גם בנושאים כלכליים, הקואליציה מתפוררת

מה שארע אתמול בכנסת - כשהצעת החוק להעלאת שכר המינימום עברה בקריאה טרומית ורק ארבעה ח"כים מהקואליציה התייצבו להצביע נגד - ממחיש עד כמה הדבק שהחזיק את הממשלה ה-36 בשנה החולפת הולך ונסדק ● הח"כים מרגישים את הבחירות באוויר, ופתאום אפילו רע"ם והרשימה המשותפת משתפות פעולה ● פרשנות

ח"כ אחמד טיבי חוגג את העברת הצעת החוק להעלאת שכר המינימום בקריאה טרומית במליאת הכנסת, 8 ביוני 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90
ח"כ אחמד טיבי חוגג את העברת הצעת החוק להעלאת שכר המינימום בקריאה טרומית במליאת הכנסת, 8 ביוני 2022

הוויכוח הפרלמנטרי אתמול (רביעי) על העלאת שכר מינימום ל-40 שקל לשעה חשף שגם בנושאים כלכליים הקואליציה הנוכחית לא מצליחה לייצר לכידות, מכיוון שרוב חבריה חשים שהבחירות כבר בפתח.

מדי רביעי, בימים של הצעות החוק הפרטיות, הקואליציה סופגת הפסדים. אבל הפעם האירוע היה חמור מן הרגיל: הנהלת הקואליציה החליטה שיש להצביע נגד הצעת החוק להעלאת שכר מינימום, אך רק ארבעה חברי כנסת התייצבו והצביעו לפי ההחלטה. כל שאר הח"כים מהקואליציה נעדרו – והגדילו לעשות חברי הכנסת של רע"ם וח"כ ג'ידא רינאוי-זועבי, שהתייצבו לצד הרשימה המשותפת האופוזציה ותמכו בהצעה.

ח"כ נעמה לזימי ממפלגת העבודה עלתה אתמול לדבר על דוכן הכנסת בקצרה. בקול חנוק ועם דמעות בעיניים היא הודיעה שכדי לוודא שהצעת החוק תעבור, היא ושאר חבריה התומכים ברעיון ייעדרו מההצבעה. היא לא הייתה מסוגלת להצביע נגד ולכן העדיפה לשבת בחוץ.

ח"כ נעמה לזימי ממפלגת העבודה עלתה אתמול לדבר על דוכן הכנסת בקצרה. בקול חנוק ועם דמעות בעיניים היא הודיעה שכדי לוודא שהצעת החוק תעבור, היא ושאר חבריה התומכים ברעיון ייעדרו מההצבעה

וכך החוק עבר בקריאה טרומית ונתן לאופוזיציה רוח לוחמנית, אם כי סבירות נמוכה שהמהלך החקיקתי יושלם. הנושא יככב במשך יום-יומיים בתקשורת ויתפוגג כמו הרבה הצעות חוק טרומיות אחרות.

את השבוע הזה – ימים ספורים לפני יום השנה להשבעת הממשלה ה-36 – אפשר לסכם כשבוע הקשה והבעייתי ביותר של הקואליציה. קצב ההתדרדרות בשלב הזה הוא מהיר.

השאלה היא מתי האופוזיציה תחליט להעלות את החוק לפיזור הכנסת והאם חברי כנסת מרע"ם, ביחד עם המשותפת, יחליטו לתמוך בפיזור ולתאם את מועד הבחירות עם ראשי הקואליציה. זה עשוי לקרות לפני סוף מושב הקיץ.

השאלה היא מתי האופוזיציה תחליט להעלות את החוק לפיזור הכנסת והאם רע"ם, ביחד עם המשותפת, יחליטו לתמוך בפיזור ולתאם את מועד הבחירות עם ראשי הקואליציה. זה עשוי לקרות לפני סוף מושב הקיץ

ולעניין חוק העלאת שכר מינימום: מציעי הצעת החוק הפרטית הם אחמד טיבי (המשותפת) ואורלי לוי-אבקסיס (הליכוד), אך הליכוד כמפלגת השלטון במרבית השנים האחרונות, לא רצתה בהעלאת שכר מינימום.

ב-2018, בשלהי הכנסת ה-19ו לקראת הפיזור לבחירות לכנסת ה-20, הצליח אז ח"כ דב חנין מחד"ש לשכנע את ראש הממשלה דאז בנימין נתניהו לתמוך בהצעת החוק להעלאת שכר מינימום ל-30 שקל, בעקבות פופולריות רבה שהייתה אז לאותה הצעת החוק.

דב חנין בכנסת, נובמבר 2018 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
דב חנין בכנסת, נובמבר 2018 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

בליכוד תמיד הייתה קבוצה של ח"כים שהיו חברתיים ונטו לאג'נדות כלכליות שמאליות (בשילוב של אג'נדות מדיניות ימניות). ביניהן ניתן היה למנות (אז) את חברי הכנסת גילה גמליאל וחיים כץ שתמכו באותה החקיקה החל משלביה המוקדמים.

אך בליכוד, בהובלת נתניהו, התנגדו במשך שנים לחקיקה. עד שנתניהו ראה את הבחירות בפתח וזינק על המציאה. כעבור כשנה, הוא פרסם בעמוד הפייסבוק שלו את המהלכים של ממשלתו להעלאת שכר מינימום בגאווה רבה.

בליכוד, בהובלת נתניהו, התנגדו במשך שנים לחקיקה. עד שנתניהו ראה את הבחירות בפתח וזינק על המציאה. כעבור כשנה, הוא פרסם בפייסבוק את המהלכים של ממשלתו להעלאת שכר מינימום בגאווה רבה

ב-2022 היוצרות התהפכו. משרד האוצר תחת השר אביגדור ליברמן לא רוצה שהמהלך יתקדם. סגן השר אביר קארה נאם אתמול במליאה וקרא לכל חברי הקואליציה להתנגד להצעה:

"העלאת שכר המינימום תפגע בעובדים במשק. את הסדרי השכר צריך לקבוע בשוק החופשי, בעסקים, בין מעסיקים לבין עובדים. אם עסקים לא ישלמו ארנונה עסקית כה גבוהה, הם ירוויחו יותר ויעלו את השכר לעובדים. העלאת שכר המינימום תתדלק את האינפלציה. אני קורא להתנגד להצעה כי יש עסקת חבילה בין מעסיקים לעובדים והיא מאוד מאוזנת".

הטענה המוכרת היא שאם מחייבים את המעסיקים לשלם שכר מינימום גבוה יותר, הם יפטרו עובדים או יגלגלו את התוספות על מחירי המוצרים וזה יביא לאינפלציה והמשך עליות מחירי הסחורות. אתמול, הליכוד – המתנגדים המסורתיים להעלאת שכר המינימום – ישבו במליאה ויחד עם ש"ס, יהדות התורה והמשותפת תמכו בחקיקה הפרטית.

הוויכוח על העלאת שכר מינימום חשף, פעם נוספת, שבסיעות הפוליטיות השונות מרגישים שהם בדרך לבחירות. איזה סיבה יכולה להיות לנבחרי ציבור של מפלגת העבודה ומרצ להתנגד להסכמות בתוך הקואליציה? כיוון שהם רוצים להותיר רושם על ציבור בוחריהם, אם וכאשר הבחירות יתקיימו ממש בקרוב.

ככל שהקואליציה הזו תצליח לשרוד את השבועות הקרובים, כך יראו ימי ההצבעות במליאה – כל פוליטיקאי יפעל עם הראש בפריימריז או במערכה הבאה.

ככל שהקואליציה הזו תצליח לשרוד את השבועות הקרובים, כך יראו ימי ההצבעות במליאה – כל פוליטיקאי יפעל עם הראש בפריימריז או במערכה הבאה

גם הגישה של רע"ם אתמול – לתמוך בהצעת החוק של המשותפת – מעידה שהם רואים את הבחירות בדלת.

אם יש דבר שמרחיק את הבוחרים בחברה הערבית זה הפיצול בין שתי הרשימות. כאשר רע"ם והמשותפת התמודדו ביחד, הם השיגו מספר שיא של 15 מנדטים. הפיצול של הסיעות הוריד אותם ל-6 ו-4, עם שיעור השתתפות נמוך בהרבה בחברה הערבית.

לפיכך, מבחינה פוליטית זה נכון עבורם להציג לציבור כאילו הם עובדים ביחד, למען ציבור העובדים העני ביותר במדינה. את הקואליציה השברירית של הממשלה ה-36 זה לא משרת, אלא מהווה עוד יריה ברגל.

עוד 729 מילים
סגירה