מסע הסתה זה לא דמוקרטיה

הפגנה של פעילי ליכוד מחוץ לביתו של נפתלי בנט ברעננה, 4 ביוני 2021 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
אבשלום ששוני/פלאש90
הפגנה של פעילי ליכוד מחוץ לביתו של נפתלי בנט ברעננה, 4 ביוני 2021

ברור שמסע ההסתה שנגמר ברצח יצחק רבין לא היה דמוקרטיה. אבל האיש שניצח על מסע ההסתה ההוא נחשב בעיני מספר פרשנים למנהיג פוליטי כל יכול.

על אותו משקל ברור שמסע ההסתה המכוער והאלים נגד ממשלת לפיד-בנט לא היה דמוקרטי.

מסע ההסתה שנגמר ברצח רבין לא היה דמוקרטיה. אבל האיש שניצח עליו נחשב בעיני מספר פרשנים למנהיג פוליטי כל יכול. על אותו משקל ברור שמסע ההסתה המכוער והאלים נגד ממשלת לפיד-בנט לא היה דמוקרטי

אז מדוע עיתונאים ופרשנים מעריצים את היכולות הפוליטיות של האיש שהוביל
‏מהלך אנטי דמוקרטי?

צריך לומר זאת מעתה יומיום בפה מלא בקול ברור: זו פעם שנייה שנתניהו מנסה לחטוף שלטון באלימות.

כשרבין הוביל את הסכמי אוסלו, היו אלה מפגיני הימין, המתנחלים ואחרים ששרפו תמונות של רבין בכיכר ציון, קראו לו בוגד, פרסמו תמונות שלו עם ערפאת וכאפייה ודם על הידיים.

איך זה נגמר כולם יודעים. הרבנים הוציאו דין רודף, המופרעים פרסמו פולסא דנורא, ואחד יגאל עמיר ואחיו לקחו נשק וירו ברבין.

בשנה האחרונה הוביל נתניהו מסע הסתה זהה. זה לא נגמר ברצח כי נפתלי בנט החליט אמש להחזיר את המנדט לעם.

אבל גם בנט ספג תמונות בכאפייה וקריאות "בוגד, נוכל". מתחת לביתו הפגינו חבורות בריונים אלימות ומתחת לבתיהם של חבריו למפלגת ימינה. רובם נשברו, . קרסו, וליוו את נימוקיהם בתירוצים מוזרים, עלובים, מביכים ומעליבים על "רוח העם" ועל ערכי יהדות (והכנסת חמץ לבתי חולים).

מסע ההסתה 2022 לווה במרד בדמוקרטיה. חד וחלק. חברי האופוזיציה לא התייצבו לעבודתם מחויבותם בכנסת. הם נשבעו לשמור אמונים למדינת ישראל ולחוקיה אבל בפועל פעלו נגד הכנסת וחוקיה, נגד המדינה וצרכיה.

מסע ההסתה 2022 לווה במרד בדמוקרטיה. חברי האופוזיציה לא התייצבו לעבודתם מחויבותם בכנסת. הם נשבעו לשמור אמונים למדינת ישראל ולחוקיה אבל בפועל פעלו נגד הכנסת וחוקיה, נגד המדינה וצרכיה

הם התנגדו לכל חוק שהיטיב עם הציבור. בלי כאבי בטן התנגדו לכל תמיכה בחיילים או בנשים שנאנסו או בניצולי שואה. הם לא נתנו לכנסת יום אחד של תיפקוד דמוקרטי ענייני, כאשר רק הפלת הממשלה ותפיסת השלטון לנגד עיניהם.

ח"כ מירי רגב מודה בפה מלא בסיעת הליכוד – אין כאבי בטן לא עם חיילים, לא עם נאנסות ולא עם נשים מוכות, נעשה הכל כדי להפיל את הממשלה. האזינו

Posted by ‎דפנה ליאל – Daphna Liel‎ on Monday, May 23, 2022

הכל בהובלת נתניהו. המסית הראשי שהמשיך לקרוא לחברי הכנסת הערבים "תומכי טרור", וכל פעולה של הממשלה הנבחרת כונתה על ידו ממשלה "רעה", "מסוכנת", "ממשלת חמאס" ועוד כינויי גנאי בזויים שוטפי מוחות, שעלולים היו להסתיים ברצח.

זה הספיק כדי לפורר את הקואליציה ולגרור את ישראל שוב לבחירות. כמו אז בשנת 95' כאשר רצח פיזי של ראש ממשלה גרם לבחירות ולעליית נתניהו לשלטון. אין הבדל. השיטה אותה שיטה, הידיים אותם ידיים והמוח מאחורי המסע האנטי דמוקרטי הוא אותו מוח.

אם הייתה בישראל משטרה נורמלית ויועצת משפטית לממשלה עם עמוד שדרה, מסע ההסתה הזה היה צריך להוביל שורה של פוליטיקאים למשפט ולכלא. הדמוקרטיה הישראלית מתרסקת בגלל בריונות, איומים באלימות ובגלל פחדם של שומרי הסף מפני כל אלה.

אם הייתה בישראל משטרה נורמלית ויועמש"ית עם עמוד שדרה, מסע ההסתה הזה היה צריך להוביל שורת פוליטיקאים למשפט ולכלא. הדמוקרטיה הישראלית מתרסקת בגלל בריונות, איומים באלימות, ופחד שומרי הסף

רה"מ נפתלי בנט לא ספג כדורי אקדח, אבל הוא הופל באלימות, בריונות, בכוח הזרוע של שליחי נתניהו ברחובות ובכנסת. הוא הופל תחת מטח של שקרים, דברי בלע, קללות, פייק-ניוז, שטיפת מוח של ציבור ענק בידי אותה מכונת הסתה שהובילה אז לרצח רבין.

מי שהיה שותף למסע הזה הוא שאמור היה להיות כלב השמירה של הדמוקרטיה – תקשורת ערוצי הטלוויזיה והרדיו שהזמינו יום יום, השכם והערב, את נציג כהנא במאה ה-21, איתמר בן גביר, לשטוח את רעיונותיו האנטי דמוקרטיים בשיח "מתחכם" חביב ומחויך.

מי שהעלה לשידור שוב ושוב את נציגי האופוזיציה שחזרו על דף המסרים "ממשלה רעה" ולא אתגרו אותם פעם אחת בשאלה: במה היא רעה? הרי הנתונים והעובדות מצביעים על שיפור ניכר במצב הביטחון בדרום, על ירידה דרמטית באבטלה, על פתרון לקורונה ללא סגרים ועל עשרות פעולות בתחומי התחבורה, הבריאות, האנרגיה, הרווחה והחינוך למען הציבור. לא שלטון המשועבד לאדם אחד.

נציגי הציבור בתקשורת חטאו לתפקידם ולמקצועם. השאלות הללו והעובדות הללו נעלמו מהשיח. הביקורת נשמעה כאילו היא עובדות חיים בלי להעמיד דברים על דיוקם.

גם בתקופת רבין הוא סבל משתיקת תומכיו ומהיעדר ביקורת תקשורתית נגד מסע ההסתה, עד שידידיו נאלצו לכנס את אותה עצרת תמיכה שבה מצא יגאל עמיר את גבו של רבין וירה בו.

מי שהעלה לשידור שוב ושוב את נציגי האופוזיציה שחזרו על דף המסרים "ממשלה רעה" ולא אתגרו אותם פעם אחת בשאלה: במה היא רעה? הרי הנתונים והעובדות מצביעים על שיפור ניכר

גם בנט ניסה השבוע לעודד את תומכיו לצאת לרחוב, לתמוך, להשמיע את קולם. זה היה מאוחר מידי. למזלו ולמזל משפחתו, בנט יצא חי ממסע ההסתה שהוביל נתניהו, אותו אחד שהוביל אז את המסע נגד רבין ז"ל.

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
אתי נבו כותב דברי טעם, אבל מרחוק עושה רושם שבישראל של היום פחות ופחות אנשים מקשיבים לדברים כאלו, וחבל. עתידה של ישראל לוט בערפל ונראה שהכיון שהמדינה צועדת לעברו אינו הכיוון של הדמוקרטיה... המשך קריאה

אתי נבו כותב דברי טעם, אבל מרחוק עושה רושם שבישראל של היום פחות ופחות אנשים מקשיבים לדברים כאלו, וחבל. עתידה של ישראל לוט בערפל ונראה שהכיון שהמדינה צועדת לעברו אינו הכיוון של הדמוקרטיה, חופש, שלום וזכויות הפרט.

עוד 695 מילים ו-2 תגובות
סגירה