קרב הירושה הוא הסיבה להפצת פייק ניוז על בריאותו של אבו מאזן

נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) (צילום: AP Photo/Nasser Nasser)
AP Photo/Nasser Nasser
נשיא הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן)

גורמי ביטחון בישראל מעריכים כי בכירים בפת"ח הם שאחראים להפצת חרושת השמועות על מצב בריאותו של יו"ר הרש"פ אבו מאזן במסגרת קרב הירושה. בכיר בפת"ח מעריך, כי במקרה שאבו מאזן ימות יחליף אותו באופן זמני בתפקיד יו"ר המל"פ רוחי פתוח, עד לעריכת בחירות לנשיאות בשטחים.

גורמי הביטחון בישראל עוקבים בדאגה אחר הניסיונות של גורמים בכירים בתנועת פת"ח לחבל בתהליך מינויו של חוסיין א-שיח' ליורשו הזמני של יו"ר הרש"פ אבו מאזן, עד לעריכת בחירות כלליות לנשיאות בשטחים.

גורמי הביטחון בישראל עוקבים בדאגה אחר ניסיונות גורמים בכירים בפת"ח לחבל בתהליך מינוי חוסיין א-שיח' ליורשו הזמני של יו"ר הרש"פ אבו מאזן, עד לעריכת בחירות כלליות לנשיאות בשטחים

מעבר להצטיידות של יריביו של חוסיין א-שיח' במאות כלי נשק שחולקו למיליציות שלהם בשטחי הגדה, הם עוסקים באחרונה בהפצת פייק ניוז ברשתות החברתיות בשטחים על מצב בריאותו של יו"ר הרש"פ בן ה-86 ועל כך שהעביר כביכול חלק מסמכויותיו לחוסיין א-שיח'.

הפייק ניוז נועד לנסות לתקוע טריז בין אבו מאזן לחוסיין א-שיח' וכדי ליצור את הרושם המוטעה כי לחוסיין א-שיח' אצה הדרך "לקבור" את אבו מאזן ולהפוך ליורשו, מה שנקרא הפוך על הפוך.

שלשום הופצה ברשתות החברתיות ידיעה כי יו"ר הרש"פ אבו מאזן הועבר במצב קשה לבית חולים בעמאן, שם מת.

אוסאמה אלקוואסמה, דובר תנועת פת"ח, מיהר לפרסם הכחשה באמצעי התקשורת הפלסטינים, שבה נאמר "הידיעות המופצות ברשתות החברתיות על מותו של יו"ר הרש"פ אינן נכונות, מצב בריאותו הוא טוב".

הפייק ניוז על מות אבו מאזן נועד לנסות לתקוע טריז בין אבו מאזן לחוסיין א-שיח' וכדי ליצור את הרושם המוטעה כי לחוסיין א-שיח' אצה הדרך "לקבור" את אבו מאזן ולהפוך ליורשו, מה שנקרא הפוך על הפוך

כדי להזים את השמועות הפיצה לשכתו של אבו מאזן תמונות של אבו מאזן נואם דרך הטלפון בוועידה על נושא ירושלים, שכונסה בעיר אלבירה וגם קטע וידאו קצר שבו הוא נראה עובד בלשכתו.

אין זו הפעם הראשונה שברשתות החברתיות מופץ פייק ניוז על מצב בריאותו של יו"ר הרש"פ. לפני שנתיים הופצו ידיעות דומות ואז טענו גורמים ברש"פ כי מוחמד דחלאן, יריבו המר של אבו מאזן, הוא שעומד מאחורי הפצת הידיעות האלה. דחלאן הכחיש בתוקף את ההאשמות שיוחסו אליו.

אולם בחודשים האחרונים הפסיק מוחמד דחלאן את ההתקפות על יו"ר הרש"פ ומקורביו. גורמים בפת"ח אומרים כי הדבר נעשה בהוראת שליטי איחוד האמירויות, שדחלאן משמש כיועצם הביטחוני, כדי להשיג פיוס בינם לבין הרש"פ.

סוכנות הידיעות "קודס" דיווחה ב-6 ביוני כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס מתקשה לבצע את תפקידיו כנדרש. בהתבסס על מקורות שאותם היא לא פירטה, היא מסרה, כי אבו מאזן התעייף לאחר ביקורו של שר החוץ הירדני איימן א-צפדי במוקאטעה ברמאללה בשבוע שעבר, דבר שגרם לו להיעדר ממשרדו במוקטעה ברמאללה למשך יומיים.

אבו מאזן עבר באחרונה בדיקות רפואיות בעמאן ואף נסע לבדיקה רפואית בגרמניה ונמסר כי מצב בריאותו תקין.

סוכנות הידיעות "קודס" דיווחה ב-6 ביוני כי אבו מאזן מתקשה לבצע את תפקידיו כנדרש. באחרונה הוא עבר בדיקות רפואיות בעמאן ובגרמניה ונמסר כי מצב בריאותו תקין

עוד מסרה סוכנות "קודס" כי הדיווח ברשתות החברתיות על העברת חלק מסמכויותיו של אבו מאזן לחוסיין א-שיח' הוא במסגרת מאבקי הכוח והמחלוקות הפנימיות העמוקות בתוך תנועת פת"ח והפילוג החריף בוועדה המרכזית של התנועה.

המדליפים האנונימיים הצליחו גם להטעות את רשת BBC בשפה הערבית, שדיווחה מאוחר יותר כי אבו מאזן הטיל על חוסיין א-שיח' חלק מתפקידיו בגלל מצבו הבריאותי.

א-שיח' הכחיש את הידיעה בחשבון הטוויטר שלו ומסר כי מדובר בידיעות צהובות, כי מצב בריאותו של אבו מאזן טוב, הוא עושה את עבודתו כרגיל וכי מדובר בידיעות בלתי נכונות.

הוא האשים את מפיצי הידיעה כי הם "מנסים לחבל במצב הפנים-פלסטיני".

בעקבות ההכחשה הנמרצת של א-שיח', הסירה רשת BBC את הידיעה מאתר האינטרנט שלה.

בכיר פת"ח עבדאללה עבדאללה האשים כי ישראל היא שעומדת מאחורי הפצת הידיעות על ההתדרדרות במצב בריאותו של אבו מאזן כדי ליצור בלבול בזירה הפלסטינית.

גורמים אחרים בפת"ח טענו כי מאחורי הפצת השמועות עומדים כמה אתרי אינטרנט של הימין הישראלי.

גורמי ביטחון בישראל אמרו כי מדובר בשקרים וכי את הידיעות מפיצים בכירים בתנועת פת"ח שרוצים לתקוע טריז בין אבו מאזן לבין היורש המיועד חוסיין א-שיח'.

א-שיח' הכחיש את הידיעה בחשבון הטוויטר שלו והאשים את מפיציה כי הם "מנסים לחבל במצב הפנים-פלסטיני". בעקבות הכחשתו הנמרצת הסירה רשת BBC את הידיעה מאתר האינטרנט שלה

קשה לדעת מי שותל את הידיעות ויוצר את חרושת השמועות ברשתות החברתיות. המודיעין הכללי הפלסטיני בראשותו של הגנרל מאג'ד פרג', בן בריתו הפוליטי של חוסיין א-שיח', מנסה לאתר באמצעות עבודת סייבר את המקור לשמועות האלה.

הפצת השמועות על יו"ר הרש"פ נחשבת לעבירה פלילית בהתאם לחוק הפשעים האלקטרוניים הפלסטיני, אבל סביר להניח שהפצת השמועות האלה נעשות בתחכום רב על ידי יריביו הפוליטיים ושונאיו של חוסיין א-שיח'.

ההערכות ברש"פ הן כי מאחורי הפצת השמועות הזדוניות עומדים גורמים אינטרסנטים כמו:

  1. ראש הממשלה מוחמד א-שתייה הזועם על הכוונה להדיחו.
  2. בכירי פת"ח ג'בריל רג'וב או עזאם אלאחמד השונאים את חוסיין א-שיח'.
  3. תנועת חמאס.

יו"ר הרש"פ אבו מאזן הצליח להפתיע את בכירי תנועת פת"ח כשבחר בחוסיין א-שיח' למחליף הזמני של ד"ר צאיב עריקאת, מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף שמת ממחלת הקורונה.

בשלב הבא הוא מתכנן לקדם את הגנרל מאג'ד פרג' לתפקיד חבר הועדה המרכזית של תנועת פת"ח.

הציר המשולש אבו מאזן-חוסיין א-שיח'-מאג'ד פרג' הוא שמוביל כעת את הרש"פ, למורת רוחם של בכירים אחרים בפת"ח כמו ג'בריל רג'וב ומחמוד אלעאלול, שכל אחד מהם רואה את עצמו כיורשו של אבו מאזן.

קשה לדעת מי שותל את הידיעות ויוצר את חרושת השמועות ברשתות החברתיות. המודיעין הכללי הפלסטיני בראשות הגנרל פרג', בן בריתו הפוליטי של א-שיח', מנסה לאתר בעבודת סייבר את מקורן

בכל מקרה, בכיר בתנועת פת"ח מעריך כי במקרה שאבו מאזן יכנס למצב של נבצרות או ימות, מי שיחליף אותו באופן זמני בתפקיד יהיה יו"ר המל"פ רוחי פתוח לתקופה של 60 יום, עד לעריכת בחירות כלליות לנשיאות בשטחים.

חוסיין א-שיח' יוכל לרוץ בבחירות אך הסיכוי שהוא ינצח קלוש כרגע נוכח המוניטין הרע שיש לו ברחוב הפלסטיני.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 888 מילים
סגירה