מצלמות נגד זיופי בחירות או נגד מתנגדים פוליטיים?

מצלמת סתר בקלפיות, צילום מסך מתוך"כאן"
מצלמות סתר בקלפיות, צילום מסך מתוך "כאן".

ועדת הבחירות התלבטה לאחרונה לגבי דרישת הליכוד להפעיל 1300 מצלמות בקלפיות במגזר הערבי. "מבצע" שכבר בוצע למעשה בבחירות אפריל 2019 והביא לדברי מפעיליו ל"הצלחה" רבתי – הורדת אחוז המצביעים במגזר הערבי.

נציגי הליכוד טוענים עכשיו, שמטרתם היא לשמור על טוהר הבחירות, למנוע זיופים. אבל משרד יחסי הציבור שלהם כבר התגאה בגלוי במטרה הפוליטית הגסה והאנטי דמוקרטית – לפגוע במצביעים הערבים, להפחיד אותם ולמנוע מהם להגיע לקלפי.

נציגי הליכוד טוענים עכשיו, שמטרתם היא לשמור על טוהר הבחירות, למנוע זיופים. אבל משרד יחסי הציבור שלהם כבר התגאה בגלוי במטרה הפוליטית הגסה והאנטי דמוקרטית – לפגוע במצביעים הערבים

מוזר שוועדת הבחירות לא מתייחסת לאמירות הגלויות של מטרת הצבת המצלמות בידי הליכוד אלא לטענות הסרק שמעלים נציגיהם בדיונים הרשמיים. אבל, הנושא מחייב פעם אחת דיון רציני במהות הפעלת הכלי "מצלמות" בכלל ומצלמות בקלפיות בכלל.

המצלמה היא כלי מאוד גמיש ומתעתע. לכאורה מה שצולם מוכיח אמת. אבל בפועל המצלמה בוררת נתח מציאות בזמן מסוים, בגודל מסוים, ממרחק מסוים, עם תנאי תאורה והפעלה שונים ולא מאוד מדויקים. מצלמות ניתן להפעיל בשיטות רבות ומגוונות, ולתוצרת שהן מנפיקות אפשר לתת אין סוף פירושים.

בעונה האחרונה הוכנסו מצלמות שיפוט לשימוש במגרשי הכדורגל (VAR) כדי לדייק החלטות שנעלמו מעינו של השופט. אבל גם הן גורמות לעיתים לעוול בשל זווית התיעוד ומהירות האירוע.

מצלמות המהירות בכבישים מצלמות רק מי שעבר על מהירות מסוימת, הן עושות זאת בזווית וגובה מסוימים, שמאפשרים את זיהוי המכונית בבית המשפט. אלא שגם הטכנולוגיה הזו הייתה לאחרונה במוקד ויכוח קשה, והפעלתן הוקפאה למשך שנה בביהמ"ש.

המצלמה היא כלי מאוד גמיש ומתעתע. לכאורה מה שצולם מוכיח אמת. אבל בפועל המצלמה בוררת נתח מציאות, ולתוצרת שהיא מנפיקה אפשר לתת אין סוף פירושים

מצלמות טלוויזיה ניידות הן גלויות ומופעלות בידי צלמים מקצועיים. הם יודעים לא לצלם את נשואי הצילום בזווית מעליבה, לא להיכנס ללא אישור, ולעבוד לפי כללים אתיים. אם הוחלט במערכת להפעיל מצלמה נסתרת היא צריכה להיעשות בגיבוי משפטי וסיבה עיתונאית מוכחת.

בחנויות ובתי עסק מוצבות מצלמות ביטחון. הן למעשה מצלמות אדישות. מצלמות בזווית שנקבעה, אזור מסוים במשך 24 שעות, כדי לתעד גנבים במעשה גניבה ולאפשר את זיהוי פניהם אחר כך. עולם המצלמות מכיל גם מצלמות זעירות שניתן להחביא בעט, או מחזיק מפתחות, בכפתור או כובע.

אילו מהמצלמות הללו מבקש הליכוד להפעיל בקלפיות,"כדי לשמור על טוהר הבחירות" לטענתו?

קודם כל הוא לא מבקש להפעיל מצלמות למטרה זו בכל הקלפיות בארץ – מדובר בכ-14 אלף קלפיות – אלא רק במגזר המתנגד לליכוד מבחינה פוליטית.

הרי זיופים נמדדו גם בקלפיות במגזר החרדי. אבל החרדים הם שותפים פוליטיים ולכן מבחינת הליכוד הם יכולים לשתף מתים ולזייף פרוטוקולים כאוות נפשם.

נמשיך. הליכוד מבקש להפעיל מצלמות בידי נציגיו ולא בידי נציגי ועדת הבחירות. כלומר הן ניידות, נסתרות אולי, ומופנות אל מי שהנציג הפוליטי יחליט לבדו לצלם.

הליכוד לא מבקש להפעיל מצלמות "כדי לשמור על טוהר הבחירות" בכל 14 אלף הקלפיות בארץ – אלא רק במגזר המתנגד לליכוד מבחינה פוליטית

איזה ערך יש לכך? לא נאמר שהנציג הזה יצלם את שלב ספירת הקולות וכתיבת הפרוטוקול וחתימתו, טרם העברתו לוועדת הבחירות המרכזית. הנציגים שתודרכו בידי הליכוד יאספו למעשה צילומים, ויערכו אותם או ישתמשו בהם לפי שיקוליהם הפוליטיים. כלומר אם הזיוף יעזור לליכוד יתכן שהוא ייגנז ואם הוא יפגע בליכוד הוא יפורסם.

ברור לכל בר דעת ששמירה על טוהר הבחירות לא יכולה להתבצע בידי צד אחד מעורב ובעל אינטרס פוליטי מובהק בבחירות.

ברור שאם יאושרו מצלמות הן צריכות להיות מצלמות אדישות, שמתעדות את כניסת הבוחרים לקלפי בלבד, ואת עבודת חברי ועדת הקלפי עד שלב ספירת הקולות וחתימת מסמך הסיכום.

ברור גם שכל הצילומים צריכים להתבצע בידי מפעילים מטעם ועדת הבחירות ולעבור בשלמותם לידי ועדת הבחירות המרכזית. רק הפעלת מצלמות מקצועית לעניין המבוקש, ושוויונית בכל הקלפיות, יכולה לעזור להגן על טוהר הבחירות.

המצלמות צריכות להרתיע רמאים זייפנים ועבריינים פוליטיים, ולא את כניסת המצביעים של מגזר מסוים מלקיים את זכותם הדמוקרטית לבחור בבחירות אישיות חופשיות ועצמאיות.

 

איתי לנדסברג נבו הוא אזרח המודאג מעומק השחיתות השלטונית, חושש לגורל הדמוקרטיה ומזועזע מהגזענות והאלימות בחברה הישראלית. לשעבר עורך "מבט שני" ומנהל מחלקת תעודה בערוץ הראשון (2002-2017). בן קיבוץ תל יוסף וממקימי הפורום למען אנשי המילואים ( 1995-2017) . כיום במאי, עורך תוכן ומפיק עצמאי.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 588 מילים
סגירה