123 ימים בזירת איגרוף, בלי חוקים ובלי כפפות

קמפיין הבחירות של נתניהו יתמקד בחיבור בין לפיד לרשימה המשותפת ורע"ם ● הקמפיין של לפיד יתמקד בחיבור בין נתניהו לסמוטריץ' ובן-גביר ● העימות הזה יהיה אחד המרתקים שהיו כאן, בין שני שועלי בחירות משופשפים שמכירים היטב את התקשורת והרשתות ● ובינתיים, לנתניהו יש פריימריז על הראש, לפיד חייב לסגור עם איזנקוט - ובימינה, איילת שקד נראית כמו צמח בר ● פרשנות

בנימין נתניהו, יאיר לפיד (צילום: פלאש90, מונטז')
פלאש90, מונטז'
בנימין נתניהו, יאיר לפיד

בנימין נתניהו לא בזבז אתמול זמן מיותר. בדרך הקצרה מאולם המליאה ללשכתו בכנסת, שמח וטוב לב, דקות אחרי שהתפזרה הכנסת ה-24, חלף נתניהו על פני העובדים והסועדים במזנון הכללי וקרא לעברם: "לכו להצביע".

כשנתניהו נתקל בהמשך הדרך בפרשן פוליטי חשוד, שאותו הוא מכיר עשרות שנים, יו"ר הליכוד ביקש ממנו "אתה אל תלך להצביע", וחברי הפמליה הענקית שליוותה אותו הוסיפו במקהלה: "תישאר בבית".

את הסלוגן הזה, "לכו להצביע", נשמע עוד אלפי פעמים מנתניהו במהלך 123 הימים הבאים עד הבחירות. נתניהו יודע שאחוז הצבעה גבוה במיוחד במחוזות הימין עשוי להביא לו את המנדט ה-61 המיוחל, במיוחד אם אחוז ההצבעה במחנה השני – בעיקר אצל המצביעים הערבים – יצנח בהתאמה.

נתניהו יודע שאחוז הצבעה גבוה במיוחד במחוזות הימין עשוי להביא לו את המנדט ה-61 המיוחל, במיוחד אם אחוז ההצבעה במחנה השני – בעיקר אצל המצביעים הערבים – יצנח בהתאמה

נתניהו משוכנע כי לא הצליח להרכיב ממשלה בשנים האחרונות רק בגלל שלא הצליח להוציא את כל המצביעים שלו מהבית. מאות אלפי ליכודניקים ברחו מהקלפי גם בגלל שהסתייגו ממנו. עכשיו הוא ישקיע בזה את כל כוחותיו. הקמפיין התחיל אתמול בכנסת.

שלט בחירות של הליכוד במערכת הבחירות של מרץ 2020 (צילום: דוד כהן/פלאש90)
שלט בחירות של הליכוד במערכת הבחירות של מרץ 2020 (צילום: דוד כהן/פלאש90)

קמפיין ההסברה של נתניהו יהיה ממוקד וחדגוני. ראש הממשלה יאיר לפיד מחובר לרשימה המשותפת ורע"ם, אין לו ממשלה בלעדיהם, ולכן הממשלה שיקים – לפי קמפיין נתניהו – תתבסס על "תומכי טרור", ועל "האחים המוסלמים". התוצאה העגומה כבר ניכרת בשטח.

התמונה שתלווה את הקמפיין האנטי-ערבי הזה לכל אורכו היא של הנערות בירושלים שקיפלו את דגלי ישראל סמוך ליום העצמאות כדי שערבים שעברו בשכונה לא יתנפלו עליהם. נתניהו יקרא לזה "אובדן הביטחון האישי והכבוד הלאומי". פה ושם הוא ידבר גם על יוקר המחייה, כפי שעשה אתמול בקניון מלחה בירושלים.

ראש הממשלה לפיד ינקוט בקו דומה אבל הפוך. החיבור המסוכן, כך יטען, הוא דווקא בין נתניהו, החרדים, בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר. זהו חיבור – יאמר לפיד – שיהפוך את ישראל למדינה גזענית וחשוכה, משסה ומפלגת ונלחמת ברשויות החוק עד חורמה.

החיבור המסוכן, כך יטען, הוא דווקא בין נתניהו, החרדים, בצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר. זהו חיבור – יאמר לפיד – שיהפוך את ישראל למדינה גזענית וחשוכה, משסה ומפלגת

לפיד ושותפיו יסבירו שוב ושוב כי התוכנית של נתניהו היא להעביר חוקים שיעצרו, יעכבו או יבטלו את המשפט שלו. מול הטענה כי הניסוי של ממשלת בנט-לפיד-עבאס נכשל, יסבירו לפיד ואנשיו כי הניסיון שנכשל הוא דווקא להריץ את נתניהו שוב ושוב בראשות גוש הימין בבחירות, ולגרור כך את המדינה למערכות בחירות רצופות, וזה מה שעלול לקרות גם הפעם, אם מצביעי המרכז-שמאל לא יגיעו לקלפי.

מנסור עבאס ויאיר לפיד במליאת הכנסת, 21 ביוני 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
מנסור עבאס ויאיר לפיד במליאת הכנסת, 21 ביוני 2021 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

העימות הזה יהיה אחד המרתקים שהיו כאן. ראש ממשלה מכהן עם כישורי קמפיין מוכחים מול ראש ממשלה לשעבר שהוא מכונת בחירות משומנת. שניהם מכירים היטב את המדיה התקשורתית על כל גווניה. אם יהיה עימות טלוויזיוני בין השניים, לראשונה מזה 20 שנה, הוא לא יוכרע בנוק אאוט כמו בעבר.

לפיד יוכל לבוא לעימות כזה עם מטען ממלכתי ויחסי ציבור אחרי פגישות עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, נשיא צרפת עמנואל מקרון ומנהיגים אחרים, ואולי עם הישגים מדיניים, בעיקר בגזרה הסעודית.

"לפיד לא הולך להיות סטטיסט", אומר שר מיש עתיד, "הוא יהיה ממלכתי כל הזמן הזה וידע איך להפוך את הנוכחות שלו בממשלה לקולות בקלפי. הממשלה ממשיכה לרוץ כל הזמן. יש גם פרויקטים לאומיים שלא עוצרים, וכל אחד יכול להפוך לחגיגה של יחסי ציבור לפני הבחירות".

"לפיד ידע איך להפוך את הנוכחות שלו בממשלה לקולות בקלפי. הממשלה ממשיכה לרוץ כל הזמן. יש גם פרויקטים לאומיים שלא עוצרים, וכל אחד יכול להפוך לחגיגה של יחסי ציבור לפני הבחירות"

מי שהיה אתמול בכנסת לפני הצהריים, כאשר הכנסת ה-24 הצביעה על התפזרותה, ראה בעיניו את הסערה בפתח. לפיד החליף את נפתלי בנט על כיסא ראש הממשלה, והספיק להחליף מבטים עם נתניהו שישב כמעט מולו. כל אחד היה מוקף כבר באנשים שלו, מחובקים ומוכנים להסתערות.

יאיר לפיד ונפתלי בנט מחליפים מקומות אחרי פיזור הכנסת ה-24, 30 ביוני 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
יאיר לפיד ונפתלי בנט מחליפים מקומות אחרי פיזור הכנסת ה-24, 30 ביוני 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

החבורה של נתניהו הומוגנית יותר ומכירה במנהיגות שלו. זה יתרון גדול. לפיד צריך עוד לקנות את המנהיגות שלו, להפוך למועמד מוסכם גם לראשות הממשלה הבאה, לצרף את גדי איזנקוט ליש עתיד (חובה) ולסגור מערכים משותפים והסכמי עודפים.

האירועים ההיסטוריים קורים כל כך מהר – ראש ממשלה הולך ואחר בא במקומו, וכך אנחנו מדלגים על הדרמות האנושיות. שליש מחברי הכנסת נפרדו אתמול מהמשכן. חלקם עדיין לא יודע את זה. חברי כנסת מהשורה האחורית בליכוד הסתופפו אתמול סביב נתניהו כדי לקבל תמיכה או לפחות צילום שווה. זה היה נוגע ללב.

שליש מחברי הכנסת נפרדו אתמול מהמשכן. חלקם עדיין לא יודע את זה. חברי כנסת מהשורה האחורית בליכוד הסתופפו אתמול סביב נתניהו כדי לקבל תמיכה או לפחות צילום שווה. זה היה נוגע ללב

לכולם יש פריימריז על הראש. אף אחד לא רוצה ללכת הביתה. כמה מהם השקיעו את חייהם, כספם ומאמצים אדירים כדי להיכנס לכנסת, ואחרי כמה חודשים הם בדרך החוצה, ולא יודעים אם יחזרו.

מערכת בחירות מעניינת בדרך כלל כל עוד מתקיימים בה המאבקים הפנימיים בתוך המפלגות או בגושים. החברים הטובים בליכוד או בעבודה הופכים לפתע ליריבים מרים, נלחמים זה בזה על מקומות ספורים שמציעות הרשימות.

ישראל כ"ץ, בנימין נתניהו, ניר ברקת (צילום: פלאש90, מונטז')
ישראל כ"ץ, בנימין נתניהו, ניר ברקת (צילום: פלאש90, מונטז')

הפריימריז בליכוד צפויים להיות הקשים ביותר, בעיקר הקרבות בין ישראל כ"ץ וניר ברקת. פריימריז יהיו גם בעבודה ובמרצ, ויהיו גם פריימריז ראשונים בציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ'. במפלגות שבהן לא מתנהל תהליך דמוקרטי, לא צפויים מאבקים גדולים ושינויים.

בני גנץ, יאיר לפיד, אביגדור ליברמן וגדעון סער לא הולכים להחליף את חברי הכנסת שלהם נגד רצונם. מי שיעוף בוודאות החוצה הוא אלי אבידר מישראל ביתנו, שמקים בימים אלה את מפלגתו החדשה. בגזרת יש עתיד, אלעזר שטרן עשוי להודיע על פרישה ומעמדו של עידן רול אינו מובטח.

בני גנץ, יאיר לפיד, אביגדור ליברמן וגדעון סער לא הולכים להחליף את חברי הכנסת שלהם נגד רצונם. מי שיעוף בוודאות החוצה הוא אלי אבידר מישראל ביתנו, שמקים בימים אלה את מפלגתו החדשה

הסיפור המעניין ביותר כרגע הוא ימינה. מפלגת השלטון החד-פעמית התפרקה לרסיסים וחבריה נפוצים לכל עבר. בנט ציטט שלשום בהודעות ההתפטרות שלו את שירה של רחל שפירא, "כמו צמח בר". "היו שלום אני חייתי ביניכם", נפרד בנט, והשאיר את המפלגה לאיילת שקד, שנראית היום כמו צמח בר בודד בשטח.

שקד נעה היום על גבול אחוז החסימה, חסרת תמיכה ומצביעים ונתניהו, שלא רצה אותה בליכוד, יצטרך להחליט אם לסייע לה בקמפיין, כמו שתמך בסמוטריץ' וחבריו במערכת הבחירות הקודמת, כדי שתצטרף אליו אם יקים את הממשלה.

שרת הפנים איילת שקד במליאת הכנסת, 13 ביוני 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
שרת הפנים איילת שקד במליאת הכנסת, 13 ביוני 2022 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

ויהיה גם דו-קרב מרתק בתוך העולם החרדי והדתי, בעיקר בין ש"ס ועוצמה יהודית של איתמר בן-גביר. בש"ס דנים בימים האחרונים בדרכים שבהם אפשר לבלום את בן-גביר, שזוכה לאהדה עצומה בקרב מצביעי המפלגה הצעירים. המסקנה היא להילחם בחבר הכנסת הפופולרי באמצעות המיסטיקה.

בש"ס מציינים כי הבחירות מתקיימות אחרי חודש הסליחות, סמוך לחגים, ימים ספורים לפני יום הפטירה של הרב עובדיה יוסף, ג' בחשוון. "זו תהיה ההזדמנות שלנו להסביר לכולם שההצבעה לש"ס היא מצווה", אומר בכיר בש"ס. "הרבנים שלנו יעברו בכל מקום, יבכו בדמעות מול הקהל ויזכירו לכולם את הצוואה של מרן.

"הקמעות הן בניגוד לחוק, אבל אריה דרעי ימצא את הדרכים להעביר את המסרים הללו כמו שרק הוא יודע".

בש"ס מציינים כי הבחירות מתקיימות אחרי חודש הסליחות, סמוך לחגים, ימים ספורים לפני יום הפטירה של הרב עובדיה יוסף, ג' בחשוון. "זו תהיה ההזדמנות שלנו להסביר לכולם שההצבעה לש"ס היא מצווה"

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
התפרצות הבלתי נשלטת של נתניהו להפרעות בנאומו אולי יותר מכל הציפו את הלחץ העצום שבו הוא נמצא. הוא מצליח ולוקח את ישראל לסבב בחירות נוסף ומהמר על הכל. אדם ניכר בכיסו, כוסו וכעסו: זה רגע ש... המשך קריאה

התפרצות הבלתי נשלטת של נתניהו להפרעות בנאומו אולי יותר מכל הציפו את הלחץ העצום שבו הוא נמצא. הוא מצליח ולוקח את ישראל לסבב בחירות נוסף ומהמר על הכל. אדם ניכר בכיסו, כוסו וכעסו: זה רגע שבו מבבץ נתניהו האמיתי, עם מופעי הטנטרום והצעקות שרק קרובים ומתי מעט אנשים נחשפו להם. כל הסקרים מנבאים שפחות או יותר ערבוב הקלפים מחדש וחלוקה תביא לאותה תוצאה. אני מאמין שכבר רואים את השינוי עם הצמיחה של בן גביר וסמוטריץ למספר דו ספרתי. האם ההצטרפות של רעם לא משנה כלום במגזר הערבי או שהסוקרים לא מצליחים לקרוא. אם רעם מקבלת חצי מנדט, לדברי דר עבס, אין מצב שאין שינוי בחלק שלו לטובה או לרעה. אין ספק שיהיה קיץ חם וסתיו מעניין

עוד 1,085 מילים ו-1 תגובות
סגירה