זהו יום הבוחר? מי שלא יוצא להצביע - שיקום...

קלפי (צילום: Hadas Parush/Flash90)
Hadas Parush/Flash90
קלפי

למי שלא קרא ורוצה: פוסט ראשון   ושני

חלק מיוחד: אנשים טובים יודעים את הדרך ואיתם אפשר לצעוד

המונח המיוחס – עקרון היחסיות: מונח שירשנו מתקופת המנדט הבריטי. אני נותן לו יחס מיוחד כי הוא בעצם זה שקובע, פעם אחר פעם, את פני הפוליטיקה בישראל ועל פיו יישק דבר. עקרון היחסיות קובע כי רק הקולות הכשרים הם בעלי משמעות לחלוקת המושבים בכנסת ישראל. טענות כי הימנעות מהצבעה הינה מחאה לגיטימית וכי אם אחוזי ההצבעה יהיו נמוכים מאוד – לא יהיה להן תוקף חוקי, אינן נכונות ומופרכות לחלוטין. כמו פתק לבן. שזה הכי מופרך – קמת, יצאת, הלכת לקלפי, עמדת מאחורי הפרגוד ו…?

בבחירות שנערכו ב-9/4 היה ערכו של מנדט (a.k.a המודד למנדט) כמעט 33,000 קולות ואחוז החסימה עמד על 139,898 קולות. אילו היו מצביעים עוד פחות אנשים, המספרים האלו היו קטנים יותר.

איך זה עובד?  עקרון היחסיות אומר ככה: כמות הקולות הכשרים היא שתקבע את ערכו של מנדט.     לפשט עוד? נתחיל בזה שכל מי שמצביע יצביע – ואז נחשב את המודד.

גם אם יצביעו רק 100 אזרחים – הם יקבעו עבור כלל 120 המושבים בכנסת ישראל. אי-הצבעה לא רק שאינה מחאה לגיטימית, היא משרתת בדיוק את המפלגות הקטנות. ככל שיהיו פחות קולות כך הסיכויים של מפלגות קצה לעבור את אחוז החסימה עולים. גם כמות הקולות הדרושים למנדט/מושב אחד מצטמצמת…. וכך סקטורים שלמים, אשר זוכים לקולות רבים מתוך הקהילות שלהם זוכים ליותר "מנדטים". לא רק בזכות פלח הציבור שלהם שיוצא גם יוצא להצביע, אלא הודות לכך שבאופן יחסי – פלחים אחרים מצביעים פחות... עקרון היחסיות, אמרנו?   הודות לאלו שלא הצביעו. ומה עם הקולות הפסולים? לא עכשיו…

לדעתי, עקרון היחסיות זהו חוק דמוקרטי, נכון וצודק. חוק שמחייב את האזרח להישאר ערני ולא אדיש. מצד שני, חינכו אותנו לא לקטוף פרחי בר, לחסוך במים, להחנות רק איפה שמותר, לשלם מיסים בזמן… כעזר לאלו ששוכחים לחדש את רשיון הנהיגה – המדינה הצמידה את תאריך החידוש ליום ההולדת. למה לא מחנכים אותנו למימוש זכותנו הדמוקרטית? מאסתי בקונספירציות! אמנם איני מורה לאזרחות אבל הנה למסירה שיעור באזרחות. יד ראשונה ממורה. אולי בסה"כ לא קיבלנו חינוך טוב בעניין.. סתם, ככה.. בלי שום קונספירציה…
בואו נאמר זאת כך – הרבה מדי נבחרי ציבור מהקואליציה שמחים ומעודדים את הנצחת המצב הקיים. טוב להם שאתם לא יוצאים אל הקלפי.

למסירה שיעור באזרחות. יד ראשונה ממורה. אולי בסה"כ לא קיבלנו חינוך טוב בעניין..

הם רוצים שלא תצאו אל הקלפי. הם אוהבים את ה"מחאה" ואת האדישות של הלא-מצביעים. לפי עקרון היחסיות – הם המרוויחים הגדולים ממחאת האדישים. אתם מבינים?  האדישות הזו משרתת בדיוק את אלו נגדם יוצאים המוחים… מילכוד 22.

חלק ה' אז למה לי פוליטיקה עכשיו?

אז הגענו עד הלום. 2 מיליון איש לא מצביעים, משלל סיבות… מה עושים עכשיו? איך מדרבנים את האזרחים לצאת ולהצביע בבחירות? ועוד מבלי לנקוט עמדה פוליטית כלשהי? התשובה הקצרה ביותר היא – זה בלתי אפשרי.

אין אפשרות להתייחס לנתונים יבשים אשר נוגעים באופן כלשהו בהבדלים בין דתיים לחילונים, בין יהודים לערבים, שמאל לימין , אשכנזים למזרחים, תל-אביבים לפריפריה, אוהדי השלטון ומבקשי השינוי מבלי ללכלך את הידיים בביצה הפוליטית העגמומית של מדינת ישראל.  לכן צריך גם כאן לצאת בשתי הנחות יסודיות ומהותיות.

  1. לא משנה כמה פוליטית תהיה הפרשנות של הנתונים. הנתון עצמו הוא נתון מספרי יבש וקר.
  2. הקהל שאינו מצביע, הוא קהל המטרה של #אני מצביע בבחירות. במידה ויש לקהל זה שיוך פוליטי כלשהו, הוא אינו רלוונטי וגם אין מפלט מלבד לעסוק בכך.

עם זאת, הנתונים אינם חד-משמעיים. האדישות מאפיינת את הקהל העירוני. נקודה. אילו היו יוצאים מהבית עוד כמה עשרות אלפי אזרחים – אולי היינו מקבלים הכרעה. למעשה, ה"מפלגה הגדולה" קיבלה בסה"כ 14,489 יותר קולות מהמפלגה ה"שניה בגודלה". בארצי. מבחינת מספר מנדטים – זה נתון חסר כל משמעות כיוון שכמות המושבים זהה לחלוטין. 35 מושבים לשתי המפלגות.  שוב אתייחס לביטוי הלעוס והנדוש "רצון הבוחר"  14,500 אינם רצון הבוחר.

אולי הפוסט הזה ידרבן עוד כמה אשקלונים (62% הצבעה), נתנייתים (60%), דימונאים (59%), טבריינים (59%) רמלאים (59%) או אילתים (45% הצבעה!! ביזיון אמיתי) לצאת ולהצביע בבחירות ואז נקבל הכרעה אמיתית עם הבדל משמעותי בין כמות הקולות למפלגות הגדולות. אבל לא צריך ללכת כל-כך רחוק, בבאר-שבע לבדה (61% הצבעה) 62,398 לא יצאו להצביע.

לאלו שתוהים על בחירת הערים לעיל: אלו ערים עם מעל 10,000 בזב. עם פער משמעותי בין מצביעי ליכוד למצביעי כחול-לבן וגם מתחת ל65% הצבעה. שלא יהיה ספק, היו עוד ערים רבות ברשימה כמו עכו (58%) או בת-ים (52%).. להזכירכם, אלו נתונים יבשים. מספרים בלבד. אין מה להמשיך.. הנקודה ברורה.

הנתון הבא אמור להדאיג מעט את אנשי כחול-לבן. פילוח זהה אבל עם פער הפוך מניב תוצאה מתאימה אחת בלבד. תל אביב, עם 63% הצבעה בלבד. יתר התוצאות מצביעות על אחוזי הצבעה גבוהים. לעיתים בהרבה מעל הממוצע הארצי. אפשר להכליל גם את חיפה. עיר שבה היו אחוזי ההצבעה נמוכים מאוד (59%) אבל הפער בין המפלגות הגדולות הוא רק 9%. בתרגום לקולות מדובר בפער של כ-13,000 קולות. בכל זאת, בחיפה יש ערבים שמה לעשות… לא רצו לקלפי ב9/4. האם ייתכן כי ההשערה בדבר פרופיל הלא-מצביע, הבזבז, שגויה?

ככל שאני מצליח להבין את הנתונים היבשים, הציבור החילוני בערים הגדולות יוצא לממש זכותו-חובתו. אולי מתוך תקווה להביא לשינוי במצב הקיים?… לשאלה זו אין לי תשובה בשלב זה. לא שדעתי משנה בכלל, בין מיליוני הקולות שעולים מתוך העם הטעון והאנרגטי שאנחנו.
אז למה אני בכלל כותב את כל זה?  לגנדי ולקלישאה שלו התייחסתי בפוסט קודם.
אם לא מסתכלים רק על אחוז המצביעים, אלא על הכמות עצמה של המצביעים, אז בתל אביב לא הצביעו 157,000 אלף איש! זה יותר מפי 3 אנשים שביקשו #תנו_לרקוד_בשקט ויצאו לכיכר ב18/7 (לא לפי הפרסומים הרשמיים). אנשים מוכנים לצאת לכיכר פעם אחר פעם כדי לדרוש שינוי. אנשים לא מוכנים לצאת אל הקלפי כדי לעשות שינוי. ואולי אני טועה?… ורק מי שיוצא להצביע יוצא לכיכר?… והיתר נשארים בבית גם בבחירות וגם בהפגנות?…  מה אתם חושבים?

157,000 איש.
בכל ראשל"צ(67%)  כולה – יצאו להצביע כמעט 140,000.
בכל חולון (64%) יש 158,000 בזבים.
באשקלון(62%) ונהריה(62%) ביחד! יש 162,000 בזב. מתוכם יצאו להצביע 101,000 איש "בלבד".  להמשיך?..

157,603 איש. בתל אביב בלבד… ועוד 148,159 בירושלים ו-145,606 בחיפה. 408,000 איש זה המון המון אנשים שלא יצאו להצביע.

אם הצלחתם להגיע עד כאן ומעניין אתכם לדעת תוצאות הצבעה בעיר כלשהי, הצטרפו לדף שלי: אני מצביע בבחירות. תעשו טיפונת טראפיק. תגיבו לפוסט כלשהו עם הבקשה שלכם. עוד פחות מחודש עם ישראל צריך לצאת ולהצביע.

הפוסט הבא יעסוק ב"סוד" שגילה לי גיליון האקסל על פערי ההצבעה בין דתיים וחילונים, שלא לומר על התפיסה של מעמד ההצבעה מאחורי הפרגוד.

אבל טרם פרסומו, אני חייב לברר עד תום סוגייה שנותרה לי בלתי פתורה: במהלך הקיץ טיילנו בארץ כמו כולם. באחת הערים בצפון ראיתי שלט תעמולה שעליו כתוב " מצווה להצביע ש"ס ".  אני חייב לבדוק עד הסוף האם באמת מופיעה מצווה כזו בתרי"ג מצוות או שמא יש ליהודי תרי"ד מצוות לקיים בטרם לכתו אל העולם הבא…

בינתיים, הצטרפו לדף, צרפו חברים, תכתבו משהו או רק תייגו בפייס שלכם בקשה לחברים  #צאו_להצביע. אנשים חייבים להחשף ולהבין עד כמה חשוב להצביע ולהביא להכרעה ב17/9.

אסף שוורץ נולד קרייתי והיום הוא אילתי. מורה בתיכון ואיש חינוך עם חזון. הוא גם יזם חברתי וסביבתי ומשתדל שלא להיות שגרתי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,076 מילים
סגירה