למה לנו דיקטטורה עכשיו

מודעת בחירות על מטה הליכוד בתל אביב, ספטמבר 2019 (צילום: מרים אלסטר/פלאשש90)
מרים אלסטר/פלאשש90
מודעת בחירות על מטה הליכוד בתל אביב, ספטמבר 2019

משנת 2014 החלה ההתדרדרות המהירה של רוסיה במדרון חלקלק לקראת התהליכים ההיסטוריים, שהכריחו רבים מהפרשנים להצהיר על רוסיה כמדינת טרור ומדינה טוטליטרית.

משנת 2014 החלה ההתדרדרות המהירה של רוסיה במדרון חלקלק לקראת התהליכים ההיסטוריים, שחייבו רבים מהפרשנים להצהיר על רוסיה כמדינת טרור ומדינה טוטליטרית

מגזין טיים ועיתונים נוספים פרסמו בשבועות האחרונים מאמרים עם כותרת דומה. ההתבססות של פוטין בשלטון, פולחן האישיות והשחיתות הציבורית הקיצונית לא קרו בבת אחת אלא בהדרגה: מפלישה מתוכננת היטב לחצי האי קרים וסיפוחו לרוסיה הפדרלית, מלחמות לוקאליות בצפון הקווקז ונגד גאורגיה, שינוי חוקת המדינה, ובעיקר השתלטות על התקשורת הרוסית והכפפה של הפרלמנט ובית המשפט למרותו של הנשיא.

התהליך הושלם בהכרזת מלחמה עקובה מדם נגד אוקראינה ע"י ההחלטה הבלעדית של הדיקטטור, שאין סביבו קבינט בטחוני, ולא עומדים מאחוריו המועצה הלאומית לתכנון, ואפילו לא המטה הצבאי – אלא אוסף פקידים מפוחדים, בשכר אסטרונומי (דמי הכניעה והשתיקה).

אני מאמין שהיום אין מי שמפקפק בתמונת מצב הזאת, החל מזרועות המודיעין במערב, דרך פעילי האופוזיציה לפוטין בגולה – ועד הרוב המוחלט של מנהיגי המדינות החופשיות.

התהליך הושלם בהכרזת מלחמה עקובה מדם נגד אוקראינה בהחלטה בלעדית של הדיקטטור, בלי הקבינט הבטחוני, המועצה הלאומית לתכנון או המטה הצבאי – אלא אוסף פקידים מפוחדים

ישראל, לעומת זאת, ניסתה בעבר הלא רחוק, ומנסה עד עכשיו, להתהלך בין הטיפות. היא רואה באגרסיה הרצחנית של רוסיה נגד מדינה ריבונית – מהלך מגונה, אך ממשיכה לקיים סוג של דיאלוג (לא הכרחי, לטעמי) עם הדיקטטור מהקרמלין.

תארו לכם מה היה קורה לו בנימין נתניהו, ח"כ וראש האופוזיציה כיום, היה עדיין בשלטון? הרי הוא ולא אחר הכריז על פוטין כעל חבר נפשו, "ליגה אחרת" כהגדרתו.

ההתקרבות האישית בין נתניהו לפוטין החלה לפני שנים רבות, אך העמיקה מאוד בשנים האחרונות. לשניהם היו אינטרסים אישיים משותפים בניסיון ההשתלטות על המדינות בראשן עמדו.

הנסיעות התכופות של נתניהו לפגישות עם פוטין היו לו לשיעורי עזר מועילים: איך מייצרים צבא של תומכים שכירי חרב, איך משתלטים על התקשורת, איך קונים את האליטה, איך הורסים את עצמאותו של הפרלמנט ואיך מחסלים את בתי המשפט.

פוטין מעניק זר פרחים לשרה נתניהו בקרמלין, היום (צילום: קובי גדעון / לע"מ)
פוטין מעניק זר פרחים לשרה נתניהו בקרמלין, היום (צילום: קובי גדעון / לע"מ)

חלק מהיישום של השיעורים האלה עוד "הצלחנו"  לראות במו עינינו: יצירת התקשורת הכנועה (בעזרת הכסף הציבורי) וכן בתמיכה של הכסף הרוסי בעקיפין (ערוץ 14 בידי בנו של אקס-אוליגרך רוסי שהיה גם אסיר משוחרר, וערוץ 13 בידי אוליגרך אמריקאי-בריטי, מקורב לפוטין הנמצא תחת חקירה בארה"ב על מקור הכסף), קניית עיתונאים ותחנות הרדיו ועוד דוגמאות כאלה ואחרות, מתקפת "דחפורים" על בית המשפט העליון, קומבינת "ממשלת מעבר" בניסיון השתלטות עוינת על תוצאות הבחירות, קניית קולות הח"כים, וסירוס מכוון ומתמשך של שומרי הסף – מהיועץ המשפטי ועד מבקר המדינה, מינויים נגועים בניגוד אינטרסים קיצוני.

הנסיעות התכופות של נתניהו לפוטין היו לשיעורי עזר מועילים: איך מייצרים צבא תומכים, איך משתלטים על התקשורת, איך קונים את האליטה, איך הורסים את עצמאות הפרלמנט ואיך מחסלים את בתיהמ"ש

גם ארגון צבא הביביסטים הוא חלק מהשיעורים של פוטין, שביבי המוכשר הפעיל בארצנו הקטנטונת: הרי לרוב הביביסטים המצויים (אם תחקרו את סביבתם) – תמצאו מכרז תפור, משרה ציבורית של בן משפחה, עובד בשירות המדינה, קצונה בכירה במשטרה או בגוף אחר, שליחות דיפלומטית וכו'.

יש בוודאי גם ביביסטים אידאולוגיים כגון אלה שנפגשו בדירה צנועה של חבר ליום הולדת של רעיית המנהיג האהוב – אלה מתמסרים מתוך אהבת הזרקורים והמתיקות הנשפכת עליהם מכלי תקשורת הקנויים של הבוס).

לכן, כששואלים אותי למה אני לא מבקר את הממשלה בחריפות כפי שהייתי עושה זאת לממשלתו של ביבי, למרות הדמיון האידאולוגי הגדול ביניהן  – אני אומר בפשטות: ניצלנו ברגע האחרון מהדיקטטורה נוסח פוטין, לכן אני ישן בשנה האחרונה הרבה יותר טוב.

אני בטוח שהצמד בנט-לפיד לא יכפיפו את האינטרסים של המדינה לתועלת האישית שלהם, לא יפגעו בביטחון המדינה בגלל החמדנות והשחיתות הסובבים אותם, לא יפגעו במערכת המשפט בניסיון להיחלץ מכתב אישום, ולא ינסו להשתלט על התקשורת כדי לקיים כאן פולחן האישיות. אז, באמת, למה לי הדיקטטורה עכשיו?

אידיאולוגית אני רחוק מאוד מראש הממשלה המכהן נפתלי בנט, אבל אני מאוד מרוצה מנוכחותו במשרה זאת. בממשלה אני רואה (נכון לעכשיו) קבלן ביצוע ראשי של תכנית הבראת החברה בישראל, דוגמת תכניות ההבראה של החברות והארגונים לפני הפירוק או פשיטת רגל.

ככזאת – יש לי רק דרישה אחת מהשרים: להעביר חקיקה שתתמוך בהליך ההבראה, כדי שהדברים שהיו כאן קודם לא יחזרו, חלילה. מקווה שניתן להם הזמן הדרוש והאומץ לעשות.

כששואלים למה אני לא מבקר את הממשלה בחריפות כפי שביקרתי את ממשלת נתניהו, למרות הדמיון האידאולוגי ביניהן  – אני אומר בפשטות: ניצלנו ברגע האחרון מדיקטטורה נוסח פוטין ואני ישן הרבה יותר טוב

האיגרת של בנט לחג השבועות – היא דוגמה נפלאה של שיחת המנהיג עם האזרח (במקום קניית בוטים מזויפים בתשלום מכספי הציבור לתומכי החצר הביזנטית ששלטה עד לא מזמן כאן).

ד"ר רומן ברונפמן כיהן בכנסת בין השנים 1996-2006 ומשמש כחבר בצוות ההיגוי של מכון זולת. מחבר הספר (עם לילי גלילי) על העליה מברה"מ "המיליון ששינה את המזרח התיכון", הוצאת מטר, 2012, הוא מומחה לבריה"מ ומזרח אירופה, חובב קריאה, כתיבה, ואיסוף קרמיקה ישראלית ועתיקות.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 709 מילים ו-2 תגובות
סגירה