המוסד הישראלי מרחיב את התקפותיו באיראן

ראש הממשלה, נפתלי בנט וראש המוסד דוד ברנע באירוע הרמת כוסית לרגל השנה החדשה. 2.9.2021 (צילום: קובי גדעון/ לע"מ)
קובי גדעון/ לע"מ
ראש הממשלה, נפתלי בנט וראש המוסד, דוד ברנע באירוע הרמת כוסית לרגל השנה החדשה. 2.9.2021

המוסד הישראלי הרחיב את ההתקפות שלו באיראן ועבר לתקוף גם מדענים וקצינים של "משמרות המהפכה", העוסקים בפרויקט הטילים הבליסטיים ובפיתוח וייצור הכטב"מים. איראן מתוסכלת מחוסר יכולתה להתמודד עם האסטרטגיה החדשה של המוסד, אך גורמי ביטחון בכירים בישראל קוראים לחזור לשיטת העמימות ולהפסיק את הברברת.

ישראל נערכת להסלמה מצדה של איראן בעקבות ההתקפה המיוחסת לה על שדה התעופה בדמשק ששיתקה את פעילותו עד ה-20 בחודש ובעקבות תקריות המוות המסתוריות באיראן של מדענים איראניים שמיוחסות בתקשורת הזרה לישראל.

ישראל נערכת להסלמה מצד איראן בעקבות ההתקפה המיוחסת לה על שדה התעופה בדמשק, ששיתקה את פעילותו עד ה-20 בחודש, ובעקבות תקריות המוות המסתוריות באיראן של מדענים איראניים

אחד התרחישים האפשריים הוא הגברת הניסיונות של המודיעין האיראני לפגוע בתיירים ישראלים בטורקיה, שהינה כר פעולה שהמודיעין האיראני מנוסה בו מאוד. לכן המטה ללוחמה בטרור בישראל העלה את אזהרת המסע לטורקיה לרמה הגבוהה ביותר, ושר החוץ יאיר לפיד קרא לתיירים הישראלים בטורקיה לחזור ארצה והזהיר מפני נסיעה של ישראלים בתקופה הזו לטורקיה. במיוחד לעיר איסטנבול.

גורמי ביטחון בישראל חשפו כי המודיעין הטורקי "מיט", בסיוע המוסד הישראלי, חשף חלק מתשתית טרור איראנית שפעלה בטורקיה ותכננה לחטוף תיירים ישראלים. אולם תשתית הטרור האיראנית עדיין פעילה ומתכננת להוציא פיגועים נגד ישראלים בטורקיה בטווח הזמן המידי.

הפנטגון הזהיר מדינות ערביות מתונות במזרח התיכון מפני הסלמה צבאית בין ישראל ואיראן, כך דיווח העיתון "ראי אליום" ב-14 ביוני מפני מקורות יודעי דבר.

ההסלמה אפשרית בשבועות הקרובים, דבר שישפיע באופן שלילי על המשא ומתן בווינה על הסכם הגרעין.

ארה"ב, ישראל ומדינות ערב המתונות הגבירו את שיתוף הפעולה המודיעיני ובתחום ההגנה האווירית, נוכח האפשרות שאיראן מתכננת התקפת רקטות על ישראל או התקפת כטב"מים מתאבדים על יעדים אסטרטגיים בתוך ישראל מסוריה, עיראק או תימן.

ארה"ב, ישראל ומדינות ערב המתונות הגבירו את שת"פ המודיעין וההגנה האווירית, נוכח האפשרות שאיראן מתכננת התקפת רקטות או כטב"מים מתאבדים מסוריה, עיראק או תימן, על ישראל ויעדים אסטרטגיים בה

הכוננות הוגברה בישראל, ירדן, סעודיה, עומאן בחריין ואיחוד האמירויות.

הרחבת החיסולים בתוך איראן

נראה כי המלחמה החשאית של המוסד הישראלי בתוך איראן הורחבה, ומעבר לחיסולם של מדעני גרעין איראניים עבר המוסד הישראלי לחסל גם מדענים העובדים בתעשיית החלל האיראנית, בפרויקט הטילים הבליסטיים ובייצור ותכנון כטב"מים, כך מעריכים גורמי מודיעין במערב.

כלי התקשורת באיראן דיווח השבוע על מותו של עלי כמאני, קצין זוטר בזרוע האווירית של "משמרות המהפכה", "במהלך משימה". בהמשך נטען כי הוא מת בתאונת דרכים באזור חומיין במערב המדינה בעת מילוי תפקידו. כמו כן דווח בתקשורת האיראנית כי המדען מוחמד עבדוס שעבד בחברת פיתוח לווינים, טילים בליסטיים וכטב"מים מת גם הוא "במהלך משימה".

ערוץ הטלוויזיה "איראן אינטרנשיונל", שמשדר מלונדון וממומן על ידי סעודיה בשל היותו ערוץ אופוזיציה, דיווח ב-13 ביוני כי עלי כמאני ומוחמד עבדוס היו מעורבים בפיתוח נשק עבור ארגון חזבאללה.

משרד ההגנה האיראני הכריז על השניים כ"שהידים" והביע צער על מותם, אך ללא הסבר.

"הניו יורק טיימס" דיווח ב-13 ביוני כי באיראן חושדים ששני המדענים מתו כתוצאה שמאכילת מזון שישראל גרמה להרעלתו.

האיראנים מודאגים מאוד מהשפעת החיסולים של המוסד על דעת הקהל והלכי הרוח באיראן, ולכן הם נמנעים מלמסור פרטים על אירועי המוות של המדענים וקציני "משמרות המהפכה", כדי למנוע דמורליזציה וסיוע שלא במתכוון ללוחמה הפסיכולוגית של ישראל.

האיראנים מודאגים מהשפעת חיסולי המוסד על הלכי הרוח באיראן ונמנעים מלמסור פרטים על מות המדענים וקציני "משמרות המהפכה", כדי למנוע דמורליזציה וסיוע עקיף ללוחמה הפסיכולוגית של ישראל

לא מן הנמנע שהשניים, עלי כמאני ומוחמד עבדוס, הורעלו על ידי המוסד באמצעות רעל מיוחד שהוא פיתוח ישראלי אשר איננו מותיר עקבות, כך מעריך גורם מודיעין מערבי.

בספטמבר 1997 הרעילו סוכני המוסד הישראלי את מנהיג חמאס ח'אלד משעל בעמאן בירת ירדן. הם נעצרו ובמסגרת העסקה לשחרורם סיפקה ישראל את הנסיוב להגנה מן הרעל וחייו של ח'אלד משעל ניצלו.

במרץ 1978 הרעילו סוכני המוסד את וודיע חדאד, ממנהיגי ומייסדי ארגון החזית העממית לשחרור פלסטין, באמצעות שוקולד מורעל. הוא מת כמה חודשים לאחר מכן בבית חולים במזרח גרמניה.

ראש הממשלה נפתלי בנט אמר בשבוע שעבר בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת:

ישראל שינתה אסטרטגיה, והיא פועלת בשנה האחרונה מול ראש תמנון של הטרור ולא רק נגד זרועות התמנון כפי שנעשה במשך העשורים האחרונים.

ימי החסינות, בהם איראן פוגעת שוב ושוב בישראל ומפיצה טרור באמצעות שלוחותיה באזור, אבל נשארת ללא פגע – תמו. אנחנו פועלים בכל זמן ומקום ונמשיך בכך".

"ימי החסינות, בהם איראן פוגעת שוב ושוב בישראל ומפיצה טרור באמצעות שלוחותיה באזור, אבל נשארת ללא פגע – תמו", אמר בנט בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת, "אנחנו פועלים בכל זמן ומקום ונמשיך בכך"

מלחמת המוחות בין המוסד למודיעין האיראני

קרב המוחות בין המוסד למודיעין האיראני נמשך. המוסד מתמחה בשיטות חיסול מתוחכמות ללא "טביעות אצבע", דבר שמציב את האיראנים בבעיה גדולה. הם לא יוכלו להגן על כל אלפי המדענים וקציני "משמרות המהפכה" העובדים במתקני הגרעין ובפרויקט הטילים הבליסטיים והכטב"מים. זהו "עקב אכילס" של האיראנים. הם לא יוכלו להציב שמירה צמודה עליהם 24 שעות ביממה, לכן הם יאלצו להגביר את סידורי הביטחון.

ישראל משנה את כללי המשחק לא רק באיראן אלא גם במלחמה נגד ההתבססות הצבאית של איראן בסוריה, והדברים קשורים זה בזה. ההפצצה החריגה של שדה התעופה הבינלאומי בדמשק קשורה גם לחיסול המדענים באיראן, העוסקים בטילים מדוייקים וכטב"מים. הפעולות האלה נועדו למנוע את העברת הטכנולוגיה האיראנית בתחומים האלה לידי חזבאללה.

ישראל שינתה את כללי המשחק בסוריה, וגורם ישראלי בכיר אמר לאתר הסעודי "אילאף" ב-14 ביוני כי אם הנשיא בשאר אסד לא ילמד את הלקח מהפצצת שדה התעופה בדמשק, ישראל תפציץ בפעם הבאה אחד מארמונותיו.

אבל גם האיראנים והסורים מנסים להתחכם. האתר הלבנוני "אלמדן" דיווח ב-14 ביוני כי בעקבות ההפצצה הישראלית ששיתקה את שדה התעופה הבינלאומי בדמשק, איראן וסוריה עובדות כעת על תכנית להפוך את שדה התעופה בחלב לנמל תעופה חלופי לנמל התעופה בדמשק לטיסות אזרחיות.

ישראל משנה את כללי המשחק לא רק באיראן אלא גם במלחמה נגד ההתבססות הצבאית של איראן בסוריה, והדברים קשורים זה בזה. ההפצצה החריגה של שדה התעופה הבינלאומי בדמשק קשורה גם לחיסול המדענים באיראן

כך או כך, גורמי ביטחון בכירים בישראל אומרים, כי במקביל להרחבת הפעילות ההתקפית החשאית של המוסד באיראן, ישראל חייבת לחזור לשיטת העמימות ולהפסיק את הברברת וההדלפות לאמצעי התקשורת כדי לנסות ולשכך את הזעם האיראני ואת המוטיבציה שלו לפעולות נקם.

כמו שנאמר "סייג לחוכמה שתיקה".

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 940 מילים
סגירה