ביידן לא מוותר על הקונסוליה האמריקאית בירושלים

קונסוליית ארה"ב בירושלים, 27 באוקטובר 2021 (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)
Yonatan Sindel/Flash90
קונסוליית ארה״ב בירושלים, 27 באוקטובר 2021

ממשל ביידן מנסה לרצות את יו"ר הרש"פ אבו מאזן ונקט במהלך ביניים לקראת פתיחת הקונסוליה האמריקאית בירושלים, שנסגרה בתקופת ממשל טראמפ. ישראל טעתה בכך שלא הביעה התנגדות למהלך הביניים של הממשל. המהלך הזה הינו תחילת השחיקה של הכרזת טראמפ על ירושלים כבירת ישראל.

ממשל ביידן מודאג מאוד מהדיווחים על מצבו הבריאותי של יו"ר הרש"פ אבו מאזן. החשש הוא כי ירידתו מהבמה הפוליטית תערער את יציבות הרש"פ בשטחי הגדה, תביא לקרב ירושה עקוב מדם ותחזק את מעמדה של תנועת חמאס.

ממשל ביידן מודאג מאוד מהדיווחים על מצבו הבריאותי של אבו מאזן. החשש הוא כי ירידתו מהבמה הפוליטית תערער את יציבות הרש"פ בשטחי הגדה, תביא לקרב ירושה עקוב מדם ותחזק את מעמד חמאס

הנשיא ג'ו ביידן גם חושש שעוד לפני הגעתו לביקור המתוכנן בישראל בחודש הבא, ינקוט יו"ר הרש"פ אבו מאזן צעדים שיסבכו את המצב המדיני, בעוד ממשלת בנט-לפיד מקרטעת ועומדת על סף קריסה.

אבו מאזן איים בשבוע שעבר באזני שר החוץ האמריקאי אנטוני בלינקן ובאזני נשיא צרפת עמנואל מקרון, כי ההנהגה הפלסטינית שוקלת ברצינות שוב ליישם את החלטות המועצה המרכזית של אש"ף להשעות את ההכרה בישראל ואת התיאום הביטחוני עמה. זאת נוכח "ההסלמה הישראלית בירושלים ובהר הבית" כפי שבאה לידי ביטוי באירועי "יום ירושלים".

הנשיא ביידן מיהר לשגר לרמאללה את השליח המיוחד האדי עמרו ואחריו את ברברה ליף, עוזרת מזכיר המדינה לענייני המזרח התיכון, שנועדה אמש ברמאללה עם יו"ר הרש"פ אבו מאזן.

היא הדגישה את מחוייבות הממשל לפתרון שתי המדינות. אבו מאזן שב ואיים להשעות את היחסים עם ישראל והתיאום הביטחוני עמה ודרש ממנה שהממשל יעמוד בהבטחותיו לפתוח את הקונסוליה האמריקאית בירושלים, לפתוח את משרדי אש"ף בוושינגטון ולהסיר את אש"ף מרשימת ארגוני הטרור האמריקאית.

בשבוע שעבר הודיע ממשל ביידן על שינויים בירוקרטיים בשגרירות האמריקאית בירושלים. זאת כדי לשגר מסר של הרגעה ליו"ר הרש"פ כי הוא לא נסוג מהבטחתו לפתוח את הקונסוליה האמריקאית בירושלים. דבר זה יסמל למעשה את ההכרה האמריקאית במזרח ירושלים כבירת המדינה הפלסטינית העתידית, ויבטל דה פקטו את ההכרה של הנשיא דונלד טראמפ בירושלים כבירת ישראל.

הנשיא ביידן גם חושש שלפני הגעתו לביקור המתוכנן בישראל בחודש הבא, ינקוט אבו מאזן צעדים לסיבוך המצב המדיני, בעוד ממשלת בנט-לפיד מקרטעת ועומדת על סף קריסה

הממשל החליט על הפרדה מחדש של המחלקה העוסקת בנושא הפלסטיני משגרירות ארה"ב בירושלים, והיא תדווח ישירות למשרד החוץ בוושינגטון במקום לשגריר טום ניידס.

שמה הרשמי שונה מ"היחידה לעניינים פלסטינים" ל"משרד לעניינים פלסטינים" ובראשו ימשיך לעמוד הדיפלומט ג'ורג' נול.

ממשל ביידן עדכן את ישראל במהלך החדש שלו והיא לא הביעה התנגדות, למרות שברור כי מדובר בשלב ביניים לקראת פתיחתה של הקונסוליה האמריקאית בירושלים שתטפל בענייני "פלסטין".

ממשל טראמפ סגר ב-2018 את הקונסוליה האמריקאית בירושלים ובכך הוריד את דרג הייצוג האמריקאי ברש"פ, במקביל להעברת השגרירות האמריקאית מתל אביב לירושלים. עבודת הקונסוליה מוזגה עם עבודת השגרירות כדי למחוק כל סממן של הכרה בריבונות פלסטינית כלשהי.

השגריר האמריקאי בירושלים היה המדווח הישיר לממשל על הנעשה בזירה הפלסטינית, ועכשיו יעשה זאת ישירות לוושינגטון הדיפלומט רוברט נול.

ממשל טראמפ סגר את הקונסוליה האמריקאית בירושלים והעביר לשם את שגרירותו, תוך מיזוג פעילותן, ובכך הוריד את דרג הייצוג האמריקאי ברש"פ ומחק סממני הכרה בריבונות פלסטינית

המשרד לעניינים פלסטינים יקבל הנחיות ישירות מאגף המזרח התיכון במחלקת המדינה בוושינגטון ללא מעורבות של השגריר בירושלים.

מדובר במהלך הרגעה אמריקאי זמני נוכח הלחץ הפלסטיני והאיומים של אבו מאזן. לדברי גורמים אמריקאים, הדבר יזרז את העברת המסרים המדיניים בין ממשל ביידן לרש"פ ויחזק את הקשר ביניהם.

הנשיא ביידן מנסה להחזיק את המקל משני קצותיו, מחד גיסא להרגיע את אבו מאזן ולהתקדם שלב נוסף לקראת פתיחתה מחדש של הקונסוליה האמריקאית בירושלים, מאידך גיסא, לא להיכנס לעימות מדיני עם ממשלת בנט-לפיד המקרטעת. הממשל משתדל שלא לספק תחמושת למפלגות הימין כדי שלא יתקפו את ממשלת בנט, כי היא נכנעה ללחץ האמריקאי והסכימה לפתיחת הקונסוליה בירושלים.

ממשל ביידן יעשה הכל כדי למנוע את חזרת הליכוד בראשות נתניהו לשלטון בישראל. בנימין נתניהו שוב בתפקיד ראש ממשלת ישראל הוא הסיוט של הנשיא ביידן.

עד להגעת הנשיא ביידן לאזור בחודש הבא, אם הביקור אכן יתקיים בסופו של דבר, יעבירו שני הנציגים האמריקאים שביקרו ברמאללה את המסר כי ארה"ב מחוייבת לפתרון 2 המדינות ולפתיחת הקונסוליה שלה בירושלים. בינתיים זה מספיק מבחינת האמריקאים כדי להרגיע את אבו מאזן.

ביידן מנסה להחזיק את המקל משני קצותיו. מחד, להרגיע את אבו מאזן ולהתקדם שלב לקראת פתיחתה מחדש של הקונסוליה האמריקאית בירושלים, מאידך, לא להיכנס לעימות מדיני עם ממשלת בנט-לפיד

ישראל טעתה בכך שלא הביעה התנגדות למהלך הביניים של הממשל. הנשיא ביידן הוא עקשן ולא יוותר על פתיחת הקונסוליה. ישראל צריכה להפגין עמדה עקבית בנושא שהוא כה חשוב לשמירה על ההכרזה ההיסטורית של הנשיא טראמפ כי ירושלים היא בירת ישראל. המהלך האמריקאי של ממשל ביידן הוא תחילת השחיקה של הכרזת טראמפ.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 718 מילים
סגירה