החיבור בין גנץ לסער נועד להתפרק

המערך הפוליטי שהקימו אתמול יו"ר כחול-לבן ויו"ר תקווה חדשה נועד למקסם את הכוח המשותף של שתי המפלגות בבחירות הקרובות, לא מעבר לזה ● אפילו בשם נורמלי לרשימה הם לא טרחו להשקיע ● המטרה היא כרגע להפוך לצלע השלישית במירוץ לראשות הממשלה לצד נתניהו ולפיד ● זה טוב לנתניהו, פחות ללפיד ● ויש גם סיבה מדוע הנדל נדחק מחוץ לרשימה - והיא לא קשורה בחרדים ● פרשנות

בני גנץ וגדעון סער מכריזים על ריצה משותפת בבחירות לכנסת ה-25. כפר המכבייה, 10 ביולי 2022 (צילום: תומר נויברג/פלאש90)
תומר נויברג/פלאש90
בני גנץ וגדעון סער מכריזים על ריצה משותפת בבחירות לכנסת ה-25. כפר המכבייה, 10 ביולי 2022

בני גנץ וגדעון סער הקימו אתמול (ראשון) מערך פוליטי חדש רק לצורך הבחירות וכדי למקסם את הכוח המשותף. לא מעבר לזה. אין כאן אידאולוגיה, אין חזון מאחד, אין אפשרות להחזיק מעמד לאורך זמן.

גנץ הגיע לאיחוד הזה כדי לעמוד בראש מפלגה דו-ספרתית, שמתקרבת לזו של ראש הממשלה יאיר לפיד. סער הגיע כדי למנוע מעצמו ארבעה חודשים של נדודי שינה, מלחמה על כל קול, הקנטות והצקות שמלוות את כל מי שנמצא על אחוז החסימה.

את התמונה הגדיר אמש היטב בכיר בכחול-לבן: "לפיד היום ראש ממשלה. המעמד המדיני והפגישות עם כל המנהיגים החשובים בעולם יכולים להקפיץ אותו ל-23 מנדטים. אם יהיה הסכם עם סעודיה, אז בכלל.

"אנחנו היינו נשארים מאחור עם שבעה מנדטים ועם מומנטום שלילי. היינו חייבים לשנות את התמונה לפחות לפני שהנשיא ג'ו ביידן מגיע. עם 15 מנדטים אפשר להתייחס אלינו ברצינות, וגנץ נראה גם מועמד לגיטימי לראשות הממשלה".

"אנחנו היינו נשארים מאחור עם 7 מנדטים ומומנטום שלילי. היינו חייבים לשנות את התמונה לפחות לפני שביידן מגיע. עם 15 מנדטים אפשר להתייחס אלינו ברצינות, וגנץ נראה גם מועמד לגיטימי לראשות הממשלה"

ראש הממשלה יאיר לפיד נואם בטקס האזכרה במלאת שמונה שנים ל"צוק איתן". הר הרצל, 10 ביולי 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
ראש הממשלה יאיר לפיד נואם בטקס האזכרה במלאת שמונה שנים ל"צוק איתן". הר הרצל, 10 ביולי 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

הצהרת האיחוד אתמול לא נעשתה מתוך התרוממות רוח. גנץ וסער נראו לפתע כמו שני אנשי עסקים שהרימו ביזנס משותף ולא כמי שמובילים מדינה לעבר עתיד אחר. אפילו החיבור בין כחול-לבן, יש עתיד ותל"ם לפני שלוש שנים היה הרבה יותר חגיגי, מבטיח ומעורר תקווה, למרות שגם המבנה ההוא התפרק בסוף.

וגם אז, כמו היום, מחכים כולם לגנרל המושיע, הגיים צ'יינגר. אז הוא אכן הגיע: גבי אשכנזי הצטרף לחבורת כחול-לבן בפברואר 2019 ועזר להקפיץ את המפלגה להישג היסטורי, 35 מנדטים. היום כולם מחכים לגבי איזנקוט ואפילו שומרים לו ולחבריו מקום בצמרת. אבל זה קצת שונה.

ההערכה המעודכנת בצמרת כחול-לבן היא שאיזנקוט לא יצטרף אליהם. ובניגוד לאשכנזי, שגם אחריו רדפו במשך שנים, בכחול-לבן מאמינים שגם בבחירות האלה איזנקוט יישאר מחוץ למשחק.

ההערכה המעודכנת בצמרת כחול-לבן היא שאיזנקוט לא יצטרף אליהם. ובניגוד לאשכנזי, שגם אחריו רדפו במשך שנים, בכחול-לבן מאמינים שגם בבחירות האלה איזנקוט יישאר מחוץ למשחק

ובכל זאת, החיבור החדש טוב לגנץ. הוא מעמיד אותו בראש גוש חדש, ימינה מלפיד, שינסה להביא קולות בוחרי ימין שאינם רוצים את בנימין נתניהו. אחרי הטראומה של ראש ממשלה הנשען על שבעה מנדטים שהצטמצמו לארבעה, גנץ יכול להציג 15 מנדטים – לפחות לפי הסקרים שהתפרסמו עד היום.

הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט בכנס באוניברסיטת רייכמן, 22 ביוני 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
הרמטכ"ל לשעבר גדי איזנקוט בכנס באוניברסיטת רייכמן, 22 ביוני 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

השאלה היא האם המפלגה הזו יכולה להעביר אליה קולות נוספים מהליכוד, נוסף על אלה שכבר עברו לסער? גנץ הרי הוא מפא"יניק ששותפיו החדשים סער וזאב אלקין כינו אותו "שמאלן" כשזה היה נוח להם.

אגב, קצת קשה להבין מדוע בחרו גנץ וסער את השם המסורבל "כחול לבן-התקווה החדשה" למפלגתם החדשה. לא היה פשוט יותר לקרוא לצירוף הזה "המרכז הממלכתי"?

וכמו שהחיבור טוב לגנץ, כך המפלגה החדשה מזיקה ללפיד.

ראש הממשלה קיווה להיות המנהיג היחידי של גוש השינוי, מי שיתמודד חזיתית מול נתניהו בבחירות הללו. לפיד אהב את הסיטואציה הזו, את המאבק ראש בראש, ועוד מעמדת ראש הממשלה. הוא דיבר על זה וחיכה לזה. עכשיו הוא מוצא מולו יריב מבית ומאבק תלת-ראשי מתיש על ראשות הממשלה. את האנרגיות יבזבזו לפיד וגנץ במאבק זה מול זה, מה שיקל גם על נתניהו.

לפיד קיווה להיות המנהיג היחידי של גוש השינוי, מי שיתמודד חזיתית מול נתניהו בבחירות הללו. הוא אהב את הסיטואציה הזו, את המאבק ראש בראש, ועוד מעמדת ראש הממשלה. הוא דיבר על זה וחיכה לזה

שני פוליטיקאים בכירים ומבטיחים מצאו את עצמם בחוץ – יועז הנדל וצבי האוזר, שהקימו פעם תנועה בשם "דרך ארץ". החיבור החדש גנץ-סער זרק אותם החוצה.

צבי האוזר ויועז הנדל בכנסת, אפריל 2019 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
צבי האוזר ויועז הנדל בכנסת, אפריל 2019 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

ההתנגשות של הנדל כשר התקשורת עם החרדים אינה הסיבה, כך אומר בכיר בכחול-לבן. גנץ מעריך מאד את הנדל אבל לא מוכן לסמוך על מי שעקץ אותו פעמיים. פעם אחת מנע ממנו להיות ראש הממשלה בסיוע הרשימה המשותפת ופעם שנייה, בגלגול הקודם, הצטרף למפלגה של סער מאחורי גבו.

גנץ מעריך מאד את הנדל אבל לא מוכן לסמוך על מי שעקץ אותו פעמיים. פעם אחת מנע ממנו להיות ראש הממשלה בסיוע הרשימה המשותפת ופעם שנייה, בגלגול הקודם, הצטרף למפלגה של סער מאחורי גבו

"אין מצב שגנץ היה משאיר את הנדל ברשימה. במקום מי?  חילי טרופר? מיכאל ביטון? איתן גינזבורג? מה פתאום?", אומר בכיר בכחול-לבן.

גם האוזר, איש רציני ומוכשר, מסיים קריירה פוליטית קצרה. גדעון סער, החבר הטוב שלו מימים עברו, לא דואג לו לפי שעה. האוזר היה יו"ר ועדת חוץ וביטחון וחבר בוועדה לבחירת שופטים. עכשיו הכול מאחוריו. אין חברים בפוליטיקה. הוא יכול לחלוק חוויות בנושא הזה עם יובל שטייניץ.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
עוד 677 מילים ו-2 תגובות
סגירה