מזימת נתניהו לערער את הדמוקרטיה חייבת להיות במוקד הדיון

בנימין נתניהו בכותל לרגל יום ירושלים, 22.5.2022 (צילום: אריה לייב אברמס, פלאש 90)
אריה לייב אברמס, פלאש 90
בנימין נתניהו בכותל לרגל יום ירושלים, 22.5.2022

בלילה של ה-10 ליוני 2022, כשצפיתי בסרטון של המתקפה על הקפיטול בדיון הראשון של ועדת בית הנבחרים על אירועי ה-6 בינואר בוושינגטון, כאן, וכאן, חזר אלי הסרטון ממצעד הדגלים בירושלים, ב-29 במאי 2022

זה היה סוג של סוריאליזם, להיזכר בכל הפרטים המטורפים מלפני כשנה וחצי, לראות את דונלד טראמפ על המסך פעם נוספת, מצווה על תומכיו "להילחם בכל כוחם" (fight like hell), לראות המחשה של מזימת הנשיא לשעבר לערער את הדמוקרטיה האמריקאית, ולראות את תמונת הראי, את מצעד הדגלים בירושלים כחזרה כללית לאירוע דומה עם תוצאות אחרות בישראל.

היה סוריאליסטי להיזכר בפרטים המטורפים מלפני כשנה וחצי, טראמפ מצווה על תומכיו "fight like hell", במזימה לערער את הדמוקרטיה האמריקאית, ולראות את תמונת הראי, מצעד הדגלים בירושלים

כל זה הזכיר לי את אירועי ההתקפה של המון ימני ופשיסטי על בית המחוקקים בפריז ב-6 בפברואר 1934 שהיו אתגר משמעותי לדמוקרטיה הצרפתית, ויצרו מצב נזיל ומסוכן שבו התאפשרו מגוון של תוצאות.

אותה התקפה היא אירוע שצריך להסתכל עליו כמו על ההסתערות על הקפיטול ב-2021 וכמו על מצעד הדגלים ב-2022 – לא כאירוע נקודתי, חד פעמי ומוגבל בזמן, אלא כנקודת מפתח בתהליך מתמשך של רדיקליזציה פוליטית. במקרה שלנו, בימין הישראלי.

ישראל והלאומנות: מאי 2022 והדינמיקה של המשבר הפוליטי

בספרם על 6 בפברואר 1934 – המחברים ג'נקינס ומילינגטון יצאו כנגד היסטוריונים שהתעקשו כי העדר הוכחה מוחלטת להפיכה מאורגנת פירושו שלא היה צריך להתייחס ברצינות לאירוע.

לדברי ג'נקינס ומילינגטון, החיפוש אחר ראיות לקנוניה להפיל את הרפובליקה היה משהו כמו "הרינג אדום", משהו שמטעה או מסיח את הדעת מהשאלה הרלוונטית או החשובה. שכן גם אם לא נמצאה הוכחה חותכת, זה לא אומר שלא הייתה קיימת התארגנות וקונספירציה כזו. הנטייה להאמין או לא להאמין בזה, נשלטת כמעט לחלוטין על ידי דעות קדומות פוליטיות של הנוגעים בדבר.

יתרה מכך, לא צריכה להיות קונספירציה כדי שהדמוקרטיה או הרפובליקה תהיה בסכנה. לראות את האחד כתנאי מוקדם של השני זה מטעה. קנוניה ליצירת משבר פוליטי חריף להחלפת השלטון דורשת תכנון, ראיית הנולד ויכולת לשלוט באירועים. אבל ברוב המקרים מצבי משבר מתפתחים בפתאומיות, והם מעצם טבעם נזילים והפכפכים. בדיוק התכונות הללו הופכות אותן למסוכנות.

לא צריכה להיות קונספירציה כדי שהדמוקרטיה תהיה בסכנה. קנוניה ליצירת משבר פוליטי חריף דורשת תכנון, ראיית הנולד ויכולת לשלוט באירועים. אבל ברוב המקרים מצבי משבר מתפתחים בפתאומיות

חלק ניכר מההכנות להפיכה בישראל מתרחש בפומבי, בטלוויזיה, ברשתות החברתיות, בפייסבוק ובטוויטר. המכינות הקדם צבאיות אינן מסתירות זאת, כאן, כאן, כאן, וכאן.

כלי התקשורת ודיווחי עדי ראייה וסרטונים, שהגיעו מהתנחלויות פרא "בלתי חוקיות" בשטחי הרשות הפלסטינית, מראים צילומי התפרעויות של פלוגות הסער של המתנחלים כנגד ישראלים ופלסטינים. אנו רואים גם את ההתנכלויות לפעילות הממשלה והכנסת בישראל.

אין צורך באקדח מעשן נוסף כדי לדעת שנתניהו הוא ראש הממשלה הראשון בהיסטוריה הישראלית שמסרב לקבל תבוסה אלקטורלית, שמנסה לשמור על השלטון שהישראלים שללו ממנו, ומסית למתקפה אלימה נגד בתי המשפט. אנחנו יודעים מה קרה, וזה מתרחש לנגד עינינו.

אין צורך באקדח מעשן נוסף כדי לדעת שנתניהו הוא רה"מ הראשון בהיסטוריה הישראלית שמסרב לקבל תבוסה אלקטורלית, שמנסה לשמור על השלטון שהישראלים שללו ממנו, ומסית למתקפה אלימה נגד בתי המשפט

בפתח דבריו ב-10 ליוני אמר חבר הקונגרס ויו"ר וועדת בית הנבחרים בני תומפסון:

"אנחנו חייבים להתעמת עם האמת בכנות, בהחלטיות ובנחישות, אנחנו צריכים להראות שאנחנו ראויים למתנות שהן הזכות המולדת של כל אמריקאי".

המתנות הללו כוללות מציאת ואמירה אמת. וזה אומר, במקרה של ישראל, לומר את האמת על רטוריקה קיצונית ועל אלימות, על חברי היהדות הרדיקלית הלאומנית והגזענית, כמו בצלאל סמוטריץ', איתמר בן-גביר, ירון מזוז, הרב אלי סדן, וחבר מרעיהם.

זה אומר להבהיר את מטרות היהדות הרדיקלית הלאומנית והגזענית: מדינה יהודית לפי ההלכה בגרסת בית שמאי, מדינה המתערבת עמוקות בחיי האזרחים, מדינה המקדשת את ההפרדה המגדרית ופועלת נגד שוויון זכויות, ומדינה המספחת את השטחים, בדרך להתרחבות לגבולות ההבטחה.

וזה אומר להבין עד כמה אנו מתקרבים לאבד את הדמוקרטיה הישראלית שלנו, ככל שהיא אינה מושלמת, ולהפוך למדינת הלכה רדיקלית.

המזימה של ראש הממשלה לשעבר, נתניהו, לערער את הדמוקרטיה הישראלית חייבת להיות במוקד הדיון, במקביל ויחד עם משפטו בגין מרמה והפרת אמונים.

נתניהו שכנע בהצלחה הרבה ישראלים שעובדות הן עניין מפלגתי. הוא תזמר את הניסיון לבטל את הבחירות, ופועל במרץ לפרק את הקואליציה הנוכחית ולקעקע את המשטר. והוא הפיץ וממשיך להפיץ את השקר הגדול שראשות הממשלה נגנבה. נתניהו הורה לאנשיו להחרים את ועדות הכנסת, להחרים עבודה פרלמנטרית, והכל כדי לשתק ולהפיל את הממשלה הנוכחית.

נתניהו שכנע הרבה ישראלים שעובדות הן עניין מפלגתי. תזמר ניסיון לבטל את הבחירות, ופועל במרץ לפירוק הקואליציה הנוכחית ולקעקוע המשטר. והוא ממשיך להפיץ את השקר שראשות הממשלה נגנבה

על מה שיהיה אח"כ ציטט אבי בר-אלי מכנס פעילי הליכוד:

"אז סמוך עלי, ואתה יכול להיות בטוח בזה, שכשנחזור — נזיין את כולכם. את כ־ו־ל־ם. אבל הפעם בלי עכבות, בלי בג"ץ ובלי בצלם. את הכל נמחק — את הרפורמות, את החוקים, את המשפט. נשרוף הכל. ואת ההשפלה שהעברתם אותנו בייצוג החסר בכנסת – תחטפו פי 10. אתה והחברים שלך בכלל לא תיכנסו לכנסת. לא תראו יותר ועדות. אנחנו נזיין אתכם, עד שכמו גבר תבואו ותוֹדֶה שהרווחתם את זה ביושר, ושהניסוי נכשל".

אמנון פורטוגלי הוא חוקר תאגידים, ניאוליברליזם ואנרגיה.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 771 מילים
סגירה