בין הסדר הטיעון לשרה נתניהו לבין הסדר טיעון לבנימין נתניהו

בנימין ושרה נתניהו בבית משפט השלום בתל אביב, 10 בינואר 2022 (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90 [פול])
אבשלום ששוני, פלאש 90 [פול]
בנימין ושרה נתניהו בבית משפט השלום בתל אביב, 10 בינואר 2022

בחודש יוני 2018 הוגש כתב אישום נגד שרה נתניהו ועזרא סיידוף במה שכונה "פרשת המעונות", פרשה בה הואשמו השניים בעבירות שונות העוסקות בהוצאת כסף רב מהמדינה במרמה.

מי שקורא את כתב האישום בפרשת המעונות יכול להתרשם ששרה נתניהו לא עברה על החוק בתום לב, לא היתה פה טעות, אלא היא עברה את העבירות מתוך מודעות מלאה, נקטה בפעולות הסתרה והחטיאה עובדים במעון שנאלצו למלא אחר רצונה.

מכתב האישום בפרשת המעונות ניתן להתרשם ששרה נתניהו לא עברה על החוק בתום לב או בטעות, אלא מתוך מודעות מלאה. היא נקטה בפעולות הסתרה והחטיאה עובדים במעון שנאלצו למלא אחר רצונה

נתניהו הואשמה בקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות על פי סעיף 415 לחוק העונשין, עבירה שהעונש בגינה הוא חמש שנות מאסר, ובמרמה והפרת אמונים. אלא שכידוע המשפט הפלילי לא התנהל והמדינה חתמה על הסדר טיעון עם הנאשמת, לפיו בתמורה להודאה במעשיה יופחתו האישומים נגדה.

הרציונל שמאחורי הסדרי טיעון ברור וידוע, הפושע יודה באשמה ויקבל עונש מופחת ובכך יחסוך את זמנו של בית המשפט – משאב ציבורי יקר. הסדרי הטיעון ודאי חשובים כאשר יש בעיה ראייתית. למשל, כאשר יש קושי בהעדת קורבנות העבירה או כאשר קיים החשש לפגיעה במוסדות המדינה.

אלא שבמקרה זה, נוכח חומרת העבירות, נוכח הנסיבות המחמירות כמו גובה הסכום שהוצא במרמה – מאות אלפי שקלים, נוכח משך הזמן שבו התבצעה המרמה, נוכח התכנון כמו גם ההסתרה – נראה שעסקת הטיעון לה זכתה העבריינית הייתה עסקה חלומית.

האישום הומר מעבירת מרמה בנסיבות מחמירות לעבירה של "המקבל דבר בתחבולה או בניצול מכוון של טעות הזולת שאין בהם מרמה, דינו – מאסר שנתיים".

נוכח חומרת העבירות והנסיבות המחמירות כמו גובה הסכום שהוצא במרמה – מאות אלפי שקלים, משך הזמן בו התבצעה המרמה והתכנון כמו גם ההסתרה – נראה שעסקת הטיעון לה זכתה העבריינית הייתה חלומית

יש לנחש שלא סתם נבחרה עבירה עלומה זו שאיננה משקפת את חומרת המעשים. התכלית היתה שהעבריינית לא תרצה עונש מאסר, ויותר קל לאשר הסדר בו מבטלים את עונש המאסר של שנתיים מאשר ביטול עונש מאסר של חמש שנים.

אלא שבזה לא הסתיים העניין. בית המשפט, בגזר דינו, הטיל על העבריינית על פי הודאתה, עונש קל במיוחד, אפילו עונש מגוחך: עליה להשיב למדינה סכום של 45,000 שקלים וכן הושת עליה קנס בסכום של 10,000 שקלים – עונש שעל פיו אפשר לומר בוודאות כי לשרה נתניהו השתלם מאוד לרמות את המדינה.

הפרשה הזו חשפה את הציבור להתנהגות העבריינית של שרה נתניהו. לתכנון, לביצוע ולהסתרה. כל אותן פעולות שעבריינים נוקטים כאשר הם עוברים על החוק.

הפרשה גם הדגימה את חוסר השוויון בפני החוק, מפני שקשה לחשוב על עבריינים אחרים שהיו זוכים להסדר טיעון חלומי שכזה אילו היו גונבים במרמה מהמדינה סכום של חצי מיליון. בנוסף, קשה למצוא הצדקות להסדר טיעון שכזה בשים לב לעבריינית ולטיב העבירות.

ויודגש כי אין מדובר בעבריינים שנסיבות חייהם הקשות הובילה אותם לעבריינות. אין מדובר בגניבה של אנשים קשיי יום שנאלצו לגנוב מזון או תרופות. מדובר באנשים שהיה להם הכל ויכולים היו להוציא מכיסם התפוח את מה שלא קיבלו מהמדינה, אבל הם בחרו לרמות את המדינה. הם בחרו בעבריינות. זו הייתה סיבה מספקת שלא לאשר את הסדר הטיעון הזה ולהענישה בכל חומר הדין.

אין מדובר בעבריינים שנסיבות חייהם הקשות הובילה אותם לעבריינות, או אנשים קשיי יום שנאלצו לגנוב מזון או תרופות. מדובר באנשים שהיה להם הכל ויכולים היו להוציא מכיסם התפוח את מה שלא קיבלו מהמדינה

ראוי לתת את הדעת על כך שהדיונים בהסדר הגישור בתיק זה נערכו לאחר ההחלטה של היועמ"ש מנדלבליט להגיש כתב אישום נגד נתניהו בפרשות השונות, היינו לאחר שכל העדויות בפרשות השונות היו מונחות בפניו והוא החליט שיש הצדקה על הגשת כתב האישום נגד נתניהו בהן.

כלומר, הוא ידע על השוחד (המתנות) והוא ידע ששרה נתניהו מעורבת עד צוואר בעבירות שונות, ולא רק שפטר אותה מהאישומים אלא המשיך בגיבוש הסדר הטיעון, כאמור הסדר מקל במיוחד.

בשחיקת האישומים ובאישור הסדר הטיעון, שרה נתניהו קיבלה למעשה מרשויות החוק של המדינה גושפנקא לכך שהיא מעל החוק. שהיא יכולה לעשות ככל העולה על רוחה מבלי לשלם את המחיר על פעולותיה הפליליות.

מדוע רלוונטי הסדר הטיעון שנחתם עם שרה נתניהו לפני שלוש שנים? מפני שהסדר הטיעון הזה – כאמור הסדר טיעון שלא לקח בחשבון את חומרת העבירות, את משך המעשים, את הדמות הציבורית של העבריינית ואת התכלית ההרתעתית של החוק הפלילי – הוא שעומד לנגד עיניהם של בנימין נתניהו ושל פרקליטיו.

אל הסדר הטיעון הזה הם נושאים עיניים ושואפים – הסדר מקל במיוחד, ללא עונש מאסר ואולי ללא קלון, כזה שיאפשר לנתניהו להמשיך ולפעול בזירה הפוליטית באין מפריע.

יש ליישם את התכליות של הסדרי הטיעון על המקרה הפרטי של נתניהו ולבחון כיצד חתימה על הסדר טיעון כזה מוצדק, אלא שבמקרה של נתניהו קל יהיה לקבוע כי אין הצדקה לחתימה על ההסדר.

נתניהו ופרקליטיו נושאים עיניים ושואפים להסדר טיעון כמו של שרה נתניהו. הסדר מקל במיוחד, ללא עונש מאסר ואולי ללא קלון, כזה שיאפשר לנתניהו להמשיך ולפעול בזירה הפוליטית באין מפריע

הסיבות לכך שעסקת טיעון עם נתניהו פסולה רבות, העיקריות שבהן:

  1. תיקיו של נתניהו מתנהלים מזה שנים ארוכות. הוא הכחיש מכל וכל את האישומים נגדו וטען לתפירת תיקים נגדו, תוך שהוא מכתים את כל המערכת המשפטית. עסקה כזו תיתן גושפנקא לטענותיו.
  2. הוא ומקורביו עסקו לכאורה בשיבוש הליכי משפט ובהדחת עדים. אתמול פורסם שהמשטרה תחקור מחדש את ההתנכלות לעד המדינה שלמה פילבר בידי מקורביו, את השמדת ראיות ואת כל מה שיכול היה לגרום לכך שהמשפט לא יתנהל, כולל ניסיונות לחקיקה ספציפית שתמנע את העמדתו לדין.
  3. נתניהו איננו בתפקיד ראש הממשלה כעת. אין חשש לפגיעה בתפקיד הציבורי מספר אחת ולכן אין סיבה שלא יתנהל משפט .מה גם שבישראל יש תקדים להעמדה לדין של ראש ממשלה כולל ריצוי עונש מאסר.
  4. אין בעיה ראייתית, ההיפך מכך – יש עדי מדינה למכביר ויש עדים ניטרליים כמו הדס קליין השופכים אור על התנהלות נתניהו.
  5. כבר לא ייחסך זמן שיפוטי יקר.

עסקה כזו, אם תצא לפועל, תתן גם אור ירוק לטענה המופרכת, כאילו נתפרו תיקים ונתניהו מותש מהמערכת ולכן מוכן להודות באישומים פחותים.

עסקה כזו תיתן אור ירוק לשוחד ולמרמה ולהפרת אמונים של אנשי ציבור – ואפשר לראות את ההשפעה של זה רק מרשימת המתמודדים בפריימריס של הליכוד, שרבים מהם מעורבים בפלילים.

עסקה כזו היא עסקה פסולה מן היסוד שאומרת דבר אחד ואחד בלבד – הפשע משתלם, מותר לפשוע, מותר לקחת שוחד, מותר להדיח עדים, מותר לאיים על היועמ"ש, מותר לפגוע במערכת המשפט ובמוסדות החוק ולא לתת את הדין.

עסקה כזו פסולה מן היסוד ואומרת דבר אחד בלבד – הפשע משתלם, מותר לפשוע, לקחת שוחד, להדיח עדים, לאיים על היועמ"ש, לפגוע במערכת המשפט ובמוסדות החוק ולא לתת את הדין

אם עסקת הטיעון עם שרה נתניהו הייתה פסולה מן היסוד, הרי שקל וחומר שעסקת טיעון עם בנימין נתניהו פסולה מן היסוד ואין לתת לה יד.

דוקטור לביוכימיה ומשפטנית.

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.
עוד 1,030 מילים
סגירה