לחשב מסלול ימני מחדש

אריה דרעי ומשה גפני בכנסת, 8 ביוני 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
אריה דרעי ומשה גפני בכנסת, 8 ביוני 2021

במשך יותר מארבעה עשורים, להיות ימני פירושו היה לתמוך בהמשך אחיזתנו בכל שטחי יו"ש ולשלול את פתרון שתי המדינות. זה היה הדגל המונף בראש התורן של הימין. אם היה עוד דגל לצדו, זה היה דגל הממלכתיות.

במשך יותר מארבעה עשורים, להיות ימני פירושו היה לתמוך בהמשך אחיזתנו בכל שטחי יו"ש ולשלול את פתרון שתי המדינות. זה היה הדגל המונף בראש התורן של הימין. אם היה עוד דגל לצדו, זה היה דגל הממלכתיות

בית העירייה במעלה אדומים (צילום: ד"ר אבישי טייכר/ויקיפדיה)
בית העירייה במעלה אדומים (צילום: ד"ר אבישי טייכר/ויקיפדיה)

יתר הדגלים הוכפפו לו. הנאמנות לדגל יו"ש גרמה לציונות הדתית להפקיר את הרבנות לידי החרדים, תמורת תמיכתם בעמדותיה הלאומיות הבלתי מתפשרות, והשתתפותם במפעל ההתנחלויות.

לאחרונה נפל דבר. ללא שמץ של בושה, אפילו בגאון, ראינו כיצד הליכוד מוביל את מה שמכונה המחנה הלאומי לסכל את העברת החקיקה המאריכה את תוקפן של שורה של תקנות המסדירות את הריבונות הישראלית על התושבים היהודים של יו"ש.

הרי מדובר בחקיקה הכי לא שנויה במחלוקת שיש, שעד עתה העברתה הייתה דבר שבשגרה, כאשר רק המפלגות הערביות והשמאל הסהרורי מתנגד.

המסקנה מהמחזה ההזוי והבזוי הזה הינה ברורה. תחת הנהגת נתניהו, הימין הזיז את דגל א"י לתורן משני, והניף במקומו שני דגלים אחרים. דגל זהותי, ודגל ביבי.

לאחרונה נפל דבר. ללא בושה, אפילו בגאון, ראינו כיצד הליכוד מוביל את מה שמכונה המחנה הלאומי לסכל את העברת החקיקה המאריכה את תוקף תקנות הריבונות הישראלית על מתיישבי יו"ש היהודים

הדגל הזהותי נובע מהמטמורפוזה הזהותית שעברה על הליכוד והציונות הדתית במהלך שני העשורים האחרונים תחת הנהגת ביבי.

הליכוד, שהוקם כ"מפלגה ליברלית לאומית", אשר שאבה את השראתה ממורשת ז'בוטינסקי, שהיה ליברל אירופאי קלאסי, התנערה ממורשת זאת, והפכה למפלגה שמרנית מסורתית-מזרחית. הציונות הדתית נטשה את תפיסת העולם המתונה והמכילה שאפיינה אותה במשך עשרו שנים, ואימצה תפיסת עולם חרד"לית נוקשה.

התוצאה היא מרחיקת לכת. בעבר המחלוקות היו בעיקר סביב תפיסה מדינית. היום הוויכוח הלאומי מעוגן סביב סוגיית הזהות. מי שמרגיש זיקה יותר חזקה לזהות הישראלית, שהיא בעיקרה זהות חילונית-ממלכתית ליברלית, נחשב לשמאל, בלי קשר לעמדות המדיניות שלו.

תחת הדגל הזהותי, הימין אימץ תפיסת עולם מבוססת הכנעה זהותית. הוא רואה זאת לא רק כזכותו, אלא כחובתו להכניע את הזהות הישראלית הליברלית-חילונית, ולכפות על המרחב הציבורי ומוסדות המדינה זהות יהודית מסורתית, אפילו חרד"לית.

תחת הדגל הזהותי, הימין אימץ תפיסת עולם מבוססת הכנעה זהותית, ורואה לעצמו חובה להכניע את הזהות הישראלית הליברלית-חילונית, ולכפות על המרחב הציבורי ומוסדות המדינה זהות מסורתית

כל מי שמתנגד לכך הופך מטרה להכפשות ונאצות במטרה לשלול את הלגיטימיות שלו. זאת הסיבה שהמילה שמאלן הפכה מילה נרדפת לחילוני-ליברלי, ומי שמצדיע לדגל הזהותי הזה רואה בזהות החילונית-ליברלית איום על זהותו היהודית. התוצאה, חילוני-ליברלי הפך מילה נרדפת לבוגד ועוכרי ישראל.

בדמוקרטיה, למנצח יש מנדט לקבוע את המדיניות של המדינה, אך לא לכפות זהות עליה ועל אזרחיה. אף אחד לא יסכים, ולא אמור להסכים לכך, שיכפו עליו זהות וערכים לא לו, רק בגלל שהוא נמנה על גוש פוליטי שהפסיד בחירות. בסוף זה ייגמר בפיצוץ.

לצד הדגל הזהותי, בחר המחנה הלאומי להניף דגל נוסף, דגל הנאמנות לביבי, או ליתר דיוק, דגל עגל הזהב. אם בעבר הנאמנות לשבט הימין דרשה תמיכה בא"י ומפעל ההתנחלויות, היום היא דורשת נאמנות מוחלטת לביבי, והסכמה שהוא מעל המפלגה, מעל המדינה, מעל החוק, מעל הכל. כל מי שלא מוכן להצדיע לדגל הזה, גם אם דעותיו המדיניות הן סופר ימניות, מיד מוצא עצמו מוקצה ומנודה, מוכפש ומושמץ.

שני הדגלים הללו, אך במיוחד דגל ביבי, נארגו מסיבי השנאה והניכור שמקורם בגזענות, ההתנשאות והאפליה הבוטה שספגו המזרחיים, ובראש ובראשונה עולי צפון אפריקה, במשך יותר משני עשורים ממוסדות מדינת ישראל הציונית-חילונית.

המחנה הלאומי בחר להניף את דגל הנאמנות לביבי. אם בעבר הנאמנות לשבט הימין דרשה תמיכה בא"י ומפעל ההתנחלויות, היום היא דורשת נאמנות מוחלטת לביבי, והסכמה שהוא מעל המפלגה, המדינה, החוק, מעל הכל

נתניהו אומנם לא יצר את הסיבים הללו, אך ידע, בשילוב נדיר של אומנות וזדוניות, לארוג מהם דגלים תחתם התקבץ ציבור גדול.

כששומעים את דודי אמסלם, מירי רגב, שלמה קרעי, ויתר הדוברים הבולטים של אותו ציבור, מבינים שמדובר בציבור שמחפש נקמה על עוולות העבר. בעיניו ניסו לכפות על אבותיו וסביו להתכחש לזהות המאוד מסורתית שלהם, ולכפות עליו את הזהות הישראלית-חילונית. לכן, כשהם מרגישים שהם הרוב, הגיעה מבחינתם שעת הנקמה, והיא הכנעת הזהות הישראלית.

מבחינה זהותית ומבחינת תרבות פוליטית, הציבור הזה רוצה ישראל פחות אירופאית והרבה יותר מזרח תיכונית. התפיסה שהמנהיג מעל המדינה, כי הוא המדינה, מאוד מושרשת בתרבות הפוליטית מזרח תיכונית.

מדינת ישראל הוקמה כמדינה ציונית, ולא יכולה להתקיים אלא כמדינה ציונית. הציונות הייתה בבסיסה תנועה חילונית, שקיבלה את השראתה מהלאומיות האירופאית של המאה ה-19, שהייתה אידיאולוגיה חילונית במהותה. אידיאולוגיה שחושלה במהפכת החלנה שעברה אירופה בשלהי המאה ה-18 ולכל אורך המאות ה-19 וה-20.

מחנה שמתעקש להרים לראש התורן שלו דגל של הכנעת הזהות הישראלית-חילונית, ולצדו דגל של סגידה למנהיג העליון, פועל להחריב את מדינת ישראל הציונית, ולכונן על חורבותיה את מדינת יהודה ההלכתית, או לכל הפחות ההלכתית למחצה.

מחנה שמתעקש להרים לראש התורן שלו דגל של הכנעת הזהות הישראלית-חילונית, ולצדו דגל של סגידה למנהיג העליון, פועל להחריב את מדינת ישראל הציונית, ולכונן על חורבותיה את מדינת יהודה ההלכתית

הימין חייב לעשות חשבון נפש עמוק ודחוף, ומייד להתחיל לחשב מסלול מחדש, אחרת ירסק לא רק את עצמו, אלא את המדינה כולה, ויחולל במו ידיו לא רק את חורבן הבית השלישי, אלא את קץ מעל שלושת אלפים שנה של היסטוריה יהודית. אין מצב שהעם שלנו יצליח לשרוד אובדן ריבונות שני תוך אלפיים שנה.

עיתונאי במשך כשני עשורים (עורך כלכלי ג'רוזלם פוסט, עורך ראשי מעריב בינלאומי, עורך חדשות מקור ראשון, עורך ראשי אתר אינטרנט אנגלית של חדשות ערוץ 2). קצין מודיעין לשעבר ב-ANC המחתרת שפעלה נגד משטר האפרטהייד בדרא"פ, אחרי זה עבד עם מנדלה. מנכ"ל CISec - http://www.cisec.info חברה העוסקת בעיצוב תודעה ולוחמת שיח.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
לצערי הרב מרוקאים הביאו איתם את הדברים הלא טובים של המיזרחיות. למשל לא מקשרים בין המנהיג לשירות טוב לאזרח. לא מעריכים שיויון זכויות וזכויות אזרח. במרוקו ראש החמולה קובע. כדי להשיג משהו ... המשך קריאה

לצערי הרב מרוקאים הביאו איתם את הדברים הלא טובים של המיזרחיות. למשל לא מקשרים בין המנהיג לשירות טוב לאזרח. לא מעריכים שיויון זכויות וזכויות אזרח. במרוקו ראש החמולה קובע. כדי להשיג משהו צריך לשלם שוחד. מעמד האישה נחות. יש גם בכיינות רבה. רואים עצמם כנידפקו על ידי המימסד למרות שהם כבר נהיו המימסד. המדינה זקוקה לתנופה, בנייה, חזון, הליכה קדימה וניהול יעיל. לא לבכיינות ולא לאנטי ממסדיות מזויפת.

עוד 815 מילים ו-1 תגובות
סגירה