התחנה המרכזית החדשה בדרום תל אביב (צילום: ויקיפדיה)
ויקיפדיה

אחרי האכזבה מחולדאי ומיכאלי, בדרום תל אביב מחכים לזנדברג

ביום שישי אמר בכיר בעיריית ת"א כי בתחנה המרכזית "אין חריגות זיהום, אין סרטן והכל בסדר" ● אלא שהמשרד להגנת הסביבה כבר קבע שהתחנה היא מפגע זיהום חמור ופינוי האוטובוסים לא סובל דיחוי ● אחרי שחולדאי ומיכאלי דחו את הפינוי בשנים, התושבים התאכזבו לגלות שגם זנדברג רק מאיימת ● תושב נווה שאנן: "זנדברג עושה עלינו סיבוב יח"צ. יש נתוני זיהום? תכריזי!"

ביום שישי האחרון סיירו בשכונת שפירא בתל אביב מנהלי איכות סביבה מרשויות מקומיות שונות. הם באו להתרשם מיוזמות "ירוקות", כמו הפרדת פסולת, קומפוסט, וארון תן–קח קהילתי מפותח למדי שמשרת את התושבים להחלפת בגדים וחפצים.

אלא שלצד היוזמות האלה, שפירא גובלת באחד המפגעים הסביבתיים הגדולים בארץ – התחנה המרכזית החדשה.

בשלב מסוים התושבים שהגיעו למקום הזמינו את האורחים לצעוד כמה מטרים לכיוון התחנה המרכזית. "זה המקום המזוהם ביותר בארץ לפי נתוני המשרד להגנת הסביבה. חולדאי בעצמו הכשיל את הפינוי שלה", הם קראו לעבר המבקרים.

בהקלטה שהגיעה ליד זמן ישראל, מנהל איכות הסביבה בעיריית תל אביב איתן בן־עמי נשמע משיב, "יש נתונים של תחנת ניטור: ב־2021 ו־2022 לא היה יום חריג אחד […] אין סרטן והכל בסדר". הוא הוסיף כי הטענה לזיהום באזור מונעת מטעמים פוליטיים.

בהקלטה שהגיעה לידי זמן ישראל, מנהל איכות הסביבה בעיריית תל אביב נשמע משיב, "יש נתונים של תחנת ניטור: ב־2021 ו־2022 לא היה יום חריג אחד […] אין סרטן והכל בסדר"

אחד התושבים שהתעמתו איתו, נטף רנד, אומר: "באתי לראות את הסיור בתמימות, הבנתי שאלה אנשי איכות סביבה וחשבתי שהם יזדהו עם המאבק שלנו ולאט־לאט הבנתי שזה בעצם שופר של חולדאי". רנד ושאר התושבים ציפו שלסיור הזה תגיע גם השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, אך לאכזבתם היא לא הייתה שם.

בתגובה לכתבה זו, בעיריית תל אביב חזרו על הטענה כי בשפירא אין חריגות של חנקן דו־חמצני. יש חריגות לא משמעותיות של מזהמים אחרים אך הפתרון לכך תלוי במשרד התחבורה (תגובה מלאה בהמשך).

"מפגע הזיהום החמור בישראל"

בניגוד לדברי המנהל הבכיר בעירייה ולתגובה שנמסרה מעיריית תל אביב, במשרד להגנת הסביבה דווקא כן חושבים שיש בעיה קשה של זיהום אוויר בסביבת התחנה שעוברים בה כ־200 אוטובוסים בשעות השיא, יחד עם מוניות שירות רבות.

במכתב שנשלח לאיתן בן־עמי במרץ השנה על ידי הממונה הארצית על ניטור אוויר ד"ר לבנת קורדובה־ביז'ונר, היא ציינה כי באותו זמן הופיעו "שורה של פרסומים מאנשי עיריית תל אביב שאינם מציגים את העובדות לאשורן".

תושבי שכונת שפירא בתל אביב דורשים הכרזה על אזור התחנה המרכזית כנפגע זיהום אוויר. 17 ביוני 2022
תושבי שכונת שפירא בתל אביב דורשים מהשרה להגנת הסביבה להכריז על אזור התחנה המרכזית כנפגע זיהום אוויר. 17 ביוני 2022

לפיכך, היא ביקשה להציג את נתוני תחנת ניטור "לוינסקי" לשנים 2019–2021, בהן התגלו חריגות מערכי סביבה לפי תקנות אוויר נקי בארבעה מזהמים. שלושה מהם אופייניים לפליטות מכלי רכב מונעים בדיזל: חנקן דו־חמצני, חלקיקים נשימים ותחמוצת חנקן.

ב־2019 עד 2021 התגלו בתחנת ניטור "לוינסקי" חריגות מערכי סביבה לפי תקנות אוויר נקי בארבעה מזהמים. שלושה מהם אופייניים לפליטות מכלי רכב מונעים בדיזל

לפי נתוני הניטור, התחנה בתל אביב עולה על ערכי הזיהום של כל אתר תחבורה אחר. כמו כן, מספר החריגות שנרשמו בה היה הגדול ביותר באותה תקופה. "לנוכח הנתונים האלה והחריגות שצוינו לעיל, לא ניתן לטעון כי אין זיהום אוויר גבוה באזור התחנה המרכזית בתל אביב בהתייחס לחוק אוויר נקי", נכתב שם.

בדיון שנערך בוועדת הפנים של הכנסת בדצמבר האחרון ציינה סמנכ"לית המשרד להגנת הסביבה שולי נזר כי מדובר "במפגע זיהום האוויר החמור ביותר בישראל" וכי הפינוי של התחנה "לא יכול להידחות ולו ביום אחד".

התחנה המרכזית, מבט ממערב. בית המשפט הוציא צו סגירה, הבעלים ממשיכים להשכיר חללים וסוחרים טוענים שההזנחה מתגברת (צילום: עומר שרביט)
התחנה המרכזית, מבט ממערב. בית המשפט הוציא צו סגירה, הבעלים ממשיכים להשכיר חללים וסוחרים טוענים שההזנחה מתגברת (צילום: עומר שרביט)

הכרזה קודם, תוכנית אחר כך

על בסיס הנתונים האלה, התושבים בשכונות שגובלות בתחנה דורשים כבר תקופה ארוכה מהמשרד להגנת הסביבה להכריז על אזור התחנה המרכזית בתל אביב כאזור נפגע זיהום אוויר.

באמצע השבוע שעבר הגיעה סוף סוף התשובה המתבקשת של השרה להגנת הסביבה: תמר זנדברג הודיעה שתכריז על האזור כנפגע זיהום אוויר, אך רק אם עיריית תל אביב לא תציג בהקדם תוכנית לצמצום הזיהום באזור.

היא חזרה על הקביעה כי זיהום האוויר באזור גבוה וכי קיימות חריגות. היא אף ציינה שקיבלה מהעירייה מסמך המפרט את הצעדים שיש לנקוט כדי לצמצם אותו. אולם, מאחר שהמסמך לא כלל תוכנית מחייבת ומפורטת, זנדברג מתריעה, כאמור, על כוונתה לבצע את ההכרזה בפועל.

בתגובה לכתבה זו, במשרד להגנת הסביבה הדגישו כי מכתב השרה "מהווה התראה לפני הכרזה, וככל שלא תוצג התוכנית – השרה תכריז".

התחנה המרכזית החדשה בתל אביב, 26 בינואר 2018 (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
התחנה המרכזית החדשה בתל אביב, 26 בינואר 2018 (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

בארגון אדם טבע ודין חושבים שהודעת השרה "שווה כקליפת השום" ושהסדר צריך להיות הפוך. מבחינתם, אם השרה מסכימה שיש חריגות מזיהום אוויר, אזי מבחינה משפטית היא צריכה קודם להכריז על אזור מזוהם ואז החוק קובע את מנגנון הכנת התוכנית להפחתת הזיהום על ידי העירייה.

בארגון אדם טבע ודין חושבים שהסדר צריך להיות הפוך: אם השרה מסכימה שיש חריגות זיהום אוויר, אז היא צריכה קודם להכריז על אזור מזוהם ואז תבוא תוכנית להפחתת זיהום

בהמשך לעתירה שהגישו בעניין, הארגון יאמר היום לבג"ץ כי לא ניתן לנהוג הפוך, "קודם לבקש תוכנית, בלי לוחות זמנים, ולאיים שאם לא תוכן היא תכריז. החוק מורה, ללא שיקול דעת להכריז ולאפשר למנגנון הקבוע בו לרוץ (הכנת תוכנית בתוך שישה חודשים, כפוף להוראות המשרד.

"ההיגיון של החוק מאוד בריא כי באופן הזה אף אחד לא צריך להמתין לעירייה שתחליט אם בא לה או לא בא לה להיענות לדרישת המשרד. החוק קובע שלפני הכרזה היא חייבת להתייעץ עם משרד הבריאות, בגלל סכנות התחלואה. למרבה הצער, למרות שהכנסנו את משרד הבריאות לעתירה, אין לכך התייחסות בתגובה. גם בכך, השרה פועלת בניגוד לחוק".

הפגנה בדרום תל אביב בקריאה לסגור את התחנה המרכזית בנוה שאנן, 15 בדצמבר 2021 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
הפגנה בדרום תל אביב בקריאה לסגור את התחנה המרכזית בנווה שאנן, 15 בדצמבר 2021 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

"סיבוב יח"צ"

תושב נווה שאנן ואחד ממובילי המאבק לפינוי התחבורה מהתחנה, גדי טונס, חושב כי ההצהרה של זנדברג ריקה מתוכן: "היא עושה עלינו סיבוב יח"צ כשהיא אומרת 'אני אכריז' ולא מכריזה ויוצאת בסדר עם 'הבייס' שלה ונותנת לעירייה 'לחרטט' אותה.

"אחר כך היא כבר לא תהיה בתפקיד ותוכל לומר 'עשיתי את המיטב'. לא מעניינה לבקש תוכנית להפחתת זיהום, את זה אפשר לעשות אחרי ההכרזה. היא צריכה לעבוד לפי נתונים: יש מקום מזוהם? תכריזי".

"זנדברג עושה עלינו סיבוב יח"צ. לא מעניינה לבקש תוכנית להפחתת זיהום, את זה אפשר לעשות אחרי ההכרזה. היא צריכה לעבוד לפי נתונים: יש מקום מזוהם? תכריזי"

תפוח האדמה השרוף של התחנה המרכזית אומנם התגלגל גם לשרה להגנת הסביבה, אך הוא נמצא באחריות ישירה של שרת התחבורה מרב מיכאלי וראש עיריית תל אביב רון חולדאי.

לפני קצת יותר משנה, לשכת מנכ"ל העירייה הודיעה לתושבים שדורשים את הפינוי כי בעקבות פגישה עם משרד התחבורה סוכם ש"פעילות התחבורה בתחנה צריכה להיפסק עד סוף 2023. כדי שזה יקרה, משרד התחבורה יקדם מרכזי תחבורה חלופיים […] אנו מודעים לחשיבות פינוי התחנה המרכזית ואנו פועלים לשם כך נמרצות מול כל הגורמים הרלוונטיים".

חולדאי ומיכאלי דוחים את הפינוי

באוקטובר מיכאלי הודיעה שהתחנה תפונה בתוך שנה, עם סיום החוזה של בעלת המתחם, נצב"א. אלא שאז התעוררה התנגדות תושבים בשכונת נווה עופר הסמוכה לאחד המסופים החלופיים, זה שבמתחם פנורמה, ועיריית תל אביב נסוגה מההסכמות בטענה שיש במקום הזה ערכי טבע.

כך ירדו לטמיון המשאבים הרבים שהושקעו בתכנון הפינוי וההסכם, למעשה, פוצץ. ארגונים סביבתיים טענו כי אותו אתר טבע הוא בסך הכול בור כורכר מעשה ידי אדם ששימש תירוץ בידי העירייה כדי לפוצץ את ההסכם ולרצות את התושבים במקום.

גם השרה להגנת הסביבה חשבה כי יש להעדיף את פינוי התחנה על פני שימור אתר טבע מעשה אדם, אך העירייה עמדה בסירובה מחשש להתנגדויות תושבים באזור בית פנורמה והקושי הבירוקרטי של השגת אישור לשימוש חורג בקרקע.

כך שבסופו של דבר חולדאי ומיכאלי החליטו לדחות את הפינוי לסוף 2025, אם הכוכבים יסתדרו עד אז. הזיהום והסיכון של תחלואה חמורה יימשכו בעוד שחברת נצב"א – שבשליטת קובי מימון – תמשיך לקבל את ה־40 מיליון שקל בשנה עבור השכרת המבנה לתחבורה.

השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

בסמוך להחלטה על דחיית הפינוי, זנדברג כתבה לחולדאי ומיכאלי כי התחנה היא "פצע אורבני" שתנועת כלי הרכב שבו מלווה בפליטות מזהמים בריכוזים גבוהים, שבתחנת הניטור נמדדו חריגות ושחלקיקי הדיזל מסרטנים באופן ודאי.

היא הוסיפה כי משרד התחבורה הציג תוכנית מפורטת לפינוי התחנה באופן שישפר את איכות האוויר באזור, אך דרשה מהם לקבוע אבני דרך לפינוי, לרבות חישמול התחבורה בתחנה ומסופים חלופיים.

כבר אז היא איימה שבכוונתה להכריז על האזור כנפגע זיהום אוויר. ואולם, כאמור, ההכרזה בוששה לבוא והתושבים חשים שגם היא הפקירה אותם, יחד עם שרת התחבורה וראש העיר.

"שיקולים זרים ותמוהים של חולדאי"

לפני כחודשיים התושבים הגישו יחד עם מגמה ירוקה והאגודה לזכויות האזרח עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד העירייה, העומד בראשה וכן משרדי התחבורה והגנת הסביבה. הדרישה העיקרית שלהם היא להורות על פינוי עד סוף השנה הבאה.

בעתירה הם מגדירים את פיצוץ המתווה על ידי ראש העיר כ"תמוה" ובלתי סביר, בעיקר נוכח התמיכה של השרה להגנת הסביבה בדחיפות של הפינוי על פני ערכי הטבע במתחם פנורמה.

הם אף טוענים כי החלטת חולדאי לסגת מהמתווה ולהותיר את התחנה במקומה נובעת מ"שיקולים אחרים השמורים עמו […] שיקולים שונים מאלה שהוצגו […] פוליטיים, לא ענייניים, בנסיגתו מן המתווה תוך הקרבת תושבי השכונה והותרת המפגעים הקשים בחצר האחורית של העיר". להבנתם, המאמצים למציאת פתרון מפורט לפינוי פסקו או למצער התמעטו מאוד.

שולה קשת (צילום: דפנה טלמון)
שולה קשת (צילום: דפנה טלמון)

חברת המועצה ותושבת נווה שאנן שולה קשת, שגם חתומה על העתירה, אומרת כי עבורה הסיפור של הזיהום מהתחנה "הוא לא רק מספרים ונתונים. במהלך השנים אני רואה שכנות ושכנים שנפטרו או חלו במחלות שנגרמו מזיהום האוויר, שהוא כמו אקדח מעשן ברקה של כולנו.

"אנו דורשים שהשרה להגנת הסביבה לא רק תצהיר על הכוונה להכריז אלא שתעשה את זה בפועל. בשביל מה יש חוק אוויר נקי בישראל? די לנו בהצהרות.

"התאכזבנו גם מהשרה מרב מיכאלי שהפנתה את גבה והזניחה אותנו. משרד התחבורה התכוון לחתום על המשך חוזי שכירות עם נצב"א לעוד 24 שנים. בעקבות עתירה שהגשנו ב־2018 הם שינו את זה וסיכמו שהאוטובוסים יפונו בסוף 2023. גם השרה מיכאלי הצהירה על כך וחולדאי שינה את דעתו.

"במקום להודיע לנצב"א שהשכירות מסתיימת בסוף השנה הבאה, מיכאלי מובלת על ידי תפיסת עולם אנטי סביבתית וחברתית של חולדאי. היא מגדירה את עצמה פמיניסטית אך מוכיחה ההיפך.

"במקום להודיע שהשכירות עם נצב"א מסתיימת בשנה הבאה, מיכאלי מובלת ע"י תפיסה אנטי סביבתית וחברתית של חולדאי. מגדירה עצמה פמיניסטית ומוכיחה ההיפך"

"הזמנתי את מיכאלי פעמים רבות לבוא לסיור וכף רגלה לא דרכה כאן. מה שהיא עשתה יחד עם חולדאי זה אקט אלים שלא רואה אוכלוסיות מוחלשות, אנשים פה בסכנת חיים ואין להם לאן ללכת. לא נשכח את מי שהפנה גב לתושבות, משתמשות התחבורה בתחנה והסוחרים שקובי מימון מנסה לעשות הכול כדי שיעזבו את המקום בגרושים.

"חובת ההוכחה על מיכאלי וזנדברג: הן מדברות על צדק, שוויון ופמיניזם? הן בשלטון ולהן יש את הכוח לעשות את זה. כבר באוגוסט 93' הבנתי כמה אנחנו שקופות מול מקבלי ההחלטות ולצערי זה לא השתנה: זו גזענות שלטונית".

דוכני בגדים בתחנה המרכזית בת"א. הזבל נערם במפלסים, ובהנהלה מציעים חללים להשכרה (צילום: Miriam Alster/FLASH90)
דוכני בגדים בתחנה המרכזית בת"א. הזבל נערם במפלסים, ובהנהלה מציעים חללים להשכרה (צילום: Miriam Alster/FLASH90)

"האחריות מוטלת על משרד התחבורה"

משרת התחבורה מרב מיכאלי לא התקבלה תגובה.

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "על פי נתוני תחנת הניטור של המשרד להגנת הסביבה, בשכונת שפירא לא נמצאו חריגות ב־no2 – המזהם העיקרי מתחבורה – בכל שנת 2021 ועד סוף מאי 2022. באותה שנה הייתה חריגה קטנה ולא משמעותית של חלקיקי pm2.5 מזיהום אבק – של 13 ימים בלבד, המהווה 3.5% בלבד מסך ימי השנה מעבר לתקן המותר.

"נציין כי הנתונים דווקא מצביעים על ירידה עקבית בערכי זיהום האוויר בשש השנים האחרונות. בכל מקרה, האחריות על התחנה המרכזית הסמוכה לשכונת שפירא ובכלל על התחבורה בישראל, על כל היבטיה, מוטלת על משרד התחבורה, ולכן הוא זה שצריך לספק את הפתרונות.

"נוסף על כך, נזכיר שהכלי היעיל ביותר להפחתת מזהמים באוויר היא החלפת צי האוטובוסים לחשמליים – נושא שנמצא בסמכות הממשלה. העירייה מצדה פועלת בכלים שברשותה להפחתת ריכוזי המזהמים בעיר: קידום תוכנית "עיר אוויר נקי" להגבלת כניסת רכבים מזהמים בכל רחבי העיר, סלילת שבילי אופניים וסגירת רחובות לרכבים, הפעלת מערך שיתוף רכבים, שתילת עצים ועוד".

עוד 1,674 מילים
סגירה