שרת הפנים איילת שקד מגיעה לישיבת הממשלה, 10 ביולי 2022 (צילום: Marc Israel Sellem/POOL)
Marc Israel Sellem/POOL

מסע הייאוש של איילת שקד

בימים הקרובים אמורה איילת שקד לקבל תוצאות של מחקר עומק הבוחן את כל האפשרויות העומדות בפניה, קהל היעד שאליו צריך לפנות ומה המסרים שעליה להשמיע ● בימינה אומרים כי שקד שמה על המחקר הזה חצי מיליון שקל, והוא יקבע את המשך דרכה ● על אופציה אחת, המתאימה ביותר, לא מדברים מספיק: היא צריכה ללכת הביתה, ולחכות לזמנים טובים יותר ● פרשנות

"יש לך שתי אופציות לא טובות", אמר ניר אורבך השבוע לשרה איילת שקד. "את יכולה להודיע שימינה היא מעתה ימין ממלכתי, ימין מתון שפונה למרכז ומבקש להקים ממשלת אחדות רחבה. הסיכוי שלך להצליח עם מסרים כאלה הוא אפסי. בליכוד ובציונות הדתית יגידו לך 'על איזה ממשלת אחדות את מדברת? שמענו עליכם. זה ייגמר עם רע"ם והמשותפת'".

"האופציה השנייה", המשיך אורבך, "שיש לה יותר סיכוי, היא לחזור הביתה למסרים הקלאסיים של הציונות הדתית. לחזור לבוחרים עם הכיפה הסרוגה שבצלאל סמוטריץ' ואיתמר בן-גביר לא מתאימים להם. זה ימין מלא-מלא, שתומך בנתניהו עד הסוף כראש ממשלה".

אורבך צודק, בעיקרון, אבל שוכח את האופציה השלישית שאולי מתאימה ברגע זה לאיילת שקד יותר מהכול: לצאת לפסק זמן, ללכת הביתה ולחכות לזמנים טובים יותר. יו"ר הליכוד נתניהו ישמח לאמץ את האופציה הזו.

שקד כרגע מנסה הכול בתוך מסע הייאוש שהיא מנהלת מאז קיבלה את הנהגת ימינה לפני שבועיים. בימים הקרובים היא אמורה לקבל תוצאות של מחקר עומק שבוחן את כל האפשרויות, קהל היעד שאליו צריך לפנות ואת המסרים. בימינה אומרים כי שקד שמה על המחקר הזה חצי מיליון שקל, והוא יקבע את המשך הדרך. עד אז, שקד לא מתראיינת מסיבה פשוטה: היא לא יודעת איזה קמפיין לאמץ ומה לומר.

אביר קארה, איילת שקד ויועז הנדל משוחחים באזכרה לזכרו של ראש הממשלה יצחק שמיר, 10 ביולי 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
אביר קארה, איילת שקד ויועז הנדל משוחחים באזכרה לזכרו של ראש הממשלה יצחק שמיר, 10 ביולי 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

בינתיים שקד נפגשת עם גורמים מכל הצדדים, בעיקר פוליטיקאים שנפלטו מהמערכת ולא מצאו בית, ועכשיו היא מציעה להם להצטרף למפלגה שלא עוברת בסקרים את אחוז החסימה. בימים האחרונים נפגשה שקד עם יועז הנדל, שנזרק יחד עם חברו צבי האוזר מהאיחוד בין בני גנץ וגדעון סער. הנדל מייצג את האופציה הראשונה: פנייה לימין דתי וחילוני מתון וממלכתי, שלא רוצה את נתניהו בשלטון.

בתוך המשבצת הזו, אם שקד תאמץ אותה, יכול למצוא את עצמו גם מתן כהנא, שמחריף בכל יום את ההתבטאויות שלו נגד נתניהו. גם אביר קארה מאמץ את הכיוון הזה ומנסה לשכנע את שקד ללכת עליו, אבל שקד מחכה למחקר ובינתיים הכול תקוע.

בתוך המשבצת הזו, אם שקד תאמץ אותה, יכול למצוא את עצמו גם מתן כהנא, שמחריף בכל יום את ההתבטאויות שלו נגד נתניהו. גם אביר קארה מאמץ את הכיוון הזה ומנסה לשכנע את שקד ללכת עליו

האופציה השנייה, מהלך על מצביעי הציונות הדתית, יחייב את שקד לשיתוף פעולה עם הבית היהודי, שאותו נטשו בנט ושקד לפני בחירות מרץ 2019 כדי להקים את הימין החדש. לבית היהודי יש לפי ההערכה חצי מנדט עד מנדט, בעיקר מפד"לניקים של פעם שרוצים את נתניהו בשלטון ומסתייגים מסמוטריץ' ובן-גביר, כאמור.

שקד נפגשה עם פעילי הבית היהודי, בעיקר חברי מועצות ערים ועסקנים מקומיים, אבל התחושה שאין למפלגה הזו הנהגה. אחרי ההיסטוריה העגומה בין שני הצדדים והכעס העצום על שקד – קשה גם לדבר על שיתוף פעולה אמיתי.

נפתלי בנט ואיילת שקד במליאת הכנסת, 11 במאי 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)
נפתלי בנט ואיילת שקד במליאת הכנסת, 11 במאי 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90)

המומנטום ברגע זה שלילי והשחיקה גוברת. בסקרים המתפרסמים בתקשורת שקד לא מגדרת את אחוז החסימה ויש לזה משמעות מורלית אצל הפעילים שעוד נותרו לה. גם המראות בשטח עגומים ורק מממחישים את הטרגדיה של ימינה. נפתלי בנט כבר לא מנהיג המפלגה ולא ראש הממשלה, ומסע ההשפלה שהוא עובר בימים האלה של ביקור ביידן לא מוסיפים כבוד לימינה.

גם המראות בשטח עגומים ורק מממחישים את הטרגדיה של ימינה. נפתלי בנט כבר לא מנהיג המפלגה ולא ראש הממשלה, ומסע ההשפלה שהוא עובר בימים האלה של ביקור ביידן לא מוסיפים כבוד לימינה

הבדיחה הכי גדולה היא סיפור יום טוב כלפון. באמצע מאי התפטר השר מתן כהנא מהממשלה. ראש הממשלה בנט רצה להראות שבעל הבית השתגע והחזיר את כהנא לכנסת על חשבונו של כלפון המסכן, שנחשד כמי שעלול לערוק לנתניהו.

היום, אחרי ההתפטרות של עמיחי שיקלי מהכנסת, יום טוב כלפון חזר לכנסת ואילו כהנא נשאר סגן שר, שאפילו לא זכה לעמוד עם כל השרים בקבלת הפנים לנשיא ארצות הברית.

ואסור לשכוח שאת שקד מכים ללא הרף גם התועמלנים של נתניהו, שרוצים שהיא תרד מהבמה, למרות שתמכה בהקמת ממשלה חלופית לפני פיזור הכנסת. הלחץ הזה לא ייפסק אם שקד תחליט לרוץ עד הסוף. ואם תעשה זאת ולא תעבור את אחוז החסימה, ספק אם תוכל להתאושש מכך. זה לא סיכון שאחת הנשים המחושבות בפוליטיקה תהיה מוכנה לקחת.

עוד 613 מילים ו-1 תגובות
סגירה