שר המשפטים גדעון סער וראש הממשלה נפתלי בנט במליאת הכנסת, 11 במאי 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אוליבייה פיטוסי/פלאש90

חוק יו"ש יעלה היום להצבעה בכנסת - וגם אם ייפול, הממשלה לא תיפול איתו

גדעון סער הצליח להעלות את הדרמה סביב הארכת התקנות שמחילות את החוק הפלילי על יו"ש, בכך שקשר את עתיד החוק בעתיד הקואליציה ● החוק צפוי לעלות היום להצבעה במליאת הכנסת, לדרישת שר המשפטים, וגורלו תלוי כעת בח"כ סילמן מימינה וח"כ גנאים מרע"ם ● אולם בניגוד למתואר, גם אם החוק לא יעבור היום - הממשלה לא תיפול מהר כל כך ● פרשנות

המצב האידיאלי מבחינת שר המשפטים גדעון סער ברור: חוק יו"ש יעבור היום ברוב קולות בזכות מאבק שהוא ניהל והעניין שעורר החוק בשבוע האחרון.

סער יקבל גם בונוס – החוק הזה ייקרא לעולם "חוק סער" וינציח את הדימוי הפוליטי הלאומי-ימני של שר המשפטים, כמי שדאג גם למתנחלים ולעתידם החוקי ביהודה ושומרון. סביר להניח כי בדגל הזה ינופף סער בבחירות הבאות, מתי שיגיעו.

אבל ברגע זה אנחנו רחוקים ממימוש החלום של סער. לקואליציה אין רוב להעביר את החוק, אלא אם כן ח"כ עידית סילמן תחשוש שתוכרז כפורשת. במקרה כזה היא תצביע עם הקואליציה או שתיעדר.

סילמן, דמות המפתח סביב החוק, יודעת שהחוק הזה חיוני למאות אלפי מתנחלים ביהודה ושומרון אבל מתעקשת להביך את הקואליציה. מצד שני, התרגילים הפרלמנטרים שנשקלים נגד סילמן (להפוך את ההצבעה להצבעת אמון) עלולים לפעול נגד הקואליציה. במקרה כזה סילמן תהפוך לאופוזיציונרית לכל חוק ותזרז את קץ הקואליציה והממשלה.

עידית סילמן וניר אורבך בכניסה ללשכת ראש הממשלה, 16 במאי 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
עידית סילמן וניר אורבך בכניסה ללשכת ראש הממשלה, 16 במאי 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

ההערכה אמש הייתה כי רע"ם תתמוך בחוק. את הלחצים מפעיל ללא הרף שר החוץ יאיר לפיד. חברי הכנסת מנסור עבאס, וליד טאהא ואימן ח'אטיב יאסין סגורים. הבעיה היא עם מאזן גנאים, שיחליט רק ברגע האחרון.

ההערכה אמש הייתה כי רע"ם תתמוך בחוק. את הלחצים מפעיל ללא הרף שר החוץ יאיר לפיד. חברי הכנסת מנסור עבאס, וליד טאהא ואימן ח'אטיב יאסין סגורים. הבעיה היא עם מאזן גנאים, שיחליט רק ברגע האחרון

ועם זאת, האירועים אמש (ראשון) על הר הבית עוררו חשש מסוים בקרב שרים בקואליציה לגבי ההצבעה של רע"ם בכלל וגנאים בפרט. השיח' מוחמד חסן סלאמה, מבכירי התנועה האסלאמית, הוכה בשער חוטה בכניסה להר. ברע"ם דורשים להעמיד לדין את השוטרים האחראים למעשה.

"משטרת הכיבוש היא שותפה לפגיעה במסגד ובמתפללים, והיא קיצונית לא פחות מהמתנחלים הקיצוניים שפולשים למסגד יום יום", נאמר בתגובה החריפה של רע"ם והתנועה האסלאמית, אבל היה מי ששם לב כי נאמר שם "משטרת הכיבוש" ולא "ממשלת הכיבוש".

מרצ תתמוך בחוק, על אף שהוא מנוגד לחלוטין לעקרונות הבסיס שעליהם הוקמה התנועה. גם ח"כ ג'ידא רינאוי-זועבי ממרצ צפויה להרים יד בעד החוק.

יאיר לפיד וג'ידא רינאוי זועבי במליאת הכנסת, 23 במאי 2022 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
יאיר לפיד וג'ידא רינאוי זועבי במליאת הכנסת, 23 במאי 2022 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

לחברי הכנסת הללו הוסבר כי מדובר בשמירה על הסטטוס קוו שנקבע כאן מאז 1967, וכי לא הולכים לספח שטחים, להקים התנחלויות חדשות או להרחיב התנחלויות קיימות בעקבות אישור החוק הזה. לכולם ברור כי פירוק קואליציה והליכה לבחירות הן אלטרנטיבה רעה פי כמה.

לחברי הכנסת הללו הוסבר כי מדובר בשמירה על הסטטוס קוו שנקבע כאן מאז 1967, וכי לא הולכים לספח שטחים, להקים התנחלויות חדשות או להרחיב התנחלויות קיימות בעקבות אישור החוק הזה

סער הצליח להעלות את הדרמה סביב החוק לשמיים, כאשר קשר את עתיד החוק בעתיד הקואליציה. ובכל זאת, כישלון בהצבעה היום לא מפיל את הממשלה. זוהי לא הצבעת אי-אמון, לא חוק התקציב וגם לא החוק לפיזור הכנסת. אם החוק לא יעבור בגלל סילמן, לסער לא תהיה עילה לפרק את הקואליציה, כפי שאיים.

במלים אחרות: החוק יעלה היום במליאת הכנסת על פי דרישת סער, אבל אם הוא ייפול – הממשלה לא תיפול איתו. המבוכה תהיה גדולה, האופוזיציה תחגוג, סער יותקף, אבל בקואליציה ינסו להעביר את החוק שוב בשבוע הבא. התקנות עדיין יכולות להמתין.

עוד 462 מילים
סגירה