הקואליציה לוקחת פסק זמן - ותנסה לחזור עם כמה הפתעות

אחרי ארועי ליל שני במליאת הכנסת, עם נפילת חוק יו"ש וההפסד במינוי מחדש של כהנא לשר, הקואליציה מחשבת מסלול מחדש ● בכירים מעריכים כי התגובות הנזעמות יחד עם מכבש הלחצים והסנקציות יעשו את שלהם - וחוק יו"ש יעבור בשבוע הבא או בעוד שבועיים ● וגם על עידית סילמן עדיין לא אומרים נואש ● פרשנות

ראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ במליאת הכנסת בעת הדיון לקראת ההצבעה על חוק יו"ש, 6 ביוני 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
ראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ במליאת הכנסת בעת הדיון לקראת ההצבעה על חוק יו"ש, 6 ביוני 2022

הממשלה לא נפלה ואף אחד עוד לא הולך הביתה, גם אחרי האירועים הדרמטיים בכנסת שלשום (שני) בלילה. הקואליציה לוקחת נשימה ארוכה, מעריכה נזקים, יוצאת למקצה שיפורים ותנסה לתקן את הפדיחה ביום שני הבא – ואם לא, אז אולי אפילו בשבוע שלאחר מכן.

ביום ראשון יעלה גדעון סער שוב את תקנות חוק יו"ש להצבעה בממשלה ובוועדת השרים לענייני חקיקה לקראת הדיון המחודש בכנסת. הנחת העבודה היא כי התגובות הנזעמות בקואליציה, במפלגות וברשתות החברתיות נגד חברי הכנסת שמרדו, יחד עם מכבש הלחצים, העונשים והסנקציות שמפעילים עליהם ראש הממשלה והשרים, ישנו משהו לקראת ההצבעה הבאה.

הנחת העבודה היא כי התגובות הנזעמות בקואליציה, במפלגות וברשתות החברתיות נגד חברי הכנסת שמרדו, יחד עם מכבש הלחצים, העונשים והסנקציות, ישנו משהו לקראת ההצבעה הבאה

אתמול בערב (שלישי), למשל, החליטה חברת הכנסת ג'ידא רינאוי-זועבי להוציא את עצמה מקבוצות הווטסאפ של פעילי מרצ אחרי שהמתקפות עליה החריפו. רינאוי-זועבי הצביעה נגד חוק יו"ש בכנסת, ואתמול גברו הקולות בתוך המפלגה שקראו לה להתפטר ולפנות מקום לבאה בתור, קטי פיאסצקי-מורג.

גם הלחצים ברע"ם שחבריה לא נכחו במליאה ואחד מהם הצביע נגד (מאזן גנאים) התגברו אתמול. "או שנחזור לקואליציה ונצביע פה אחד עם ארבע אצבעות, או שהולכים לבחירות", אמר מנסור עבאס לחבריו לפי הדיווח בערוץ 12.

החשש מבחירות ברע"ם אקוטי, בעקבות הביקורת הקשה ברחוב הערבי על המפלגה וההתפרקות הכללית שבאה לידי ביטוי בהצבעה שלשום. בסקר של ערוץ 11 אמש קיבלה רע"ם ארבעה מנדטים.

אבל גם אם כל המאמצים יצליחו והקואליציה תצביע בעד, עדיין חסר הקול של ח"כ עידית סילמן, שיצאה מהמליאה בזמן ההצבעה על החוק. כאן יכולה להסתתר ההפתעה הגדולה.

המשחק הפוליטי בין סילמן וראשי הקואליציה מתנהל כל הזמן. ראשי ימינה לא ממהרים להכריז עליה כפורשת והיא עצמה מגיעה לנהל את ועדת הבריאות כחברת קואליציה מן המניין, כאילו כלום לא קרה. מאזן האימה קיים והסחר-מכר לא נפסק לרגע. ולכן, עסקה בין הצדדים על חוק יו"ש אפשרית לגמרי, לפחות על פי מקורביה של סילמן, בעיקר כאשר מדובר בטובתם של המתנחלים ביהודה ושומרון.

מאזן האימה קיים והסחר-מכר לא נפסק לרגע. ולכן, עסקה בין הצדדים על חוק יו"ש אפשרית לגמרי, לפחות על פי מקורביה של סילמן, בעיקר כאשר מדובר בטובתם של המתנחלים ביהודה ושומרון

סילמן זוכה בינתיים לחיבוק גדול מהחברים בליכוד. ביום שני היא הצליחה להפיל את המינוי של מתן כהנא כשר הדתות אחרי שהצביעה נגד הקואליציה. בנימין נתניהו הפליג בשבחה. "סילמן, את אלופה", הוא צייץ בטוויטר.

ח"כ עידית סילמן מתקבלת בחיבוקים על ידי ח"כ גלית דיסטל-אטבריאן מהליכוד, בפתיחת מושב הקיץ של הכנסת, 10 במאי 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
ח"כ עידית סילמן מתקבלת בחיבוקים על ידי ח"כ גלית דיסטל-אטבריאן מהליכוד, בפתיחת מושב הקיץ של הכנסת, 10 במאי 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בסיוריה בין ספסלי הליכוד זוכה סילמן לחיבוקים עזים של גלית דיסטל אטבריאן, מאי גולן ואחרים אבל מקורביה יודעים שזהו חיבוק דוב. בבוא היום האוהבים הגדולים הם אלה שישימו לה רגליים כדי שלא תצטרף לרשימת הליכוד על חשבונם.

אגב, סילמן הפילה את המינוי המחודש של כהנא לשר הדתות באמת מסיבות דתיות ואידיאולוגיות: היא מתנגדת לרפורמות של כהנא בנושאי הגיור, הכשרות ובנושאים אחרים.

סילמן הפילה את המינוי המחודש של כהנא לשר הדתות באמת מסיבות דתיות ואידיאולוגיות: היא מתנגדת לרפורמות של כהנא בנושאי הגיור, הכשרות ובנושאים אחרים

סילמן פרשה מראשות הקואליציה בתחילת אפריל לכאורה בגלל סיפור החמץ. המקורבים מספרים על קרוב משפחה, ניצול שואה, שהתרעם בפני סילמן על הכנסת חמץ לבתי חולים אחרי שהוא וחבריו כמעט וגוועו ברעב כיוון שלא היו להם מצות בימי המלחמה, והם סירבו לנגוע בלחם.

אתמול הופיע גדעון סער בערוצי הטלוויזיה השונים. סער שלל בפירוש כל אפשרות לישיבה משותפת עם בנימין נתניהו בממשלה אחת.

שוב התברר כי לא התנהל שום משא ומתן בין סער ובין הליכוד על הקמת ממשלה משותפת בכנסת הנוכחית. אפילו נתניהו התכחש לדברים כאשר פורסמו. את הספינים הפיצו חברי כנסת בשורות האחוריות של הליכוד שגם הצליחו להפיל רבים בפח.

שוב התברר כי לא התנהל שום מו"מ בין סער והליכוד. אפילו נתניהו התכחש לדברים כאשר פורסמו. את הספינים הפיצו חברי כנסת בשורות האחוריות של הליכוד שגם הצליחו להפיל רבים בפח

מעבר לזה, סער אמר כי אחרי הפגיעה של נתניהו והליכוד במתיישבים ביו"ש לא מגיע להם פרס מיוחד. ולא רק סער – במהלך הדיון בכנסת נרשמו התקפות חסרות תקדים של חברי הכנסת של תקווה חדשה על נתניהו.

זאב אלקין תקף את פולחן האישיות סביב נתניהו, מיכל שיר כינתה אותו "עגל הזהב מקיסריה". אפילו בני בגין הנשכח טען בנאומו כי הליכוד בראשות נתניהו מפיץ "זיהום אוויר מוסרי".

עוד 631 מילים
סגירה