תם עידן הפרופסור, דרוש מנכ"ל חדש

כצפוי, מנכ"ל מובילאיי הודיע השבוע לעובדי החברה על דחיית ה-IPO ● גם אם ההנפקה תחזור לעמוד על הפרק, אין כל סיכוי שהחברה תשיג את שווי השוק ששעשוע הצהיר עליו: 50 מיליארד דולר ● בינתיים מצבת כוח האדם צמחה פי-5 ורווחי החברה רחוקים מלהספיק כדי למממן פעילות פיתוח נהיגה אוטונומית ● ככה זה כשמוותרים על מנכ"ל מקצועי ומעבירים את הניהול לאיש הטכנולוגיה ● פרשנות

פרופ' אמנון שעשוע עם מובילאיי ב-2012 (צילום: נתי שוחט/פלאש90)
נתי שוחט/פלאש90
פרופ' אמנון שעשוע עם מובילאיי ב-2012

הודעתה השבוע, באופן בלתי רשמי, של מובילאיי על דחיית ה-IPO (הנפקה ראשונית לציבור) לא מפתיעה – בהינתן המצב הנוכחי בשווקי ההון והיומרות הלא-מציאותיות לשווי שוק 50 מיליארד דולר. ההודעה התקבלה במכתב ששלח פרופ' אמנון שעשוע, מייסד ומנכ"ל מובילאיי, לעובדי החברה. השאלה עכשיו היא מה הלאה.

בטווח הקצר, למשל ברבעון הקרוב, יתכן שדבר לא ישתנה. התקוות הן שהמצב בשוק ההון ישתפר והנפקה תחזור לעמוד על הפרק בצורה כלשהי.

אולם גם אם קיימת אפשרות כזו, אין כל סיכוי שמובילאיי תשיג את שווי השוק עליו הצהיר שעשוע פעמים אחדות. שווי שוק של 50 מיליארד דולר מעולם לא היה קיים חוץ מאשר בדמיונו – דמיון פורה, שדחף את שעשוע להקים חברה כמובילאיי, אולם כזו שהוא אינו מתאים לנהל יותר.

אין כל סיכוי שמובילאיי תשיג את שווי השוק עליו הצהיר שעשוע פעמים אחדות. שווי שוק של 50 מיליארד דולר מעולם לא היה קיים חוץ מאשר בדמיונו

אורורה אינוביישן, סטרטאפ נהיגה אוטונומית שנחשב לאחד הבולטים בתעשייה ופועל במתכונת דומה לזו של מובילאיי אוטונומוס, הנפיק בסוף השנה שעברה מניות בהנפקת ספאק, לפי שווי שוק של 13 מיליארד דולר וגייס כמעט 2 מיליארד דולר; השבוע הסטרטאפ נסחר בשווי שוק של כ-2 מיליארד דולר, אחרי שאת הרבעון הראשון סיים בהפסד תפעולי בסך 143 מיליון דולר. אין סיבה להניח שפיננסית, מובילאיי אוטונומוס תציג ביצועים טוב יותר.

המכונית האוטונומית שחשפה אורורה במרץ 2022 (צילום: Aurora)
המכונית האוטונומית שחשפה אורורה במרץ 2022 (צילום: Aurora)

לכן, על ראשי אינטל ומובילאיי לבחון כעת את פעילות החברה לטווח הבינוני והארוך והאופן שבו היא תממן את הפעילות ללא תרומות מאינטל – שהרי זו הייתה המטרה של אינטל ב-IPO: ניתוק מובילאיי מהפרה המניקה.

כוח האדם צמח פי-5

השגיאה המרכזית שבוצעה עם רכישת מובילאיי על ידי אינטל הייתה הוויתור על שירותיו של זיו אבירם כמנכ"ל החברה, והעברת התפקיד לאיש הטכנולוגיה של החברה אז והיום, פרופ' אמנון שעשוע.

השגיאה המרכזית שבוצעה עם רכישת מובילאיי על ידי אינטל הייתה הוויתור על שירותיו של זיו אבירם כמנכ"ל החברה, והעברת התפקיד לאיש הטכנולוגיה של החברה אז והיום, פרופ' אמנון שעשוע

שעשוע הוא פרופסור למחשבים, ספק אם יש לו הידע והניסיון הדרושים לכהן כמנכ"ל. מנהלי טכנולוגיה, אנשי טכנולוגיה ופיתוח, נוטים לראות את העולם בגדול, ללא מגבלות שדרכן רואים מנכ"לים את החברות אותן הם מנהלים. ומאחר ששעשוע נותר גם ה-CTO של מובילאיי, הוא ממשיך להיות יותר מנהל מחקר ופיתוח מאשר מנכ"ל.

מאז שנרכשה על ידי אינטל, הגדילה מובילאיי את כוח האדם שלה בערך פי-5 במטרה לפתח מערכות נהיגה אוטונומית ומערכות עזר נוספות, תחומים שיוצרים הוצאות במאות מיליוני דולר לרבעון.

מנכ"ל מובילאיי לשעבר זיו אבירם ב-2017 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)
מנכ"ל מובילאיי לשעבר זיו אבירם ב-2017 (צילום: יונתן זינדל/פלאש90)

מאות מהנדסים, אולי יותר, מועסקים בפיתוח חיישני רדאר וליידאר, מוצרים שמובילאיי יכולה לרכוש מהמדף, מיצרניות מוצרים אלה, במקום לפתח באופן עצמאי; מאות אנשים מועסקים מן הסתם בתחום הרובוטקסים (מוניות ללא נהג) ואפליקציות נסיעות, גם אלה תחומים עתירי הוצאות ללא כל הכנסות, שלא ברור איזה יתרון יש בו למובילאיי על המתחרות.

התפתחות זו התבצעה בזכות החזון של שעשוע, אולם ללא הכישורים הניהוליים של אבירם. התוצאה היא כ-2,500 עובדות ועובדים שנוספו לחברה, חלק ניכר מהם מיותר.

אותו חלק ניכר ומיותר לא יהפוך לנחוץ גם אם יתבצע IPO מוצלח. נהפוך הוא. דווקא ה-IPO שינתק את מובילאיי מהחסות של אינטל יחייב את החברה לחשב מחדש את הוצאותיה מול הכנסותיה, להביא מנכ"ל חדש ולהתחיל לבצע צעדי התייעלות וחסכון בהוצאות.

אמנם מובילאיי היא חברה רווחית בפעילות ADAS (מערכות מתקדמות לסיוע לנהג), אבל, כפי הנראה, זה רחוק מלהיות מספיק כדי למממן פעילות פיתוח נהיגה אוטונומית, בהיקף שמובילאיי עושה זאת. נתוני מובילאיי שאינטל חושפת מדי רבעון, שורת הכנסות ורווח תפעולי, אינם מעידים בשום צורה על התוצאות הפיננסיות של החברה.

מובילאיי היא חברה רווחית בפעילות ADAS, אבל זה רחוק מלהיות מספיק כדי למממן פעילות פיתוח נהיגה אוטונומית, בהיקף שמובילאיי עושה זאת

לכן הצעד הבא שעל ראשי אינטל ומובילאיי לעשות, גם אם יתבצע בסופו של דבר IPO מוצלח, יהיה קיצוץ חד במצבת העובדים, שינוי פרדיגמת פיתוח נהיגה אוטונומית ומיקוד עסקי. לשם כך נחוצה החלפת ההנהלה הבכירה, כולל הזזתו של אמנון שעשוע מתפקידו.

עוד 585 מילים
סגירה