"אני יהודי ואי אפשר לגזול מאדם את יהדותו", הוא אמר וציין כי מי שדוגלים באסלאם רדיקלי ובעליונות לבנה יתייחסו אליו כאל יהודי. "יש לי דם יהודי והתלהבות ולהט".

"אני יהודי ואי אפשר לגזול מאדם את יהדותו", הוא אמר וציין כי מי שדוגלים באסלאם רדיקלי ובעליונות לבנה יתייחסו אליו כאל יהודי. "יש לי דם יהודי והתלהבות ולהט"

רוט, המגדיר את עצמו כ"אוונגליסט קפיטליסט" ציין כי התפיסה שלו מושפעת מהרקע היהודי שלו. יהודים "לא מוותרים", הוא אמר. "הם אוהבים לדפוק על הדלת בכוח עד שהם מקבלים את מה שהם רוצים".

האוונגליזם שלו יכול להיות אמפטי

כמה חודשים לפני הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016, כתב רוט באתר שמרני אחר, "טאונהול" ופנה בשפה נוצרית יותר לבוחרים מאמינים שנרתעו מהבוטות ומהרשעות של טראמפ.

"אני חוזר על המסר שלי לנוצרים: אתם מחמיצים את הרכבת", אמר רוט. "אלוהים מחולל נסים. אנחנו לא צריכים עכשיו 'בחור נחמד' או 'ג'נלטמן'. אני מאמין שטראמפ הוא הנס שלנו".

הוא אחד התומכים הוותיקים ביותר של טראמפ

רוט, שהיה מועמד לסגן הנשיא מטעם המפלגה הליברטאנית בשנת 2008, הכריז על תמיכתו בטראמפ מיד עם הודעתו כי יתמודד בבחירות לנשיאות ביוני 2015. הוא הנחה את אחת מעצרות הבחירות הראשונות של טראמפ בלאס וגאס.

ספרו של ויין אלין רוט
ספרו של ויין אלין רוט

שלא במפתיע, טראמפ הרעיף שבחים על ספרו של רוט "Angry White Male: How the Donald Trump Phenomenon is Changing America" (גבר לבן זועם: כיצד תופעת דונלד טראמפ משנה את אמריקה) שיצא לאור באותה שנה.

רוט, שניהל עסק הימורי ספורט, אמר כי המפלגה הרפובליקנית לא עשתה מספיק כדי להסיט את תמיכת המצביעים היהודים במפלגה הדמוקרטית. "אני אחד מאנשי המכירות הטובים ביותר באמריקה, ואני מאמין שאני יכול למכור את השמרנות ליהודים", הוא אמר.

רוט אומר כי בקרוב הוא מתכוון להודיע על עמידתו בראש "ארגון יהודי חשוב" וכי הוא מתכנן להקים מסגרת פוליטית עבור "יהודים למען טראמפ".

הוא נחשב למאמין בתיאוריות קונספירציה, אבל אומר שהוא רק "שואל שאלות"

התקשורת הליברלית סימנה את רוט זה מכבר כמי שמפיץ תיאוריות קונספירציה, ביניהן שקיצונים מוסלמים עומדים מאחורי פיגוע הירי בלאס וגאס בשנת 2017, בו נהרגו 58 בני אדם. החוקרים לא מצאו מניע כלשהו לפיגוע, שביצע גבר לבן שאינו מוסלמי בשם סטיבן פאדוק.

רוט גם הטיל ספק בכך שהאחראים לאלימות הקטלנית בצעדה ניאו-נאצית בשרלוטסוויל, וירג'יניה, בשנת 2017 הם תומכי עליונות לבנה, וגם פקפק בקביעת המשטרה לגבי הרצח של סת ריץ', עובד יהודי במפלגה הדמוקרטית. (המשטרה סבורה שריץ' נהרג בשוד שהסתבך, אך חובבי הקונספירציות מאמינים שהילרי קלינטון אחראית לרצח).

"אני מטיל ספק בכל מה שיוצא מפיהם של גורמים ממשלתיים", הוא אמר. "הם אגו-מניאקים שמשקרים בנוגע לכל דבר כדי להגן על עצמם".

עוד 562 מילים
סגירה