ח"כ אבי דיכטר (משמאל) נפגש עם הבלוגר הסעודי מוחמד סעוד ב-22 ביולי 2019 (צילום: דוברות הכנסת)
דוברות הכנסת

פרשנות הבלוגרים לא לבד: סעודיה מעודדת תמיכה בישראל

על רקע ההסלמה בעימות מול איראן, שכנתה מעבר למפרץ דווקא מחממת את היחסים הלא-רשמיים עם ישראל: טרנד הבלוגרים הסעודים שכותבים בעד ישראל מקבל רוח גבית מבית המלוכה, בהובלת הנסיך מוחמד בין סלמאן ● מומחים בארץ מעריכים: "מלבד האיום האיראני, וההבנה כי הצדדים צריכים לשתף פעולה, מתרחש שם שינוי אמיתי"

ב-29 במאי, סטודנט סעודי פרסם קטע וידאו בטוויטר שלו, עם מסר יוצא דופן.  "שלום לכולם", הוא אומר שם. "שמי מוחמד סעוד. אני מערב הסעודית. אני אוהב את ישראל, ואני מקווה שיהיו יחסים דיפלומטיים בין המדינה שלנו לישראל".

סעוד בן ה-27, שמתגורר בריאד ומשתמש בכינוי הטוויטר @mohsaud08, מצייץ מחדש פוסטים של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו, בנו יאיר, וחשבונות ישראלים אחרים המנוהלים על ידי גורמים ממשלתיים בערבית ובעברית. הוא גם שולח ברכות "שבת שלום" בעברית לעוקבים שלו, ומשתף שירים ישראלים.

https://www.facebook.com/theisraelproject/videos/829934487373856/

וסעוד ממש לא לבד. @SULTAN20_30 הוא אזרח סעודי נוסף שהחשבון שלו מוקדש כמעט כולו ליחסים עם ישראל, היהודים ונשיא ארה"ב דונלד טראמפ.

כששלחתי לו הודעה, סולטן, פקיד בן 37 מריאד, הסכים באופן מיידי לענות לשאלותיי. "אין בעיה עם ישראל. זה חשוב בגלל ירושלים שהיא קדושה ליהודים ולנוצרים, בעוד שהמקומות הקדושים לאסלאם הם מכה ומדינה", כתב לי.

"אנחנו, הדור הצעיר, שואפים לנהל יחסים נורמליים עם כל המדינות. אנחנו גם יודעים שלפני 70 שנים לא הייתה מדינה פלסטינית, בעוד שהיהודים היו קיימים במשך 3,000 שנים. עבורנו, לירושלים אין משמעות. המקומות הקדושים לאסלאם הם במכה ומדינה. אנחנו רוצים שלום ודו-קיום", הוסיף.

"אנחנו, הדור הצעיר, שואפים לנהל יחסים נורמליים עם כל המדינות. אנחנו גם יודעים שלפני 70 שנים לא הייתה מדינה פלסטינית, בעוד שהיהודים היו קיימים במשך 3,000 שנים. עבורנו, לירושלים אין משמעות"

נכון לעכשיו, החשבון הפעיל של סולטן בטוויטר כולל 2,068 עוקבים – מספר נמוך בהרבה ממה שיכול להחשיב אותו כ"משפיען" ברשת החברתית.

גם מוחמד סעוד היו רק כ-2,000 עוקבים, עד לביקור הדרמטי שלו בירושלים ובמסגד אל-אקצה בחודש שעבר. כשפורסם וידאו של סעוד מקבל יריקה ומותקף ע"י פלסטינים בעקבות גישתו לישראל, יותר מ-16,000 איש החלו לעקוב אחריו.

האם בלוגרים כמו סעוד וסולטן פועלים לבד, אם שהם נתמכים בדרך כלשהי על ידי גורמי ממשל בסעודיה? לעת עתה, אין עדויות על תמיכה של גורם ממשלתי רשמי כלשהו בהם. עם זאת, השגשוג של הבלוגרים משמעותי: בכיר של מערכת הביטחון הישראלי, הפועל מול ערב הסעודית ומדינות מפרץ אחרות, סבור כי הבלוגרים עשויים להיות אמצעי של הרשויות הסעודיות למדידת דעת הקהל הציבורית.

"יש שינוי שמתרחש, והוא אמיתי", אומר עובד לשעבר במערכת הביטחון. "בנוסף, בימינו, כשנסיך הכתר (מוחמד בין סלמאן) מנסה לשנות את התדמית של המדינה שלו, אחת הדרכים לעשות זאת היא באמצעות התקרבות לישראל והיהודים".

היחסים בין שתי המדינות עמוקים בהרבה מהעולם הוירטואלי, אך הבלוגרים האלה הם הסימן המוחשי ביותר לשינוי הגישה כלפי ישראל בממלכה הסעודית.

שורשים היסטוריים של תמיכה

חלק מהפרשנים רואים בנסיך הכתר, מוחמד בין סלמאן כגורם המזרז של השינוי הזה. הנסיך יצר קשרים קרובים עם ג'ארד קושנר, אדריכל תכנית השלום למזרח התיכון של הממשל האמריקאי, והראה גישה חיובית כלפי ישראל במקרים רבים.

האמת היא שהמגמה החלה לפני קרוב לשני עשורים, ונתלתה על תכנית השלום הסעודית – שאומצה על ידי הליגה הערבית – וכונתה "יוזמת השלום הערבית".

"יש שינוי שמתרחש, והוא אמיתי", אומר עובד לשעבר במערכת הביטחון. "בנוסף, בימינו, כשנסיך הכתר מנסה לשנות את התדמית של המדינה שלו, אחת הדרכים לעשות זאת היא באמצעות התקרבות לישראל והיהודים"

במרס 2002, הנסיך עבדאללה בן עבד אל-אזיז – אז יורש העצר הסעודי, שנפטר מאז– חשף תכנית שלום חדשה בפסגת הליגה הערבית בביירות. התכנית שאפה לסיום הסכסוך במזרח התיכון והענקת הכרה בישראל מצד המדינות הערביות.

באותו זמן, אומרים גורמי ביטחון ישראלים, הסעודים עדיין תרמו סכומים גדולים של כסף לחמאס, ודרשות אנטי-ישראליות ואנטישמיות נשמעו במסגדים במדינה.

אך זמן קצר לאחר חשיפת יוזמת השלום, פסקו העברות הכספים מסעודיה לחמאס. האינתיפאדה השנייה עדיין השתוללה, אבל כלי התקשורת בשליטה סעודית החלו לשדר חומרים שהצביעו שינוי איטי בגישה כלפי ישראל.

מספר ימים לאחר פרסום תכנית השלום, העיתונאי הסעודי עבדול קארים אל נאסר פרסם מאמר דעה שתומך ביוזמה של הנסיך עבדאללה בעיתון היומי הפופולארי אל-ווטאן, שנחשב לעיתון ליברלי ופרו-רפורמה.

במאמר, אל נאסר למעשה האשים את ההנהגה הפלסטינית בפעולה בלתי רציונלית ובגרירת שאר העולם הערבי למלחמה נוספת עם ישראל.

"אף אחד לא ייתן לפלסטינים והערבים את אדמתם וזכויותיהם בחזרה אם הם לא יתנהגו באופן רציונלי וברצינות", כתב. "אם הם מנסים להפוך את הסכסוך שלהם עם ישראל לסכסוך ערבי כולל, הוא רק יהפוך להאשמות וטיעונים משני הצדדים".

באותו זמן, גם תמיכה מסויגת בישראל הייתה נדירה למדי. מה שהיה נפוץ יותר היו עלילות דם והאשמות בכך שישראל עומדת לכאורה מאחורי המתקפות במגדלי התאומים, המלחמה בעיראק ואסונות עולמיים או אזוריים אחרים.

אך ב-2005, במסגרת הניסיון שלה להתקבל לארגון הסחר העולמי, סעודיה הכריזה על סיום החרם על מוצרים מישראל. ב-2008, הרשויות הסעודיות עצרו את שייח עווד אל-קרני, איש דת קיצוני שהטיף לאלימות נגד מטרות ישראליות.

"חלק מהמעגלים המשפיעים ממשיכים להתנגד לקידום הנורמליזציה עם ישראל, בהיעדר הסכם שלום עם הפלסטינים. סעודים רבים תקפו את הבלוגר שהותקף בירושלים. חלקם טענו כי סעוד בכלל לא סעודי"

המדינה גם דיכאה הפגנות אנטי-ישראליות, בזמן שעיתונאים סעודים נמנעו מהאשמת ישראל במשבר בעזה, והפנו את האצבע המאשימה כלפי הפלסטינים.

אירועים אזוריים משמעותיים אחרים – האביב הערבי, העלייה של דאעש, ענף הזית שהציע ברק אובמה לאחים המוסלמים והסכם הגרעין האמריקני עם איראן – האיצו את ההתקרבות המחודשת בין ישראל לערב הסעודית.

גורמי מודיעין ופוליטיקאים משתי המדינות שיתפו פעולה בלהט ונפגשו לרוב בחשאי. היחסים עם מדינות מפרץ אחרות השתפרו גם הן, לרבות ביקור נדיר של נתניהו בעומאן (ראש הממשלה היחיד הנוסף שביקר שם היה יצחק רבין), וקריאות לשיפור הקשרים מצד מנהיגי עומאן, בחריין, ואיחוד האמירויות.

השינוי הפוליטי המשמעותי מקבל תמיכה רחבה בישראל. על פי סקר שנערך לאחרונה על ידי הוועד היהודי-אמריקאי, 62% מהישראלים סבורים כי תהיה שגרירות סעודית בתל אביב ושגרירות ישראלית בריאד תוך 5 שנים.

הסיבה לכך שחלק מהסעודים חושבים שישראל אינה השטן

בערב הסעודית, בית סעוד חייב להמשיך לשכנע ציבור, אשר לעת עתה לא להוט לאמץ יחסים עם ישראל. בנוסף, קולות רבים בעולם הערבי והמוסלמי ישמחו להזדמנות לתקוף את הסעודים על הגישה חדשה שלהם כלפי המדינה היהודית.

במרס 2018, בן סלמאן אמר לראשי ארגונים יהודיים מארה"ב כי הפלסטינים חייבת לקבל את הצעת השלום של טראמפ, שלא תומכת במפורש בשתי מדינות.

"בארבעים השנים האחרונות, הפלסטינים פספסו הזדמנויות שוב ושוב, ודחו את כל ההצעות שקיבלו", אמר, לפי הדיווחים. "זה הזמן שהפלסטינים יקבלו את ההצעות, ויסכימו להגיע לשולחן המשא ומתן – או ישתקו ויפסיקו להתלונן".

זמן קצר לאחר מכן, דווח כי אביו של הנסיך, המלך סלמאן בן עבד אל-עזיז אאל סעוד, החליט לקחת שוב את השליטה על המדיניות הציבורית של המדינה באשר לפלסטינים, על רקע ההתרחקות המהירה מידי בין ריאד לרמאללה.

ייתכן שהמלך הרגיש שבנו הצעיר ביצע שינוי קיצוני מידי, ובחר לחזור למדיניות מסורתית של תמיכה במדינה פלסטינית שבירתה מזרח ירושלים. ועדיין, סעודים רבים מעידים כי השינוי בגישה כלפי ישראל אמיתי ובלתי ניתן להכחשה. חלקם אף מאמינים כי הביסוס של יחסים רשמיים בין המדינות נמצא מעבר לפינה.

הפרשן והעיתונאי הסעודי, עבד אל חמיד אל-ע'בין (צילום: Courtesy)
הפרשן והעיתונאי הסעודי, עבד אל חמיד אל-ע'בין (צילום: Courtesy)

הפרשן והעיתונאי הסעודי, עבד אל חמיד אל-ע'בין, אמר לי, כי "אין ספק לכך שהגישה של הערבים, ובמיוחד של הסעודים, השתנתה רבות, וכי ישראל כבר לא מדינת אויב, אלא חלק מהאזור". "לדעתי יהיו יחסים דיפלומטיים, כלכליים ותרבותיים עם ישראל לפני סוף 2020", אמר עבד אל-חמיד אל-ע'בין, המדבר לעתים קרובות בתקשורת הישראלית. "ליהודים יש זכות על השטח בו אבותיהם חיו לפני אלפי שנים. הסיפורים של המלכים והנביאים בקוראן הם עדות ברורה לכך".

הסיבות לשינוי הזה, לדברי עבד אל-חמיד אל-ע'בין, הן התקשורת הסעודית ותרבות החדשנות הישראלית: "התקשורת תרמה לשינוי הגישה בנוגע לישראל. ראינו בישראל מדינת טרור שהורגת ילדים, הורסת בתים ומגרשת פלסטינים. חשבנו שהיא מדינה ברברית, בלי השכלה, תעשייה או חקלאות, שחיה על סיוע מהמערב.

"התקשורת תרמה לשינוי הגישה בנוגע לישראל. ראינו בישראל מדינת טרור שהורגת ילדים, הורסת בתים ומגרשת פלסטינים. חשבנו שהיא מדינה ברברית, בלי השכלה, תעשייה או חקלאות, שחיה על סיוע מהמערב"

"כעת", הוא מסביר, "הערבים – ובמיוחד הסעודים – נדהמים מהפיתוחים המדעיים, הטכנולוגיים והקוגניטיביים של ישראל, והם יודעים שהעם היהודי הוא טוב ורודף שלום. במהרה, יהיו סטודנטים סעודים בישראל, כמו גם סטודנטים ישראלים שילמדו באוניברסיטאות סעודיות. אולי אני אהיה הראשון".

התקרבות מחדש – באופן קבוע?

ההסתה והשנאה כלפי ישראל והיהודים צנחו דרמטית במהלך 15 השנים האחרונות בסעודיה, והן הרבה פחות פופולריות בקרב הדור הצעיר.

מורן זגה מ"מתווים" (המכון הישראלי למדיניות חוץ אזורית), אומרת כי הרפורמות שמקדם בין סלמאן בערב הסעודית- לרבות ההתקרבות לישראל – צפויות להחזיק מעמד. "מלבד האיום האיראני, וההבנה כי הצדדים צריכים לשתף פעולה, יש שינוי אמיתי שמתרחש בערב הסעודית ובמפרץ", אמרה זגה.

עם זאת, במקביל, "חלק מהמעגלים המשפיעים ממשיכים להתנגד לקידום הנורמליזציה עם ישראל, בהיעדר הסכם שלום עם הפלסטינים. סעודים רבים תקפו את מוחמד, הבלוגר שהותקף בירושלים. חלקם טענו כי סעוד בכלל לא סעודי, אחרים האשימו אותו ב'בגידה באינטרס הערבי'".

התקרית עוררה גם תגובת נגד משמעותית בקרב בלוגרים סעודים אחרים, היא אומרת, שביקרו בחריפות את ההתנהגות של הפלסטינים כלפי אזרח סעודי. רבים מהתוקפים של סעוד גם קיללו את בין סלמאן, וכך העליבו בסיס רחב של תומכים.

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, משמאל, מדבר עם נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמאן במהלך תמונה משותפת של מנהיגי G-20 באוסקה, 28 ביוני, 2019 (צילום: קים קיונג-הון\מאגר תמונות AP)
נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, משמאל, מדבר עם נסיך הכתר הסעודי מוחמד בן סלמאן במהלך תמונה משותפת של מנהיגי G-20 באוסקה, 28 ביוני, 2019 (צילום: קים קיונג-הון\מאגר תמונות AP)

לעת עתה, הקו הרשמי בממלכה נותר ללא שינוי. באפריל 2018, המלך "אשרר את העמדה של הממלכה באשר לנושא הפלסטיני והזכויות של הפלסטינים למדינה עצמאית עם ירושלים כבירתה", לפי סוכנות העיתונות הסעודית הרשמית.

הממשלה מבינה היטב שהדרך לנורמליזציה בין ירושלים לריאד צריכה לעבור דרך רמאללה. עם זאת, למטרה זו, הם מוכנים לממן, לקדם וללחוץ על הפלסטינים להגיע להסכם, לצד כריתת ברית ישראלית-סעודית-אמריקאית מול איראן.

 "הסעודים נדהמים מהפיתוחים המדעיים, הטכנולוגיים והקוגניטיביים של ישראל. במהרה, יהיו סטודנטים סעודים שילמדו בישראל, כמו גם סטודנטים ישראלים באוניברסיטאות סעודיות. אולי אני אהיה הראשון"

לפני 52 שנים בחרטום, זמן קצר לאחר מלחמת ששת הימים, מנהיגי מדינות ערב אמרו "לא להכרה בישראל, לא למשא ומתן עם ישראל, לא שלום עם ישראל".

כיום, הנכדים של חלק מאותם מנהיגים מתחילים להגיד "כן", אבל הם מסובכים עדיין במציאות העגומה של הסכסוך הישראלי-פלסטיני.

השאלה כעת היא לא כיצד יחסים בילטראליים בין ירושלים לריאד יתפתחו, אלא האם ממשלת ישראל הבאה תנצל את הסביבה החיובית בעולם הערבי כדי לקדם פתרון עם הפלסטינים, ובסופו של דבר, לזכות בהכל.

עוד 1,469 מילים
סגירה