המודל הניו זילנדי קרס - ואיתו גם ג'סינדה ארדרן

ראשת ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן שימשה ב-2020 מודל לחיקוי, לאחר שריסנה את מגפת הקורונה בעזרת מדיניות "אפס הדבקות" אגרסיבית במיוחד ● כיום היא עומדת חסרת אונים מול התוצאות ההרסניות של אותה מדיניות ● במקביל לגלי קורונה מהגבוהים בעולם ששוטפים את מדינתה, כלכלת האי קורסת, אמון התושבים בממשלה בשפל - וארדרן נראית אובדת עצות ● פרשנות

ראש ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן במסיבת עיתונאים על שורת צעדים שנוקטת ניו זילנד במלחמתה בנגיף הקורונה, אוגוסט 2021 (צילום: Mark Mitchell/Pool Photo via AP)
Mark Mitchell/Pool Photo via AP
ראש ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן במסיבת עיתונאים על שורת צעדים שנוקטת ניו זילנד במלחמתה בנגיף הקורונה, אוגוסט 2021

זה קרה לפני קצת יותר משנתיים. אמצע 2020, ראשת ממשלה צעירה ונמרצת מאי יפהפה בקצה העולם פורצת לתודעה העולמית. בעוד מנהיגי מדינות בעולם שברו את הראש איך ליישר עקומות ולהוריד את רמת התחלואה בקורונה בארצם, ראשת ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן הדהימה את כולם ביישום מדיניות "אפס הדבקות" ורשמה הצלחה אדירה.

"אפס הדבקות" היא מדיניות שנויה במחלוקת והפוכה מהמדיניות הרווחת היום בעולם שדוגלת בחיים לצד הקורונה. מדיניות זו תומכת בשליטה ודיכוי מקסימלי של הנגיף עד הכחדתו באופן מלא מהמדינה, גם אם המשמעות של זה היא הטלת מגבלות אגרסיביות ופגיעה לאורך זמן בזכויות הפרט של האזרח.

בין הצעדים שנקטה ארדרן היו סגירת שערי המדינה באופן כמעט הרמטי למשך יותר משנתיים, סגרים ארציים או מקומיים (גם במקומות בהם התגלו מקרי הדבקה בודדים), מגבלות חמורות ובדיקות בקנה מידה נרחב.

בין הצעדים שנקטה ארדרן היו סגירת שערי המדינה באופן כמעט הרמטי למשך יותר משנתיים, סגרים ארציים או מקומיים (גם במקומות בהם התגלו מקרי הדבקה בודדים), מגבלות חמורות ובדיקות בקנה מידה נרחב

זה התחיל טוב: בנוסף להצלחה בצמצום התחלואה לעתים עד לאפס, הכלכלה בניו זילנד צלחה את תחילת המשבר בצורה מעוררת השתאות למרות המגבלות. אפילו חברת S&P הוקסמה ממדיניותה של ארדרן. החברה לקחה סיכון והחליטה באופן די יוצא דופן לאותה תקופה מלאה באי-ודאות של תחילת 2021, להעלות את דירוג האשראי של ניו זילנד. החברה ציינה לטובה את השתלטותה המהירה של ממשלת ארדרן על התחלואה.

שלט בקרייסטצ'רץ', ניו זילנד, עם פורטרט של ראשת הממשלה ג'סינדה ארדרן והמילה "אהבה", 8 ביוני 2020 (צילום: AP Photo/Mark Baker)
שלט בקרייסטצ'רץ', ניו זילנד, עם פורטרט של ראשת הממשלה ג'סינדה ארדרן והמילה "אהבה", 8 ביוני 2020 (צילום: AP Photo/Mark Baker)

ניו זילנד נהנתה באותו הזמן מזינוק של 14% בתוצר המקומי ברבעון השלישי של 2020 ושיעור אבטלה נמוך יחסית לתקופה של 4.9% לקראת סוף אותה שנה. הצלחה זו רק חיזקה את ההנחה בקרב פוליטיקאים והמומחים שהמודל הקשוח של ארדרן לא רק תורם לבריאות, אלא גם מסייע לכלכלה בעת משבר מסוג זה.

ארדרן הפכה לאחת המנהיגות הנערצות ועטורות השבחים בעולם בעקבות הצלחתה. ערוצי תקשורת מכל רחבי הגלובוס הרבו להציג אותה כדוגמה ומופת לדרך בה צריך לנהל את המשבר. מומחים בקרב מדינות בעולם – ביניהם גם משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר – קראו לשקול ליישם את המודל הניו זילנדי עד להגעה של אפס הדבקות קורונה. אפילו אם המחיר יהיה פגיעה קשה באורחות החיים של האזרחים.

ארדרן הפכה לאחת המנהיגות הנערצות ועטורות השבחים בעולם בעקבות הצלחתה. ערוצי תקשורת מכל רחבי הגלובוס הרבו להציג אותה כדוגמה לדרך בה צריך לנהל את המשבר

יעילות מדיניות הסגרים החמורה שהנהיגה ארדרן עוד תיבחן בעתיד ביחס לנזקים שגרמה. מה שבטוח הוא שכמו בכלכלה – לא משנה למתי דוחים את התשלום – בסוף מועד הפירעון תמיד מגיע. במקרה של ארדרן וממשלתה, החשבון הגיע קצת באיחור, אבל בתוספת ריבית גבוהה במיוחד.

האופוריה בממשלת ארדרן החלה להתפזר עוד בתחילת השנה הנוכחית, אז נתוני התחלואה התחילו לרמוז שמשהו במודל מתחיל להשתבש. על פי נתוני אוניברסיטת ג'ונס הופקינס, ניו זילנד נמצאת כעת בין שלוש המדינות המובילות בעולם במספר המאומתים היומיים בממוצע לכל 100,000 אנשים, ושביעית במקרי מוות.

ג'סינדה ארדרן במסיבת עיתונאים בוולינגטון, ניו זילנד, בו היא מודיעה על הסרת מרבית המגבלות שהוטלו על המדינה בעקבות מגפת הקורונה, 23 במרץ 2022 (צילום: Mark Mitchell/Pool Photo via AP)
ג'סינדה ארדרן במסיבת עיתונאים בוולינגטון, ניו זילנד, בו היא מודיעה על הסרת מרבית המגבלות שהוטלו על המדינה בעקבות מגפת הקורונה, 23 במרץ 2022 (צילום: Mark Mitchell/Pool Photo via AP)

אם ביוני 2020 הודיעה ניו זילנד כי "אין יותר מקרים פעילים" של מחלת הקורונה במדינתה, היום היא כבר עקפה בסך כל התמותה לנפש מקורונה אפילו את יפן – מדינה שלא נקטה בסגרים לצורך מיגור המגיפה.

אם ביוני 2020 הודיעה ניו זילנד כי "אין יותר מקרים פעילים" של מחלת הקורונה במדינתה, היום היא כבר עקפה בסך כל התמותה לנפש מקורונה אפילו את יפן – מדינה שלא נקטה בסגרים לצורך מיגור המגיפה

גל התחלואה בשלושת החודשים הראשונים של השנה הותיר תעשיות רבות בניו זילנד עם מחסור בצוותים ולקוחות שנאלצו להישאר בבידוד. ארדרן החלה אז לראשונה להתפכח מהאשליה שאפשר לסגור מדינה בצורה כל כך אגרסיבית מבלי שיהיה לכך מחיר כלכלי כבד. אחרי יותר משנתיים של סגר הדוק על גבולות המדינה, היא זנחה סופית את חלום ה"אפס הדבקות" והחלה באפריל השנה לפתוח את מדינתה לעולם החיצון באופן הדרגתי למרות התחלואה הגואה בארצה.

זה היה בגדר מעט מדי ומאוחר מדי. בינתיים ענף התיירות באי ספג מכה אנושה בעקבות הסגרים שהוטלו על המדינה מבחוץ ומבפנים. לפי הערכות מומחים, התיירות – שמשמשת כענף הייצוא המרכזי של ניו זילנד – תצטרך לפחות שלוש שנים על מנת לשקם את עצמה כדי שתוכל לחזור לרמות התפקוד כפי שהייתה בימים של לפני הקורונה. עד היום, רק שני שליש מכוח האדם שעבד בתיירות לפני התפרצות המגיפה חזר לעבוד. כל השאר פוטרו.

ענף התיירות סיפק רק חלק מהמכות הכלכליות הכואבות שנפלו על ארדרן ברבעון הראשון של השנה, ושגרמו לה לשנות מדיניות. בין השאר התוצר המקומי הגולמי ירד בניו זילנד ב-0.2% ביחס לרבעון הרביעי. הכלכלה התרחבה רק ב-1.2% בשנה – מחצית בלבד מהצפי של האנליסטים.

מטוסי אייר נו זינלנד מושבתים בשדה התעופה בקרייסטצ'רץ', 20 במאי 2020 (צילום: AP Photo/Mark Baker)
מטוסי אייר נו זינלנד מושבתים בשדה התעופה בקרייסטצ'רץ', 20 במאי 2020 (צילום: AP Photo/Mark Baker)

כמו כן, תפוקת התעשייה ירדה ב-1.4% ביחס לרבעון הרביעי. תפוקת הכרייה, הדיג והייעור ירדה כמו גם ההוצאות על הקמעונאות והמסעדות. הייצוא ירד ב-14% בהובלת התיירות, והייבוא ירד ב-2.8%. אפילו התוצר לנפש ירד ב-0.5% ביחס לרבעון הרביעי.

בסוף יוני, הבנק המרכזי של ניו זילנד כבר הציג סקר פסימי במיוחד שעל פיו הכלכלה באי עשויה להיכנס בסבירות גבוהה למיתון בשנה הבאה – מיתון שעשוי, להערכתו, להיות עמוק מהצפוי.

על פי מדד בלומברג, שוק הדיור הניו זילנדי הוא בעל הסיכון הגבוה כרגע בעולם לקרוס אחרי שמחירי הדירות ירדו שם בקצב החד ביותר מזה 13 שנים. ירידת מחירי הדירות שוחקת את עושר משקי הבית ופוגעת באמון הצרכנים.

מדד אמון הצרכנים של ניו זילנד הגיב בהתאם. הוא כבר קרס לשפל שנראה לאחרונה רק ב-1988. הצרכנים מודאגים במיוחד מהמצב הכלכלי הנוכחי שלהם ועתידם. הקריסה באמון הצרכנים היא אות מבשר רעות לרמות צריכת משקי הבית שהיסטורית נעות בקורלציה למדד אמון הצרכנים בניו זילנד. זה נתון משמעותי במיוחד, כי צריכת משקי הבית היא אחד המנועים הגדולים ביותר של המשק הניו זילנדי.

מדד אמון הצרכנים של ניו זילנד הגיב בהתאם. הוא כבר קרס לשפל שנראה לאחרונה רק ב-1988. הצרכנים מודאגים במיוחד מהמצב הכלכלי הנוכחי שלהם ועתידם

בנוסף לכל הצרות האלו, ניו זילנד – כמו כל העולם – צריכה להתמודד עם אינפלציה שגואה בגלל המלחמה באוקראינה והפקקים בשרשראות האספקה, אבל לא רק.

האגלי פארק בקרייסטצ'רץ' במהלך הסגר בניו זילנד, 9 באוגוסט 2020 (צילום: AP Photo/Mark Baker)
האגלי פארק בקרייסטצ'רץ' במהלך הסגר בניו זילנד, 9 באוגוסט 2020 (צילום: AP Photo/Mark Baker)

במשך חודשים ניו זילנד נאבקה במחסור חמור בכוח אדם שנובע מהסגרים והמצב הכלכלי הגרוע הנלווה לו. על פי נתוני הלמ"ס הניו זילנדי, במשך 12 החודשים האחרונים עד מאי, יצאו את גבולות האי כ-10,674 איש יותר מאשר נכנסו. ההנחה היא שהמספר הזה יעלה ל-20 אלף ויתאזן עם הגירה חוזרת רק במהלך 2023.

השילוב של כל זה, יחד עם מספר עובדים זרים נמוך וביקוש גבוה לידיים עובדות, מכניס את שוק התעסוקה בניו זילנד לבעיה. המחסור דוחף את השכר מעלה ונותן לעובדים כוח מיקוח מדהים אבל מכניס את כל המערכת לחוסר איזון מסוכן.

בעוד שהשכר גדל, כך גם ההוצאות, העלויות ומחירי המוצרים והשירותים. התוצאה היא שהבנק המרכזי של ניו זילנד מעלה בחדות את הריבית בניסיון נואש להפחית את האינפלציה שם ששברה שיא של 30 שנה וכבר נוגעת כמעט ב-7%. מדובר במדיניות העלאות ריבית מהאגרסיביות שנקט בהם בנק מרכזי בעולם המפותח במשבר הנוכחי, מה שמקשה עוד יותר על הצמיחה בניו זילנד.

בחודשים האחרונים, הממשלה הניו זילנדית ספגה אש בגלל מדיניות לא ברורה של ארדרן בנוגע לטיפול בגל התחלואה הנוכחי והמשבר הכלכלי הנלווה לו. בניגוד להתנהלותה בשיא המשבר, בחודשים האחרונים ארדרן נעדרה מתדריכים והודעות בנושא ניהול המגפה. במקום זה היא התמקדה בנושאי ביטחון וכלכלה. אולם גם כאן צצה עליה ביקורת רבה, על כך שאינה מצליחה לתת פתרון יעיל לקשיים הכלכליים שחווים אזרחיה.

בניגוד להתנהלותה בשיא המשבר, בחודשים האחרונים ארדרן נעדרה מתדריכים והודעות בנושא ניהול המגפה. במקום זה היא התמקדה בנושאי ביטחון וכלכלה. אולם גם כאן צצה עליה ביקורת רבה

ראשת ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן במסיבת עיתונאים בנושא מגפת הקורונה, 19 באוגוסט 2021 (צילום: Robert Kitchin/Pool Photo via AP)
ראשת ממשלת ניו זילנד ג'סינדה ארדרן במסיבת עיתונאים בנושא מגפת הקורונה, 19 באוגוסט 2021 (צילום: Robert Kitchin/Pool Photo via AP)

על פי מספר סקרים, ממשלת הלייבור, שהיא עומדת בראשותה, זכתה בשיא משבר הקורונה לתמיכה של כשני שליש מהאוכלוסייה בעוד שיריבתה הגדולה מהמפלגה הלאומית הסתפקה בשליש. כעת התמיכה בלייבור ירדה  לפחות מ-45%, כשהיא מאחורי המפלגה הלאומית שכבר מופיעה בסקרים עם מעל 50% תמיכה.

השילוב של המצב הכלכלי הבעייתי, הריבית הגבוהה, מחסור בעובדים, מדד אמון צרכנים נמוך יחד עם קריסת המודל הניו זילנדי המתבטא בגלי תחלואה מהגבוהים בעולם, יוצר את הסערה המושלמת, שספק אם ארדרן התכוננה לה בחלומותיה הרעים.

השילוב של המצב הכלכלי הבעייתי, הריבית הגבוהה, מחסור בעובדים, מדד אמון צרכנים נמוך יחד עם קריסת המודל הניו זילנדי המתבטא בגלי תחלואה מהגבוהים בעולם, יוצר את הסערה המושלמת

חלק מהכלכלנים בניו זילנד טוענים כי הכלכלה הניו זילנדית עוד תוכל אולי להחזיק את הצמיחה הכלכלית שלה בטריטוריה חיובית רק אם ענף התיירות יחזור לתחייה מחודשת.

בשביל שזה יקרה, ארדרן תצטרך באופן אירוני לזנוח לגמרי את כל המדיניות הקודמת שעליה זכתה למחמאות, ולהפוך את ניו זילנד לאחת המדינות הפתוחות בתבל כדי למשוך תיירים ולצמצם את המחסור בעובדים. הבעיה שגם זה, למרבה הצער, כבר לא בטוח שיעזור לה לכסות על הנזקים שגרמה.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
12
ממש כתבה "אמינה" בטח שהיא לא מקדמת אג'נדה של משרד הבריאות שהוא תחת מטרייה עולמית -לדחוף לכולם חיסונים כי "דואגים לנו" אנשים חולים בקורונה עם החיסונים וקשה, מלא תופעות לוואי קשות ומדבי... המשך קריאה

ממש כתבה "אמינה" בטח שהיא לא מקדמת אג'נדה של משרד הבריאות שהוא תחת מטרייה עולמית -לדחוף לכולם חיסונים כי "דואגים לנו"
אנשים חולים בקורונה עם החיסונים וקשה, מלא תופעות לוואי קשות ומדביקים אנשים אחרים. תורידו מוצרים עתירי שומן מהמדפים, כולל קוקה קולה. נבלות.
הרי ברור שהכל זה אמצעי לשליטה.
לא צריך לקבל מכם את המידע השיקרי שהיא "קורסת" בגלל המדיניות שלה.
צריך רק להעיף מבט לעזה השכנים שלנו. אין להם בתי חולים רציניים, תנאי תברואה ירודים, צפיפות ענקית, מחסור בחיסונים. היה צריך להיות שם משבר הומניטירי, מאות אלפי חולים ומתים. אבל לא. ממש לא. לא אצלם ולא אצל השכנים הנוספים שלנו. אנחנו מדינת ניסוי.

גם בימים אלה, בישראל יש יותר נדבקים מאשר בניו זילנד. בישראל מעל ל-11,000 מתים, בניו זילנד מתחת ל-2,000 (כלומר בישראל יש פי 4 מתים באחוזים). בניו זילנד היו סגרים קצרצרים ורק סגרו גבולות,... המשך קריאה

גם בימים אלה, בישראל יש יותר נדבקים מאשר בניו זילנד. בישראל מעל ל-11,000 מתים, בניו זילנד מתחת ל-2,000 (כלומר בישראל יש פי 4 מתים באחוזים). בניו זילנד היו סגרים קצרצרים ורק סגרו גבולות, ובזמן שאנחנו (ושאר העולם) היינו בסגרים ארוכים ולא יעילים, הם חגגו במסיבות בגלל אפס תמותה. הרבה יותר חכם לפתוח את הגבולות היום, כשרוב הניו זילנדים מחוסנים ולכן גם במספרי הדבקה גבוהים אחוזי התמותה נמוכים. לגבי תיירות אין לי נתונים, אבל גם כאן התיירות במצב גרוע. לכו עם הפופוליזם שלכם.

מה שיעורי התמותה בניו-סילנד ביחס למדינות אחרות בעולם (לאו דווקא יפן) איך ניתן להסביר את העלייה בשיעור התחלואה והתמותה, למרות הסגרים הנוקשים והחיסונים, ובמיוחד שהזנים הנוכחיים פחות אגרסי... המשך קריאה

מה שיעורי התמותה בניו-סילנד ביחס למדינות אחרות בעולם (לאו דווקא יפן)
איך ניתן להסביר את העלייה בשיעור התחלואה והתמותה, למרות הסגרים הנוקשים והחיסונים, ובמיוחד שהזנים הנוכחיים פחות אגרסיביים מהראשונים?
למה ירידת מחירי הדיור זו בעייה למשקי הבית? אני מבין שלמשקיעים זו יכולה להוות בעיה, למרות שיש להם עכשיו גם הזדמנויות השקעה רבות יותר; גם למי שנאלצים לממש את נכסיהם זו יכולה להוות בעיה; לכל השאר – ירידת מחירי הדיור היא חדשות טובות. כל עוד אינם מממשים את נכסיהם הם נשארו באותו מצב, ואלו מביניהם שרוצים לשפר דיור – יעשו זאת יותר בקלות.
אנחנו רגילים לתלונות על מחירי דיור גבוהים במיוחד ומייחלים לירידתם; אם בדרך נס זה יקרה נתחיל להתבכיין ולהאשים את הממשלה, או שנוכל בקלות רבה יותר להבטיח את אפשרויותיהם של ילדינו לדירה משלהם?

בטוח אני בעד מנהיגות נשית בכל חלקי כדור הארץ. הן עדיפות אלף מונים על גברים. יחד עם זאת ישנה בעיה קטנה אישה בגיל הפוריות שלה מפתחת יצר הישרדות כל כך חזק שזה משליך על מדינה שלמה עולם שלם ... המשך קריאה

בטוח אני בעד מנהיגות נשית בכל חלקי כדור הארץ. הן עדיפות אלף מונים על גברים.
יחד עם זאת ישנה בעיה קטנה אישה בגיל הפוריות שלה מפתחת יצר הישרדות כל כך חזק שזה משליך על מדינה שלמה עולם שלם ויקום אין סופי זה כוחה של אישה בתקופת פוריותה. על כן אישה צריכה להנהיג את העולם ששרידי הורמון הדאגה על הצאצאים כמעט ולא קיימים כלומר מספר שנים אחרי שהביצית האחרונה נעלמת לה בצינורות החצוצרות.

נשים רבות בעולם, וגם בישראל דיברו בהתפעלות על נשים מנהיגות במדינות שונות, דוגמת ניו-זילנד שהשכילו כביכול לטפל טוב מגברים במגיפת הקורונה. גישה זו מתבססת גם על גישה נכונה לסוגיות רפואיות ... המשך קריאה

נשים רבות בעולם, וגם בישראל דיברו בהתפעלות על נשים מנהיגות במדינות שונות, דוגמת ניו-זילנד שהשכילו כביכול לטפל טוב מגברים במגיפת הקורונה. גישה זו מתבססת גם על גישה נכונה לסוגיות רפואיות האומרת להעדיף מניעה על פני טיפול. יחד עם זאת האפשרות לסגור מדינות מפני אנשים שעשויים לשאת מחלות פשוט אינה אפשרית. נשים טוענות ש"אם רק יתנו להן להוביל" העולם יהיה טוב, בטוח וצודק יותר. זהו שקר מניפולטיבי שנועד לקדם נשים, רק שבפועל עדיין חסר לרבות מהן הניסיון המתאים להוביל תהליכים בהסתכלות מורכבת וארוכת טווח על כל המשתמע מכך. הקורונה היא כאן להישאר, בדומה לשפעת ולמחלות אחרות. צריך לעשות התאמות באורח החיים, צריך לדעת לבדוק דברים מהר יותר, ובעת הצורך להגיב מדויק יותר לבעיות המתגלות ובאופן מידתי.

ארנון תחושת העושר או הקיצוץ בעושר הוא מוחשי גם אם לא מכרת את הנכס. תחשוב לדוגמא שאתה באופן אישי חי בדירה ששווה 2.5 מליון ואחרי שנתיים שווה 2 מליון. ערך הנכסים שלך ירד. במידה ותמלא הצהרת... המשך קריאה

ארנון
תחושת העושר או הקיצוץ בעושר הוא מוחשי גם אם לא מכרת את הנכס. תחשוב לדוגמא שאתה באופן אישי חי בדירה ששווה 2.5 מליון ואחרי שנתיים שווה 2 מליון. ערך הנכסים שלך ירד. במידה ותמלא הצהרת הון או תעשה מאזן הוא ייפגע. היכולת לקחת הלוואה כנגד הנכס תיפגע ואם תדרש למימוש תקבל פחות כסף ממה שחשבת.

למה ירידת מחירי הדירות פוגעת בעושר של משקי הבית? הרי זה עושר מדומה בלבד. אם מחירי הדירות יורדים דרסטית, זה לא פוגע במצבם של בעלי הדירות. הדירה שלהם נשארת בדיוק באותו גודל ובאותו איזור. ... המשך קריאה

למה ירידת מחירי הדירות פוגעת בעושר של משקי הבית? הרי זה עושר מדומה בלבד. אם מחירי הדירות יורדים דרסטית, זה לא פוגע במצבם של בעלי הדירות. הדירה שלהם נשארת בדיוק באותו גודל ובאותו איזור. לא קוצצים לדירה חדרים.
בעוד שירידת המחירים לא פוגעת בבעלי הדירות, היא מטיבה עם חסרי הדיור. יותר קל להם לרכוש דירה.

העובדות: 1. ניו זילנד במקום 139 המעולה במדינות העולם במתים לנפש, הרחק מאחור משאר מדינות העולם שהפקירו זקניהם. 2. בניו זילנד הייתה צמיחה כלכלית בזמן שכל העולם מתכווץ. 3. אפילו כעת שיש מש... המשך קריאה

העובדות: 1. ניו זילנד במקום 139 המעולה במדינות העולם במתים לנפש, הרחק מאחור משאר מדינות העולם שהפקירו זקניהם.
2. בניו זילנד הייתה צמיחה כלכלית בזמן שכל העולם מתכווץ.
3. אפילו כעת שיש משבר כלכלי הם צומחים.
4. בכל העולם יש אינפלציה גבוהה, 7% זה פחות מאנגליה, גרמניה או ארצות הברית.

אז 'היא עברה את יפן במתים לנפש' איזה מניפולציה. לא סתם בחר להשוות לעם הממושמע בעולם… שישווה לאנגלים – אותו עם ואותה מנטליות, הבדל של שמים וארץ בכל פרמטר לטובת ניו זילנד.
בריטניה מקום 29 במתים למיליון נפש מקורונה…
על כך נאמר שחצי אמת גרועה משקר מלא.

ונשאלת השאלה, אולי כל זה היה מתוכנן? התוכנית של "הפורום הכלכלי העולמי" WEF מייסודו של שוואב גורסת שבשביל להתחיל מההתחלה, צריך להרוס את הקיים. וארדרן, כמו טרודו בקנדה, היא תלמידה מצטיינת... המשך קריאה

ונשאלת השאלה, אולי כל זה היה מתוכנן? התוכנית של "הפורום הכלכלי העולמי" WEF מייסודו של שוואב גורסת שבשביל להתחיל מההתחלה, צריך להרוס את הקיים. וארדרן, כמו טרודו בקנדה, היא תלמידה מצטיינת. הרס הכלכלה זו נקודה טובה להכיל את הרעיונות האוטופיים של שוואב. בסופה של המהפכה, האזרח לא יחזיק בכלום ויהיה מאושר. הילדסיים טוען שארדרן במצוקה. לדעתי היא מאושרת. התוכנית שלה בהקרסת הקיים עובדת נפלא. כל שנשאר הוא לשכנע את אזרחי ניו זילנד שזה לטובתם שהמדינה קורסת. ככה ניתן יהיה לבנות עתיד נהדר בשליטת התאגידים החזקים. האזרחים יהיו עניים, המטבע דיגיטלי ומי שינסה למרוד תישלח פקודת מחשב לרוקן לו את הכסף מהחשבון ולהשתיק אותו.
"קונספירטורים" נקראים אלה שמדברים כך על העתיד. אבל זה לא העתיד. זה ההווה והמציאות ומי שצדק לאורך כל הדרך הם הקונספירטורים. אלה שלא האמינו ל"מדע" החדש שנולד ב 2020. אלה שלא היו מוכנים לשתף פעולה עם פעולות הממשלה.
ניו זילנד היא דוגמא איך אפשר בקלות לדרדר את המדינה בכדי לממש אידיאולוגיה קיצונית.

מי שקורא כאן את התגובה חושב שאני מטורלל. עוד טמבל שלא מבין כלום. בינתיים התברר שמי שלא מבין כלום אלה הם ה"עיתונאים" העצלים שלא עושים שיעורי בית ועסוקים בשטויות של כן ביבי לא ביבי. הנדב אילים שטעו לאורך השנתיים האחרונות בכל מילה שאמרו.

עוד 1,287 מילים ו-12 תגובות
סגירה