JYNNEOS, חיסון נגד אבעבועות הקוף (צילום: U.S. Department Of Health And Human Services)
U.S. Department Of Health And Human Services

מספר הנדבקים זינק ב-65%, מרבית החיסונים יגיעו רק באוגוסט

שר הבריאות ניצן הורוביץ וצמרת משרדו נפגשו השבוע עם רופאים וארגוני הקהילה הגאה כדי לדון בהתפרצות אבעבועות הקוף בישראל ● בתוך שבוע זינק מספק הנדבקים הידועים מ-61 ל-101 ● 2,000 חיסונים שכבר נרכשו אמורים להגיע בימים הקרובים ● 8,000 נוספים הוזמנו בעקבות לחץ בתקשורת ובקהילה - אבל יגיעו רק בעוד חודש ● הראשונים שיקבלו את החיסון: פעילים מינית ברמה גבוהה ● מעקב

הלחץ של ארגוני הקהילה הגאה והתקשורת עבד: בפגישה שנערכה השבוע על התפרצות אבעבועות הקוף, בין שר הבריאות ניצן הורוביץ וצמרת משרדו לבין רופאי הקהילה והארגונים, הודיע הורוביץ כי 8,000 חיסונים נוספים נגד הנגיף יירכשו, בנוסף ל-2,000 החיסונים שאמורים להגיע כבר בימים הקרובים.

החיסונים הנוספים יגיעו רק באמצע אוגוסט, בשעה שבערים מרכזיות בעולם החלו כבר לחסן לפני כשבועיים.

לפי ההערכות, חלוקת החיסונים תתבצע במנה אחת בלבד, לפי קריטריונים קשיחים והצלבה של נתוני הקופות. הראשונים שיוזמנו להתחסן יהיו נשאי HIV או נוטלי PREP (טיפול מניעתי קבוע ל-HIV), ומי שגם נדבק במחלת מין כלשהי בשלושת החודשים שחלפו (ייתכן כי טווח הזמן יורחב לחצי שנה, בהתאם למספר האנשים שיעלו בהצלבות הקופות).

הראשונים שיוזמנו להתחסן יהיו נשאי HIV או נוטלי PREP, ומי שגם נדבק במחלת מין כלשהי בשלושת החודשים שחלפו (ייתכן כי טווח הזמן יורחב לחצי שנה)

כלומר, העדיפות תינתן לאוכלוסייה הנחשבת לפעילה מינית ברמה גבוהה ולכן בסיכון מוגבר להידבק בנגיף. בנוסף תינתן עדיפות לבני בית של חולה מאומת או כאלה שבאו עמו במגע, בדגש על ילדים.

גבר מקבל חיסון לאבעבועות הקוף בארצות הברית, 28 ביוני 2022 (צילום: REUTERS/Gavino Garay via Alamy)
גבר מקבל חיסון לאבעבועות הקוף בארצות הברית, 28 ביוני 2022 (צילום: REUTERS/Gavino Garay via Alamy)

כמו כן, נידונה האפשרות לחסן הורים גאים לילדים, גם ללא מחלות מין בעבר הקרוב, מתוך חשש שאם ילדים ידבקו הם עלולים לפתח מחלה קשה יותר. אולם נכון לעכשיו, לא התקבלה החלטה בעניין.

כמו כן, נידונה האפשרות לחסן הורים גאים לילדים, גם ללא מחלות מין בעבר הקרוב, מתוך חשש שאם ילדים ידבקו הם עלולים לפתח מחלה קשה יותר. אולם נכון לעכשיו, לא התקבלה החלטה בעניין

בשבוע האחרון, בין היתר בעקבות הדיווח בזמן ישראל בשבוע שעבר והשיח שהתעורר בעניין, העלו ארגוני הקהילה הילוך בלחץ על הורוביץ להשגת חיסונים, ויצאו בפוסט ששם את הורוביץ במרכז ודורש ממנו להשיג עשרת אלפים חיסונים בדחיפות. זאת, בשעה שבערים מרכזיות בעולם כמו לונדון, ברלין או ניו יורק, החלו כבר לחסן את האוכלוסייה בסיכון, בקריטריונים דומים אך רחבים יותר.

בבריטניה למשל, הקריטריון שנקבע הוא: נוטלי PREP או נשאי HIV עם מחלות מין בשלושה חודשים אחרונים, או כאלה שמקיימים מפגשים מיניים מרובי משתתפים או בעלי מספר פרטנרים.

בתוך כך, נשמעת ביקורת בתוך משרד הבריאות ומחוצה לו כי הורוביץ פעל לאט מדי בנושא, הבין מאוחר מדי את גודל הסכנה וכעת ישראל נאלצת לשלם מחיר גבוה יותר על החיסונים הנוספים שיגיעו רק בסוף אוגוסט, ובסיכון של עליית מספר הנדבקים בזמן הקרוב.

לפי הודעת משרד הבריאות, נכון ליום אתמול (שני) ישנם בישראל כ-101 חולים. מדובר בעלייה משמעותית של 65% ממספר הנדבקים הידועים שנדגם שבוע קודם לכן, עם 61 חולים בלבד. רופאים ששוחחנו עמם מדברים על 5-6 מאובחנים חדשים מדי יום.

נתון ההדבקה האחרון מכניס את ישראל למועדון המדינות עם יותר ממאה מקרים, והיא נמצאת היום במקום ה-13 ברשימת המדינות שבהן התפרץ הנגיף, כבראשן ספרד (3,123 מקרים), ארצות הברית (1,972) וגרמניה (1,924). האיחוד האירופי הודיע אמש כי ירכוש 60 אלף חיסונים נוספים לאור העלייה בקצב ההדבקה ביבשת.

נתון ההדבקה האחרון מכניס את ישראל למועדון המדינות עם יותר ממאה מקרים, והיא נמצאת היום במקום ה-13 ברשימת המדינות שבהן התפרץ הנגיף, כבראשן ספרד, ארצות הברית וגרמניה

ההערכה היא שעם העברת הדגימה ואבחון הנגיף מבתי החולים לקופות החולים – דרישה שעלתה מצד רופאי הקהילה והתקבלה על ידי משרד הבריאות – מספר המאובחנים יעלה משמעותית. זאת, מאחר שנדבקים רבים מממאנים כיום לגשת לחדרי המיון להיבדק, מה שמעלה את ההשערה שמספר הנדבקים האמיתי הוא גדול יותר מזה שמדווח.

כפי שדיווחנו בשבוע שעבר, מטופלים הנחשדים ככאלו שנדבקו באבעבועות הקוף ומגיעים לחדרי המיון, מספרים על יחס בעייתי, המתנה ארוכה, חוסר הבנה של הצוות הרפואי ומאות שאלות מצד משרד הבריאות והגורמים המטפלים.

ישראלי, חבר קהילת הלהט"ב, שנדבק במחלה לפני מספר ימים, כתב בסטורי באינסטגרם:

"אל! תלכו! למיון! כל מה שתרוויחו מזה זה כמה שעות מייסרות של המתנה וטלפונים ממשרד הבריאות שמצפים שתענו להם על מיליון שאלות לא לגיטימיות במקום באמת לעזור לכם ולהנגיש את התרופה".

התפרצות של אבעבועות הקוף. אילוסטרציה (צילום: iStock)
התפרצות של אבעבועות הקוף. אילוסטרציה (צילום: iStock)

נכון להיום, אין למשרד הבריאות תרחיש או פרוטוקול מסודר להתמודדות עם מצב של הדבקה של אבעבועות הקוף בגני ילדים. עד כה, לפי הדיווחים, חוסנו בישראל כחמישה ילדים שהיה חשש כי נחשפו לנגיף.

נכון להיום, אין למשרד הבריאות תרחיש או פרוטוקול מסודר להתמודדות עם מצב של הדבקה של אבעבועות הקוף בגני ילדים. עד כה, לפי הדיווחים, חוסנו בישראל כחמישה ילדים שהיה חשש כי נחשפו לנגיף

חשש נוסף שעולה במסמך מדיניות והמלצות שחובר על ידי מנכ"ל פורום קהלת מאיר רובין, ואשר נשלח לנציגי הממשלה: הדבקה של בעלי חיים הנחשבים גם הם למפיצים של הנגיף. נכון לעכשיו, ההמלצה למי שחולה בנגיף היא להוציא את בעל החיים מהבית לתקופה המחלה.

עוד 673 מילים
סגירה