קו השבר בין הדמוקרטים-פלורליסטים לבין הביביסטים-כהניסטים

הצהרת בנימין נתניהו בפתח בית המשפט, ב-24 במאי 2020 (צילום: צילום מסך/ערוץ 13)
צילום מסך/ערוץ 13
הצהרת בנימין נתניהו בפתח בית המשפט, ב-24 במאי 2020

ה"ניסוי שנכשל" הוא הניסוי שנתניהו והשפוטים שלו העבירו את ישראל במשך יותר משלוש שנים. הניסוי בכהונת ראש ממשלה נאשם בפלילים. הניסוי הזה נוגד את השכל הישר ואת הנורמות הבסיסיות ביותר של משילות, מינהל תקין וטוהר מידות של נבחרי ציבור.

ה"ניסוי שנכשל" הוא הניסוי שנתניהו והשפוטים שלו העבירו את ישראל במשך שנים. הניסוי בכהונת רה"מ נאשם בפלילים. ניסוי שנוגד את השכל הישר ונורמות בסיסיות של משילות, מינהל תקין וטוהר מידות

נוגד עד כדי כך, שאפילו עמית סגל אמר בשעתו בשידור ש"לא יעלה על הדעת שנתניהו ימשיך לכהן אחרי הגשת כתב אישום". הנורמה שקבעו יצחק רבין ז"ל, ואחריו אהוד אולמרט, לפיה ראש ממשלה שמוגש נגדו כתב אישום מתפטר מתפקידו, נורמה שבג"ץ עיגן בפסיקה כלפי שרים אבל בחדלונו ובפחדנותו לא החיל אותה גם על השר מספר 1 – בנורמה הזו נתניהו ועדרי חסידיו יצאו למלחמת חורמה.

פרשנות של עמית סגל
פרשנות של עמית סגל

מה שהוכיחה השנה האחרונה הוא שעבור נתניהו ואלה התלויים בו פוליטית, כלכלית וזהותית, כל האמצעים כשרים במלחמה הזו. הפעלת טרור על נבחרי ציבור, וככל הנראה גם סחיטות באיומים (לבש"ל – לכאורה, בטח שלכאורה), פיתויים בלתי חוקיים לג'ובים ושריונים ועוד ועוד. וכל זה כדי ליצור מצב שבו הניסוי הנורא שנכשל – ינוסה עלינו שוב.

חזרה של נתניהו לכסא ראש הממשלה תמיט קלון קולקטיבי על ישראל, ותסמן אותה כדמוקרטיה שבורה, שבה הנורמות של נבחרי הציבור התדרדרו לתהומות של מדינות עולם שלישי.

תשלובת הביביזם-כהניזם – שחיתות שלטונית ואנטי-דמוקרטיות מזה, וגזענות אלימה וטרור כנגד "כופרים" מזה – תציב את ישראל בצד הלא נכון של ההיסטוריה, ביחד עם המשטר המצורע של ולדימיר פוטין, ומדינות שבהן הדמוקרטיה נשברה על ידי "מנהיג" מושחת, כמו בהונגריה ובברזיל.

הנורמה שקבעו רבין ז"ל, ואחריו אולמרט, לפיה רה"מ שמוגש נגדו כתב אישום מתפטר, נורמה שבג"ץ עיגן בפסיקה כלפי שרים אבל בחדלונו ובפחדנותו לא החיל גם על השר מספר 1 – בנורמה זו נתניהו וחסידיו נלחמים

תרחיש אימים שכזה מנוגד לרוח הישראלית, להיסטוריה ולמהות שלנו, לדימוי העצמי שלנו כדמוקרטיה מתוקנת, וכן, גם לרוחה של המסורת היהודית וערכיה המקוריים. הוא מנוגד גם לרצונם החופשי ולעמדות היסוד של רוב הישראלים.

במידה רבה נכון יהיה לומר שמדינת ישראל והמשטר הישראלי נפלו קורבן לטרור פוליטי שהופעל על ידי נתניהו ומעגליו השונים, ולפגמים יסודיים בשיטה הפוליטית שלנו, שנתניהו מנצל בכישרון של מאפיונר עתיר-משאבים וחסר עכבות.

כל ישראלי/ת הגון/ה צריך/ה לקוות שהממשלה תצליח לשרוד, ולהעביר חוק טוהר מידות שיתחיל את תהליך תיקון הנורמות השלטוניות וינקה את המערכת הפוליטית ממורשעים ונאשמים בפלילים.

אבל במידה שהממשלה לא תצליח לשרוד, חשוב מאוד לסמן את קו השבר בין המחנות הפוליטיים בישראל – הקו הזה איננו בין "ימין" ו"שמאל", הוא לא עובר בין "שמרנים" ל"ליברלים" וגם לא בין "יהודים" ל"ערבים" או "דתיים" ו"חילונים". האבחנות הללו קיימות, אבל אינן הדבר עצמו.

יש שני מחנות פוליטיים בישראל:

מצד אחד מחנה דמוקרטי ופלורליסטי, שעבורו נורמות היסוד השלטוניות אמורות למנוע מנאשם בפלילים לכהן בכל תפקיד ציבורי, והעדיפות שלו היא כינון ממשלה מתפקדת שתפעל למען כלל הישראלים.

ומצד שני מחנה ביביסטי-כהניסטי, שעבורו אין נורמות ואין חוקים. המטרה שלו היא כינון משטר נתניהו מחדש, והפעם באופן אוטוריטרי ואלים עוד יותר, ויצירת ממשלה שתשרת רק את תומכי המחנה, ותוקיע, תרדוף ותשלול זכויות ושירותים מכל השאר.

אם הממשלה תיפול, יש לסמן את קו השבר בין המחנות הפוליטיים – לא בין "ימין" ו"שמאל", "שמרנים" ו"ליברלים", "יהודים" ו"ערבים", "דתיים" ו"חילונים", אלא בין מחנה דמוקרטי ופלורליסטי, למחנה ביביסטי-כהניסטי

על זה המאבק, ואם חלילה תיפול הממשלה ותפוזר הכנסת, על זה נצא שוב לרחובות ונילחם, עד הקלפיות ואחריהן. כי ישראל הדמוקרטית-פלורליסטית חייבת לנצח.

ערן עציון הוא יזם מדיני ופוליטי, דיפלומט בכיר לשעבר, כיהן כסגן ראש המועצה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה, וכראש התכנון המדיני במשרד החוץ. המוטו שלו הוא: Speak Truth to Power. מאמין שהמפתח לעתיד ישראל, והעולם החופשי, הוא מהפיכה בשיטה הדמוקרטית

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 525 מילים
סגירה