חמאס מתכונן לקרב הירושה ברש"פ

עבדול עזיז דוויק (צילום: AP Photo/Nasser Shiyoukhi, File)
AP Photo/Nasser Shiyoukhi, File
עבדול עזיז דוויק

למרות שיו"ר הרש"פ אבו מאזן סימן את מקורבו חוסיין א-שיח' ליורשו האפשרי, תנועת חמאס איננה מתכוונת לוותר על קרב הירושה. חמאס דורשת כי ד"ר עזיז דוויק, יו"ר המועצה המחוקקת, ימונה ליו"ר הרש"פ הזמני אחרי מותו של אבו מאזן ועד לעריכת בחירות. במקביל היא נערכת ליזום כאוס ביטחוני בגדה.

מי שסבור ששאלת קרב הירושה ברש"פ הוכרעה וכי חוסיין א-שיח', מקורבו של יו"ר הרש"פ אבו מאזן, או כל בכיר אחר בצמרת פת"ח יירשו את אבו מאזן – צריך להתכונן להפתעות.

מי שסבור ששאלת קרב הירושה ברש"פ הוכרעה וכי חוסיין א-שיח', מקורבו של יו"ר הרש"פ אבו מאזן, או כל בכיר אחר בצמרת פת"ח יירשו את אבו מאזן – צריך להתכונן להפתעות

תנועת חמאס שהשתלטה בהפיכה צבאית ב-2007 על רצועת עזה וגירשה ממנה את הרש"פ איננה מתכוונת לוותר והיא מתכננת להשתלט על שטחי הגדה.

נכון שהמצב הביטחוני בשטחי הגדה שונה מאוד מהמצב שהיה ברצועת עזה ב-2007. לרש"פ יש כ-30 אלף חמושים, וצה"ל ששולט ביטחונית בכל שטח הגדה הינו הריבון וצינור החמצן הביטחוני שלה, אולם הרחוב הפלסטיני בשטחי הגדה תומך ברובו בחמאס, שמעמדה התחזק מאוד מאז מבצע "שומר החומות".

ניתן לראות זאת בסקרי דעת הקהל הפלסטינים וגם בתוצאות לבחירות המקומיות בכמה מוסדות ועיריות שהיו באחרונה בשטחי הגדה ובראשן אוניברסיטת ביר זית, שהיא הברומטר למצב הפוליטי בגדה. חמאס ניצח בבחירות האלה ולעיתים אף יצר לשם כך ברית פוליטית עם ארגון החזית העממית.

מלבד קרב הירושה בצמרת פת"ח שצפוי שיהיה עקוב מדם, השב"כ, ה-CIA ומנגנוני הביטחון של הרש"פ שעובדים בשיתוף פעולה מעריכים, כי תנועת חמאס תנצל את קרב הירושה  כדי ליצור כאוס ולהשתלט על חלקים בגדה, כמו אזור חברון או אזור ג'נין שבה איבדה הרש"פ את משילותה.

בשטחי הגדה יש עשרות אלפי כלי נשק בלתי חוקיים שבהם משתמשים בדרך כלל התושבים בחתונות או בריב חמולות, אך הנשק הזה עלול להיות מופנה על ידי פעילי חמאס נגד הרש"פ ונגד צה"ל.

לרש"פ יש כ-30 אלף חמושים, וצה"ל ששולט ביטחונית בכל שטח הגדה הוא הריבון וצינור החמצן הביטחוני שלה, אך הרחוב הפלסטיני בגדה תומך ברובו בחמאס, שמעמדה התחזק מאוד מאז "שומר החומות"

בשב"כ ובמודיעין הכללי הפלסטיני בראשות מאג'ד פרג', העובדים בצמוד נגד חמאס בגדה, מודאגים מאוד מחשיפת מנהרות של חמאס בעיר רמאללה בשבוע שעבר ובהם כמויות גדולות של כלי נשק, מפות וחומרי חבלה. פתח המנהרה היה בעיירה ביתוניא בתוך נגריה והמנהרות נחשפו בדרך מקרה בעקבות פיצוץ שהיה בנגריה.

גורמי ביטחון פלסטינים אומרים כי המנהרות נועדו להשתלט על מפקדות של הביטחון הפלסטיני ביום פקודה ולחסל בכירים במנגנוני הביטחון של הרש"פ.

תנועת פת"ח פירסמה ב-14 ביוני הודעה רשמית שבה האשימה את חמאס בניסיון להשתלט על הגדה. ההודעה של פת"ח התפרסמה ביום השנה ה-15 להשתלטות חמאס בכוח על רצועת עזה.

עמדת חמאס לגבי היורש

תנועת חמאס מנהלת קמפיין אגרסיבי באמצעי התקשורת שלה וברשתות החברתיות נגד בכיר אש"ף חוסיין א-שייח' שאותו סימן יו"ר הרש"פ אבו מאזן כמחליפו האפשרי.

חמאס טוענת בקמפיין כי מדובר באדם מושחת ובעל רקע של מוסר ירוד (מואשם בהטרדות מיניות) שאיננו ראוי להיות יו"ר הרש"פ.

בכירים בחמאס טוענים כי סעיף 37 של חוק היסוד הפלסטיני קובע כי במצב שיו"ר הרש"פ מת או נכנס למצב של נבצרות, מי שצריך להחליפו באופן זמני לתקופה של 60 ימים עד לעריכת בחירות לנשיאות הינו יו"ר המועצה המחוקקת (פרלמנט).

במקרה דנן, יו"ר המועצה המחוקקת הינו ד"ר עזיז דוויק, פעיל חמאס מחברון שנבחר ב-2006.

בכירים בחמאס טוענים כי לפי חוק היסוד הפלסטיני, אם יו"ר הרש"פ מת או בנבצרות, מחליפו הזמני ל-60 יום עד הבחירות לנשיאות הוא יו"ר המועצה המחוקקת, כלומר ד"ר עזיז דוויק, פעיל חמאס מחברון שנבחר ב-2006

אולם יו"ר הרש"פ אבו מאזן פיזר את המועצה המחוקקת לפני כשלוש שנים מכיוון שהיה בה רוב לתנועת חמאס, פיזורה נעשה בהתאם להחלטה של בית המשפט החוקתי שאבו מאזן הקים כדי לחסל פוליטית את מתנגדיו.

לכן התרחיש הצפוי הוא שברגע שאבו מאזן ימות או ייכנס לנבצרות, תנועת פת"ח תטען כי המועצה המחוקקת פוזרה וכי ד"ר עזיז דוויק איבד את תפקידו. גורמים בפת"ח אומרים כי התנועה תציע למנות באופן זמני לתפקיד את רוחי פתוח, מקורבו של אבו מאזן המשמש בתפקיד יו"ר המל"פ.

כשיאסר ערפאת מת בנובמבר 2004, שימש רוחי פתוח כיו"ר המועצה המחוקקת והוא מילא זמנית את מקומו של יאסר ערפאת עד לבחירות לנשיאות ב-2005 שבהן זכה אבו מאזן.

בחמאס מתכוונים להתנגד  למינויו הזמני של רוחי פתוח, בתנועה טוענים שפיזור המועצה המחוקקת היה בלתי חוקי וכי ד"ר עזיז דוויק הוא יו"ר חוקי לכל דבר ועניין והוא זה שצריך להיות יו"ר הרש"פ הזמני עד לעריכת הבחירות כפי שקובע החוק הפלסטיני.

החשש בישראל וברש"פ הוא שהוויכוח המשפטי על זהות היו"ר הזמני ינוצל על ידי חמאס כדי להתסיס את השטח, לעורר חוליות רדומות ולבצע פיגועים נגד הרש"פ וישראל כדי ליצור מצב של כאוס ביטחוני.

בחמאס מזהירים כי העם הפלסטיני לא יאפשר לכפות עליו נשיא שהוא איננו רוצה בו וכי בכיר אש"ף חוסיין א-שייח' הינו העתק של מוצטפא דודין, ראש אגודות הכפרים באזור חברון שהקימה ישראל בשנת 1977.

אבו מאזן נבחר לתפקידו כיו"ר הרש"פ ב-2005 לתקופה של 4 שנים. ב-2009 הסתיימה כהונתו ומאז ועד היום הוא מושך זמן ומתחמק מעריכת בחירות בתירוצים שונים מחשש שיפסיד בכל בחירות שיתקיימו.

החשש בישראל וברש"פ הוא שהוויכוח המשפטי על זהות היו"ר הזמני ינוצל על ידי חמאס להתססת השטח, לעורר חוליות רדומות ולבצע פיגועים נגד הרש"פ וישראל כדי ליצור כאוס ביטחוני

ישראל, ארה"ב, ומדינות ערב המתונות מרוצות מתפקודו ומעוניינות כי ישאר בתפקיד עד יום מותו, לכן אינן מפעילות לחץ לעריכת בחירות. אבל רגע האמת מתקרב, אבו מאזן בן ה-86 לא יחיה לנצח, מצב בריאותו מעורער ותנועת חמאס תעשה הכל כדי לנסות ולערער את מצב הביטחון בגדה אחרי לכתו.

יוני בן מנחם הוא חוקר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, מזרחן, עיתונאי, מנ"כל רשות השידור לשעבר, מרצה למזה"ת ותקשורת (צילום: דוד וינוקר)

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 842 מילים
סגירה