נשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש הממשלה יאיר לפיד בנתב"ג, 13 ביולי 2022 (צילום: AP Photo/Ariel Schalit)
AP Photo/Ariel Schalit

קבלת הפנים לביידן המחישה את חילופי הדורות בישראל

למרות החום הכבד והלו"ז המאוורר, יומו הראשון של ביידן בישראל עבר אתמול בשלום ● קשה היה שלא לשים לב לחילופי הדורות בצד הישראלי: הנשיא האמריקאי המבוגר ביותר בהיסטוריה התקבל על ידי ראש ממשלה בן 58, כשלצידו ראש הממשלה החליפי בן ה-50, ונשיא המדינה בן ה-61 ● ואילו נתניהו בן ה-72 נראה כאחרון המוהיקנים כשהוא ישוב בין הורוביץ (57) ומיכאלי (55) ● פרשנות

היום הראשון של ביקור הנשיא ג'ו ביידן בישראל עבר אתמול בשלום. למרות החום הכבד, הלו"ז המאוורר, והזזת מערכת "מגן אור" מפלמחים לנתב"ג, הכול תקתק. לא נרשמו פדיחות מהצד הישראלי, הנאומים בנתב"ג היו צפויים ומכובדים וממשלת ישראל, על כל שריה, הקיפה את הנשיא האמריקאי לתמונה משותפת ומנומסת.

דווקא לפני הנחיתה, לצוות האמריקאי הייתה טעות מסוימת. במהלך תדרוך לכתבים במטוס התקשורת, נשאל היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן על הבטחת הקמפיין של ביידן לפתוח מחדש את הקונסוליה לפלסטינים בירושלים והוא השיב כי "העמדה שלנו היא שאנחנו רוצים את הקונסוליה במזרח ירושלים. באופן ברור, זה מחייב עבודה מול הממשלה הישראלית. וגם עבודה מול ההנהגה הפלסטינית. ואנחנו נמשיך לעסוק בכך בביקור הזה".

חלפו בקושי עשרים דקות ודובר הבית הלבן ג'ון קירבי חזר אל העיתונאים ותיקן. פול הכתבים של הבית הלבן מפיק מייל בתפוצה רחבה עם כל דבר קטן המתרחש על מטוס הנשיא. וכך הם שלחו את התיקון הבא: "קירבי בא להגיד לנו שסאליבן טעה כאשר שאלו אותו על הקונסוליה במזרח ירושלים. הוא התכוון להגיד 'קונסוליה בירושלים', ולא ב'מזרח ירושלים'".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן יורד מכבש מטוס "אייר פורס 1" עם הגיעו לנתב"ג, 13 ביולי 2022 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן יורד מכבש מטוס "אייר פורס 1" עם הגיעו לנתב"ג, 13 ביולי 2022 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

מדובר לכאורה בשיבוש קטן. היועץ לביטחון לאומי רק שכח את המילה "מזרח". אך בנושא הקונסוליה, כל דבר טעון. הכותרות ברחבי העולם שארה"ב מתכוונת לפתוח קונסוליה במזרח ירושלים כבר הופצו. ואז התברר שלא, לא, אין שינוי במדיניות האמריקאית. מצד אחד, הם ממשיכים לרצות בפתיחת הקונסוליה האמריקאית ומצד שני, לא מדובר בהכרה במזרח ירושלים (עבור הפלסטינים) אלא דבקות בקונסוליה המוכרת, ברחוב אגרון בירושלים.

אין שינוי במדיניות האמריקאית. מצד אחד, הם ממשיכים לרצות בפתיחת הקונסוליה האמריקאית ומצד שני, לא מדובר בהכרה במזרח ירושלים (עבור הפלסטינים) אלא דבקות בקונסוליה המוכרת, ברחוב אגרון

בצוות של ביידן מודעים לכך שכל פסיק קטן עלול לייצר בישראל קמפיין בחירות לצד זה או אחר. לפיכך, אפשר היה לראות אתמול הקפדה יתרה על נושאים טעונים כמו הקונסוליה. ובנוסף, הקפדה על לחיצת ידיים וחיוכים מרשימים עם יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו.

דור הולך ודור בא

ביידן הוא הנשיא האמריקאי המבוגר ביותר בהיסטוריה של ארה"ב. בינואר 2025, כאשר יושבע הנשיא הבא, ביידן יהיה בן 82. גם המקבילים לו במפלגה הדמוקרטית הם קשישים במונחים פוליטיים. צמרת המפלגה הדמוקרטית מזדקנת: ננסי פלוסי בת 82, ברני סנדרס בן 80 ואליזבת וורן בת 73. הציבור האמריקאי, גם זה שנמצא בשמאל, רוצה לראות דור חדש של הנהגה. דונלד טראמפ, אם יתמודד פעם נוספת, יהיה בן 78.

בנימין נתניהו ישוב בין שרים הצעירים ממנו ביותר מעשור, בקבלת הפנים לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנתב"ג. 13 ביולי 2022 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)
בנימין נתניהו ישוב בין שרים הצעירים ממנו ביותר מעשור, בקבלת הפנים לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנתב"ג. 13 ביולי 2022 (צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש90)

לעומת זאת, בישראל, חל שינוי עומק. נתניהו, בן ה-72 לחץ לנשיא יד כשהוא ישוב בין ניצן הורביץ בן ה-57 ומרב מיכאלי בת ה-55. ראש הממשלה יאיר לפיד (58), ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט (50), שר הביטחון בני גנץ (63) והנשיא יצחק הרצוג (61) הם ההנהגה הנוכחית של מדינת ישראל. הדורות הוחלפו. גם אם יחזור נתניהו לראשות הממשלה לסיבוב נוסף, חוסר היציבות הפוליטי בישראל מלמד ששינויי הדורות כבר כאן. אחרי ארבע מערכות בחירות, נתניהו כבר שייך הרבה יותר לעבר מאשר לעתיד.

גם אם יחזור נתניהו לראשות הממשלה לסיבוב נוסף, חוסר היציבות הפוליטי בישראל מלמד ששינויי הדורות כבר כאן. אחרי ארבע מערכות בחירות, נתניהו כבר שייך הרבה יותר לעבר מאשר לעתיד

למציאות הישראלית החדשה הזו, קשה בינתיים להתרגל. התקשורת, הציבור הרחב, וגם הפוליטיקאים עדיין רגילים לימי נתניהו. קשה להשתחרר מכך אחרי 12 שנים רצופות ואולי זה גם טבעי שכולם נוהים אחר המנהיג המשמעותי ביותר, זה שעומד בראש המפלגה הגדולה והחזקה ביותר בישראל.

הדברים הללו נכתבים כדי להמחיש את מה שהרגישו אתמול רבים בעת הצפייה בטקס קבלת הפנים לביידן. לפיד נראה פחות מחובר לטקס. במהלך הסיור בפרויקט הלייזר, בתוך המתחם הביטחוני בנמל התעופה, הוא עמד מעט מהצד, הקשיב מאחור. כך קרה גם בסיום הטקס ב"יד ושם", כשגנץ שוחח עם הנשיא, ולפיד נראה שוב משקיף מן הצד. היום (חמישי) תהיה ללפיד הזדמנות לתקן ולעמוד במרכז התמונה ומרכז העניינים.

ראש הממשלה יאיר לפיד לצד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שר הביטחון בני גנץ והרמטכ"ל אביב כוכבי, 13 ביולי 2022 (צילום: Gil Cohen-Magen/Pool via AP)
ראש הממשלה יאיר לפיד לצד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שר הביטחון בני גנץ והרמטכ"ל אביב כוכבי, 13 ביולי 2022 (צילום: Gil Cohen-Magen/Pool via AP)

אם ביקור ביידן אמור היה להקפיץ ללפיד את קמפיין הבחירות, בינתיים לא בטוח שזו התוצאה. לפיד נראה אחד מהחבר'ה, בני הדור הצעיר יותר, שמובילים כיום את המדינה, עד שהיא תסיים אינסוף שרשראות של מערכות בחירות.

אם ביקור ביידן אמור היה להקפיץ ללפיד את קמפיין הבחירות, בינתיים לא בטוח שזו התוצאה. לפיד נראה אחד מהחבר'ה, בני הדור הצעיר יותר, שמובילים כיום את המדינה, עד שהיא תסיים אינסוף מערכות בחירות

מערכת הלייזר

מערכת הלייזר "מגן אור", היא תוצר חדשני של התעשייה הביטחונית הישראלית והפיתוח שלה מוכיח לארה"ב (פעם נוספת) שישראל היא מומחית מובילה בייצור נשק ופיתוח רעיונות בתחום ההגנה. פעם שניה, בפחות מעשר שנים, שיש בידי מדינת ישראל אמל"ח (או אמצעי הגנה), שאינו בנמצא אצל האמריקאים.

תוכנת פגסוס של NSO היא דוגמה נוספת לסייבר התקפי שהישראלים השיגו (חברה מסחרית פרטית), כשאף מדינה אחרת בעולם, כולל ארה"ב, לא הצליחה לפתח כזו בעצמה. הפיתוחים וההמצאות הללו שמים את ישראל במקום מיוחד מאוד, מבחינת מעמדה.

שר הביטחון בני גנץ מסביר לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן על מערכת הלייזר "מגן אור", 13 ביולי 2022 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)
שר הביטחון בני גנץ מסביר לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן על מערכת הלייזר "מגן אור", 13 ביולי 2022 (צילום: קובי גדעון/לע"מ)

מערכת "מגן אור" היא שכבת הגנה נוספת לירי נגד ישראל ולא בהכרח מתאימה למדינות אחרות שעשויות לחפש הגנה מירי איראני. ובכל זאת, הקדמה הטכנולוגית הישראלית ממקמת אותנו במעמד מיוחד ונדיר.

מערכת "מגן אור" היא שכבת הגנה נוספת לירי נגד ישראל ולא בהכרח מתאימה למדינות אחרות שעשויות לחפש הגנה מירי איראני. ובכל זאת, הקדמה הטכנולוגית הישראלית ממקמת אותנו במעמד מיוחד ונדיר

עוד 768 מילים
סגירה