הביקור המתוכנן של ביידן במזה"ת

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן על כבש מטוס האייר פורס ואן בפילדלפיה, 23 באפריל 2022 (צילום: Andrew Harnik, AP)
Andrew Harnik, AP
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן על כבש מטוס האייר פורס ואן בפילדלפיה, 23 באפריל 2022

הנשיא ביידן יגיע לביקור במזרח התיכון במחצית החודש הבא, וינחת בישראל, ברש"פ ובסעודיה. הביקור נועד בעיקר לשפר את מצבו הפוליטי. במרכז הביקור של הנשיא האמריקאי יעמוד נושא משבר האנרגיה בארה"ב ורצונו להוריד את מחירי הנפט וכן הסכנה האיראנית וקידום ברית צבאית ישראלית עם מדינות המפרץ. לא צפויה פריצת דרך בנושא הפלסטיני.

הנשיא ג'ו ביידן יבקר בישראל, ברש"פ ובסעודיה ב-13 וב-14 ביולי, כך מסר הבית הלבן.

גורמים אמריקאים וערבים העריכו כי הנשיא האמריקאי, שהורה על הנסיגה האמריקאית מאפגניסטן ורצה להתרחק מהמזרח התיכון, נאלץ כעת לחזור אליו נוכח משבר האנרגיה בארה"ב ורצונו העז להוריד את מחירי הנפט, שזינקו בגלל המלחמה באוקראינה. כל זאת בגלל "בחירות האמצע" לקונגרס במחצית נובמבר ורצונו להתמודד בבחירות לנשיאות פעם נוספת. הנשיא ביידן מבין היטב שאזרחי ארה"ב מצפים להורדת מחירי הדלק, בעוד שהאינפלציה בארה"ב הגיעה כבר ל-8 אחוזים.

גורמים אמריקאים וערבים העריכו כי ביידן, שהורה על הנסיגה האמריקאית מאפגניסטן ורצה להתרחק מהמזה"ת, נאלץ כעת לחזור אליו נוכח משבר האנרגיה בארה"ב ורצונו העז להוריד את מחירי הנפט שזינקו

הנשיא ביידן מבין עתה שהמזרח התיכון חשוב לא פחות מהתמודדות שלו מול סין ורוסיה. ביידן עצמו מכחיש את ההערכות האלה.

בשבוע שעבר הוא אמר כי הביקור המתוכנן שלו בסעודיה בחודש הבא קשור לאינטרסים הביטחוניים של ישראל וכי הוא איננו קשור לניסיון לגייס את סעודיה למאבק נגד עליית מחירי הנפט העולמי.

נראה כי הנשיא ביידן רוצה להשיג כמה מטרות במהלך ביקורו במזרח התיכון.

הנושא הפלסטיני

הנשיא ביידן יבקר במזרח ירושלים ובבית לחם, שם יארח אותו יו"ר הרש"פ אבו מאזן.

מטרת הביקור הינה לחזק את המחויבות האמריקאית לפתרון שתי המדינות, חיזוק הכלכלה הפלסטינית, התקדמות בשלבים לקראת פתיחת הקונסוליה האמריקאית בירושלים והמשך ניהול הסכסוך למרות היעדר אופק מדיני בשלב הזה.

הנשיא ביידן צפוי להכריז על חידוש הסיוע הכספי האמריקאי למערכת הבריאות במזרח ירושלים בהיקף שנתי של עשרות מיליוני דולרים שהופסק על ידי ממשל טראמפ וכנראה על סיוע כלכלי נוסף כדי למנוע את קריסתה של הרש"פ.

מטרת הביקור ברש"פ: חיזוק המחויבות האמריקאית לפתרון שתי המדינות, חיזוק הכלכלה הפלסטינית, התקדמות בשלבים לקראת פתיחת הקונסוליה האמריקאית בירושלים והמשך ניהול הסכסוך

הביקור בישראל

הנשיא ביידן הופתע מההחלטה של ראש הממשלה בנט ושר החוץ יאיר לפיד ליזום את פיזור הכנסת ולהקדים את הבחירות בישראל, אולם בשלב הזה הוא איננו מתכוון לבטל את הביקור בישראל.

שגרירות ארה"ב בישראל מסרה כי הביקור יתקיים כמתוכנן.

למרות ההכחשות של הממשל והתעקשותו כי הוא איננו מתערב במערכת הפוליטית בישראל, גורמים אמריקאים בכירים מעריכים כי מלכתחילה אחת המטרות של ביקורו הייתה לנסות ולחזק את ממשלת בנט-לפיד. זאת בגלל המצב הרופף של הקואליציה בישראל והאפשרות הריאלית להליכה לבחירות או הקמת ממשלה חלופית. מבחינת ביידן ממשלת בנט-לפיד עדיפה לאין ערוך על חזרת הליכוד בראשות נתניהו לשלטון.

לכן, מאז הקמת הממשלה הנוכחית נהג הנשיא ביידן בכפפות של משי מול ממשלת בנט-לפיד ונזהר מלהתעמת עמה בפומבי כדי שלא להגביר את הביקורת עליה מימין. ההערכה בקרב פרשנים אמריקאים היא שהנשיא ביידן ינסה לסייע ככל האפשר בחיזוקו של ראש ממשלת המעבר יאיר לפיד לקראת מערכת הבחירות בישראל בחודש אוקטובר הקרוב.

ביידן יפעל לתאם עם ממשלת ישראל את המהלכים הבאים מול איראן בנושא הגרעין וסכנת הטילים הבליסטיים והכטב"מים, ויבחן דרכים נוספות לחזק את ביטחונה של ישראל.

אחד הרעיונות האמריקאיים הוא להקים ברית הגנה אווירית ערבית-ישראלית שתכלול את ישראל, מצרים, ירדן ומדינות המפרץ נגד סכנת הטילים הבליסטיים והכטב"מים של איראן.

אחד הרעיונות האמריקאיים הוא להקים ברית הגנה אווירית ערבית-ישראלית שתכלול את ישראל, מצרים, ירדן ומדינות המפרץ נגד סכנת הטילים הבליסטיים והכטב"מים של איראן

הברית תכלול מערך של שיתוף פעולה מודיעיני והתראה מוקדמת כדי לאתר וליירט טילים וכטבמ"ים איראנים, כל מדינה בתחומה.

הביקור בסעודיה

עוד לפני היבחרו לנשיא מתח ג'ו ביידן ביקורת נוקבת על יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן על חלקו בפרשת רצח העיתונאי הסעודי ג'מאל ח'אשוקג'י .

לאחר  שנכנס לבית הלבן הורה הנשיא ביידן לפרסם את דו"ח המודיעין האמריקאי על רצח ח'אשוקג'י, המאשים את מוחמד בן סלמאן באחריות לרצח.

ביידן החליט לנדות את יורש העצר הסעודי מוחמד בו סלמאן ולנתק ממנו כל מגע. הוא הודיע כי יפעל רק מול אביו, המלך סלמאן בן עבד אלעזיז, למרות שיורש העצר מוחמד בן סלמאן הינו "האיש החזק" בממלכה.

שתי ההחלטות הראשונות שקיבל הנשיא ביידן עם כניסתו לבית הלבן היו אימוץ קריאת הקונגרס להפסיק את הסיוע הפעיל לסעודיה בתימן וביטול הגדרת המורדים החות'ים כארגון טרור ובכך לאפשר הזרמת סיוע הומניטרי לתימן.

עכשיו הנשיא ביידן נאלץ להתקפל. בגלל משבר האנרגיה העולמי, הוא יבוא לסעודיה לפגישה עם המלך ויורש העצר אך הוא כבר הודיע שהפגישה שלו עם מוחמד בן סלמאן תהיה בפורום נרחב ולא בנפרד.

עכשיו הנשיא ביידן נאלץ להתקפל. בגלל משבר האנרגיה העולמי, הוא יבוא לסעודיה לפגישה עם המלך ויורש העצר אך הוא כבר הודיע שהפגישה שלו עם מוחמד בן סלמאן תהיה בפורום נרחב ולא בנפרד

גם לסעודיה יש דרישות מהנשיא ביידן. נמאס לה להיות "מדינה מנודה" על ידי הממשל הדמוקרטי. הסעודים מצפים שהנשיא ביידן ילחץ את ידו של יורש העצר מוחמד בן סלמאן לאחר שהחרים אותו.

בעולם הערבי כבר לועגים לנשיא ביידן, עוד לפני שהגיע לסעודיה, על כניעתו ליורש העצר מוחמד בן סלמאן, "הפופולריות של הנשיא ביידן בארה"ב ירדה כתוצאה ממשבר האנרגיה הנוכחי, מהאינפלציה וממחירי הדלק, ויורש העצר בן סלמאן הוא שייתן לנשיא ביידן לגיטימציה מחודשת", אומר בלגלוג פרשן סעודי בכיר.

הסעודים ירצו לנסח מחדש את מערכת היחסים בין סעודיה לארה"ב, כך שתהייה מבוססת על המשוואה של הבטחת ביטחונה של סעודיה באמצעות נשק ותמיכה צבאית בתמורה לגישה למקורות נפט ואנרגיה.

סעודיה רואה בהסכם הגרעין שחתמו הנשיא אובמה והמעצמות עם איראן ב-2015 תקיעת סכין בגב מדינות המפרץ, מכיוון שממשל אובמה לא התייעץ עמן.

על פי פרסומים בארצות הברית, הנשיא ביידן מתכוון לקיים מפגש פסגה וירטואלי עם כל מנהיגי המפרץ ועם מנהיגי ישראל, מצרים, ירדן וראש ממשלת עיראק מוצטפא כאט'מי.

המהלך הזה אמור לקדם את הנורמליזציה בין ישראל לסעודיה למרות הקיפאון בערוץ הישראלי פלסטיני.

ברקע ביקורו של הנשיא ביידן באזור יש עימות מחריף בין ישראל לאיראן וחששות כבדים של ישראל ומדינות המפרץ מהסכם הגרעין החדש של המעצמות עם איראן ומהתחזקותה הצפויה של איראן בפרויקט הטילים הבליסטיים והכטב"מים.

ביידן מגיע לסעודיה בגלל האינטרסים של ארצו בתחום האנרגיה, אבל הוא יהיה חייב להתחשב בשותפות האסטרטגית עם סעודיה ובאינטרסים שלה.

המציאות כופה עליו להבין שהוא איננו יכול לזלזל במעמדה של סעודיה והוא חייב להעניק לה את הכבוד המגיע לה, מכיוון שהיא גורם שעוזר ליציבות האזור כולו.

ביידן מגיע לסעודיה בגלל האינטרסים של ארצו בתחום האנרגיה, אך יהיה חייב להתחשב בשותפות האסטרטגית איתה ובאינטרסים שלה. המציאות כופה עליו להבין שהוא איננו יכול לזלזל במעמד סעודיה

ביידן יצטרך "ליישר קו" עם יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן ולהבהיר כי לא יפעל כדי למנוע ממנו להיבחר למלך סעודיה הבא.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 997 מילים
סגירה