מצעד הגאווה במדריד, ספרד, 9 ביולי 2022 (צילום: AP Photo/Paul White)
AP Photo/Paul White

זינוק במקרי אבעבועות הקוף מכניס את הקהילה הגאה לכוננות ספיגה

מספר מקרי אבעבועות הקוף מזנק בכל העולם ● באירופה, נרשם השבוע זינוק של עשרות אחוזים במספר הנדבקים ● ישראל הצליחה להשיג רק 2,000 חיסונים עד כה, ורופאים דורשים להעביר את האבחון לקופות ● בינתיים, החשש מסטיגמה מוטעית של "מחלת הומואים", עיכוב בהסברה וחזרה מפסטיבלים - כל אלה עלולים לתרום לזינוק בהדבקה גם בארץ ● החשש הגדול: הדבקת הילדים

בשבוע שעבר העלה א', שחי עם בן זוגו וילדיהם בתל אביב, פוסט הקורא לחבריו, במיוחד הומואים עם ילדים, לצמצם מגעים ויחסים מיניים בתקופה הקרובה. א' לא נלחץ סתם. הוא ראה את הנתונים על עלייה חריגה במספר מקרי אבעבועות הקוף באירופה בשבועיים האחרונים וחושש מעלייה דומה בישראל.

ארגון הבריאות העולמי ורשויות הבריאות במדינות שונות, כולל ישראל, נכנסים לדריכות לקראת השבועות הקרובים לאור הנתונים. בשישי האחרון, נשבר שיא מספר המקרים העולמי ליום עם מעל אלף נדבקים, ונרשם זינוק של 33% במספר הנדבקים השבועיים, לעומת השבוע הקודם. בסך הכול מדווחים כעת יותר מ-9,000 נדבקים בעולם.

בשישי האחרון, נשבר שיא מספר המקרים העולמי ליום עם מעל אלף נדבקים, ונרשם זינוק של 33% במספר הנדבקים השבועיים, לעומת השבוע הקודם. בסך הכול מדווחים כעת יותר מ-9,000 נדבקים בעולם

לפי משרד הבריאות, נכון להיום יש בישראל 61 חולים מאובחנים באבעבועות הקוף. רובם ככולם גברים המקיימים יחסי מין עם גברים (MSM). עם זאת, חשוב להדגיש כבר כאן, ועוד נחזור לכך בהמשך, כי למרות שהמחלה התפתחה בקרב קהילה מסוימת – היא אינה קשורה לנטייה מינית ויכולה להדביק כל אחד ואחת, כשהיא מועברת באמצעות מגע קרוב וממושך בין עור לעור, ברוק, או בהדבקה טיפתית בקרבה ממושכת.

במקביל, העובדה שההתפרצות הנוכחית מיוחסת בין היתר לפסטיבל גאה שנערך בגראן קנריה ב-21 במאי, גרמה גם למאות המקרים הבאים לצמוח בעיקר בתוך קהילת הלהט"ב במקומות שונים בעולם.

ב-27 ביוני היו רק 29 חולים מאובחנים במחלה בישראל – כלומר, בתוך פחות משבועיים הוכפל מספר החולים. עם זאת, עדיין מדובר במספרים נמוכים יחסית לאירופה כשפורטוגל, ספרד, הולנד ובריטניה מובילות במספרים ובקצב ההדבקה.

ב-27 ביוני היו רק 29 חולים מאובחנים במחלה בישראל – כלומר, בתוך פחות משבועיים הוכפל מספר החולים. עם זאת, עדיין מדובר במספרים נמוכים יחסית לאירופה

ארגון הבריאות העולמי הודיע לפני שבוע כי הוא מודאג מ"העלייה הדרמטית במספר החולים" ומכך שמספר המקרים המאומתים באירופה, בעיקר בערים מרכזיות, שילש את עצמו בשבועות האחרונים.

אחת מאותן ערים מרכזיות היא מדריד, שם התרחש בסוף השבוע האחרון אירוע הגאווה הגדול בעולם, שמשך אליו כ-2 מיליון מבקרים, ביניהם גם מאות ישראלים.

החשש של רופאים מקהילת הלהט"ב הוא שחזרתם של ישראלים ממדריד וערים מרכזיות אחרות באירופה תביא לעלייה משמעותית בשיעור ההדבקה, בנוסף להדבקה שמתרחשת בארץ. כרגע ישראל נמצאת צעד מאחורי אירופה, והזמן הוא מרכיב קריטי במטרה לעורר מודעות לגבי הסיכונים והצורך להיזהר במגע ולהיבדק במידה ומופיעים התסמינים.

החשש של רופאים מקהילת הלהט"ב הוא שחזרתם של ישראלים ממדריד וערים מרכזיות אחרות באירופה תביא לעלייה משמעותית בהדבקה, בנוסף להדבקה שמתרחשת בארץ

ישראלים הנמצאים כעת במדריד מדווחים כי הנושא מדובר לא מעט בקרב המבלים במסיבות, ושהוא מעורר חרדה לצד זהירות יתרה. שלטים שנתלו בכניסה לסאונות, למשל, מספקים מידע על אבעבועות הקוף וקונדומים מחולקים במקום, בהנחה שהדבר מפחית את הסיכון להדבקה באיברי המין.

ד"ר רותי גופן, המתמחה ברפואת להט"ב ומנהלת שותפה של המרפאה הגאה של קופת חולים "מכבי" בתל אביב, הייתה בין הראשונות להתריע בנושא בכנס רפואת להט"ב שנערך ב-27 במאי, לקראת מצעד הגאווה בתל אביב.

באותו כנס דיבר אחריה שר הבריאות ניצן הורוביץ, שביקש להרגיע וטען כי אין סיבה להיכנס לפאניקה. "יש רק מקרה אחד בארץ ואנחנו דואגים שהוא יהיה ראשון ואחרון", אמר.

בכנס רפואת להט"ב שנערך ב-27 במאי, לקראת מצעד הגאווה, שר הבריאות ניצן הורוביץ ביקש להרגיע וטען שאין סיבה להיכנס לפאניקה: "יש רק מקרה אחד בארץ ואנחנו דואגים שהוא יהיה ראשון ואחרון"

זמן קצר לאחר מכן, העלו גופן וד"ר איציק לוי לרשתות סרטון, שנעשה בשיתוף משרד הבריאות, הנותן מידע ראשוני על התפרצות המחלה בעולם, מאפייניה וממה יש להיזהר. גופן המשיכה להתריע ולעדכן ברשתות בנושא, לצד רופאי קהילה נוספים, במהלך כל החודש האחרון.

בימים האחרונים, ד"ר גופן העלתה הילוך. בחשבון הטוויטר והפייסבוק שלה היא יצאה בשני מסרים. הראשון קרא למקיימי יחסי מין, כולל אלו המשתמשים בפרפ (טיפול מניעתי ל-HIV), להשתמש בקונדום כדי למנוע הדבקה באיברי המין.

"ישנם דיווחים מהעולם על חולי אבעבועות קוף עם שלפוחיות בפי הטבעת שככל הנראה נדבקו בעקבות מין אנאלי", גופן אומרת. "הם מתארים כאבים קשים מאוד וסבל ניכר. גם במרפאתנו מטופלים שסובלים מהדבקה באזור זה.

"ישנם דיווחים מהעולם על חולי אבעבועות קוף עם שלפוחיות בפי הטבעת שככל הנראה נדבקו בעקבות מין אנאלי. הם מתארים כאבים קשים מאוד וסבל ניכר. גם במרפאתנו מטופלים שסובלים מהדבקה באזור זה.

"לאור זאת השתכנעתי מעל לכל ספק שהאחריות שלנו כעת היא להגיד לאנשים להשתמש בקונדום. החלטתי כעת גם לכתוב על זה גם ברשתות החברתיות כי מספר הנדבקים בארץ בעלייה מתמדת".

ד"ר רותי גופן (צילום: סיוון שחור)
ד"ר רותי גופן (צילום: סיוון שחור)

המסר השני קרא להעביר את הטיפול ואבחון המחלה מחדרי המיון כיום, לרפואה הקהילתית.

"מטופלים שבאים וחוששים שאולי נדבקו, לא תמיד רוצים ללכת למיון, לשבת שעות עד שייבדקו", אומרת גופן. "זו מחלה שצריכה להיות מנוהלת כולה בקופות החולים, אין צורך לטרטר אנשים למיונים. ניתן להעביר את הטיפול ואת האבחון לקהילה, ולתחושתי הדבר יעודד אנשים לבוא ולהיבדק".

הומופוביה רפואית

הסיפור של הוד (שם בדוי) ממחיש אולי את הצורך בתדרוך טוב יותר של רופאי המשפחה, גם מחוץ לתל אביב והמרפאות הגאות, לגבי המחלה. הוא גם ממחיש את הטיפול והאבחון הלקוי בנושא בבתי חולים בפריפריה.

הוד מספר כי שבוע לאחר שהיה במסיבה צפופה בשבוע הגאווה במועדון האומן בתל אביב, החל להרגיש חולשה. "בוודאות זה לא קרה במגע מיני, כי שני הפרטנרים שלי הם בסדר גמור. לא ייחסתי לחולשה הזאת חשיבות גדולה, זה היה כאילו הייתי כמעט חולה, אבל בסדר. חשבתי שזה יעבור". כעבור שבוע עלה לו החום ל-39.5 מעלות ומצבו הידרדר במהירות. "הרגשתי נורא, הזמנתי ביקור רופא והלכתי לרופא שלי כעבור יומיים כשהמצב קצת השתפר".

לדברי הוד, רופא המשפחה שלו בקופת חולים "מכבי" בעיר הסמוכה לתל אביב, לא ממש ידע כיצד לאבחן את המקרה ואף נקט בהשערות הומופוביות. "הדיבור שלו היה מגעיל ואמרתי לו 'אתה לא נעים, אני לא מתכוון לוותר לך'.

לדברי הוד, רופא המשפחה שלו לא ממש ידע כיצד לאבחן את המקרה ואף נקט בהשערות הומופוביות. "הדיבור שלו היה מגעיל ואמרתי לו 'אתה לא נעים, אני לא מתכוון לוותר לך'"

"חייבים להכשיר את כל הרופאים איך להתנהג ואיך לדבר עם להט"ב ולא רק במרכז תל אביב. הוא נתן לי אנטיביוטיקה, שלח אותי לבדיקת קורונה, בדיקת CMV (בדיקת נוגדנים) שאינה נעימה. בשלב כלשהו מחליטים לעשות לי עירוי נוזלים וצילום חזה, חושבים שזה דלקת ריאות".

וירוס אבעבועות הקוף תחת מיקרוסקופ (צילום: Cynthia S. Goldsmith, Russell Regner/CDC via AP)
וירוס אבעבועות הקוף תחת מיקרוסקופ (צילום: Cynthia S. Goldsmith, Russell Regner/CDC via AP)

בשלב  זה, יומיים לאחר החום הגבוה, הוד כבר מגלה במקומות שונים בגוף פצעים אך הרופאים בקהילה עדיין לא יודעים לאבחן או שולחים אותו למיון. רק ביום חמישי, כחמישה ימים לאחר הביקור אצל הרופא וכשהוד מבין כבר בעצמו שכנראה לקה באבעבועות הקוף, הוא הולך לבית חולים אסף הרופא. גם שם, הוא מספר, נתקל ביחס עוין.

"אני יושב מול רופא. הוא אומר לי זה כנראה HIV כי הבדיקות דם לא תמיד משקפות", מספר הוד. "חשבתי שהוא צוחק עליי. אחר כך שמעתי את אחד הרופאים מתקשר לקולגה שלו בתל השומר, אומר לו 'אחי, אין לי מושג מה לעשות עם זה'".

"אני יושב מול רופא. הוא אומר לי זה כנראה HIV כי הבדיקות דם לא תמיד משקפות. חשבתי שהוא צוחק עליי. אחר כך שמעתי את אחד הרופאים מתקשר לקולגה שלו ואומר לו 'אחי, אין לי מושג מה לעשות עם זה'"

באסף הרופא ביקשו להשאיר את הוד לאשפוז במהלך סוף השבוע, אך הוא סירב מאחר ש"אין בדיקות מעבדה בשבת ולא ראיתי בזה טעם. הם שוב עשו לי שם בדיקת קורונה, למרות שהיה ברור שזה לא זה. בשישי הם קראו לי שוב, אמרו שיעשו לי משטח גרון ודגימה של הפצעים ואבחנו אותי כחולה באבעבועות הקוף. נשארתי בבידוד עוד כשמונה ימים עד שגלדי הפצעים נשרו".

למרות הטרטור והאבחנה הלקויה, הוד יודע שהוא סבל מגרסה קלה של המחלה. "חברים שחטפו את זה במגע מיני ונדבקו בפי הטבעת, למשל, מספרים על כאבים בלתי נסבלים, חוסר יכולת לישון והזדקקות למורפיום ואשפוז במיון".

חדר המיון בבית חולים אסף הרופא (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)
חדר המיון בבית חולים אסף הרופא (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)

הוא קורא לרופאים ולמשרד הבריאות לחדד טוב יותר את הנהלים והאבחון, להעביר את הטיפול למרפאות המקומיות ולהגדיל את ההסברה בעניין. "הלחצתי חברים שלי על זה והמלצתי להם לא לנסוע כרגע לברלין, למשל, כי המצב לא טוב. אין סיבה גם שבשביל משטח גרון ודגימה מהפצעים אנשים יישלחו להתייבש במיון של בתי חולים".

"הלחצתי חברים שלי על זה והמלצתי להם לא לנסוע כרגע לברלין, למשל, כי המצב לא טוב. אין סיבה גם שבשביל משטח גרון ודגימה מהפצעים אנשים יישלחו להתייבש במיון"

גם לגבי החיסונים יש להוד תובנה: "מתקשרת אליי במהלך ימי המחלה רופאה שאני מכיר ושואלת אותי, את מי לדעתי צריך לחסן. כאילו, אני זה מי שמתייעצים איתו? אין להם מושג לדעתי. בניו יורק, למשל, הציעו חיסון לכל מי שיש לו פרטנרים מרובים והמלאי נגמר תוך כמה שעות. לדעתי צריך לחסן כל מי שנוטל פרפ או נשא HIV כי הם אולי יותר בסיכון. אבל זו רק הדעה שלי".

לא לבנות על חיסונים

תסמיני אבעבועות הקוף מופיעים בתום תקופת דגירה של בין חמישה ימים לשלושה שבועות מההדבקה וכוללים לרוב חום, לעיתים גם כאב ראש, כאבי שרירים, כאבי גב, כאב גרון, קשריות לימפה מוגדלות, צמרמורות ותשישות.

בין יום אחד לשלושה ימים מתחילת התסמינים מופיעה פריחה, שעשויה להיות כואבת, ומתפתחת עם הזמן לשלפוחיות מוגלתיות שבסופו של דבר מגלידות ונושרות. המחלה נמשכת לרוב בין שבועיים לארבעה שבועות, עד לנשירת כל הנגעים ולהחלמה מלאה. כל עוד יש לחולים תסמינים, הם עלולים להדביק אחרים.

התפרצות של אבעבועות הקוף. אילוסטרציה (צילום: iStock)
התפרצות של אבעבועות הקוף. אילוסטרציה (צילום: iStock)

לפי סקירה של ד"ר נעם לויתן ממכון דוידסון, בהתפרצות הנוכחית אופי התסמינים של חולים רבים שונה במקצת, למשל פריחה לא כואבת – לפעמים נגע בודד – באזור איבר המין או פי הטבעת, שמופיעה ללא חום ולא מתפשטת לאזורים אחרים בגוף. המרכז לבקרת מחלות ומניעתן בארצות הברית (CDC) אף התריע בפני הרופאים והרופאות שעליהם להיות ערים לכך שלא לכל החולים יש חום, ושהפריחה יכולה להיות מקומית.

קצת בדומה לתחילת הקורונה, אבל בממדים קטנים בהרבה, גם במקרה של אבעבועות הקוף מתרחש כעת קרב עולמי על החיסונים. בשונה מהקורונה, החיסונים לאבעבועות הקוף יעילים במניעה לפני החשיפה לנגיף, אבל גם בימים הראשונים לאחר החשיפה. להערכת גופן, הדבר המרכזי שיכול לבלום את המשך העלייה במספר החולים הוא מבצע חיסונים רחב.

"אני יודעת שהגורמים הרלוונטיים במשרד הבריאות עושים מאמץ כדי שיהיו לנו חיסונים", היא אומרת, "אבל בשל המחסור העולמי, ברור שלא נקבל כמות מספקת".

להערכת גופן, הדבר המרכזי שיכול לבלום את ההתפשטות הוא מבצע חיסונים. "הגורמים הרלוונטיים במשרד הבריאות עושים מאמץ כדי שיהיו לנו חיסונים, אבל בשל המחסור העולמי, ברור שלא נקבל כמות מספקת"

ארצות הברית הכריזה באחרונה כי היא תספק חיסונים ברחבי המדינה לאוכלוסייה בסיכון גבוה. בהודעת הבית הלבן נכתב כי הממשל יפרוס כמעט 300 אלף מנות חיסון במהלך השבועות הקרובים, כאשר 56 אלף מתוכם יישלחו למדינות עם מספר המקרים הגבוה ביותר עד כה.

הבית הלבן הדגיש כי הוא "צופה שיותר מ-750 אלף מנות יהיו זמינות במהלך הקיץ, וחצי מיליון מנות חיסון נוספות ישוחררו בסתיו. כך שבסך הכול יהיו כ-1.6 מיליון מנות חיסון השנה". זאת, לאחר שהחיסון Jynneos, המיוצר בדנמרק על ידי חברת Bavarian Nordic שמתקשה לעמוד בביקושים, אושר על ידי ה-FDA.

גבר מקבל חיסון לאבעבועות הקוף בארצות הברית, 28 ביוני 2022 (צילום: REUTERS/Gavino Garay via Alamy)
גבר מקבל חיסון לאבעבועות הקוף בארצות הברית, 28 ביוני 2022 (צילום: REUTERS/Gavino Garay via Alamy)

בישראל כאמור לא צפויים להגיע כמויות גדולות של חיסונים בעתיד הקרוב. גורמים שהיו בקשר עם משרד הבריאות מדווחים כי עד כה הצליח המשרד להשיג 2,000 חיסונים למדינת ישראל, בשל המחסור העולמי. עוד הם מוסרים כי "ראש שירותי בריאות הציבור, ד"ר שרון אלרעי פרייס, והצוות שלה עובדים מזה שבועות כדי להשיג חיסונים נוספים. יחוסנו msm בסיכון ויישמרו מנות מיוחדות לילדים שיהיה חשש שנחשפו".

בעוד בוגרים בדרך כלל יסבלו מתסמיני המחלה וייאלצו לשהות בבידוד כשבועיים, אצל ילדים התסמינים יהיו חמורים יותר.

"אני לא חושב שהרבה אנשים בפוקוס על זה", אומר א', עמו פתחנו את הכתבה. "זה לא נורא אם הומו בוגר יהיה בבית שלושה שבועות ויגרד לו, אבל ברגע שזה יעבור לילדים קטנים שמתמרחים זה על זה בגן, זה אלוהים ישמור. מרגיש לי שלא חושבים בווקטור הזה בכלל. אני רק חושב על אבות הומואים לילדים שנסעו למדריד ועלולים להידבק ונחרד.

"זה לא נורא אם הומו בוגר יהיה בבית שלושה שבועות ויגרד לו, אבל ברגע שזה יעבור לילדים קטנים שמתמרחים זה על זה בגן, זה אלוהים ישמור. אני רק חושב על אבות הומואים לילדים שנסעו למדריד ועלולים להידבק ונחרד"

"בכלל המצב בארץ קצת שונה מהעולם ומסוכן יותר – קהילה גאה עם הרבה ילדים. הרי להומואים במדריד או בברלין אין ילדים, ובארץ יש הרבה גייז שיוצאים וחיים בזוגיות פתוחה. משיחות עם חברים הבנתי שזה לא במודעות של אנשים, אז החלטנו לדבר על זה עם חברים ולכתוב על זה".

משתתפים לוקחים חלק במצעד הגאווה בירושלים, 2 ביוני 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
משתתפים לוקחים חלק במצעד הגאווה בירושלים, 2 ביוני 2022 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

החשש מהסטיגמה

האתגר עם אבעבועות הקוף הוא לא רק רפואי ובריאותי, אלא גם חברתי ותודעתי. לאחר הדיווח על החולה הראשון בישראל ב-20 במאי וציוץ של כתבת הבריאות של חדשות 13 הילה אלרואי, סערו הרוחות בקרב אנשי התקשורת של הקהילה הגאה, מחשש למסגור מוטעה ובעייתי של המחלה ככזו של הומואים בלבד.

הדילמה הזו, בין הרצון להימנע מסטיגמטיזציה בעייתית לבין הצורך בהרתעה והסברה ממוקדת, אינו מאפיין רק את ישראל. "אני רואה גם בניסוחים של ה-CDC וגם בזמן התגובה שהיה כאן, שמאוד רוקדים מסביב כדי לא לדבר עם ועל הומואים", אומר גורם במערכת הבריאות. "רק לאחרונה, בזכות פעילות של כמה אנשים, התחילה הסברה ספציפית לקהילה הגאה".

"אני רואה גם בניסוחים של ה-CDC וגם בזמן התגובה שהיה כאן, שמאוד רוקדים מסביב כדי לא לדבר עם ועל הומואים. רק לאחרונה, בזכות פעילות של כמה אנשים, התחילה הסברה ספציפית לקהילה הגאה"

כחלק מאותם מאמצים, השיק משרד הבריאות לפני כשבוע קמפיין באתר הוועד למלחמה באיידס, באפליקציית "גריינדר" ובאתרי כרטיסים למסיבות עם מידע על הנגיף, ורופאי הקהילה כמו גם עמודי פייסבוק של החברה לרפואת להט"ב והאגודה למען הלהט"ב העלו את קצב הפרסום בנושא בשבוע האחרון, לאחר כמה שבועות של שקט יחסי.

אך האם בשל אותה זהירות יתרה, אבד זמן יקר בהרתעה והסברה ממוקדת שהיה יכול לחסוך חלק מהמקרים הבאים? קשה לקבוע. חלק מהגורמים עמם שוחחנו, הביעו תרעומת על הסיקור הנמוך של הנושא בתקשורת ומהתגייסות איטית של חלק מארגוני הקהילה.

"יש כאלה שהבינו את חומרת המצב מוקדם ויש כאלה שיותר חששו מסטיגמה ותדמית ולא נרתמו בחומרה המתאימה", אומר רופא עמו שוחחנו. "אולי בעוד חודשיים כל זה יהיה מאחורינו, אבל אולי בעוד חודשיים יהיו הרבה יותר נדבקים מהקהילה ואז הקושי עם הסטיגמה רק יחמיר".

ד"ר נעם לויתן (צילום: פייסבוק)
ד"ר נעם לויתן (צילום: פייסבוק)

לפי ד"ר לויתן ממכון דוידסון, שסייע בכתיבת מסמך עזר לרופאים בזיהוי תסמיני המחלה, "התעלמות מכך שמרבית החולים בהתפרצות שייכים לאותה קבוצה עלולה להקשות על בלימת ההתפשטות של אבעבועות הקוף. המצב הזה מעמיד את רשויות הבריאות בפני אתגר לא פשוט. לצמצם את סכנת ההדבקה באוכלוסיות שנפגעות מהמחלה יותר מאחרות, בלי דעות קדומות ובלי אפליה, ובמקביל להבהיר לציבור שכל אדם עלול להידבק ושכולם צריכים להיזהר".

לויתן כותב בסקירתו כי "כל אחד ואחת עלולים להידבק באבעבועות הקוף בעקבות מגע ישיר עם חולה או מגע בבגדים או במצעים ששימשו אותו או אותה, לדוגמה. אם מופיעים אצלכם תסמינים – ובמיוחד אם שהיתם ליד חולה, חזרתן לאחרונה מחו"ל, החלפתן לאחרונה שותפים מיניים, או שאתם גברים שמקיימים יחסי מין עם גברים מרובי פרטנרים – לכו בהקדם לרופא או לרופאה המטפלים שלכם והיבדקו. בנוסף, הימנעו בינתיים מקיום יחסי מין – קונדום לאו דווקא מונע הדבקה באבעבועות הקוף – ובכלל ממפגשים לא חיוניים עם אנשים".

"אל תתביישו ואל תחששו מסטיגמה", מוסיף לויתן. "יש דרכים רבות להידבק באבעבועות הקוף, ואין שום סיבה להניח שמישהו או מישהי נדבקו דווקא במהלך יחסי מין. על אחת כמה וכמה זה גם לא אומר דבר על נטייתם המינית או על העדפותיהם".

"אל תתביישו ואל תחששו מסטיגמה. יש דרכים רבות להידבק, ואין שום סיבה להניח שמישהו או מישהי נדבקו דווקא במהלך יחסי מין. על אחת כמה וכמה זה גם לא אומר דבר על נטייתם המינית או על העדפותיהם"

תגובות

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה:

עם הדיווח על התפרצות אבעבועות הקוף בחו"ל החל משרד הבריאות בפעולות לתגובה מהירה לסיכון הבריאותי תוך לימוד המאפיינים של המקרים שדווחו במדינות השונות:

1. הנחיות מקצועיות וקיום וובינר מקצועי לצוותים רפואיים להעלאת מודעות למחלה.

2. וידוא קיום חיסונים ותרופות – במדינת ישראל קיים מלאי חיסוני vaccinia בכמות מספיקה. מדובר בחיסונים שיוצרו כנגד אבעבועות שחורות אך יעילים גם כנגד אבעבועות הקוף. משרד הבריאות עוסק בתהליך רכש מול החברה המייצרת חיסון חדש לאבעבועות הקוף.

למרות החסר העולמי במנות חיסון אלו, בזכות מגעים בין משרד הבריאות והחברה מתקיימים תהליכים מתקדמים לרכש. האגף לאפידמיולוגיה, ביחד עם שותפים בתוך ומחוץ למשרד הבריאות, מגדיר בימים אלו קריטריונים למי יינתנו החיסונים לכשיגיעו. בנוסף, משרד הבריאות השיג מספר קטן יותר של מנות חיסון נוספות, שכבר נמצאות בישראל, ונעשה בהן שימוש.

בנוגע לחיסון האנשים שנמצאו במגע עם חולים, כל מקרה נדון לגופו.

3. משרד הבריאות עוסק בהסברה אקטיבית הן לקהילה הרפואית להעלאת מודעות לאבחון אבעבועות הקוף והן בהעלאת מודעות בציבור, זאת לצד עבודה משותפת עם ארגוני הקהילה הלהטבית.

כבר בשלבים המוקדמים של המחלה פנה משרד הבריאות לציבור בשני אפיקים:

א. דיווח בהודעות לעיתונות על מספר החולים ואופן הזהירות מהידבקות והטיפול

ב. הכנסתן לפלטפורמות הדיגיטליות של המשרד את כלל ההודעות

ג. לקראת מצעד הגאווה שהיווה איום הידבקות, הופק סרטון הדרכה שהציג, באמצעות שני רופאים מהקהילה, את איתור המחלה , דרכי הפעולה והטיפול. הסרטון הופץ בכל אתרי הקהילה ועל ידם

ד. בשלב השני לאחר שנפתרה בעיית התשלום לאתר ההיכרויות "גריינדר" (בסיסו אינו בארץ) החלנו יחד עם ראשי הקהילה בקמפיין שכלל גם את האתר "צילס" שהוא אתר מאוד פופולרי לרכישת כרטיסים להופעות של הקהילה-הקמנו עמוד נחיתה עם כל הפרטים.

תוצאות החשיפה מאוד גבוהות בכל אחד מהאתרים והשהייה בעמוד הנחיתה ארוכה ומשמעותית, דבר המצביע על כך שאנשים קוראים את העמוד בתשומת לב.

4. עם העלייה במספר המקרים והבנה של מאפייני המקרים (שרובם המכריע אינם דורשים אישפוז אלא זיהוי וטיפול בקהילה) החל משרד הבריאות בתהליך להרחיב את יכולת הדיגום והבדיקה המעבדתית מעבר לתהליך הקיים כיום המבוסס על בדיקות במכון הביולוגי.

דבר זה דורש העברת הידע למעבדות נוספות ומתן הנחיות דיגום תוך שמירה על מניעת זיהומים, גם במרפאות קהילה.

במהלך כל ההתמודדות עם ההתפרצות אנו מקיימים שיח מקצועי והסברתי עם ראשי הקהילה באופן שוטף.

תגובת קופת חולים "מכבי":

במכבי מדגישים כי חטיבת הבריאות של מכבי העבירה את ההנחיות הנוגעות לאיבחון וטיפול במחלת אבעבועות הקוף לכלל הרופאים הראשוניים ולרופאי העור. בנוסף מכבי הייתה הראשונה לערוך וובינר ייעודי בנושא למאות רופאים בהובלת ד"ר שירלי שפירא בן דוד, מנהלת תחום מחלות זיהומיות במכבי.

מאסף הרופא נמסר:

המקרה שצוין אינו מוכר לנו, הנהלים חודדו והצוותים תודרכו.

עוד 2,713 מילים
סגירה