קואליציה קורסת לתוך עצמה

הקואליציה – שהוקמה על בסיס ההסכמה לפעול במסגרת המכנה המשותף ולא לעסוק בכל מה שהוא שנוי במחלוקת – קרסה אתמול על הנושא הכי גדול והכי שנוי במחלוקת בישראל: הכיבוש ● בכנסת כבר רצה ספקולציה חדשה מדוע סער התעקש להעלות את החוק אף שידע שלא יזכה ברוב הדרוש ● ואפקט הצד של כל האירוע הוא שאזרחי ישראל מבינים, אחרי 55 שנה, מהו שלטון צבאי ● פרשנות

ח"כ ג'ידא רינאוי-זועבי מצביעה נגד חוק יו"ש, 6 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/ Maya Alleruzzo)
AP Photo/ Maya Alleruzzo
ח"כ ג'ידא רינאוי-זועבי מצביעה נגד חוק יו"ש, 6 ביוני 2022

קואליציית השינוי – שהבטיחה לפעול במסגרת 80% מהנושאים בהם יש קונצנזוס רחב ולהניח בצד את אותם 20% מהנושאים עליהם יש מחלוקת – קרסה אמש (שלישי) על הנושא הגדול ביותר והשנוי במחלוקת ביותר בישראל: המשך החזקת שטחי יהודה ושומרון תוך קיומו של משטר חוקתי־משפטי המבדיל בין התושבים הפלסטינים באותם שטחים לתושבים היהודים.

על אף הרצון הטוב שהביעו כל שמונה הסיעות – בדיוק השבוע לפני שנה – להיות ממשלה של ימין, שמאל, ערבים, יהודים, דתיים וחילונים, ההצבעה אתמול בלילה הוכיחה שהם לא מסוגלים, ויש מי שגם לא רוצים.

ברגע האמת, סיעת רע"ם וחברת הכנסת ג'ידא רינאוי־זועבי ממרצ, פרקו עול. הם הודו שאינם יכולים להיות חלק מהשלטון בדיוק בגלל אותם הנושאים המפרידים בין המחנות בישראל

ברגע האמת, סיעת רע"ם וחברת הכנסת ג'ידא רינאוי־זועבי ממרצ, פרקו עול. הם הודו שאינם יכולים להיות חלק מהשלטון בדיוק בגלל אותם הנושאים המפרידים בין המחנות בישראל. זה היה יותר מדי בשבילם, לאשר לחמש שנים נוספות את החוק המסדיר את נורמות השיפוט, מעצרים, חקירות (ושאר ההסדרים המשפטיים) החלים על אזרחי ישראל החיים ביו"ש.

חברי כנסת ממרצ ומפלגת העבודה – השמאל המסורתי של ישראל – העדיפו את המשמעת הקואליציונית ולכידות הממשלה, על פני העקרונות שלהם. כך, למשל, ח"כ מיכל רוזין, מוסי רז וגבי לסקי המתינו עד לסיבוב השני של קריאת השמות, ואז, באקט שקשה היה לפספס אותו, חזרו פנימה לתוך המליאה וקראו "בעד".

חברי הכנסת מאזן גנאים, ג'ידא רינאוי־זועבי ומנסור עבאס במליאת הכנסת, 6 ביוני 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
חברי הכנסת מאזן גנאים, ג'ידא רינאוי־זועבי ומנסור עבאס במליאת הכנסת, 6 ביוני 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

אם היינו שואלים את רוזין, רז ולסקי רק לפני שנה אם הם יעמדו במליאה ויכריזו בקול גדול "בעד" על חוק המשמר את הסדרי המשפט ביו"ש, הם היו צוחקים בקול גדול. ביוני 2022, מעט לפני שלממשלה מלאה שנה, הם חוששים יותר מקריסת הממשלה ועליית הימין הביביסטי, מאשר מסטייה מערכיהם ומהקו המפלגתי.

מהשרים ניצן הורביץ ותמר זנדברג נחסכה הבושה (הם אינם ח"כים לפי החוק הנורווגי) אבל ספק אם מפלגת מרצ תשרוד את הזעזוע הגדול הזה – ח"כית סוררת שמובילה להתפרקות הממשלה בזמן שח"כים אחרים שנאלצים לדבוק בחקיקה בה אינם מאמינים.

אם היינו שואלים את רוזין, רז ולסקי רק לפני שנה אם הם יעמדו במליאה ויכריזו בקול גדול "בעד" על חוק המשמר את הסדרי המשפט ביו"ש, הם היו צוחקים בקול גדול

המטרה של סער

ההחלטה של שר המשפטים גדעון סער לקחת את הנושא של תקנות שעת החירום ביו"ש עד לקצה ולהכריז שעל כך תקום או תיפול הממשלה, נראה לא מובן. האם סער הכין תוכנית מגירה חלופית? אתמול, כשהקואליציה החלה את הדיון לקראת ההצבעה, היה ברור שאין לה רוב ושסער הולך עם הראש בקיר.

מי שמכיר את סער, יכול היה להניח שיש כאן אולי תחכום מאחורי הקלעים. הספקולציה שמסתובבת: סער רוצה לדחוק את רע"ם החוצה מהקואליציה תוך יצירת כאוס פוליטי שיחייב גורמים שונים בכנסת לחשוב היטב האם הם רוצים לרוץ לעוד מערכת בחירות או להיכנס לקואליציה הנוכחית במקום רע"ם. לעת עתה, כאמור, זו רק ספקולציה.

גורמים בכירים בקואליציה אמרו אתמול בלילה לזמן ישראל שסער נגרר לתוך הסיטואציה, שמדובר היה באירוע שיצא מפרופורציה וכי הוא לא הצליח להנמיך את גובה הלהבות. עוד אמרו הגורמים, שלגבי החוק עצמו, הוא יובא שוב להצבעה בעוד שבוע או בעוד שבועיים. האם יתכן שסער דחק את כל הזירה הפוליטית לפינה כדי להמחיש לשמונה הסיעות החברות בקואליציה עד כמה הן קרובות למערכת בחירות?

אפקט הצד

אפקט הצד של השיח הציבורי סביב חוק יו"ש הוא שהישראלים נחשפו למערומי החוק המכונה תקנות שעת החירום (יהודה והשומרון – שיפוט בעבירות ועזרה משפטית, 1967).

גורמים בכירים בקואליציה אמרו אתמול בלילה לזמן ישראל שסער נגרר לתוך הסיטואציה, שמדובר היה באירוע שיצא מפרופורציה וכי הוא לא הצליח להנמיך את גובה הלהבות

לפני שבוע גילו אזרחי ישראל שכל ההסדרים סביב מעצרים, חקירות, בתי כלא, בתי משפט וזכויות לרישיונות נהיגה, תעודות זהות ודרכונים – מוחזקים בתפרים גסים של חקיקה זמנית שיש לחדשה מדי חמש שנים וכי מספיק שהמצב הפוליטי רעוע ומפולג כדי שהחקיקה הנוגעת להסדרי החיים הפשוטים ביותר של אזרחי ישראל תושבי יו"ש – יימחקו.

המפעל החוקתי, המבוסס על צווים זמניים ותקנות שיש לחדשן כל כמה שנים, התגלה לציבור במלוא כיעורו.

חברי הכנסת מאזן גנאים, ג'ידא רינאוי זועבי ומנסור עבאס במליאת הכנסת, 6 ביוני 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)
חברי הכנסת מאזן גנאים, ג'ידא רינאוי זועבי ומנסור עבאס במליאת הכנסת, 6 ביוני 2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

מנסור עבאס ורע"ם נכנסו לממשלה כדי לטשטש את הנושאים הללו. הם רצו לדבר על תאורת רחוב, גני שעשועים, מחירי דיור ותעסוקה בחברה הערבית. הם רצו להפחית את כמות הפשיעה, לאסוף נשקים, לבלום ירי בחתונות – אבל בסוף הם מתפצלים מהקואליציה על הפערים החוקתיים שבין אזרחי ישראל החיים ביו"ש לבין הפלסטינים שחיים על אותם שטחי אדמה כשהם נטולי זכויות במדינת ישראל.

תקנות שעת חירום שבעבר הוארכו כלאחר יד, ללא דיון ציבורי, חושפים כעת את ההסדרים החוקיים המבדילים בין יהודים לפלסטינים ב־55 שנות שלטון צבאי בשטחים

השותפות הזמנית עם סיעה ערבית בקואליציה הניחה בפני הציבור את הוויכוח האידיאולוגי במלוא עוזו: מהי המשמעות של חוק האזרחות ואיחוד המשפחות, מהם הצרכים של החברה הערבית בתחומי מאבק בפשיעה ותשתיות ביישובים, והדיון האחרון בסדרה – תקנות שעת חירום שבעבר הוארכו כלאחר יד, ללא דיון ציבורי, חושפים כעת את ההסדרים החוקיים המבדילים בין יהודים לפלסטינים ב־55 שנות שלטון צבאי בשטחים.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 738 מילים ו-2 תגובות
סגירה