"ישראל מוכרת לפלסטינים חשמל במחיר אסטרונומי"

אל"מ במיל' שאול אריאלי: "יפתח רון טל צריך לזכור שהגדה היא עדיין שטח כבוש, וישראל אחראית למתרחש שם" ● בתוך כך, בכיר במשק החשמל הפלסטיני אומר לזמן ישראל: החוב שלנו לחברת החשמל נמוך משמעותית מהדיווחים, בקרוב נייצר חשמל מגז בג'נין

דגלי הרשות הפלסטינית על עמודי חשמל ברצועת עזה, ארכיון (צילום: AP Photo/Emilio Morenatti)
AP Photo/Emilio Morenatti
דגלי הרשות הפלסטינית על עמודי חשמל ברצועת עזה, ארכיון

"כל מהלך שיפגע באספקת החשמל לרשות הפלסטינית יכול לדרדר את הגדה לסיטואציה שעזה נמצאת בה, כי בלי חשמל אין בתי חולים, ובלי חשמל אין מתקני טיהור, אין טיפול בשפכים ואין שום דבר", אומר לזמן ישראל ד"ר שאול אריאלי, אל"מ במיל' ומי שהיה בעבר ראש מינהלת הסדר הקבע בגדה.

ד"ר אריאלי מגיב בדבריו להתבטאותו החריגה של יו"ר חברת החשמל, יפתח רון טל, הבוקר בגל"צ. רון טל, אלוף במיל' שהיה בעבר מפקד זרוע היבשה, אמר בראיון כי אם הפלסטינים לא ישלמו את חובותיהם לחברה, הם ינותקו מזרם החשמל.

לדברי ד"ר אריאלי, "יפתח רון טל צריך לזכור שהגדה המערבית היא עדיין שטח כבוש. לפי החוק הבינלאומי, האחריות לחוק וסדר בשטחים היא עדיין של ישראל, שגם אמרה שהיא אחראית על הדברים הללו".

בתשובה לשאלה האם רון טל חורג פה מהמנדט שלו, אריאלי אומר כי "זה מורכב. אפשר לומר שהוא חורג מהמנדט, כי יש לזה השלכות פוליטיות, ואפשר להגיד שלא, כי הם הלקוחות והוא הספק. אבל הסיפור הוא ברור: ישראל היא יצרנית החשמל היחידה, והיא גם מוליכה את החשמל בגדה (למעט במזרח ירושלים)".

אל"מ במיל ד"ר שאול אריאלי. "ישראל מוכרת חשמל לפלשתינים במחיר אסטרונומי" (צילום: יח"צ)
אל"מ במיל ד"ר שאול אריאלי. (צילום: יח"צ)

לדבריו, גביית הכספים מלקוחות הקצה אמורה להיעשות על ידי הרשות, ומכאן החוב שלה: "ישראל לא מספקת את החשמל פר-משפחה, אלא כצובר ליישובים, ומי שאחראי על גביית החשמל הפנימית זו הרשות הפלסטינית.

"מי שחייב לישראל זו הרשות ולא הלקוח הפרטי. ישראל לא מחכה שהרשות תשלם, אלא מקזזת את זה מהמסים שהיא גובה עבור הפלשתינים מהבלו על הדלק, ומהמע"מ מהסחורות הפלסטיניות שנכנסות לארץ.

"אלא שלא תמיד היא גובה את כל הסכום, כי היא חייבת להעביר כסף לרשות, שבלי זה לא תתפקד, והמשמעויות הביטחוניות של זה ברורות לנו לגמרי".

בנוסף לגביית התשלום, יש גם סוגיית מחיר, מוסיף אריאלי: "הבעיה המרכזית היא שמוכרים להם חשמל במחיר אסטרונומי – יותר ממה שישראלים משלמים, גם בגדה וגם בעזה.

אריאלי מציין כי ישראל או חברת החשמל אינן גובות כספים עבור אספקת חשמל לעזה: "את הכסף עבור עזה גם לוקחים מהרשות, אין עבודה מול חמאס".

האם המצב הזה הוגן, ובאיזה אופן הוא יכול להשתפר?

"המצב הזה בעייתי כל עוד אין אלטרנטיבה. וישראל מונעת את האלטרנטיבה, כך שהפלסטינים לא יכולים לשלוט במערכות ההולכה שלהם או לבנות תחנות כוח. בשביל זה צריך כסף וצריך שליטה בקרקע.

"הם אפילו לא יכולים למתוח קו מתח גבוה, כי הוא בהכרח יחצה 'שטח סי', וישראל לא תתן להם אישור לזה, כי היא שולטת בתכנון ובבניה בשטחי סי. זה אחד מהספיחים של הכיבוש הארוך, ואין לזה פתרון, אלא במסגרת הסדר קבע".

הפלסטינים לזמן ישראל: החוב שלנו קטן בהרבה

בתוך כך, בכיר במשק החשמל הפלסטיני אומר לזמן ישראל כי הדיווחים של חברת החשמל על גובה החוב אינם נכונים, וכי החוב האמיתי קטן בהרבה.

חברת החשמל דיווחה הבוקר (שני) כי החוב של הפלסטינים לחברה עומד על 1.5 מיליארד שקל, אלא שראש רשות החשמל הפלסטינית, זאפר מלחם, אומר בראיון טלפוני כי "בפועל, החוב הוא בעצם בסביבות 600 מיליון שקל".

לדברי מלחם, החוב המלא אמנם עמד בעבר על 1.2 מיליארד שקל, אלא ש"גם מתוך זה, סיכמנו להקפיא חוב 600 מיליון שקל, עד שיהיה הסכם בין הצדדים.

"קיימנו מספר פגישות והגענו להבנה", מגלה מלחם, "אך נשאר ויכוח על תעריפים וסוגיות נוספות. ברגע שזה ייפתר, אז ייסגר גם נושא החוב".

יפתח רון טל (צילום: פלאש 90)
יפתח רון טל (צילום: פלאש 90)

לדבריו, רובו ככולו של החוב נובע מאספקת החשמל למזרח ירושלים, והרשות הפלסטינית מנסה לארגן מחדש את הולכת החשמל לצרכנים, באופן שיוביל לצמצום נקודות הממשק עם ישראל ולהוזלת התעריף.

מלחם הוסיף כי "יש לנו ארבעה תחנות משנה שאמורות להתחיל לפעול, כדי לארגן מחדש את האספקה לתושבי הרשות הפלסטינית. בניית התחנות הושלמה בג'נין, בשכם, באזור רמאללה-ירושלים ובחברון. אם נצליח להתחיל להפעיל את תחנות המשנה האלה, נוכל לצמצם למינימום את החוב, וזה יאפשר לחברת הממסר הפלסטינית לממש את התחייבויותיה הפיננסיות".

מלחם אומר עוד כי תחנות המשנה יצמצמו את נקודות החיבור לרשת החשמל הישראלית מ"200 ומשהו" לארבע בלבד, כי יש תכנית לבניית תחנת כוח בג'נין עם קיבלת של 460 מגהוואט בגז, וכי "האישור לכך מישראל כבר כמעט התקבל".

עוד 592 מילים
סגירה