המערכת הפוליטית מגיבה לפיגוע ליד דולב; ביקורת דווקא מימינה על הממשלה

עמיר פרץ, סתיו שפיר, אביגדור ליברמן, וגם שקד וסמוטריץ - כולם מאשימים בפיגוע הנורא בדולב שבו נרצחה רינה שנרב מלוד את הממשלה שהפקירה, לטענתם, את הביטחון ● סקר חדשות 12 מראה על סטגנציה - אבל גדעון סער הוא המועמד המועדף על הציבור לרשת את נתניהו בליכוד

הלוויתה של רנה שנרב שנהרגה בפיגוע ליד דולב (צילום: פלאש90)
פלאש90
הלוויתה של רנה שנרב שנהרגה בפיגוע ליד דולב
07:58 עריכה

בוקר טוב! אחרי שבית המשפט המחוזי פסל אירוע בהפרדה מגדרית בעפולה ואחר כך התחרט ואיפשר לקיים אותו, ובית המשפט העליון פסל את החלטת המחוזי, הגיע תורו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט להתערב בפרשה שמסעירה את המערכת הפוליטית ומפיחה מעט רוח חיים בתרדמת של מערכת הבחירות: מנדלבליט אמר אמש שההחלטה אם לקיים אירוע בהפרדה מגדרית נמצאת באחריותה של העירייה.

08:07 עריכה

איימן עודה מבין מה רוצים הבוחרים הערבים – ולכן הצהיר על נכונותו להצטרף לממשלה (עם סיום הכיבוש). כך סבור פרשן זמן ישראל שלום ירושלמי. בטור שפרסם הבוקר מסביר ירושלמי: "המסר שמנסים ראש הרשימה המשותפת איימן עודה וחברי כנסת ערביים נוספים להעביר בימים האחרונים – שילוב הרשימה המשותפת בקואליציה – לא בא מן השפה אל החוץ".

לפי ירושלמי: "יש כאן קריאה מחושבת שאין לה סיכוי להתקבל במציאות הישראלית, אבל היא עדיין נשענת על שאיפות ומאווים גדולים, וגם על תסכול לא פשוט. עודה רוכב על זרם הישראליזציה שהולך וגובר במגזר, וכך הוא גם מקווה להוציא את המצביעים הערביים האדישים אל הקלפיות ב-17 בספטמבר".

"הציבור הערבי רוצה לראות את חברי הכנסת שלו בעמדות השפעה. הציבור הזה רוצה להרגיש את השותפות שלהם בקבלת החלטות יומיומיות, ולא לשמוע רק את הצעקות שלהם ממרחק הספסלים האחוריים בכנסת".

איימן עודה בארוע השקת קמפיין הרשימה המשותפת בתל אביב, ב-20 באוגוסט 2019 (צילום: גילי יערי/פלאש90)
איימן עודה בארוע השקת קמפיין הרשימה המשותפת בתל אביב, ב-20 באוגוסט 2019 (צילום: גילי יערי/פלאש90)
08:15 עריכה

דוד ביטן מעריך ש"הגיוני" שמפלגת העבודה תצטרף לממשלת ימין בראשות הליכוד ובנימין נתניהו. ביטן אמר הבוקר בראיון לרשת ב': "מפלגת העבודה שינתה את הרכבה האנושי כאשר נפטרה מחברות הכנסת סתיו שפיר ושלי יחימוביץ' וכעת היא מתאימה יותר להצטרף לממשלת ליכוד".

לדברי ביטן: "העבודה, כמפלגה חברתית, אינה יכולה להרשות לעצמה להיכנס לאופוזיציה ולא לממשלה".

דבריו של ביטן נאמרו על רקע הודעת יו"ר העבודה הנוכחי, עמיר פרץ, מאתמול לפיה "אם יחליט נתניהו לקבל את יוזמת השלום של דונלד טראמפ ("עסקת המאה") מפלגת העבודה תתמוך בו מבחוץ ותעניק לו רשת ביטחון".

עמיר פרץ, איציק שמולי ואורלי לוי-אבקסיס מגישים את רשימת העבודה-גשר לועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-22 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
עמיר פרץ, איציק שמולי ואורלי לוי-אבקסיס מגישים את רשימת העבודה-גשר לועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-22 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
08:26 עריכה

יאיר גולן, מספר 3 ברשימת המחנה הדמוקרטי, מכנה את דבריו של בצלאל סמוטריץ' נגד שירות נשים ביחידות קרביות בצה"ל "חשוכים ופרימיטיבים" וקורא לו לחזור בו מהם. כך הצהיר גולן הבוקר בראיון ברשת ב'.

גולן התייחס גם להצהרתו של יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה על נכונותו להצטרף לממשלת מרכז-שמאל (אחרי סיום הכיבוש) ואמר:"יש לברך על הצהרה כזאת ולא לצאת נגדה".

יאיר גולן (צילום: פלאש 90)
יאיר גולן (צילום: פלאש 90)

 

09:02 עריכה

מפלגת "ימינה" השיקה אמש סרטון תעמולה חדש שכולו אהבה. אם מקשיבים לסרטון עד הסוף מבינים שמושא האהבה הלוהטת בסרטון, זאת ש"אי אפשר לא לאהוב אותה" היא דווקא לא איילת שקד אלא ישראל.

קשה לחשוב על ניגוד גדול יותר מהמסרים בקמפיין של "הימין החדש" במערכת הבחירות באביב השנה. אולי זה בגלל שמנהל הקמפיין של "ימינה" הוא לא שלמה פילבר ויניב קציר הציניים שניהלו באפריל את הקמפיין של הימין החדש אלא מתן להמן האידיאולוגי שניהל את הקמפיין של איחוד מפלגות הימין.

10:18 עריכה

משה בוגי יעלון, מספר 3 בכחול לבן, מיישר קו עם בני גנץ ויאיר לפיד ועם תגובתם להודעה הדרמטית של איימן עודה שירצה להצטרף לממשלת-שמאל מרכז (אחרי סיום הכיבוש): גם יעלון, כמו גנץ ולפיד, רוצה שרים ערבים בממשלה, אבל רק אם הם בעד מדינה יהודית. יעלון אמר הבוקר בתוכנית "בוקר טוב ישראל" בגלי צה"ל. "אני לא מתנגד לכך שיהיה שר ערבי, אבל הוא צריך להאמין במדינה יהודית ודמוקרטית".

יעלון הגיב בתוכנית לפרסומים לפיהם "גורמים" בארצות הברית טוענים שישראל עומדת מאחורי התקיפות נגד הארגונים השיעיים הפרו-איראניים בעיראק. לדברי יעלון: "לא יודע מי אלו הגורמים – אבל הם מתנערים כדי שכוחות אמריקניים לא יתקפו אותם". לא ממש הבנו מה יעלון ניסה להגיד, אבל ייתכן שזאת המטרה שלו.

10:38 עריכה

סקר בחירות שערך מכון סמית ומתפרסם הבוקר בעיתון "מעריב" ורדיו 103FM מראה שגוש "אנטי נתניהו" ("כחול לבן", העבודה-גשר, "ישראל דמוקרטית" והרשימה המשותפת) מקבל 53 מנדטים, ואילו גוש "בעד נתניהו" (הליכוד, "ימינה" והמפלגות החרדיות) מקבל 57 מנדטים.

מפלגת "אולי נתניהו", ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן מקבלת, לפי הסקר, 10 מנדטים, מה שיאפשר לה להיות לשון המאזניים בהרכבת ממשלה עתידית.

לפי הסקר, בהנחה שליברמן יעמוד במילתו וידרוש משתי המפלגות הגדולות להצטרף לממשלת אחדות בראשות הגדולה ביניהן, ידרוש ליברמן מ"כחול לבן" שמקבלת לפי הסקר 30 מנדטים, להצטרף לממשלת אחדות בראשות הליכוד שמקבלת, לפי הסקר, 32 מנדטים.

שתי מפלגות הימין הקיצוני "זהות" ו"עוצמה יהודית" לא עוברות לפי הסקר את אחוז החסימה.

11:16 עריכה

יאיר לפיד מגיב לפיגוע בבנימין:

11:50 עריכה

בני גנץ מגיב לפיגוע בדולב:

11:56 עריכה

בצלאל סמוטריץ' מגיב לדולב והוא פחות ממלכתי מלפיד וגנץ. לכוחות הביטחון עדיין לא ברור מאיזה ארגון המחבלים שביצעו את הפיגוע, אבל לסמוטריץ' כבר יש הסבר וגם מסקנה מתבקשת:

12:21 עריכה

אביגדור ליברמן תוקף בחריפות את ממשלת נתניהו ומאשים אותה בפיגוע בדולב: "הפיגוע בבנימין הוא סטירת לחי מצלצלת לממשלת הכניעה של נתניהו, שבוחרת להפקיר את ביטחון אזרחי מדינת ישראל לטובת תשלומי שוחד לחמאס ולרשות הפלסטינית כדי לקנות שקט עד הבחירות, כתב ליברמן בהודעה שהוציא לתקשורת.

לדברי ליברמן: "ממשלה שמפסיקה את שיפוץ כביש הדמים בעוטף עזה בטענה שנגמר הכסף, ומנגד מתחננת לאבו מאזן שיסכים לקבל שני מיליארד שקלים לא ראויה לאמון הציבור. בשעה קשה זו לבי עם הפצועים ובני משפחותיהם ואני מחזק את ידי צה"ל וכוחות הביטחון הנמצאים במצוד אחר המחבלים".

12:23 עריכה

גם ברשימת "ימינה" בהובלת שרת המשפטים לשעבר איילת שקד ושר החינוך רפי פרץ תוקפים בחריפות את הממשלה שבה הם בתגובה לפיגוע בדולב.

מהרשימה נמסר: "דם יהודי הפך להפקר. מדיניות ההכלה של פיגועי הרצח חייבת להיפסק. בין אם זה בעוטף עזה או ביהודה ושומרון – המחבלים לא נחים וישראל מכילה. את המציאות הבלתי נסבלת הזו חייבים לעצור – בהחזרת החיסולים, בהצבת מחסומים, בהריסת בתי מחבלים ובהחלת הריבונות הישראלית עוד היום".

.נתניהו ושקד (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)
.נתניהו ושקד (צילום: יונתן סינדל, פלאש 90)

 

13:01 עריכה

יו"ר ש"ס, אריה דרעי, מגיב לפיגוע בדולב:

13:09 עריכה

ידיעות אחרונות פרסם הבוקר את הראיון המלא של נחום ברנע עם יו"ר הרשימה המשותפת איימן עודה, שבכותרתו ההודעה של עודה שיהיה מוכן לתמוך בממשלה בראשות בני גנץ ולהמליץ עליה לנשיא. הראיון כמעט זהה לפרומו שפורסם לו אתמול ב-ynet וחולל סערה.

בעקבות הסערה והביקורות הנזעמות שעודה קיבל מצד שותפותיו ברשימה המשותפת, בעיקר מצד בל"ד אבל גם מצד אחמד טיבי, פרסם עודה אתמול הבהרה, שעדיין נמצאת בחשבון הטוויטר שלו, לפיה יציב תנאים לתמיכה בגנץ, כולל "סיום הכיבוש".

ואולם, בראיון שפורסם הבוקר ב"ידיעות" עודה אינו מתנה את תמיכתו בגנץ או בממשלת שמאל-מרכז ב"סיום הכיבוש" אלא רק ב"משא ומתן עם אש"ף על סיום הכיבוש".

14:20 עריכה

עמיר פרץ מצטרף למנהיגים מהימין שמאשימים את מדיניות הממשלה וחולשתה בפיגוע בדולב שבבנימין שבו נרצחה רינה שנרב ונפצעו אביה ואחיה. אם כי בניגוד לשר סמוטריץ' ולמפלגתו "ימינה" פרץ אינו מדבר על הפיגוע באופן ישיר:

14:21 עריכה

ראש הממשלה נתניהו מגיב על הפיגוע בדולב ומבטיח לתפוש את הרוצחים:

14:28 עריכה

שר החינוך רפי פרץ מגיב לפיגוע, שבו נרצחה תושבת לוד בטיול לבנימין: "הפיגוע הנורא בבנימין הוא פשע שמחייב תגובה, סומך על כוחות הביטחון כי יגיעו למחבלים בהקדם ויחסלו אותם. בניגוד לאויבנו, התגובה שלנו היא הוספת חיים. המענה האמיתי שלנו, זה בניין ויצירה. משרד החינוך בראשותי יאיץ את התכנון להרחבת הטיולים ליהודה ושומרון ואנחנו תובעים שעל חורבן והרס יבוא בניין – לאשר תכניות בנייה באופן מיידי ביהודה ושומרון. שולח החלמה מהירה לפצועים ומחזק את תושבי יהודה ושומרון וכוחות הביטחון".

14:42 עריכה

ח"כ ניר ברקת מהליכוד מגיב לפיגוע ודורש להחיל ריבונות:

14:49 עריכה

סתיו שפיר מישראל דמוקרטית מגיבה לפיגוע בדולב – "צריך פתרון מדיני":

21:01 עריכה

סקר אולפן שישי שערך מנו גבע ממכון מדגם, מראה על סטגנציה במצב הסקרים: גוש הימין-חרדים נותר עם 56 מנדטים, וגוש המרכז-שמאל-ערבים עם 54. ישראל ביתנו נותרת עם 10 מנדטים.

הסקר בחן גם את מידה ההתאמה של שני המועמדים המובילים לראשות הממשלה. בנימין נתניהו קיבל 42%, לעומת 29% לבני גנץ.

באשר לזהות המצביעים של אביגדור ליברמן, על פי הסקר 70% מגדירים עצמם ימין, 21% מרכז, ו-7% שמאל.

כמו כן, נשאלו הנסקרים לדעתם האם הפרשיות בהן מעורבים שרה ויאיר נתניהו פוגעות בתיפקוד של ראש הממשלה: 60% השיבו שכן לעומת 29% השיבו שלא.

21:03 עריכה

סקר אולפן שישי בחן בנוסף, מי הציבור היה רוצה לראות כיורש של בנימין נתניהו בליכוד. גדעון סער הוא המנצח הגדול.

21:06 עריכה

ח"כ אחמד טיבי (הרשימה המשותפת), בנוגע לאפשרות שרשימתו תמליץ על בני גנץ לראשות הממשלה: "הכל פתוח, אבל זאת לא כוס התה שלי". עוד אמר טיבי לחדשות כאן 11: "כחול-לבן רוצים ממשלת אחדות, (אבל) הם לא מתייחסים אלינו כבוחרים שווים ששואפים להשפיע".

21:14 עריכה

יו"ר מרצ לשעבר זהבה גלאון תקפה בחריפות את מפלגת כחול-לבן, על התעלמותם מהמגזר הערבי והצהרות חבריה כי לא יישבו בקואליציה עם הרשימה המשותפת.

בדיון ביומן שישי ב"כאן 11", גלאון אמרה כי "חבורת הפחדנים בכחול-לבן לא ראויה שימליצו עליה – היא מתנהגת בדיוק כמו הליכוד: חמישית מאזרחי המדינה לא ראויים בעיניה".

סגירה