"אזרחית סוג ב'": מפגינה אמריקאית נגד ביטול הזכות להפלות, 24 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/Jacquelyn Martin)
AP Photo/Jacquelyn Martin

בישראל עלולים לאמץ את השיטה הרפובליקאית לחיסול הליברליות

ההשלכות בעקבות ביטול פסק הדין רו נגד וייד יהיו עצומות ● בישראל, המאבק למינוי שופטים שמרנים עלול להחריף ולהשפיע על אזרחים רבים ● במקביל, שיח הזכויות חייב להשתנות ולעסוק גם בשימור הישגים ● הפערים האידאולוגיים מפצלים את ארה"ב באופן חסר תקדים לשתי "אמריקות" שונות ● פרשנות

ביטול פסק דין רו נגד וייד בארה"ב מטלטל את כל הדמוקרטיות הליברליות ברחבי העולם. ההדים מגיעים גם לישראל. ביטול הזכות שאפשרה לנשים לקבל החלטות על גופן הוא בעל משמעויות מרחיקות לכת בטקסס וגם בפריז, בסן פרנסיסקו וגם בירושלים.

כ־33 מיליון נשים אמריקאיות בגילאי הפוריות – שחיות ב־25 מדינות שיאסרו בהן באופן גורף או חלקי על ביצוע הפלות – יהיו הנפגעות העיקריות מהמהלך השמרני. אולם, המהלך עשוי להפוך לכדור שלג, להוות השראה ולהכניס רעיונות למחוקקים ברחבי העולם. להלן כמה לקחים שאפשר להסיק מהמהלך.

1

מינוי שופטים

50 שנים של מאבק הסתיימו ביום שישי. ה"הצלחה" רשומה על שמו של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ שהגשים בארבע שנות כהונתו את החלום הגדול של הימין הדתי האמריקאי, למנות שלושה שופטים לעליון.

ניל גורסץ' – שמונה בשנת 2017 – ברט קוואנו – שמונה ב 2018 – ואיימי קוני בארט – שמונתה בשלהי כהונת טראמפ, כמה שבועות לפני שהפסיד בבחירות לג'ו ביידן. בנובמבר 2020, הפער בין טראמפ לביידן עמד על שבעה מיליון איש, אך בכל זאת הכניס הנשיא ה־45 את השופטת השמרנית העליונה השלישית והטה לשנים רבות את המבנה העדין של בית המשפט העליון.

מפגינות נגד הפלות מחוץ לבית המשפט העליון בארה"ב, 24 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/Jose Luis Magana)
מפגינות נגד הפלות מחוץ לבית המשפט העליון בארה"ב, 24 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/Jose Luis Magana)

בנובמבר 2020, הפער בין טראמפ לביידן עמד על שבעה מיליון איש, אך בכל זאת הכניס הנשיא ה־45 את השופטת השמרנית העליונה השלישית והטה לשנים רבות את המבנה העדין של בית המשפט העליון

באותה עת – ולמרות רוב של שישה נגד שלושה – היו בארה"ב מי שקיוו שבית המשפט העליון לא יסטה מתקדימים קודמים. זה היה הכלל המנחה במרבית המקרים. השופט קוואנו – שהליך מינויו היה שנוי במחלוקת והביא לחששות כבדים (על רקע טענות לתקיפה מינית מצדו) – נשאל מפורשות בסנאט על עמדתו בנוגע לביטול רו נגד וייד.

קוואנו אמר אז: "צריך לזכור שפסק הדין אושר ואושרר כבר כמה פעמים בעבר". הסנטורית הרפובליקאית סוזן קולינס ממדינת מיין – שהתלבטה קשות בנושא המינוי שלו – השתכנעה מתשובתו. היא אף קיימה איתו כמה מפגשים פרטיים (מותר על פי החוק) ושוכנעה על ידו שהוא לא יהיה זה שיבטל את הזכות להפלות.

היא תמכה בו והייתה לקול המכריע במינויו. קולינס לא עומדת לבחירה מחודשת עד לשנת 2026, כך שבפועל "ניצלה" מגזר הדין של הבוחר במדינת מיין, שם הציבור דוגל בעמדות ליברליות. במהלך סוף השבוע האחרון היא אמרה: "אני מרגישה שהוא הונה אותי".

אולם, הסנטורים והפוליטיקאים השמרנים הנוטים לכיוון מרכז (כמו קולינס) יכלו להבין מה המשמעות של בית משפט בלתי מאוזן. הדברים נעים לכיוון אחד בלבד. בעיני הציבור השמרני הרחב בארה"ב, ביטול ההגנה החוקתית על הזכות להפלות הוא הישג המתרחש פעם במאות שנים – וההישג חקוק על שמו של טראמפ.

שופט בית המשפט העליון של ארצות הברית, ברט קוואנו (צילום: Carolyn Kaster, AP)
שופט בית המשפט העליון של ארצות הברית ברט קוואנו (צילום: Carolyn Kaster, AP)

בעיני הציבור השמרני בארה"ב, ביטול ההגנה החוקתית על הזכות להפלות הוא הישג המתרחש פעם במאות שנים – וההישג חקוק על שמו של טראמפ. בישראל יסיקו מסקנות מהר וינסו למנות כמה שיותר שופטים שמרנים

בישראל יסיקו מסקנות מהר וינסו למנות כמה שיותר שופטים שמרנים לעליון. זה יהיה הלחץ המשמעותי בצמרת הפוליטית הישראלית. מינוי שופטים נדמה לעיתים כיעד רחוק, תלוש, אך לשופטים יש עצמאות ומינוי לכל החיים ולא תמיד ניתן לחזות איך ייפסקו. 50 שנה זה לקח להם, בארה"ב. גם פה בישראל יתחילו לחשוב במונחים של מרתון ולא של ספרינט.

בישראל זה לא ישפיע בהכרח על נושא ההפלות, אך לא חסרות סוגיות של דת ומדינה המשפיעות על גופן של נשים במדינת ישראל: גיוס נשים לשירות קרבי, זכויות של נשים עגונות, מעמדן במועצות מקומיות דתיות ועוד. שמרנות גם כופה על כולנו אורח חיים דתי בהיבטים רבים של החיים בישראל, כמו תחבורה ציבורית, גיור, כשרות.

2

זכויות האדם

כל זכות שהושגה בעמל, בהפגנות, בלחץ ציבורי ובטיעונים מנומקים יכולה להילקח. מאבקים ציבוריים למען זכויות אדם חייבים לעסוק גם בשימורן, לא רק בהשגתן. מדובר בלקח אוניברסלי לכל קהילה הסובלת מאפליה והשפלה: להט"בק, נשים, עניים, אנשים עם מוגבלויות. אין מנוחה ליגע, אין מרגוע לעמל.

נשים השיגו את חירותן בסדרה של חוקים, תקנות, שינויים חוקתיים ועליהן להמשיך להיאבק על שימור הזכויות האלה אחרת הכול יכול להילקח מהן. פסיקת העליון השבוע בתיק דובס נגד ג'קסון (התיק שביטל את רו נגד וייד) היא אירוע חריג שבו זכות שניתנה לנשים לפני 50 שנה – נלקחה מהן.

הפגנות נגד כוונת בית המשפט העליון בארה"ב להפוך את החלטת רו נגד וייד המתירה הפלות כזכות יסוד של נשים, לוס אנג'לס, 14 במאי 2022 (צילום: AP Photo/Damian Dovarganes)
הפגנות נגד כוונת בית המשפט העליון בארה"ב להפוך את החלטת רו נגד וייד, לוס אנג'לס, 14 במאי 2022 (צילום: AP Photo/Damian Dovarganes)

נשים השיגו את חירותן בסדרה של חוקים, תקנות, שינויים חוקתיים ועליהן להמשיך להיאבק על שימור הזכויות האלה אחרת הכול יכול להילקח מהן

השבוע אמרה הפרופסור למשפטים מאוניברסיטת קרדוזו, קייט שאו, כי בית המשפט העליון מעולם לא הפך על פיה החלטה שהעניקה זכות חוקתית. כמו כן, עצם החלטת העליון האמריקאי לסטות מתקדימים שנקבעו על ידי בית המשפט חריגה.

המקרה היחידי עד עתה שבו הפך העליון פסיקה קודמת שלו היה כדי להעניק לאזרחים עוד חירויות – ולא כדי לשלול אותן מהם. המקרה המפורסם ביותר הוא תיק בראון נגד מועצת החינוך משנת 1954, אז העליון שם סוף לסגרגציה הגזעית בבתי הספר הציבוריים.

השופטים ידעו שהם פוסקים בניגוד לדוקטרינת "נפרד אבל שווה", שקובעה בפסק הדין פלסי נגד פרגוסון שנה קודם לכן. ובכל זאת, הם הפכו את פסק הדין. ב־2022, היפוכו של רו נגד וייד נעשה, כאמור, לא כדי להעניק זכויות אזרח אלא כדי לשלול אותן. זכויות הן לא דבר מובן מאיליו, נשים ברחבי ארה"ב לומדות זאת עתה על בשרן.

3

התקדמות טכנולוגית, מדעית ורפואית

כ־54% מההפלות ברחבי ארה"ב מתבצעות כיום באמצעים תרופתיים. לא מדובר בגלולת "היום שאחרי", אלא בגלולות מיוחדות שגורמות לגוף להפיל בזמן שהמפילה נמצאת בביתה או תחת השגחה רפואית. השימוש בתרופות הללו צפוי לזנק בשיעורים גדולים.

הפלה בארה"ב, צילום אילוסטרציה (צילום: Jacquelyn Martin, AP)
היריון: אילוסטרציה (צילום: Jacquelyn Martin, AP)

חברות התרופות מוכרות ומשווקות את התרופות הללו (כבר כיום) באמצעות הזמנות און ליין, בלי צורך לבקר במרפאות לביצוע הפלות. השאלה היא רק איך אותן נשים מאותן 25 מדינות שבהן יאסרו על הפלות ישיגו את התרופות הללו.

ההנחה היא שלרשויות אכיפת החוק יהיה קשה לעקוב אחרי רכישות און ליין פרטיות. מצד שני, חברות התרופות שינסו למכור ולשלוח תרופות למדינות האוסרות על הפלה יסתכנו בהליכים פליליים.

התפתחות המדע מחייבת אותנו להאמין שרעיונות חדשניים יכשירו את האוכלוסייה לגבור על המגבלות והאיסורים החוקיים. אין דרך אחרת. חברות התרופות, טכנולוגיה והמשווקים יחפשו את הדרכים לסייע לנשים לעצור הריונות לא רצויים. המדע הצליח להביא לאנושות חיסון לקורונה בפרק זמן קצר, המדענים והרופאים יפרצו את הדרך גם כאן.

4

פתרון שתי המדינות

אירועי הימים האחרונים העמיקו את השסע החברתי והפוליטי בארה"ב. לפי הסקרים האחרונים, 70% מהאוכלוסייה האמריקאית מתנגדת לביטול הזכות להפלות. שיעור התמיכה בבית המשפט העליון צונח מטה בשל הפוליטיזציה העמוקה.

דונלד טראמפ בכנס בחירות בפנסילבניה, 20 באוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Gene J. Puskar)
דונלד טראמפ בכנס בחירות בפנסילבניה, 20 באוקטובר 2020 (צילום: AP Photo/Gene J. Puskar)

אמריקה החצויה לשניים – 25 מדינות שיגבלו את הזכות להפלות מול 25 מדינות שיעבירו חוקים המגנים על נשים, רופאים, מרפאות וחברות תרופות – פוגעת בדמוקרטיה המובילה בעולם.

מי שמכיר את אמריקה מרגיש את הפערים. אמריקה חלוקה לשניים: מדינת ה"פרו־לייף" ומדינת ה"פרו־צ'ויס". אמריקאי יכול לגור במדינה שמרנית ודתית או שהוא יכול להיות אזרח המדינה הליברלית והפרוגרסיבית.

בכל פעם שהמחנה השמרני מתגייס להגנת זכויות נשיאת הנשק ונגד הזכות להפלות, הוא מתנתק מהחלק הליברלי. הנשיא לשעבר טראמפ היטיב לבטא את השנאה והריחוק מהוליווד, מניו יורק (ביתו הקודם) ומהעיתונות החופשית.

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם בבית הלבן על החלטת ביהמ"ש העליון לבטל את הזכות להפלות, 24 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן נואם בבית הלבן בעקבות החלטת העליון לבטל את הזכות להפלות, 24 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)

אחרי שחזינו בהסתערות על הקפיטול בראשית 2021 כדי למנוע העברה מסודרת של השלטון – אנחנו מסוגלים לדמיין את הרע מכל: מלחמת אזרחים, פיצול הברית

הוא הביעה סלידה למנהגים, למבנה הדמוקרטי ולכללים של שלטון החוק. בצד הדמוקרטי, הנשיא ביידן מנסה לדבר על אחדות האומה האמריקאית, אך דיבורים לא מגשרים על הפער. אמריקה דוהרת לתוך שסע גדול מאי פעם.

אחרי שחזינו בהסתערות על הקפיטול בראשית 2021 כדי למנוע העברה מסודרת של השלטון – אנחנו מסוגלים לדמיין את הרע מכל: מלחמת אזרחים, פיצול הברית, הכול על השולחן. אמריקה חווה טלטלה. על נושא ההפלות לא יחזרו שם לסדר היום.

עוד 1,119 מילים
סגירה