אוצר מילים
מושגי יסוד להבנת המציאות הישראלית
קוֹלָב 138

קולבים מאוירים, צילומי קולבים, קעקועי קולבים, שרשראות עם קולבי זהב קטנים, ואינספור צילומים של נשים מניפות קולבים בהפגנות ספונטניות בערים שונות באמריקה ● איך הפך דווקא קולב הבגדים לסמל של המאבק למען זכויות הנשים?

ההחלטה הדרמטית של בית המשפט העליון בארצות הברית לבטל את הלכת רו נגד וייד – שהעניקה לנשים זכות חוקתית על הפלות – הציפה את הרשתות החברתיות בקולבים.

קולבים מאוירים, צילומי קולבים, קעקועי קולבים, שרשראות עם קולבי זהב קטנים, ואינספור צילומים של נשים מניפות קולבים בהפגנות ספונטניות בערים שונות באמריקה.

בסצנה הידועה מ"אמא יקרה" – סרט שבו פיי דאנאווי מגלמת את ג'ואן קרופורד – היא נכנסת להתקף זעם כשהיא מגלה קולבי מתכת בארון של בתה, שכתבה עליה את הממואר האכזרי שעל בסיסו נוצר הסרט. לימים התברר שקרופורד עברה הפלה בצעירותה, וייתכן שקולב המתכת המפורסם היה בעצם טריגר.

קלרנס תומאס של חנוך פיבן (צילום: צילום מסך, פייסבוק)
קלרנס תומאס של חנוך פיבן (צילום: צילום מסך, פייסבוק)

חנוך פיבן העלה לעמוד הפייסבוק שלו דיוקן נוקב של השופט השמרן קלרנס תומאס, כשעיניו עשויות משני פיתולים של קולב מתכת. "הפורטרט הזה נוצר ב-1991, כשתומאס התמנה לשופט בית המשפט העליון", כתב פיבן, "לא דמיינתי שהוא יהיה רלבנטי 31 שנים מאוחר יותר".

פיבן צייר את השופט העליון בעזרת קולב כתרגיל בעיצוב, כשעוד היה סטודנט ורק החל לפתח את השפה שלימים תהפוך מזוהה איתו, לאייר אנשים בעזרת חפצים מייצגים.

מי שהבחין ראשון בכישרון המיוחד של פיבן היה דב אלפון כשהיה עורך מוסף "הארץ". אלפון עורך היום את "הליברסיון" בצרפת, שיצא למחרת פרסום ההחלטה בארה"ב עם שער בוטה, שנשא את הכותרת "יום שישי השחור" מתחת לדגל ארצות הברית, שבו הפסים האדומים הם שובל של דם הניגר מבין רגלי נשים, והכוכבים הם קולבי בגדים.

שער הקולבים הצורב של "הליברסיון" צוטט השבוע במקומות רבים. השחקנית שרון סטון, שהעלתה אותו לחשבון הטוויטר שלה, כתבה: "כבר עשינו את זה. לא נעשה את זה שוב, אמריקה".

שער הקולבים הצורב של "הליברסיון" צוטט השבוע במקומות רבים. שרון סטון, שהעלתה אותו לחשבון הטוויטר שלה, כתבה: "כבר עשינו את זה. לא נעשה את זה שוב, אמריקה"

מה שלא היה ברור לרבים שלא הכירו את ההיסטוריה של המאבק הפמיניסטי בארצות הברית, זה איך ולמה הפך דווקא קולב הבגדים לסמל של המאבק על הזכות להפלות חוקיות.

לנשים שחיו באמריקה לפני הלכת רו נגד וייד, קולב הבגדים ממתכת היה דימוי מהלך אימה ומהפך קרביים. סמל למה שנקרא באנגלית "הפלה של הסמטה האחורית".

קולבי מתכת הונפו בהפגנות באמריקה במשך עשורים, כדי להמחיש את האימה והזוועה שהן מנת חלקן של נשים, שנכנסו להיריון בלתי רצוי, לא יכלו להרשות לעצמן הפלה בפיקוח רפואי, והשתמשו בקולב המתכת כאמצעי כירורגי זמין, בעזרתו לקחו את גורלן בידיהן.

קולבי מתכת הונפו בהפגנות באמריקה במשך עשורים, כדי להמחיש את האימה והזוועה שהן מנת חלקן של נשים, שנכנסו להיריון בלתי רצוי והשתמשו בקולב המתכת כאמצעי כירורגי זמין, בעזרתו לקחו את גורלן בידיהן

בהפגנת ענק שנערכה בוושינגטון באפריל 1969 צעדו 300 אלף נשים עם קולבי מתכת סביב הצוואר, כדי ללחוץ על הפוליטיקאים והשופטים לשנות את החוק.

שופטי העליון נענו ללחץ ב-1973 ולזמן מה נדמה היה שקולבי המתכת בדרכם אל פח האשפה של הדימויים ההיסטוריים האכזריים, לצד חגורת הצניעות והמדורות לשריפת "מכשפות".

פסל החירות מחזיקה בקולב. קריקטורה של פול קונרד
פסל החירות מחזיקה בקולב. קריקטורה של פול קונרד

הם צצו מדי פעם, כשנדמה היה שרוחות ריאקציונריות נושבות באמריקה. הקריקטוריסט זוכה הפוליצר פול קונארד צייר את פסל החירות עם קולב מתכת במקום מאזני צדק, כדי להמחיש את המהפכה החוקתית של רו נגד וייד.

ב-1988 הוא צייר את ג'ורג' בוש האב, מחזיק רובה אוטומטי ביד אחת וקולב מתכת ביד שנייה, כדי להמחיש את התמיכה הרפובליקאית בזכות האזרחית לנשק לצד ההתנגדות להפלות.

והשבוע הקולבים חזרו בגדול.

גם בין התומכים והתומכות בזכות להפלה, לא כולם הרגישו נוח עם השימוש בדימוי האכזרי הזה. אנחנו רואים את הקולב, וכבר לא צריך להוסיף דבר. סרט האימה מוקרן בדמיוננו. לכן נשמעו השבוע לא מעט קולות של אקטיביסטיות התומכות בחופש ההפלה, שביקשו להפסיק להלך אימים עם קולבי המתכת.

השימוש בקולבים, הן הזהירו, עלול להרתיע נשים צעירות שנכנסות להיריון לא רצוי. הן עלולות להמשיך את ההיריון מאימת ההפלה האלימה – בשעה שהיום הן יכולות להפיל בעזרת גלולות הפלה, ולא זקוקות יותר לאמצעים פולשניים כמו קולב.

השימוש בקולבים עלול להרתיע נשים צעירות שנכנסות להיריון לא רצוי. הן עלולות להמשיך את ההיריון מאימת ההפלה האלימה – בשעה שהיום הן יכולות להפיל בעזרת גלולות ולא זקוקות יותר לאמצעים פולשניים כמו קולב

גם במדינות בארה"ב שאוסרות כל סוג של הפלה, יהיה קשה מאוד למנוע הפלות תרופתיות. קל לסגור מרפאה ולאיים על רופאים שמבצעים הפלות שרישיונם יישלל. הרבה יותר קשה למנוע משלוח של גלולות בדואר, או איסוף שלהן ממדינה סמוכה שבה ההפלות יישארו חוקיות.

הפגנה מחוץ לבית המשפט הפדרלי באוסטין, טקסס, אחרי החלטת העליון להפוך את פסק דין רו נגד וייד, 24 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/Eric Gay)
הפגנה מחוץ לבית המשפט הפדרלי באוסטין, טקסס, אחרי החלטת העליון להפוך את פסק דין רו נגד וייד, 24 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/Eric Gay)

אמצעי מניעה עדיין חוקיים בארצות הברית, אבל בחוות הדעת שכתב קלרנס תומאס – השופט עם הקולב מהאיור של פיבן – הוא העיר כי "השופטים צריכים לבחון תקדימים אחרים". אלה כוללים את הפסיקה בעניין גריסוולד נגד קונטיקט, שקבעה כי האיסור על אמצעי מניעה אינו חוקתי. כך שייתכן מאוד שהמאבק הזה רק בתחילתו.

מה שהלך לאיבוד בוויכוחים שהתלהטו על משמעות הפסיקה, אופי המחאות והשימוש הבוטה בקולבים – זו העובדה שחקיקה נגד הפלות לא פוגעת בכל הנשים בצורה שווה. אוהבי סרט הפולחן "ריקוד מושחת" – שיצא ב-1987 אבל מתאר את החיים באמריקה בקיץ 1963, עשור לפני רו נגד וויד – זוכרים את סיפור האהבה בין בייבי (ג'ניפר גריי) לג'וני (פטריק סוויזי).

מה שהלך לאיבוד בוויכוחים שהתלהטו על משמעות הפסיקה, אופי המחאות והשימוש הבוטה בקולבים – זו העובדה שחקיקה נגד הפלות לא פוגעת בכל הנשים בצורה שווה

אבל בייבי וג'וני התחברו, רק בגלל שפני, בת זוגו הקבועה של ג'וני לריקודים, נכנסה להיריון לא רצוי, ובייבי השיגה למענה בעורמה את סכום הכסף הגדול, שהיה נחוץ להפלה לא חוקית. רק אחרי שההפלה הסתבכה ופני נקלעה לסכנת חיים, בייבי העיזה לספר לאביה – רופא בעל שם – מה קרה. האב זעם, אבל הציל את חייה של פני.

כשהפלות היו בלתי חוקיות הן לא נעלמו מהעולם. הן פשוט היו יקרות מאוד, ובוצעו בתנאים לא מתאימים על ידי אנשים לא מיומנים, שגבו סכומים גדולים תמורת הסיכון שלקחו על עצמם, כשעברו על החוק.

רקדנית במחנה קיץ, כמו פני מ"ריקוד מושחת", לא יכלה להרשות לעצמה הפלה יקרה. זו הייתה פריווילגיה שנשמרה לנשים בעלות אמצעים. הקולב היה האמצעי הזמין לנשים עניות. המוצא האחרון. כלי הניתוח – ולא פעם כלי המוות – של נשים שלא הייתה להן ברירה אחרת.

רקדנית במחנה קיץ, כמו פני מ"ריקוד מושחת", לא יכלה להרשות לעצמה הפלה יקרה. זו הייתה פריווילגיה שנשמרה לנשים בעלות אמצעים. הקולב היה האמצעי הזמין לנשים עניות. המוצא האחרון

אלה לא סיפורים מימי הביניים. בספטמבר 2015, ממש לא מזמן, אישה בת 31 מטנסי בשם אנה יוקה נכנסה לאמבטיה וניסתה לבצע הפלה עצמית באמצעות קולב מתכת. היא נקלעה לסכנת חיים, ובן הזוג שלה הסיע אותה לבית חולים סמוך. הרופאים הצילו את חייה.

אחרי שהתאוששה, היא נעצרה על ידי המשטרה והועמדה לדין על הריגה מכוונת של העובר בן ה-24 שבועות, שאותו נשאה ברחמה. נקבעה לה ערבות שחרור של 200 אלף דולר, שהיא לא יכלה להשיג. היא נשארה במעצר שנה וחודש, ושוחררה אחרי שהודתה באשמה.

מחאה בלוס אנג'לס, קליפורניה, בעקבות החלטת בית המשפט העליון בארצות הברית לבטל את הלכת רו נגד וייד, 25 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/Jae C. Hong)
מחאה בלוס אנג'לס, קליפורניה, בעקבות החלטת בית המשפט העליון בארצות הברית לבטל את הלכת רו נגד וייד, 25 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/Jae C. Hong)

לאנה יוקה עוד היה מזל: שנתיים לפניה נידונה אישה בשם פורווי פטל מאינדיאנה ל-20 שנות מאסר על עבירה דומה. העונש הכבד עורר סערה תקשורתית, ובוטל לבסוף בערעור אחרי שהשופטים נזקקו לאמץ את כל שרירי הלהטוטנות המשפטית שלהם, כדי להצדיק את החלטתם.

הקולבים חוזרים עכשיו לרחובות ולרשתות כדי להזכיר לנו את פני מ"ריקוד מושחת", את אנה מטנסי ואת פורווי מאינדיאנה. הם מזכירים לנו שכמו תמיד, נשים עניות יהיו אלה שישלמו את מחיר הריאקציה.

הקולבים חוזרים עכשיו לרחובות ולרשתות כדי להזכיר לנו את פני מ"ריקוד מושחת", את אנה מטנסי ואת פורווי מאינדיאנה. הם מזכירים לנו שכמו תמיד, נשים עניות יהיו אלה שישלמו את מחיר הריאקציה

עוד 1,112 מילים
סגירה