נפתלי בנט, ניר אורבך (צילום: יואב ארי דודקביץ'/פול, יונתן זינדל/פלאש90)
יואב ארי דודקביץ'/פול, יונתן זינדל/פלאש90

"אורבך הוא חבר. העתיד של בנט הוא משתנה מאוד חשוב אצלו"

בתחרות בין בנט והליכוד על הח"כ שמחזיק את גורל הממשלה בידיו, ראש הממשלה כרגע מוביל ● לפי מקורבים לבנט, אורבך נוטה כרגע לתת לבנט את השבועיים-שלושה הנחוצים כדי לסגור את מושב הקיץ וכך לזכות בחצי שנה נוספת בראשות הממשלה ● ובינתיים בקצה השני של הקואליציה, רינאוי-זועבי וגנאים רק מקשיחים עמדות ● פרשנות

אתמול (ראשון), במשך יום שלם, חיפשו בכירים בליכוד את ניר אורבך. הם הגיעו לכל הסובבים אותו אבל איתו הם לא הצליחו לדבר. בתחרות על חבר הכנסת האפור, שמחזיק בידיו את עתיד הממשלה, ידו של ראש הממשלה נפתלי בנט על העליונה, לפחות בארבעת הימים האחרונים.

הדיווחים שהגיעו בשעת לילה מדברים על ריכוך בעמדה של אורבך, שאתמול שוב נפגש עם בנט. מקורבי בנט אומרים שאורבך ייתן לו את השבועיים-שלושה הנחוצים כדי לחצות את מושב הקיץ בשלום וכך גם לעבור את הפגרה ולזכות בחצי שנה נוספת בראשות הממשלה.

"אורבך הוא חבר. הוא אחד האנשים הכי רגישים לעניין הזה", אומר מקורב לבנט. "בשיחות מדברים על האפשרויות הפוליטיות, על חילופים של חברי הכנסת במרצ וברע"ם, אבל גם על המחויבות לבנט. אלה שיחות קשות.

"אורבך הוא חבר. הוא אחד האנשים הכי רגישים לעניין הזה. בשיחות מדברים על האפשרויות הפוליטיות, על חילופים של חברי הכנסת במרצ וברע"ם, אבל גם על המחויבות לבנט. אלה שיחות קשות"

"הסיפור של יאיר לפיד הוא קריטי כאן. לכולם ברור שאם אורבך יפיל את הממשלה, לפיד יהיה ראש הממשלה. זה מוריד את בנט מהכיסא – אבל יש לזה גם משמעות עצומה על עתיד הבחירות הבאות. זה משתנה מאוד חשוב אצל אורבך".

ראש הממשלה נפתלי בנט וראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד במליאת הכנסת, 23 במאי 2022 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
ראש הממשלה נפתלי בנט וראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד במליאת הכנסת, 23 במאי 2022 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

בנט ולפיד עושים בינתיים מאמצים לשמור על מראית עין של יציבות קואליציונית. השר גדעון סער לא יעלה היום בכנסת, קרוב לוודאי, את החוק המאפשר את המשך יישום תקנות השלטון ביו"ש. סער מבין שעדיין לא השתנה הרבה מיום שני שעבר, אז החוק הופל, והוא יחכה להזדמנות טובה יותר. עד אז הוא יעביר את החוק שוב בוועדת השרים לענייני חקיקה.

בנט ולפיד יחד עם ראשי המפלגות מפעילים לחצים גדולים על חברי הכנסת ג'ידא רינאוי-זועבי (מרצ) ומאזן גנאים (רע"ם) להתפטר מהכנסת, אבל זה לא עוזר. ברע"ם הפכו את כל הרשימה כדי למצוא חבר כנסת מתון יחסית שיחליף את גנאים ולא יצביע נגד הקואליציה בעתיד – אבל גנאים לא הולך לשום מקום.

הרושם הוא שככל שהלחץ גובר, כך העקשנות של השניים גדלה, והם מתבצרים בעמדתם ומחריפים את ההתבטאויות כלפי המפלגות שלהם ונגד הקואליציה.

הרושם הוא שככל שהלחץ גובר, כך העקשנות של רינאוי-זועבי וגנאים גדלה, והם מתבצרים בעמדתם ומחריפים את ההתבטאויות כלפי המפלגות שלהם ונגד הקואליציה

הניתוק היומי של אורבך מהחברים בליכוד שרודפים אחריו עולה כבר ברמזים על עתידו הפוליטי. אתמול אמרו בכירים בליכוד שאם אורבך לא יחתוך אליהם במהירות, הוא עלול לאבד שריון במקום גבוה. הבכירים הזכירו כי אורלי לוי-אבקסיס זכתה לשריון רק במקום ה-26 ברשימה, והיא עוד הגיעה ממעמד של שרה.

חבר הכנסת ניר אורבך ליד משרד ראש הממשלה בירושלים, 12 ביוני 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
חבר הכנסת ניר אורבך ליד משרד ראש הממשלה בירושלים, 12 ביוני 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בליכוד שומרים מקום לעידית סילמן ואורבך אבל מעמידים תנאים ודורשים נאמנות מוקדמת. "השריון הוא עניין מאד רגיש אצלנו, בגלל כל הנפילות בעבר. זה גם עניין שמעוגן בחוקת הליכוד. אי אפשר לתת שריון לכל אחד ובמקום שהוא רוצה", אמר אתמול שר לשעבר בליכוד.

אתמול טענו בליכוד כי שרת הפנים איילת שקד פספסה את הרכבת ואין סיכוי שהיא תשוריין בליכוד בעתיד. לדברי בכירים בליכוד, שקד ניהלה מו"מ על הצטרפות לליכוד עם חברי הכנסת דוד ביטן וחיים כץ, ותבעה שריון לשתיים או שלוש קדנציות וגם מכסות לעשרות חברי מרכז מטעמה.

לדברי בכירים בליכוד, שקד ניהלה מו"מ על הצטרפות לליכוד עם דוד ביטן וחיים כץ, ותבעה שריון לשתיים או שלוש קדנציות וגם מכסות לעשרות חברי מרכז מטעמה

"הליכוד יאכל הרבה צפרדעים, אבל שקד היא צפרדע שיהיה קשה לנו לבלוע", אמר אמש בהקשר הזה ח"כ אמיר אוחנה בראיון לרדיו "קול ברמה".

שקד אומרת בתגובה כי מדובר ב"שקר מוחלט" והיא לא ביקשה מהליכוד שריון אפילו לקדנציה אחת.

עוד 523 מילים
סגירה