ליברמן צריך להחליט אם הוא שר אוצר או פרשן כלכלי

בחצי שנה, ליברמן שינה שש פעמים את התחזיות שלו בנושא מחירי הדיור ● בזמן הזה הוא הגה ארבע תוכניות דיור שונות – חלקן עוד לפני שהקודמות בכלל הגיעו לידי תכנון ● נראה שליברמן מעולם לא היה כל כך חסר אונים ואבוד כמו במלחמה על מחירי הנדל"ן ● בינתיים, הציבור ממשיך לקחת משכנתאות מנופחות על רקע חוסר האמון במדיניות הלא קיימת ● פרשנות

אביגדור ליברמן (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
תומר נויברג/פלאש90
אביגדור ליברמן

ב־31 באוקטובר 2021 – באיחור של יותר מחודש – פרסם שר האוצר אביגדור ליברמן יחד עם שר השיכון זאב אלקין ושרת הפנים איילת שקד את תוכנית הדיור הממשלתית הגדולה. זו הייתה אמורה להיות התוכנית שתביא את "הבשורה הגדולה" לעם ישראל.

שר האוצר הודיע אז שהתוכנית "תביא להורדת מחירים כבר בטווח המיידי". אלא שמה שקרה בטווח המיידי הוא בעיקר שינוי התחזית האופטימית. זה כבר לא יקרה בטווח המיידי. כמה שעות אחרי פרסום התוכנית, ליברמן כבר הופיע במסיבת עיתונאים, שם ניסה להוריד את הציפיות והדגיש שהתוכנית כלל לא יועדה להורדת מחירי הדיור.

שבועיים לאחר מכן, התוכנית "שתוריד את המחירים באופן מיידי", שהפכה ל"תוכנית שלא תגרום להורדת מחירים" – התהוותה אצל ליברמן לתוכנית שאם תגרום לעליית מחירים של רק בין 5%–6% עד סוף השנה – תחשב להישג.

חשבתם שפה זה נגמר? אחרי חודש נוסף ליברמן התעורר שטוף אופטימיות עם תחזית חדשה. הוא קבע כי בתוך שנתיים "נוכל להוריד מחירים". האם זה באמת ייקח שנתיים? בשבוע שעבר ליברמן עדכן כי ירידת המחירים – שתתרחש בעוד שנתיים – לא מן הנמנע שתוקדם ותתרחש כבר עד סוף השנה.

שר הבינוי והשיכון זאב אלקין, שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת הפנים איילת שקד מציגים את תוכנית הדיור במסיבת עיתונאים במשרד האוצר, 31 באוקטובר 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שר הבינוי והשיכון זאב אלקין, שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת הפנים איילת שקד מציגים את תוכנית הדיור במסיבת עיתונאים במשרד האוצר, 31 באוקטובר 2021 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

ההתנהלות התזזיתית הזו של ליברמן בעיקר מראה על חוסר מדיניות, בלבול רב ויותר מכל מסמלת את איבוד הכיוון שלו בכל הקשור לניהול משבר הדיור. במקום שליברמן ינהל את האירוע, נראה שהוא זה שנסחף

ההתנהלות התזזיתית הזו של ליברמן בעיקר מראה על חוסר מדיניות, בלבול רב ויותר מכל מסמלת את איבוד הכיוון שלו בכל הקשור לניהול משבר הדיור. במקום שליברמן ינהל את האירוע, נראה שהוא זה שנסחף לגמרי אחרי האירועים.

יש רגעים שבהם נראה כאילו הוא זונח את תפקידו כשר אוצר ובמקום להתוות מדיניות שתייצר מציאות, הוא עבר לתפקיד הפרשן הכלכלי שמתאר את ההתרחשויות והשינויים בשוק הדיור מהיציע. לצורך יצירת מדיניות שתיצור מציאות, ליברמן קיבל לרשותו תקציב עצום מהמדינה, כוח לקדם חוקים וכלים מעשיים להוציא את תכניותיו לפועל.

אבל בשביל ליצור מציאות צריך תוכנית עבודה. בשביל תוכנית עבודה צריך להציב יעד. כשאין יעד אין תוכנית – וכשאין תוכנית כל שנותר לליברמן זה להרים את אצבעו פעם בחודש באוויר כדי לחוש לאן נושבת הרוח – ולפי זה לעדכן את התחזיות שלו. לפי הגישה הזו, אפשר לשים במקום ליברמן בובה במשרד האוצר ואף אחד לא ישים לב להבדל.

מי שבאמת רוצה להוריד מחירים בונה תוכנית להורדת מחירים עם יעד ברור. אלא שנראה ששר אוצר לא באמת מעוניין לגרום להאטה בענף שמעסיק עשרות אלפי ידיים עובדות ומשמש כפרה חולבת של מיסים עבור האוצר.

אתר בנייה בבאר יעקב, 22 בפברואר 2022 (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
אתר בנייה בבאר יעקב, 22 בפברואר 2022 (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)

מי שבאמת רוצה להוריד מחירים בונה תוכנית להורדת מחירים עם יעד ברור. אלא שנראה ששר אוצר לא באמת מעוניין לגרום להאטה בענף שמעסיק עשרות אלפי ידיים עובדות ומשמש כפרה חולבת

הוא בטח גם לא רוצה להעמיד את חובות הקבלנים לבנקים (כ־409 מיליארד שקלים ב־2021) בסכנה ואת החזר המשכנתאות (בקרוב מעל חצי טריליון שקלים) בסימן שאלה. גם אם נניח, למרות הכול, שליברמן היה רוצה בכל ליבו להתוות תוכנית אמיתית – אין לו בדיוק את הממשלה האידיאלית כדי לעשות זאת.

מצד שני, ליברמן הוא פוליטיקאי שצריך להיבחר ומולו ניצב ציבור זועם שדורש תשובות. מדובר בציבור שנאלץ לקחת משכנתאות שגם בחלומות הכי שחורים שלו לא חשב שייקח אי פעם. במקביל, יש את ציבור שוכרי הדירות שאם פעם יכול היה להתמקח עם בעלי הדירה על העלאת שכר הדירה בכמה מאות שקלים בודדים – היום כבר נאלץ לקבל בכניעה העלאה באלפים.

התוצאה היא שכמעט מדי חודש יוצאת או מודלפת לתקשורת תוכנית דיור חדשה שליברמן יוזם – עוד לפני שהקודמת נכנסת אפילו לשלב התכנון. מדובר במהלך שיותר מזכיר כדורי הרגעה להמונים מאשר תוכניות רציניות.

התוכנית הראשונה שליברמן אישר – והיחידה שיצאה לפועל – שייכת לזו של משרד השיכון. מדובר בתוכנית מחיר מטרה. היא נחתמה בספטמבר 2021 ויצאה לדרך בפברואר השנה. בסוף חודש אוקטובר הוצגה כבר תוכנית הדיור הממשלתית לשנים 2022–2025.

31/10/2021

שר האוצר אביגדור ליברמן מפרסם תכנית ש"תביא להורדת מחירים כבר בטווח המיידי".

עוד באותו יום, ליברמן משתתף במסיבת עיתונאים להצגת התוכנית ומסכים עם הקביעה שהתוכנית לא באמת נועדה להוריד את מחירי הדיור.

15/11/2022

ליברמן אומר שעלייה נוספת במחירי הדיור של 5%–6% בשנת 2022 תיחשב כהישג.

22/12/2021

ליברמן מצוטט אומר: "לקראת סוף 2022 נראה התמתנות משמעותית במחירי הדיור. בתוך שנתיים נוכל גם להוריד מחירים".

21/03/2022

ליברמן: נעשה הכול כדי שמחירי הדירות יעלו ב־2022 רק ב־7%.

16/5/2022

ליברמן: באוקטובר נשתלט על מחירי הנדל"ן.

31/05/2022

ליברמן: "אני מקווה שבסוף השנה כבר נראה עצירה או ירידה במחירי הדיור".

מדובר בתוכנית מלאה בחורים והתנגדויות שלא ברור כיצד מתכוונים ליישם אותה. הניסיון להתניע אותה נתקל בקשיים וקיפאון – למעשה, מלבד העלאת מס הרכישה, אף סעיף בתוכנית לא יצא לפועל בהיקף נרחב או בכלל.

התוצאה היא שכמעט מדי חודש יוצאת או מודלפת לתקשורת תוכנית דיור חדשה שליברמן יוזם – עוד לפני שהקודמת נכנסת אפילו לשלב התכנון

אבל עוד לפני שבכלל החלו הדיונים על אותה תוכנית, עלתה בחודש מרץ תוכנית דיור חדשה מבית היוצר של ליברמן. הפעם, התוכנית דיברה על מיסוי דירה רביעית והוזלת מחירי הקרקעות בסגנון "מחיר למשתכן" הפתוח לכולם.

ליברמן הודיע על הצגת התוכנית בחודש מאי – מה שלא קרה. עוד לפני שהתוכנית פורסמה רשמית, בתקשורת כבר דווח על פגישה חשאית שערך ליברמן עם השרים אלקין ושקד. השלושה דנו בתוכנית נוספת הכוללת הגדלת תקציבים לתשתיות להאצת בנייה והוצאת היתרי בנייה, הנפקת אג"ח דיור ושינויי מיסוי בתחום הדיור. כל אלה יצטרפו ככל הנראה לתוכנית הקודמת ויפורסמו במועד לא ידוע.

נראה שמרוב תחזיות ותוכניות דיור, אמון דורשי הדיור בפעולות האוצר – שגם כך היה נמוך – הגיע אל נקודה מתחת לאפס. את התוצאות רואים בהתנפלות על דירות למרות המחירים הבלתי נתפסים והמשכנתאות שהרקיעו לשחקים. לפי ליברמן, עד סוף השנה זה עומד להשתנות. אם נשפוט את ההיסטוריה – יותר ראלי שדווקא התחזית היא זו שתשתנה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
מליברמן לא מצופה להוריד את מחירי הדיור אלא רק לעצור אותם (או לפחות למתן) העלייה התלולה שרק מטפסת ולא נחה לרגע היא בלתי נתפסת ולכן אין שום חשש שחובות הקבלנים ותשלומי המשכנתאות ייפסקו ל... המשך קריאה

מליברמן לא מצופה להוריד את מחירי הדיור אלא רק לעצור אותם (או לפחות למתן) העלייה התלולה שרק מטפסת ולא נחה לרגע היא בלתי נתפסת
ולכן אין שום חשש שחובות הקבלנים ותשלומי המשכנתאות ייפסקו
ליברמן לא עושה רושם של מקצוען וגם לא של בולדוזר (בניגוד לתדמית)
במקום לקשקש על תחזיות עדיף שיקשקש מאתיים אלף דירןת בהנחה באיזור המרכז
זה יעזור קצת יותר

עוד 769 מילים ו-1 תגובות
סגירה