האלוף יאיר פארקס

יאיר גולן (צילום: הדס פרוש. פלאש 90)
הדס פרוש. פלאש 90
יאיר גולן

בראיון לאתר זמן ישראל, סגן שרת הכלכלה והמועמד לראשות מפלגת מרצ, יאיר גולן, אמר "עצם הביטוי 'שמאלן' הוא ביטוי מקטין, אין מקביל לזה בימין. זה קצת כמו לקרוא לכהה עור 'ניגר' בארצות הברית. זה דבר שנועד להשפיל ולרמוס – צריך להילחם בזה".

בראיון לזמן ישראל, סגן שרת הכלכלה והמועמד לראשות מרצ, יאיר גולן, אמר "עצם הביטוי 'שמאלן' הוא ביטוי מקטין, אין מקביל לזה בימין. זה קצת כמו לקרוא לכהה עור 'ניגר' בארה"ב. זה נועד להשפיל ולרמוס"

קל ללעוג לגולן על האמירה ההזויה התורנית שלו, אלמלא זו הייתה מחדדת את האמת עליו ועל קבוצות הגנרלים והשמאל הציוני שאליהן הוא משתייך.

לא במקרה גולן בחר להשוות את עצמו לאפרו-אמריקאי הסובל מאפליה בארה"ב. בדומה למופז, ליעלון, לגנץ ולגנרלים אחרים, גם גולן כנראה מאמין שנועד להיות מלך על ישראל, או לפחות ראש ממשלה. כל יום שחולף והמינוי שלו מתעכב, הוא פגיעה חמורה לא רק בייעודו האישי, אלא גם בזכויות האדם שלו. להבדיל מרוזה פארקס שסירבה לפנות את כיסאה כנוסעת באוטובוס לאיש לבן ונעצרה, גולן אינו מסתפק בכיסא של נוסע ומצפה לממש את זכותו לנהוג באוטובוס של מדינת ישראל.

בעוד שבארה"ב הכוונה בגיוון (diversity) היא שילוב של נשים או מיעוטים אתניים, דתיים ומגדריים, בגרסת השמאל-הציוני מדובר בשילוב גנרלים.

גולן יודע מראש שלא משנה מה הוא יגיד או יעשה, מוענקת לו הפריווילגיה שבמרצ לא ינקטו כלפיו בחיסול פוליטי ואישי כפי שנהגו בח"כ ג'ידא רינאווי-זועבי.

ראש מרצ ניצן הורוביץ לא יכנה אותו "הגבר הנבזי הזה" (הורוביץ כינה את רינאווי-זועבי "האישה הזאת" ואת התנהגותה "נבזית"), בכירים במרצ לא יטענו שגולן הוא "משטובה" (כינוי למכונית שמספר הרישוי שלה מחוק וצריך להורידה מהכביש – כינוי שנעשה בו שימוש במרצ לגבי רינאווי-זועבי), או "בלתי צפוי ובלתי רצוי" (כך אמרו במרצ על רינאווי-זועבי כאשר היא סירבה לתמוך בהארכת התקנות שהחילו את החוק הישראלי בהתנחלויות).

מבחינת גולן, עיכוב מינויו הוא פגיעה חמורה לא רק בייעודו האישי, אלא גם בזכויות האדם שלו. להבדיל מרוזה פארקס שסירבה כנוסעת לפינוי כסאה באוטובוס לאיש לבן ונעצרה, גולן מצפה לנהוג באוטובוס המדינה

גולן יודע שהורוביץ וחברי הכנסת האחרים במרצ לא יעזו לטעון שהוא נטע זר במפלגה, שכן ברור שישנם לא מעט בין מצביעי מרצ ששמחים שסוף סוף גם למפלגתם יש את גנרל הבית שלה.

גולן סיכם את פרשת רינאווי-זועבי בראיון לאתר YNET, "יש נשים ערביות מרשימות ומדהימות בתוך מרצ, לא הייתה שום סיבה לקנות חתול בשק" וטען כי "צריך ייצוג של אישה מוסלמית בתוך מרצ".

לאחר האכזבה מרינאווי-זועבי וגם הפרישה של השר עיסאווי פריג' מהחיים הפוליטיים, אפשר לדמיין את מועצת צדקני מרצ דנה בהיסטריה כיצד לבנות את גרסת השמאל הציוני לפרנקנשטיין – לייצר אישה ערביה מוסלמית ללא מיתרי קול ונטולת מוח, כדי שלא תביע דעה, וגם ללא אצבעות, כדי שחס וחלילה לא תצביע פעם בכנסת על פי מצפונה והציבור אותו היא מייצגת.

לכן גם לא מפתיע שהרמטכ"ל לשעבר גדי אייזנקוט, שגולן היה סגנו, הפך לקלף המבוקש לבחירות הקרובות עבור מפלגות השמאל-מרכז. הוא מוגדר כ"ישר". מה הופך את אייזנקוט לישר למעט המיתוג שעשו עבורו פרשנים פוליטיים וצבאיים שמסייעים לנפח את שווי המניה הציבורית שלו?

כל הרמטכ"לים הישראלים היו אחראים לפשעי המלחמה נגד האוכלוסייה האזרחית בשטחים הפלסטינים הכבושים ובמדינות אחרות, אך לא ידוע שאחד מהם היה גנב.

אפשר לדמיין את מועצת צדקני מרצ דנה בהיסטריה בבניית גרסת שמאל ציוני לפרנקנשטיין – לייצר אישה ערביה מוסלמית ללא מיתרי קול ומוח, שלא תביע דעה, וללא אצבעות כדי שחלילה לא תצביע עפ"י מצפונה

אולי הכוונה ביושרה שלו לכך שהוא לא הסתתר ולקח קרדיט על "דוקטרינת הדאחיה", דוקטרינה שאפשר לעשות ממנה גזור-הדבק לכתב אישום בבית הדין הפלילי הבין-לאומי בהאג.

אייזנקוט בתפקידו כאלוף פיקוד הצפון הציג את הדוקטרינה בראיון ל"ידיעות אחרונות" שפורסם ב-3.10.2008. בעימות הבא, אמר, תרחיב ישראל את יכולת ההרס שהפגינה בשנת 2006 בדאחיה, הרובע השיעי בביירות.

"בכל כפר שממנו יירו לעבר ישראל, נפעיל כוח לא פרופורציונלי ונגרום שם נזק והרס אדירים. מבחינתנו, מדובר בבסיסים צבאיים".

אייזנקוט דיבר על החרבת הכפרים השיעיים בדרום ועל שיטת ענישה דומה גם נגד סוריה, במקרה של מלחמה. "זו לא המלצה. זו התוכנית והיא כבר אושרה". כלומר, אייזנקוט התגאה במדיניות אדמה חרוכה של הפעלת כוח לא פרופורציונלי על מטרות ותשתיות אזרחיות, תוך גרימת סבל רב לאזרחים.

לעומת מפלגות השמאל-מרכז, הימין ונתניהו חוששים מהגנרלים, הן בשל החשש מהשאיפות הפוליטיות שלהם וההיסטוריה של השתלבותם דווקא במפלגות השמאל-מרכז לאחר פרישתם מהצבא, והן בשל החשש ש"יירו וייבכו" – יביעו חרטה על פשעים כלשהם שנעשו תחת פיקודם תוך פגיעה בכבוד הלאומי.

אולי הכוונה ביושרה שלו לכך שהוא לא הסתתר ולקח קרדיט על "דוקטרינת הדאחיה", דוקטרינה שאפשר לעשות ממנה גזור-הדבק לכתב אישום בביה"ד הפלילי הבין-לאומי בהאג

אך מה יגידו אזובי הקיר במפלגות השמאל-הציוני, אם גם ארגוני זכויות האדם הישראלים מחפשים את חיבוק הגנרלים? בימים האחרונים פורסמה ה"יוזמה לביטחון וזכויות האדם" המנוהלת על ידי קואליציה הכוללת בין היתר את הארגונים קול רבני לזכויות אדם, אדם – המדרשה לדמוקרטיה ולשלום ע"ש אמיל גרינצווייג, הברית הישראלית וארגון אמנסטי אינטרנשיונל ישראל שיזם את ההתארגנות החדשה.

לפי הפרסום של הקואליציה "היוזמה לביטחון וזכויות האדם פועלת להנגיש את הידע שהצטבר אצל מומחי ביטחון ואנשי זכויות האדם על מנת ולקדם את התפישה לפיה זכויות אדם וביטחון אינם סותרים זה את זה, ולמעשה, במקרים רבים, הם אף תורמים זה לזה".

כמובן, בהתאם לגרסת ה"גיוון" הישראלית, הגנרלים לשעבר נקראו לדגל – האלוף (במיל') עמרם מצנע – שעל אף שפעל למען קידום הסכם שלום עם הפלסטינים, היה מפקד פיקוד מרכז בתקופת האינתיפאדה הראשונה ובכך אחראי לפשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות שבוצעו לדיכוייה האכזרי – והאלוף (במיל') עמירם לוין אשר אמירותיו ההזויות יכולות להתחרות אולי רק באלה של גולן. שניהם חברים במועצה הציבורית של היוזמה.

אף שמצנע עדיין פופולרי בשמאל הציוני, הרי שיש הבדל בין מעורבותו בזירה הפוליטית-ציבורית כדי לקדם הסכם שלום עם הפלסטינים, לבין אימוצו לפרויקט של זכויות אדם.

להבדיל מדרום אפריקה או חלק ממדינות אמריקה הלטינית, מדינת ישראל לא נמצאת במצב של פוסט-הסכסוך, לאחר סיום תהליכים של צדק מעברי ועבודת ועדת אמת, שבמסגרתם הגנרלים הישראלים הודו במעשיהם, התנצלו ושילמו מחיר מוסכם. אין לשמאל הישראלי זכות להמשיך הלאה, בעוד שהפלסטינים ממשיכים לסבול מהיעדר צדק ומהימשכות הפשעים כלפיהם.

מה יגידו אזובי הקיר במפלגות השמאל-הציוני, אם גם ארגוני זכויות האדם הישראלים מחפשים את חיבוק הגנרלים ומקדמים תפישה לפיה "זכויות אדם וביטחון אינם סותרים, ובמקרים רבים אף תורמים זה לזה"?

בדומה לאנשי צבא רבים, עסקיו של לוין בשנים הקודמות בתחום הייצוא הביטחוני עטופים במעטה הסודיות שמעניק משרד הביטחון. אך בכנס ליצואנים ביטחוניים ויצרני נשק, המתועד בסרט "המעבדה" של העיתונאי והבמאי יותם פלדמן, לוין הרצה על שיטות ואמצעי לחימה ישראליים מתקדמים, ואמר כי "רוב החבר'ה האלה כשהם נולדו הם נועדו למות, אז צריך לעזור להם".

בשנת 2006 לוין הודיע על תמיכתו באביגדור ליברמן ובמפלגתו, בעת שליברמן קידם בכל הכוח את תכנית הטרנספר שלו לאזרחים ערבים המתגוררים באזור "המשולש".

באוגוסט 2018, כאשר ליברמן כשר ביטחון היה מבודד בתמיכתו במבצע קרקעי ברצועת עזה, לוין פרסם בטוויטר תמיכה בו.

בראיון למעריב ב-16.12.2017, לוין הציע טיפול בפלסטינים שניתן לפרשו כתמיכה בטיהור אתני:

"הרבה פעמים אני אומר שאם יפרו הסכמים, בפעם הבאה שנילחם הם לא יישארו פה, נעיף אותם מעבר לירדן. ככה צריך להילחם. היינו יותר מדי טובים ב–67'. לכן גם רמת הגולן צריכה להישאר אצלנו. לא נשאר שם כפר סורי אחד עם סורים אמיתיים. אין סיבה להחזיר".

בהמשך לוין ניסה להשתלב במפלגת העבודה, אך הודיע על פרישתו בינואר 2019. ממפלגת העבודה נמסר אז, "אנו מעריכים את פעילותו של לוין למען ביטחון המדינה. במקום להתמודד מול הבוחרים, עמירם דרש שריון במפלגה וסורב".

ברור מה יש ללוין ולמצנע להרוויח מחותמת הכשרות של אחד מארגוני זכויות האדם החשובים בעולם, אך קשה להבין את ההיגיון של אמנסטי אינטרנשיונל ישראל אשר מנהל בשנים האחרונות קמפיין שנועד לעורר מודעות ציבורית בעניין ה"דלת המסתובבת" של גנרלים ישראלים – אחראים לביצוע פשעים כלפי הפלסטינים, אחר כך הופכים ליצואנים ביטחוניים ומקנחים במעבר לפוליטיקה.

בכנס ליצואנים ביטחוניים ויצרני נשק, המתועד בסרט "המעבדה", לוין הרצה על שיטות ואמצעי לחימה ישראליים מתקדמים, ואמר כי "רוב החבר'ה האלה כשהם נולדו הם נועדו למות, אז צריך לעזור להם"

במקרה אחר אמנסטי אינטרנשיונל החליט לנקוט בגישה מחמירה וכן לבדוק בציציות – בפברואר 2021 הארגון החליט לשלול ממנהיג האופוזיציה הרוסי אלכסיי נבלני את המעמד של "אסיר מצפון" בשל התבטאויות שלו מן העבר.

בהשאלה מחז"ל, אמור לי מי הגנרל שלך ואומר לך מי אתה.

עו"ד איתי מק הוא פעיל ועורך דין לזכויות אדם, שימש כיועץ המשפטי לכתיבת דוח "פייק ניוז והפגיעה בזכויות אדם: אתגרים והתמודדות" של מכון "זולת לשוויון וזכויות אדם".

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
כל מדינה שדורשת מתושביה ללכת לצבא, לא יכולה לפסול אנשים שפעלו למען הצבא. יאיר גולן בעיניי ראוי מאוד להוביל את נושא ההשתעבדות לכיבוש בציבור הישראלי. זה לא הזמן להביא את זהבה גלאון שהחליט... המשך קריאה

כל מדינה שדורשת מתושביה ללכת לצבא, לא יכולה לפסול אנשים שפעלו למען הצבא. יאיר גולן בעיניי ראוי מאוד להוביל את נושא ההשתעבדות לכיבוש בציבור הישראלי. זה לא הזמן להביא את זהבה גלאון שהחליטה שסיימה את תרומתה לפוליטיקה.

עוד 1,251 מילים ו-2 תגובות
סגירה