חזבאללה ניצל את המצב הפוליטי בישראל להעברת מסר

ראש ממשלה חדש בישראל זו הזדמנות להעביר מסר ולקבוע תקדים - ובתפיסתו של נסראללה, יש כאן איזון אסטרטגי ● ישראל טסה כל העת מעל שמי לבנון ועל פי פרסמים זרים, אפילו תוקפת משמי ארץ הארזים מטרות בסוריה ● לכן הארגון רואה בחדירת כלי טיס לשמי ישראל צעד תגובה לגיטימי ● יירוט המל"טים אתמול הרס לארגון הטרור הלבנוני את התוכניות ● פרשנות

ספינת קידוח של אנרג'ין מתחילה בקידוחים בשדה הגז כריש במים הכלכליים של ישראל, 9 במאי 2022 (צילום: REUTERS/Ari Rabinovitch via Alamy)
REUTERS/Ari Rabinovitch via Alamy
ספינת קידוח של אנרג'ין מתחילה בקידוחים בשדה הגז כריש במים הכלכליים של ישראל, 9 במאי 2022

חזבאללה שיגר אתמול (שבת) בצהריים מסר לישראל, בארוע שבו צה"ל יירט שלושה כטב"מים של הארגון שטסו בגובה נמוך מעל לאסדת הגז כריש.

סביר להניח שבארגון הלבנוני העריכו שמערכות ההגנה האווירית של ישראל יזהו את שלושת המל"טים שטסו בנתיבים שונים לעבר אסדת הגז. אפשר גם להעריך שבישראל ידעו מבעוד מועד על הכוונות של חזבאללה לפעול ולכן היו ערוכים הן מבחינת מערך הגילוי וההתרעה והן מבחינת מערכי היירוט השונים בחיל הים ובחיל האוויר.

את האסדה עצמה מאבטחות כל העת ספינות טילים של חיל הים המצוידות במערכות יירוט מתקדמות נגד טילים, כלי טיס וסירות מהירות. ישראל נמנעה עד אתמול בערב מלצלם את הנוכחות הצבאית סביב האסדה, ולו רק כדי לא להעלות את המתח מול לבנון.

המל"טים הלבנוניים לא היו חמושים ונועדו לטוס מעל האסדה על מנת לצלם אותה. חזבאללה מרבה לאחרונה להשתמש בצילומים כאלה במערכה התודעתית שהוא מנהל מול ישראל וההקרנה שלה מבחינתו על מצבו בתוך לבנון.

המל"טים לא היו חמושים ונועדו לטוס מעל האסדה על מנת לצלם אותה. חזבאללה מרבה לאחרונה להשתמש בצילומים כאלה במערכה התודעתית שהוא מנהל מול ישראל וההקרנה שלה מבחינתו על מצבו בתוך לבנון

כך, למשל, הארגון מתנהל על בסיס יומיומי כמעט עם צילומים של העבודות שמבצעת ישראל לאורך גבול לבנון, או עם המל"ט שהצליח לחדור לישראל לפני שלושה חודשים, אשר טס עד לאזור טבריה מבלי שמערך היירוט הצליח להפיל אותו.

בתפיסתו של חסן נסראללה, יש כאן איזון אסטרטגי. ישראל טסה כל העת מעל שמי לבנון ועל פי פרסמים זרים, אפילו תוקפת משמי ארץ הארזים מטרות בסוריה. לכן הארגון רואה בחדירת כלי טיס לשמי ישראל צעד תגובה לגיטימי.

בתפיסתו של נסראללה, יש כאן איזון אסטרטגי. ישראל טסה כל העת מעל שמי לבנון ועל פי פרסמים זרים, אף תוקפת משמי לבנון מטרות בסוריה. לכן הארגון רואה בחדירת כלי טיס לשמי ישראל צעד תגובה לגיטימי

בהקשר הזה חשוב לציין שחזבאללה מרוסן מאוד במדיניות הפתיחה באש לעבר המטוסים הישראליים, למרות שהוא מחזיק במערכות נ"מ מתקדמות.

המדינה הלבנונית איבדה למעשה את המומנטום ליצירת משבר מדיני בהקשר למאגר הגז כריש. ב-2011 הפקידו ישראל ולבנון כל אחת את המפות שלה באו"ם, בכדי להסדיר את גבול המים הכלכליים ביניהן.

עובדתית, במפה הלבנונית מאגר כריש היה בשטח הישראלי, ורק בשנה האחרונה הוא נכלל פתאום בנקודות המחלוקת. זו, אגב, גם הייתה רוח הדברים במהלך המשא ומתן שהחל בין המדינות בתיווך אמריקאי.

לבנונים מפגינים בנקורה בדרישה שלבנון תאבק על המים הכלכליים שבמחלוקת עם ישראל, 11 ביוני 2022. בשלט כתוב: נטישת הגבולות הימיים שלנו היא בגידה גדולה (צילום: AP Photo/Mohammed Zaatari)
לבנונים מפגינים בנקורה בדרישה שלבנון תאבק על המים הכלכליים שבמחלוקת עם ישראל, 11 ביוני 2022. בשלט כתוב: נטישת הגבולות הימיים שלנו היא בגידה גדולה (צילום: AP Photo/Mohammed Zaatari)

באופן שהפתיע מאוד את הצד הישראלי, חזבאללה היה מאוד פרגמטי בתחילת המשא ומתן בתפיסת המחלוקת. הארגון טען כי יגן על כל גבול שייקבע בשיחות, והשאיר למעשה את מרחב ההחלטה לממשלה הלבנונית. מי שייצג את העמדה הניצית באוהל המשא ומתן בנקורה היו דווקא אנשי הצבא שנכחו בדיונים.

אחרי סבב השיחות הראשון, ראש המשלחת הלבנונית הודח/הוצא לפנסיה מוקדמת, ומכאן למעשה המחלוקות בין המדינות רק העמיקו. חזבאללה בשלב הזה העדיף להגדיר את המגעים כמהלך טכני בלבד, וניסה כל העת לשדר בזירה הפנים-לבנונית כי לא מדובר בתהליכי משא ומתן אזרחיים שיכולים להתפרש או להתפתח מאוחר יותר לתחילתה של נורמליזציה. זו הייתה הנקודה היחידה שעליה חזבאללה התעקש.

חזבאללה העדיף להגדיר את המגעים כמהלך טכני בלבד, וניסה כל העת לשדר בזירה הפנים-לבנונית כי לא מדובר בתהליכי משא ומתן אזרחיים שיכולים להתפרש או להתפתח מאוחר יותר לתחילתה של נורמליזציה

המציאות השתנתה במהלך הבחירות האחרונות בלבנון. חזבאללה במצוקתו שינה פוזיציה ונצמד לקו הניצי של של אנשי הצבא. אסדת כריש מבחינתו הייתה וו נוח מאוד להיתלות עליו.

המסר של שוד המחצבים הלבנוניים בידי ישראל יכול להקל במשהו על הביקורת הקשה שהארגון חוטף בתוך לבנון, והוא מהווה הזדמנות נוספת להצטייר כמגן המדינה ולא כמחריב שלה. עובדתית, רק לחזבאללה יש מל"טים בלבנון, ולכן האירוע האחרון הוא ווין-ווין מבחינתו.

כנס בחירות של תומכי חזבאללה בלבנון, 10 במאי 2022 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
כנס בחירות של תומכי חזבאללה בלבנון, 10 במאי 2022 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)

חוקית, אגב, לחזבאללה/לבנון יש את הזכות לטוס מעל המים הכלכליים של ישראל. הפרת ריבונות היא אך ורק של מרחב אווירי מעל מים טריטוריאלים. זהו הדין גם בהקשר חופש השיט. האיסור היחיד הוא במעגל שהגדירה ישראל סביב האסדות בשל היבטי ביטחון ובטיחות. בשאר המים הכלכליים אין שום מניעה חוקית.

נותר עוד סימן שאלה אחד לגבי האירוע אתמול: למה עכשיו?

נראה שבדיוק כמו שיחיא סנוואר קרא היטב את המצב הפוליטי בישראל ושחרר את הסרטון של הישאם א-סייד במטרה לנסות ולזרז עסקת שבויים מעל ראשי המנהיגים, גם באירוע המל"טים חזבאללה קרא נכון את המפה.

נראה שבדיוק כמו שסנוואר קרא היטב את המצב הפוליטי בישראל ושחרר את הסרטון של הישאם א-סייד במטרה לנסות ולזרז עסקת שבויים מעל ראשי המנהיגים, גם באירוע המל"טים חזבאללה קרא נכון את המפה

ראש ממשלה חדש בישראל זו הזדמנות להעביר מסר ולקבוע תקדים. ניתן רק לשער את עוצמת התהודה שהייתה מתפתחת עם סרטון שצילם אחד המל"טים מעל האסדה.

יכול להיות שגם התכנון הלבנוני היה מתוזמן להצהרה הראשונה של ראש הממשלה יאיר לפיד, אמש. תארו לכם את המסך המפוצל באחת התחנות של חזבאללה, כשראש הממשלה לפיד נואם ובמקביל משודר סרטון של האסדה.

עוד 720 מילים
סגירה