האם ההחלטה על ירושת אבו מאזן היא פלסטינית או ישראלית?

יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) וחוסיין א-שייח' (צילום: עמוד הפייסבוק של חוסיין א-שייח')
עמוד הפייסבוק של חוסיין א-שייח'
יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) וחוסיין א-שייח'

ההתעסקות הרבה במצבו הבריאותי של יושב ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס אבו מאזן ובמי שעתיד להחליפו, תפסה מקום רחב בשיח הישראלי והפלסטיני.

חוסיין א-שייח' מהר לצייץ בחשבון הטוויטר שלו שבריאות היושב ראש טובה וכי לא חל כל שינוי בתפקודו, אך בקרב חוקרים ועיתונאים פלסטינים, מכוני מחקר ישראלים וברשתות החברתיות עדיין טורדת שאלת זהותו של המחליף.

ההתעסקות הרבה במצבו הבריאותי של יושב ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס אבו מאזן ובמי שעתיד להחליפו, תפסה מקום רחב בשיח הישראלי והפלסטיני

האם מינוי חוסיין א-שייח' לתפקיד מזכ"ל הוועד הפועל של אש"ף משמעותו בחירתו לסגן הנשיא בשלב הבא? האם זה אומר שמינוי מחליפו של אבו מאזן ביום שאחרי הוא החלטה פלסטינית או ישראלית?

ניתן לומר שהעיסוק הישראלי בסוגיית מחליפו של אבו מאזן אינטנסיבי יותר מהפלסטיני, משום החשיבות שהיא מיחסת לגדה המערבית, בהיותה תא השטח הממוקם בינה לבין הירדן, ומשום ההתיישבות של כחצי מיליון מתנחלים במרחב הזה.

תביעתה של ישראל ליציבות ביטחונית ולשקט לא תיתן לניסיונות חמאס להשתלט על הגדה המערבית להתממש. בכך היא מהווה פקטור מרכזי בבחירת מחליפו של אבו מאזן.

העיקרון שינחה את הבחירה יהיה על כן מחויבות לתיאום בטחוני מלא עם ישראל, חיזוק כלכלי של הרשות הפלסטינית, ושמירה על המשך קיומה ככוח המייצג את העם הפלסטיני במישור האזורי והבינ"ל.

ישראל תידרש לדון ולבחון מי מבין המועמדים עדיף עליה. יש שלושה שמות רלוונטיים מבחינתה: חוסיין א-שייח', מאג'ד פרג', וג'בריל רג'וב. מרואן ברגותי בבית מאסר ואיננו רלוונטי מבחינת מערכת הביטחון הישראלית וכן מחמד דחלאן שאיננו חלק מהמערכת הפוליטית הפלסטינית נכון לעכשיו.

ישראל תתמוך באחד ממועמדים אלה ע"פ הקריטריונים שישרתו את אינטרסיה הביטחוניים ואת הצרכים של הציבור הפלסטיני.

תביעתה של ישראל ליציבות ביטחונית ולשקט לא תיתן לניסיונות חמאס להשתלט על הגדה המערבית להתממש. בכך היא מהווה פקטור מרכזי בבחירת מחליפו של אבו מאזן

המשוואה שמציבה ישראל, אם כן, היא מנהיג המקיים עמה תיאום בטחוני מלא בהתאם למתחייב מהסכמי אוסלו, ומנגד מקובל על העם הפלסטיני. שני צדדים החיים במתח מתמיד ביניהם. דמותם של המחליפים העשויים לעבור דרך המסננת הזו די ידועה למערכת הביטחון הישראלית.

מהצד השני הפלסטינים יכולים לבחור את מחליפו של אבו מאזן רק אם הבחירה תתקבל בהסכמה בין כל מרכיבי החברה או בדרך של בחירות. אבל הדבר כמעט איננו אפשרי, כי תנועת פת"ח נמצאת באחת מתקופות החולשה החמורות בתולדותיה ולא תרצה להעמיד את עצמה למבחן הבוחר. רק לאחרונה הפסידה בסדרה של מערכות בחירות באיגודים מקצועיים ואגודות סטודנטים, מה שמוריד את אופציית הבחירות מעל הפרק.

לכן זה מחזיר אותנו לאופציית ההסכמה. או, במילים אחרות, הסכמה בין פת"ח לחמאס על המועמד לנשיאות שיבוא משורות פת"ח, מה שאומר שחמאס תהיה שותפה בבחירת מחליפו של אבו מאזן.

תסריט אחר הוא הסכמה בתוך הוועד המרכזי של פת"ח על מחליף לאבו מאזן ואי קיום בחירות, אלא לאחר שפת"ח תחזק מחדש את שורותיה, תתגבר על המחלוקות הפנימיות שבתוכה ותיצור מחדש זרם לאומי חזק, היכול להתייצב מול הזרם האסלאמי ולהתמודד מולו בבחירות.

התסריט הזה אולי טוב מאחרים כי הוא למעשה מצמצם את ממדי ההשפעה הישראלית על בחירת המחליף, נותן להחלטה ממד של עצמאות ומעניק לדמות שתיבחר לגיטימציה פנים-פלסטינית.

ביום שאחרי אבו מאזן מהלך כזה של אחדות פנימית בפת"ח יהיה ריאלי יותר משום שאבו מאזן נתפס ע"י מרבית בכירי פת"ח כמי שאחראי להתפלגות הפנימית.

הסכמה בוועד המרכזי של פת"ח מצמצמת את ממדי ההשפעה הישראלית על בחירת המחליף, נותנת להחלטה ממד של עצמאות ומעניקה לדמות שתיבחר לגיטימציה פנים-פלסטינית

ישראל תמיד תבחן ותבדוק את כל האופציות והתסריטים האפשריים ובסוף תפעל כדי שהמעבר ביום שאחרי אבו מאזן יהיה שקט; ואם היא היום בוחרת לעבוד בשיתוף פעולה עם חוסיין א-שייח', אין זה אומר שהוא מועדף על ידה. היא עושה זאת משום שהיא חוששת מאנרכיה העלולה להיווצר כתוצאה מהתחרות בתוך תנועת פת"ח.

הקו המנחה את ישראל בסופו של דבר, במצב בו היא לא יודעת מה מעמדה של פת"ח בציבור, הוא למנוע השתלטות חמאס על הגדה המערבית.

ד"ר עלי אל-אעור הוא מומחה לקשר עם החברה הישראלית, בעל דוקטורט מהמחלקה לאסלאם והמזרח התיכון באוניברסיטה העברית בירושלים ועמית מחקר בפורום לחשיבה אזורית. הוא גם פרשן פוליטי לענייני ישראל בתקשורת הפלסטינית ומתמקד ביחסים בין הפלסטינים לישראלים בתקשורת הישראלית. מנהל ברשות הפלסטינית בתחום ירושלים.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 579 מילים
סגירה