בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים של ראשי סיעות בלוק הימין באופוזיציה, 30 במאי 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90

נתניהו רוצה בחירות, אבל לא כל שותפיו מאחוריו

מפגש ראשי בלוק הימין באופוזיציה נועד לחסוך מהסיעות מבוכה וכאבי בטן, תוך שהם מודיעים מראש כי לא יתמכו בשום חוק של הקואליציה ● אבל נתניהו ושותפיו גם לא הציגו שום אלטרנטיבה - לא פיזור הכנסת ולא הקמת ממשלה חדשה בכנסת הנוכחית ● בתוך כך, ההסבר שהעניק נתניהו לזמן ישראל מדוע זה בסדר לחלק כספים לחרדים אבל לא לערבים נכשל בבדיקת עובדות ● פרשנות

ראשי הליכוד, ש"ס, יהדות התורה והציונות הדתית כינסו אתמול (שני) מפגש באולם שפרינצק בכנסת כדי לדבר על היעדים שלהם בהצבעות בכנסת בשבועות הקרובים, עד לסיום מושב הקיץ של הכנסת.

בנימין נתניהו, אריה דרעי, משה גפני, יעקב ליצמן ובצלאל סמוטריץ' הודיעו פה אחד כי הם לא יתנו תמיכה נוספת לממשלה בהעברת חוקים, כולל כאלה החשובים למדינה מבחינה ביטחונית.

כך למשל, הם יצביעו נגד הארכות תקנות שעת חירום העוסקות במבנה בתי הדין הצבאיים ובתי המשפט בישראל, תקנות האמורות לעבור עד ל-30 ביוני 2022. אם התקנות הללו לא יעברו, בהארכה לחמש שנים, אזרחים ישראלים החיים ביו"ש יועברו לתחום השיפוט של בתי המשפט הצבאיים בשטחים ומנגד, לא ניתן יהיה לעצור ולכלוא פלסטינים בבתי המעצר והכלא בתוך ישראל.

באירוע באולם שפרינצק, נתניהו היה מוקף בפוליטיקאים עמם נוח לו, אבל לא חידש רבות בדבריו. ברגע משעשע, נתניהו סיפר שהוא היחיד בחדר שיודע מה היא "טביעה" – תוך שהוא מתייחס לאירוע שקרה לו בעודו חייל קרבי בסיירת מטכ"ל, אירוע בו כמעט קיפח את חייו. דרעי שמע את הדברים ואמר: "אתה מתכוון טביעה בט' ולא תביעה בת', כן? כי אתה לא היחיד בחדר שיודע מהי תביעה".

ישיבה של ראשי סיעות בלוק הימין באופוזיציה: יעקב ליצמן, יריב לוין, בנימין נתניהו, משה גפני, בצלאל סמוטריץ' ואריה דרעי. 30 במאי 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
ישיבה של ראשי סיעות בלוק הימין באופוזיציה: יעקב ליצמן, יריב לוין, בנימין נתניהו, משה גפני, בצלאל סמוטריץ' ואריה דרעי. 30 במאי 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

חילופי הדברים עוררו צחוקים רמים בקרב הנוכחים, אך ההפוגה הקומית הזו לא שינתה את המשמעות של המפגש: הליכוד לא מציע תכנית קונקרטית לשינוי הרכב הממשלה בכנסת ה-24 ונתניהו נראה כמי שרוצה בחירות חדשות, הרבה יותר מאשר החלפת הרכב ממשלה.

ההפוגה הקומית לא שינתה את המשמעות של המפגש: הליכוד לא מציע תכנית קונקרטית לשינוי הרכב הממשלה בכנסת ה-24 ונתניהו נראה כמי שרוצה בחירות חדשות, הרבה יותר מאשר החלפת הרכב ממשלה

מחוץ לפגישה, מיד עם סיומה, אמר גפני לכתבים שהתרכזו סביבו כי הוא לא מסכים לבחירות חדשות, אלא רק להחלפת הרכב הממשלה. נתניהו אכן נשאל בתוך החדר מהי האופציה העדיפה עליו – בחירות או החלפת ממשלה בתוך הכנסת ה-24 – ונתן תשובה המשתמעת לשתי פנים.

אם אפשר להחליף ממשלה – מה טוב; ואם לא, נלך לבחירות כי העלות שלהן פחותה מהסכומים שהממשלה מעניקה לנציגי החברה הערבית, השיב נתניהו. הוא כינה את נציגי החברה הערבית "תומכי טרור", מטבע לשון עליו חוזרים בימין באדיקות בחודשים האחרונים, מתוך תקווה להדביק לכל 21% מאזרחי המדינה את הנורא מכול.

אבל גפני, בדברים לכתבים אחרי הפגישה, אמר שהוא לא מחבב את הדואליות הזו. אם נתניהו היה אומר בתוך החדר שהוא מעדיף בחירות על כל דבר אחר – אני הייתי קם ויוצא, הבהיר פחות או יותר במילים אלו. נתניהו יודע זאת. גפני ניצב עיקש לשנות את הרכב הממשלה בתוך הכנסת ה-24 ויהי מה.

ח"כ משה גפני במסיבת עיתונאים של ראשי סיעות בלוק הימין באופוזיציה, 30 במאי 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
ח"כ משה גפני במסיבת עיתונאים של ראשי סיעות בלוק הימין באופוזיציה, 30 במאי 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

מהתשובות לשאלות, של נתניהו ושותפיו, ניתן היה להבין כי הם בונים על כך שאיום בחוק פיזור הכנסת ואף הצלחה חלקית בהעברתו בקריאה טרומית, יביאו לכך שבתוך סיעות הקואליציה תחל התרוצצות של אותם פוליטיקאים (נפתלי בנט וגדעון סער) העשויים שלא לעבור את אחוז החסימה בבחירות הבאות.

על אף המחלוקת בקרב סיעות האופוזיציה בנוגע לבחירות או החלפת ממשלה, בדבר מרכזי הם אינם חלוקים: הם יצביעו נגד כל ההצעות הממשלתיות מעתה והלאה.

על אף המחלוקת בקרב סיעות האופוזיציה בנוגע לבחירות או החלפת ממשלה, בדבר מרכזי הם אינם חלוקים: הם יצביעו נגד כל ההצעות הממשלתיות מעתה והלאה

הסיפור של "ממדים ללימודים" – החוק שעבר לפני שבוע באמצעות היעדרות מרבית חברי האופוזיציה – לא יחזור על עצמו. גם לא הנושא של חוק האזרחות, שם שרת הפנים איילת שקד שיתפה פעולה עם סיעות הימין באופוזיציה.

זמן ישראל הפנה שאלה ליו"ר האופוזיציה נתניהו: מדוע הסכמי תקציבים עם הסיעות שהיו שותפות של הליכוד (הסיעות החרדיות) היו לגיטימיות ואילו כעת, הסכמים והעברת תקציבים לסיעות המייצגות את החברה הערבית אינן לגיטימיות? התשובה של נתניהו הייתה כי הכסף הנוכחי אינו מפוקח ומועבר ללא בקרה לעמותות תומכות חמאס. התשובה הזו, כמובן, אינה נכונה.

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו משיב לשאל זמן ישראל, 30 במאי 2022 (וידיאו: טל שניידר)

ראשית, הכסף מפוקח מכיוון שמדובר בסכומים שהוקצו באמצעות תקציב המדינה. העברת חוק תקציב המדינה היא הליך מפוקח והרי זו הייתה עיקר הביקורת נגד נתניהו ושר האוצר דאז ישראל כ"ץ בשנים בהן פעלה המדינה מכוח זרוע הממשלה ללא העברת תקציב.

נתניהו וכ"ץ הגיעו למקסימום של שימוש בתקציבים ללא פיקוח של הרשות המחוקקת. זו הייתה הפעם הראשונה שהמדינה נוהלה כך – שנתיים רצופות ללא תקציב – מאז קום המדינה ולפי ההצהרות של נתניהו וכ"ץ באותה העת, הם היו מוכנים להמשיך בממשלות זמניות והעברות כספים לא מפוקחות עד קץ.

נתניהו וכ"ץ הגיעו למקסימום של שימוש בתקציבים ללא פיקוח של הרשות המחוקקת. זו הייתה הפעם הראשונה שהמדינה נוהלה כך – שנתיים ללא תקציב – מאז קום המדינה

שנית, אחת הבעיות הקשות שנוצרו עם סכומי תכנית 922 לפיתוח החברה הערבית (אושרה ב-2015 על ידי ממשלת נתניהו), בסך 15 מיליארד שקל, הייתה שכספים רבים התגלגלו לידיהם של ארגוני פשיעה.

מובן שהממשלה הקודמת לא כיוונה לכך אלא רצתה לטפח את התשתיות בחברה הערבית, אך מכיוון שהיה מדובר בכסף מפוקח (כן, גם הכסף ההוא היה מפוקח) מצאו במשרדי הממשלה שמשפחות פשע השתלטו באופן חוקי על מכרזים בחברה הערבית וכך שאבו את הכספים למטרות לא ראויות.

בשל אותן הבדיקות שנעשו מספר שנים לאחר הזרמת הכספים, הוכנסו הפעם – בתקציב 2022 – מנגנונים ממשלתיים וביצוע פרויקטים באמצעות זרועות ממשלתיות ולא זוכי מכרזים פרטיים, כדי שהכסף לא יגיע לארגוני פשיעה.

שלישית, לציבור הישראלי זיכרון קצר אבל לא עד כדי כך קצר. לקראת בחירות מרץ 2021, נתניהו עשה קמפיין נרחב (כולל רכש מדיה) בחברה הערבית מתוך תקווה להרדים את השטח.

נתניהו הבטיח שיפור הביטחון בחברה הערבית, הבטיח טיסות ישירות למכה, ציטט פסוקים מהקוראן בעמוד הפייסבוק שלו, הסביר לכל מי שהיה מוכן לשמוע על הרחבת התקציבים בתקופתו כראש ממשלה, ובכל מקום כינה את עצמו "אבו יאיר".

נתניהו הבטיח שיפור הביטחון בחברה הערבית, הבטיח טיסות ישירות למכה, ציטט פסוקים מהקוראן, הסביר לכל מי שהיה מוכן לשמוע על הרחבת התקציבים בתקופתו כראש ממשלה, ובכל מקום כינה את עצמו "אבו יאיר"

נתניהו ניהל משא ומתן פוליטי מעמיק עם יו"ר רע"ם מנסור עבאס וגם במסגרת זו נמסרו הבטחות שלו לתקציבים ושינויים בחברה הערבית.

שלט בחירות של הליכוד ובנימין נתניהו, "כולנו איתך אבו-יאיר", מרץ 2021 (צילום: פייסבוק)
שלט בחירות של הליכוד ובנימין נתניהו, "כולנו איתך אבו-יאיר", מרץ 2021 (צילום: פייסבוק)

כיום נתניהו מכחיש את הכוונות ההן ובליכוד מתנערים מהקשר, אך עבאס איים מספר פעמים שיחשוף את התכנים של המו"מ וכמה תקציבים הובטחו לו, וספק אם אפילו גדולי תומכיו של נתניהו לא מבינים שמו"מ כזה אכן התרחש.

עוד 934 מילים
סגירה