נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בבית הלבן אחרי שחזר מערב הסעודית, 16 ביולי 2022 (צילום: AP Photo/Andrew Harnik)
AP Photo/Andrew Harnik

גם אם ירצה, ביידן יתקשה לשכנע את וושינגטון לצאת לתקיפה באיראן

כל הכותרות מביקור נשיא ארה"ב במזרח התיכון היו צפויות ולא מפתיעות ● ביידן לא יצר מומנטום כפי שעשה טראמפ אבל חיזק את ההכרה שארה"ב חוזרת לאזור – בתנאים שלה ● טראמפ לא הניח את האופציה הצבאית על השולחן כשיצא מהסכם הגרעין וביידן יתקשה לממש אותה על רקע ההתקרבות בין רוסיה לאיראן – זאת בזמן שאיחוד האמירויות ממהרת לפייס את טהרן לנוכח איומיה ● פרשנות

את הביקור הנוכחי של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן במזרח התיכון אפשר לסכם כצפוי וכלא מפתיע. כמעט כל ההישגים שלו היו ידועים מראש. ערב הסעודית נאותה להגדיל את תפוקת הנפט שלה ל־13 מיליון חביות ביום, מה שלא ישפיע בהכרח באופן דרמטי ומיידי על מחירי הדלק, שכל כך כואבים לציבור האמריקאי.

הכרזת ערב הסעודית על פתיחת השמיים לטיסות מסחריות של חברות ישראליות הייתה צפויה גם כן בעקבות ההכרזה הצמודה על הסרת הווטו הישראלי בעניין העברת הריבונות על איי טיראן וסנפיר ממצרים לערב הסעודית.

ביידן לא יצר בביקור הזה מומנטום תודעתי כמו זה שהצליח ליצור הנשיא לשעבר דונלד טראמפ עם ההכרזה על "הסכמי אברהם", אבל הוא בהחלט חיזק את ההכרה שארצות הברית חוזרת לאזור, בתנאים שלה כמובן.

אחת מנקודות המפתח בביקור הזה מבחינת ישראל הייתה הבקשה להכרזה ברורה על אופציה צבאית אמריקאית מול איראן. ב־2018, כשהנשיא לשעבר טראמפ נסוג מהסכם הגרעין – הוא לא הניח את האופציה הצבאית על השולחן. כלומר, הנסיגה מההסכם הייתה מטרה ולא אמצעי.

ראש הממשלה יאיר לפיד מקבל את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנתב"ג יחד עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, 13 ביולי 2022 (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
ראש הממשלה יאיר לפיד מקבל את נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בנתב"ג יחד עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, 13 ביולי 2022 (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)

ביידן התחמק פעמיים – מול המצלמות – מהדרישה להכריז על אופציה צבאית במהלך הביקור הנוכחי. בפעם הראשונה בריאיון ליונית לוי ובפעם השנייה בנאום שלו אחרי הפגישה עם ראש הממשלה יאיר לפיד

בשלב הזה היו גורמים במערכת הביטחון הישראלית שניסו להתריע, אבל הדרג המדיני בראשות בנימין נתניהו העדיף לחגוג את תקיעת הטריז בהישג הכי גדול של הנשיא ברק אובמה. האיראנים זיהו את הוואקום הזה, כל שכן אחרי שטראמפ עזב את הבית הלבן – והאיצו את תוכנית הגרעין לשלב המתקדם ביותר שלה עד כה.

ביידן התחמק פעמיים – מול המצלמות – מהדרישה להכריז על אופציה צבאית במהלך הביקור הנוכחי. בפעם הראשונה בריאיון ליונית לוי, כשאמר שאופציה צבאית תיתכן אבל כמוצא אחרון – ובפעם השנייה בנאום שלו אחרי הפגישה עם ראש הממשלה יאיר לפיד, כשהדגיש כי דיפלומטיה היא עדיין הדרך המועדפת.

לכן, לא ברור מאיפה הגיעו הדיווחים באותו ערב על אכזבה במערכת הביטחון מהדברים הללו. שר הביטחון בני גנץ ידע מלכתחילה מה תהיה התשובה האמריקאית, הרמטכ"ל אביב כוכבי לא נוהג להתייחס לדברים האלה, כל שכן במצבו הנוכחי ערב פרישה, כך שאכזבה לא הייתה שם. את המקור לדברים צריך אולי לחפש בלשכת ראש הממשלה הנוכחי או החליפי.

בהקשר הזה, ההתבטאות החריגה של ראש אמ"ן לשעבר האלוף תמיר היימן בראיון לגלי צה"ל ביום חמישי הייתה מעניינת מאוד. היימן – עד לפני פחות משנה ראש אמ"ן – אמר בתשובה לשאלה ישירה לגבי אופציה צבאית אמריקאית כי לנשיא ביידן יהיה קשה להעביר את ההכרזה הזו בוושינגטון, ולא פירט מעבר לכך.

ראש הממשלה יאיר לפיד לצד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שר הביטחון בני גנץ והרמטכ"ל אביב כוכבי, 13 ביולי 2022 (צילום: Gil Cohen-Magen/Pool via AP)
ראש הממשלה יאיר לפיד לצד נשיא ארה"ב ג'ו ביידן, שר הביטחון בני גנץ והרמטכ"ל אביב כוכבי, 13 ביולי 2022 (צילום: Gil Cohen-Magen/Pool via AP)

היימן – עד לפני פחות משנה ראש אמ"ן – אמר בתשובה לשאלה ישירה לגבי אופציה צבאית אמריקאית כי לנשיא ביידן יהיה קשה להעביר את ההכרזה הזו בוושינגטון, ולא פירט

הכוונה הייתה, ככל הנראה, להתנגדות בכמה מישורים הכוללים חלקים גדולים במפלגה הדמוקרטית, חלק גדול מהצוות הקרוב של ביידן שעוסק באיראן בראשות רוברט מיילי, וכנראה גם בכירים מהפנטגון ומהצבא. היימן היה עד לפני שנה אולי אחד האנשים שנקרא לא אחת לוושינגטון כדי להסביר ולתדרך אנשי ממשל ובכירים בצבא האמריקאי בנושא האיראני.

לצד המגעים המדיניים שניהל ביידן באזור, כל שכן ביממה שלו בערב הסעודית שבה פגש את מנהיגי מדינות ערב המתונות, מעניין היה לראות את הפעילות הקדחתנית של היועץ לביטחון לאומי ג'ייק סאליבן בהקשר הרוסי. אתמול בצוהריים פרסמה רשת CNN צילומי לוויין, בהם רואים משלחת רוסית מבקרת בבסיס חיל האוויר האיראני קשאן שליד אספהאן.

הבסיס הזה נחשב לאחד מבסיסי המל"טים הגדולים של איראן. על פי הדיווח, המשלחת הרוסית הגיעה פעמיים בחודש האחרון לבסיס כדי לבחון רכישה של מאות מל"טים איראניים, בהם גם מל"טים תוקפים, לצורך המלחמה באוקראינה.

הסיבה לעיסוק התקשורתי הזה נובע מהדאגה המתגברת בארצות הברית מההתקרבות של איראן לרוסיה, בשעה שוושינגטון מנסה לגייס חזית בינלאומית מול איראן בהקשר הגרעין ומול רוסיה בהקשר הלחימה באוקראינה. סביר להניח שעסקת המל"טים הזו תקודם בין הצדדים בביקור הצפוי של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בטהרן בשבוע הבא.

נשיא איראן אבראהים ראיסי בפגישת פסגה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בקרמלין, 19 בינואר 2022 (צילום: Pavel Bednyakov, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
נשיא איראן אבראהים ראיסי בפגישת פסגה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בקרמלין, 19 בינואר 2022 (צילום: Pavel Bednyakov, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)

הסיבה לעיסוק התקשורתי הזה נובע מהדאגה המתגברת בארצות הברית מההתקרבות של איראן לרוסיה, בשעה שוושינגטון מנסה לגייס חזית בינלאומית מול איראן בהקשר הגרעין ומול רוסיה בהקשר הלחימה באוקראינה

מי שיצטרף לפסגת פוטין–ראיסי יהיה נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן – מי שסיפק מל"טים תוקפים לצבא האוקראיני.

הפסגה הזו אמורה לייצר מעין משקל נגד לברית האזורית שבין ישראל למפרציות. בין לבין, איראן שיגרה שלל איומים לנוכח החזית המתהווה מולה, וזה כנראה הלחיץ מאוד את איחוד האמירויות. אלה הודיעו בסוף השבוע על פתיחה מחודשת של השגרירות בטהרן, כנראה מתוך חשש שאיראן תידחק לפינה ותחליט לפעול – מעל ומתחת לרדאר.

לא מן הנמנע שהירי מעזה שלשום הוא חלק מזה. הג'יהאד האסלאמי – שרואה עצמו משוחרר מהעכבות שחלות על חמאס – ביצע את השיגורים ככל הנראה תוך כדי תיאום עם איראן שביקשה לאותת לאזור כולו.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
1
עוד 710 מילים ו-1 תגובות
סגירה