שרת הפנים איילת שקד במליאת הכנסת, 13 ביוני 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
יונתן זינדל/פלאש90

איילת שקד צריכה להמציא מחדש את ימינה - ולמצוא לה מצביעים חדשים

אחרי שהודיע כי לא יתמודד בבחירות הבאות, בנט מותיר לשותפתו הוותיקה ירושה מפוקפקת ● ימינה אמנם מגיעה עם מימון מפלגות של כ-11 מיליון שקל, אך גם עם רשימה לא ברורה של מתמודדים, בייס חמקמק ואג'נדה מעורפלת ● ובינתיים, מהנעשה במרכז-בשמאל: את פגישת החיזור שלה עם הרמטכ"ל לשעבר איזנקוט, יו"ר העבודה מיכאלי בחרה לקיים בבית בן גוריון בתל אביב ● פרשנות

1

ימינה לאן?

נפתלי בנט הודיע אמש (רביעי) שלא יתמודד בבחירות הקרובות והשאיר את איילת שקד – שותפתו הפוליטית ב-15 השנים האחרונות – עם ירושה מפוקפקת. מפלגת ימינה מגיעה עם מימון מפלגות לפי 7 יחידות מנדטים בשווי של כ-11 מיליון שקל, מספר אישים שמחויבותם אליה לא ברורה, בייס בוחרים חמקמק והבעיה הגדולה ביותר: אג'נדה מעורפלת.

האם שקד בעד ממשלת אחדות עם סיעות השמאל ורע"ם, כמו הממשלה היוצאת שהייתה חלק ממנה? או שהיא בעד ממשלת ימין על מלא בראשות הליכוד? זו שאלה רטורית, אבל מי יצביע לה מקרב מצביעי הימין התומכים באופציה השנייה, אחרי ששקד הייתה שותפה מלאה ובכירה בממשלת האחדות שדחקה את הליכוד לאופוזיציה?

מבחינת יו"ר הליכוד בנימין נתניהו, שקד עשויה בכל זאת לקבל נקודות זכות, על כך שבלמה את חוקי הנאשם וחוקי הגבלת כהונה. אם ירצה נתניהו, הוא יוכל להרים קמפיין חיובי כלפיה.

מבחינת יו"ר הליכוד בנימין נתניהו, שקד עשויה בכל זאת לקבל נקודות זכות, על כך שבלמה את חוקי הנאשם וחוקי הגבלת כהונה. אם ירצה, הוא יוכל להרים קמפיין חיובי כלפיה

הנחת המוצא היא, שלשקד לא תהיה בעיה לשבת תחת נאשם בשוחד, כשהיא שרת המשפטים. אבל אם כך הדבר, מדוע להצביע לשקד ולא לליכוד עצמו? או מדוע להצביע לה ולא לבצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר?

איילת שקד ובנימין נתניהו במליאת הכנסת, בצילום משותף נדיר, פברואר 2016 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
איילת שקד ובנימין נתניהו במליאת הכנסת, בצילום משותף נדיר, פברואר 2016 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

הבית היהודי, המפלגה בה התחילו בנט ושקד את דרכם לכנסת בבחירות 2013, הייתה בנויה על מפלגת מפד"ל ההיסטורית. בסיס הבוחרים של הבית היהודי הורכב מראשי הציונות הדתית, קהילות בתי הכנסת ברחבי הארץ, ישיבות הציונות הדתית, בני עקיבא ומוסדות ציונות דתית.

החיבור של הציבור הזה היה אל חברי הכנסת שייצגו אותם ועמדו על עקרונות בתחום החינוך, שירות בצבא, שמירה על השבת. מי הם מנהיגיו של הציבור הזה כיום? יש להניח שרבים מהם זלגו למפלגת הציונות הדתית, אחרים לליכוד ואולי לתקווה חדשה. האגפים הליברליים בציונות הדתית נמצאים כבר מזמן בכחול-לבן ואף יש עתיד.

ראש מועצת יש"ע דוד אלחייני חצה לפני הבחירות הקודמות את הכביש לכיוון תקווה חדשה, ומנהיגי ההתנחלויות נמצאים ברובם בליכוד ו/או בציונות הדתית. מי ילך עם שקד? אם הסקר הראשון בערב הכרזת הפרישה של בנט עומד על חמישה מנדטים, משם יהיה לה קשה לעלות.

ראש מועצת יש"ע דוד אלחייני חצה לפני הבחירות הקודמות את הכביש לכיוון תקווה חדשה, ומנהיגי ההתנחלויות נמצאים ברובם בליכוד ו/או בציונות הדתית. מי ילך עם שקד?

ומהי בכלל מפלגת ימינה? ככל הידוע, הגוף הזה לא החל הליך רישום מסודר ברשם המפלגות. זמן ישראל פנה אתמול למנכ"לות המפלגה לקבלת מידע בנושא, אך טרם נתקבלה תשובה.

איילת שקד, נפתלי בנט ובצלאל סמוטריץ' בארוע השקת קמפיין ימינה. 12 בפברואר 2020 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
איילת שקד, נפתלי בנט ובצלאל סמוטריץ' בארוע השקת קמפיין ימינה. 12 בפברואר 2020 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)

ימינה הוקמה לקראת הבחירות לכנסת ה-22, בספטמבר 2019, כרשימה שאיחדה שלוש מפלגות: הימין החדש, הבית היהודי ותקומה-איחוד לאומי. האחרונה, היא המפלגה בראש עומד סמוטריץ' ובבחירות לכנסת ה-24 בשנה שעברה התמודדה עם מפלגת עוצמה יהודית ומפלגת נעם, כולן תחת המותג הציונות הדתית.

הבית היהודי הייתה לכאורה חלק מימינה, אך נותרה בצד כאבן שאין לה הופכין. ח"כ ניר אורבך היה מנכ"ל המפלגה ונכנס תחת רשימת ימינה כשהוא סוחב עמו חובות עבר של המפלגה.

ימינה כיום היא למעשה גלגול של "הימין החדש" – הרשימה שהקימו בנט ושקד כשפרשו מהבית היהודי, בסוף 2018. אולם גם ימינה וגם הימין החדש לא רשומות כמפלגות באופן מסודר.

ימינה כיום היא למעשה גלגול של "הימין החדש" – הרשימה שהקימו בנט ושקד כשפרשו מהבית היהודי, בסוף 2018. אולם גם ימינה וגם הימין החדש לא רשומות כמפלגות באופן מסודר

ימינה היא רשימה שקמה על בסיס מפלגת מדף בשם "צל"ש – ציונות ליברליות ושיוויון" – בעבר מפלגתו של איש "שינוי" יוסי פריצקי. כך מי שינסה לחפש את הימין החדש ו/או ימינה ברשם המפלגות או באתר מבקר המדינה, לא ימצא דבר.

יוסף פריצקי, 6 באוגוסט 2003 (צילום: פלאש90)
יוסף פריצקי, 6 באוגוסט 2003 (צילום: פלאש90)

ימינה במתכונתה החדשה הגישה לרשם המפלגות דוח של מפלגת צל"ש לשנת 2020, ושם נרשם שנפתלי בנט הוא יו"ר המפלגה. באותו הדוח לא מצוין אף אדם נוסף – כולל שקד – כבעל תפקיד במפלגה הזו.

אם כן, מה התקנון של המפלגה? איך מעבירים בה את המושכות לשקד? האם היא יכולה למנות מי שהיא רוצה לרשימת המפלגה לכנסת? הכול מוזר, ארעי, רופף.

אגב, באתר רשם המפלגות, תחת התיק של צל"ש, עדיין מפורטים יעדי המפלגה כפי שנרשמו אי שם ב-2005 ובין השאר: "לפתור את הסכסוך הישראלי פלסטיני במשא ומתן תוך קביעת גבולות קבע מוסכמים", וכן: "לקיים בישראל חופש דת וחופש מדת, חופש המצפון, חירות הביטוי, חינוך ראוי ומערכות חברתיות הולמות". בול שקד.

2

קח אותי, גדי

יו"ר מפלגת העבודה מרב מיכאלי נועדה אתמול עם הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט. הפגישה נערכה במקום מיוחד וסמלי: בית בן גוריון, הבית ההיסטורי בשדרות בן גוריון בתל-אביב, מקום המשמש גם כמוזיאון לזכרו של ראש הממשלה הראשון של ישראל, ומייסד תנועת העבודה.

הפגישה בין מיכאלי ואיזנקוט נערכה במקום מיוחד וסמלי: בית בן גוריון, הבית ההיסטורי בשדרות בן גוריון בתל-אביב, מקום המשמש גם כמוזיאון לזכרו של ראש הממשלה הראשון של ישראל, ומייסד תנועת העבודה

מרב מיכאלי בישיבת סיעת העבודה עם כינוס הכנסת ה-24, 6 באפריל 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
מרב מיכאלי בישיבת סיעת העבודה עם כינוס הכנסת ה-24, 6 באפריל 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

איזנקוט מנהל בשבועות האחרונים פגישות ומגעים עם בכירים בזירה הפוליטית במפלגות השמאל-מרכז. לפני כשבוע נפגש עם השר חילי טרופר מכחול-לבן. טרופר היה גם הוא חבר מפלגת העבודה במשך שנים ואף התמודד שם בפריימריז בתקופת שלי יחימוביץ' כראשת המפלגה.

לפי פרסומים, איזנקוט גם קיים מגעים עם יאיר לפיד על אפשרות לשריון במקום השני ברשימה יש עתיד. שופינג כזה עשוי להזיק לאיזנקוט, מכיוון שזה יצבע אותו בגוון אופורטוניסטי.

לפי פרסומים, איזנקוט גם קיים מגעים עם יאיר לפיד על אפשרות לשריון במקום השני ברשימה יש עתיד. שופינג כזה עשוי להזיק לאיזנקוט, מכיוון שזה יצבע אותו בגוון אופורטוניסטי

אם מיכאלי תצליח להשיג את הצטרפותו של איזנקוט למפלגת העבודה, ההישג שלה יהיה עצום. גנץ אינו זקוק לעוד ביטחוניסט ברשימתו, יש לו את עצמו. אצל לפיד, יש מספר המנדטים גדול עם או בלי התוספת של איזנקוט. עבור מפלגת העבודה, לעומת זאת, זהו מהלך קריטי.

לאיזנקוט היו כמה התבטאויות שסללו את דרכו למרכז-שמאל, ובכל מצב, להתנגדות מובהקת לשלטונו של נתניהו – אחת מהן בכנס במרכז הבינתחומי רק לאחרונה, כאשר הליכוד הודיע על כוונת האופוזיציה להצביע נגד חוק "ממדים ללימודים", רק כדי לפגוע בקואליציה של בנט ולפיד. בסוף, חברי הליכוד נכנעו ללחץ הציבורי ונעדרו בעת ההצבעה, כך שהחוק עבר.

הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט בכנס באוניברסיטת רייכמן, 22 ביוני 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט בכנס באוניברסיטת רייכמן, 22 ביוני 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

למיכאלי ואיזנקוט יכולה להימצא שפה משותפת גם בתחום המגדר. איזנקוט עשה רבות במהלך שנותיו כרמטכ"ל לקידום נשים בצבא, ולא היה מוכן להתכופף בפני דרישות רבנים וראשי מכינות צבאיות. אחרי שיח עם רבנים, הסכים לכלול הקלות מעטות בנוגע לחובה על קצינים לשרת עם נשים. לא לחינם כיניתי אותו בעבר "הרמטכ"ל הפמיניסט הראשון של צה"ל".

איזנקוט גם הביע ביקורת על יציאת ישראל מהסכם הגרעין, בלחץ ראש הממשלה הקודם נתניהו. הדברים נאמרו בראיונות נרחבים אחרי שהשתחרר מהצבא. בעוד שבמפלגות המרכז (דאז) חששו להביע ביקורת על נתניהו, עמר בר-לב ממפלגת העבודה היה היחיד בזמנו שמתח ביקורת בזמן אמת בנושא הזה.

איזנקוט לא מגיב לפניות בעת הזו אך במסגרת מערכת הבחירות לכנסת ה-25 – מערכת שעשויה להיות חזרה מדויקת על מערכות קודמות, עם סיום ללא פתרון למשבר הפוליטי – הצטרפותו של איזנקוט היא אולי אחד נושאים המעטים שמעוררים קצת עניין.

עוד 1,032 מילים
סגירה