נסראללה מעלה את הטון ובישראל עוקבים בדריכות

מנהיג חזבאללה נואם בתכיפות גבוהה ושולח איומים מתמשכים על אסדות הגז של ישראל ● בישראל הדעות חלוקות לגבי כוונותיו ● השאלה היא האם פניו לעימות מוגבל עם ישראל, או שמא הוא מייצר משבר זמני ומבוקר - בכדי להסיט את תשומת הלב הציבורית בלבנון מהמצב הכלכלי והפוליטי ● וברקע ההסכם המתגבש על קביעת קו הגבול הימי בין ישראל ולבנון ● פרשנות

מנהיג חזבאללה חסן נסראללה, תמונת ארכיון (צילום: AP Photo/Hassan Ammar)
AP Photo/Hassan Ammar
מנהיג חזבאללה חסן נסראללה, תמונת ארכיון

בישראל עוקבים בשבועות האחרונים בדריכות אחרי צבר הנאומים של מנהיג חזבאללה חסן נסראללה. התכיפות שלהם התגברה יחסית ולצד זאת, גם האיומים המתמשכים על אסדות הגז של ישראל.

בישראל חלוקות הדעות למה בדיוק מתכוון נסראללה. עובדתית, בשבועיים האחרונים הוא שלח ארבעה מל"טים לא חמושים לעבר מאגר הגז כריש, הטיס רחפן באופן מתגרה מעל הגבול, ושלח את אחד הנציגים השיעים בפרלמנט לנאקורה, בכדי להכריז על דרישה לבנונית לקבל את מנהרות הרכבת בראש הנקרה לחזקה לבנונית. הסיבה לטענה הלבנונית הזו היא כי קו הגבול לא סומן כהלכה.

נסראללה מעלה את הטון, והשאלה היא האם פניו לעימות (מוגבל) עם ישראל או שמא הוא מייצר משבר זמני ומבוקר, כדי להסיט את תשומת הלב הציבורית בלבנון מהמצב הכלכלי והפוליטי.

חסן נסראללה מאיים בכטב"מים על אסדת כריש (צילום: צילום מסך, כאן11)
חסן נסראללה מאיים בכטב"מים על אסדת כריש (צילום: צילום מסך, כאן11)

אחת הסברות בישראל היא כי נסראללה מזהה התקדמות במשא ומתן בין ישראל ללבנון בעניין סימון הגבול הימי, ובהקשר הזה אין לו הרבה מנופי לחץ. לכן, הוא מייצר כרגע משבר מלאכותי, כדי שעם חתימת ההסכם הדבר יצטייר כאילו ישראל נכנעה לתכתיב של חזבאללה.

לא בכדי, חזבאללה לא צייר שום קו בעצמו על המפות. כל קו כזה יכול להתפרש אחרי חתימת ההסכם ככישלון, ומזה נסראללה חושש מאד.

לא בכדי, חזבאללה לא צייר שום קו בעצמו על המפות. כל קו כזה יכול להתפרש אחרי חתימת ההסכם ככישלון, ומזה נסראללה חושש מאד

השליח האמריקאי המיוחד ליישוב מחלקות הגבול הימי, עמוס הוכשטיין – ששהה בישראל במהלך ביקורו של הנשיא ג'ו ביידן – ערך פגישות עדכון בעניין עם שרת האנרגיה קארין אלהרר ובכירים במערכת הביטחון.

ההתרשמות היא כי ממשלת לבנון מבינה שהפשרה תהיה "באמצע": כלומר, כריש כולו ישראלי, מאגר צידון-קאנא – שנמצא צפונית לכריש ומתחלק בין הקווים השונים – יחולק בין שתי המדינות.

המחלוקת על קו הגבול בין ישראל ולבנון – כל האופציות הנוכחיות (צילום: המכון למחקרי בטחון לאומי, INSS)
המחלוקת על קו הגבול בין ישראל ולבנון – כל האופציות הנוכחיות (צילום: המכון למחקרי בטחון לאומי, INSS)

ישראל מציעה 55% ללבנון ו-45% להשאיר בתחומה, הלבנונים מבקשים 100% מהמאגר והתחייבות ישראלית לא לשאוב ממאגר כריש עד שהמאגר הלבנוני לא יפותח. כרגע מסתמן שזו נקודת המחלוקת העיקרית, וישראל לא השיבה בינתיים לדרישה הזו.

בירושלים, מתברר, לא לוקחים סיכונים באשר לפרשנויות השונות בעניין כוונת נסראללה וזו הסיבה לסיור המתוקשר של ראש הממשלה יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ בגזרת לבנון השבוע, והטיסה המתוקשרת של לפיד מעל אסדת כריש.

בירושלים לא לוקחים סיכונים באשר לפרשנויות השונות בעניין כוונת נסראללה וזו הסיבה לסיור המתוקשר של ראש הממשלה לפיד ושר הביטחון גנץ בגזרת לבנון השבוע, והטיסה המתוקשרת של לפיד מעל כריש

האזהרה ללבנון הייתה ברורה: היא תשלם מחיר אם חזבאללה יפעל. זה לקח שלמדו בישראל עם השנים, לדבר לאוכלוסייה הלבנונית מעל ראשו של חזבאללה, וזה עובד.

הרגישות הישראלית בהקשר האיומים של חזבאללה נובעת גם מהעובדה שנסראללה מעלה בזמן האחרון ביתר שאת את עניין סימון הגבול, וזה מזכיר נשכחות.

ראש הממשלה יאיר לפיד בטיסה מעל אסדת כריש, 19 ביולי 2022 (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)
ראש הממשלה יאיר לפיד בטיסה מעל אסדת כריש, 19 ביולי 2022 (צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

מייד אחרי הנסיגה מלבנון במאי 2000, נסראללה דיבר כל העת על מחלוקת קו הגבול וטען כי ישראל לא באמת נסוגה מלבנון וממשיכה להחזיק בשטח ריבוני שלה, בחוות שבעא – הר דב.

היסטורית ועובדתית, השטח שייך לסוריה ונמצא במחלוקת בין סוריה ללבנון מאז הסכם סייקס-פיקו ב-1916. מבחינת נסראללה, זה היה הוו להיתלות בו, כדי להצדיק את העובדה שהוא מחזיק בנשק למרות הנסיגה הישראלית, מה שתורגם למתקפות בהר דב, כולל חטיפת שלושת חיילי צה"ל באוקטובר 2000.

העקרון אז והיום לא השתנה: נסראללה בלחץ פנים-לבנוני בעניין כוחו הצבאי והוא חייב להצדיק את זה במשבר כלשהו.

לכן, הדברים שנסראללה משמיע עכשיו בעניין ראש הנקרה יכולים בהחלט להתפרש כהכנת הקרקע לעוד פעולה "נקודתית" בעיניו, שלא תביא להסלמה כוללת אבל תחזק את התדמית שהוא מנסה לייצר כמגן לבנון.

הדברים שנסראללה משמיע עכשיו בעניין ראש הנקרה יכולים בהחלט להתפרש כהכנת הקרקע לעוד פעולה "נקודתית" בעיניו, שלא תביא להסלמה כוללת אבל תחזק את התדמית שהוא מנסה לייצר כמגן לבנון

ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקטי בפגישה עם השליח האמריקאי המיוחד עמוס הוכשטיין בביירות, 14 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)
ראש ממשלת לבנון נג'יב מיקטי בפגישה עם השליח האמריקאי המיוחד עמוס הוכשטיין בביירות, 14 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/Hussein Malla)

עד כמה חיזבאללה מודאג מהקולות הפנימיים בהקשר הזה יעיד ריאיון שנתן בשבוע שעבר לכלי תקשורת בביירות הגנרל בדימוס וואהבי קטישה.

קטישה, כיום חבר בפרלמנט הלבנוני, מרוני במוצאו, מתח ביקורת חריפה על נסראללה כשהוא משתמש בדימויים מעולם האגרוף.

"על איזה איזון אסטרטגי נסראללה מדבר?" אמר קטישה. "לישראל 700 מטוסי קרב, יותר מ-70 פצצות גרעין, צבא יבשה מתקדם, ומערך הגנה מפני טילים הכי טוב בעולם. זה כמו להיכנס לזירת אגרוף עם מייק טייסון. אז אולי תצליח להלום בו פעם אחת, אבל מה שיגיע אחר כך יהיה נוקאאוט מצלצל".

"לישראל 700 מטוסי קרב, יותר מ-70 פצצות גרעין ומערך הגנה מפני טילים הכי טוב בעולם. זה כמו להיכנס לזירת אגרוף עם מייק טייסון. אז אולי תצליח להלום בו פעם אחת, אבל מה שיגיע אחר כך יהיה נוקאאוט מצלצל"

הקולות הללו בלבנון רק מתגברים לאחרונה, כל שכן אחרי הפיצוץ בנמל ביירות וטיוח החקירה על ידי חזבאללה מחשש למסקנות שיובילו אליו. הארגון השיעי מתמרן כאן בין כמה חזיתות, כשנסראללה מנהל סיכונים, שבינתיים מתגלים כמחושבים מאוד.

ראש הממשלה יאיר לפיד ושר הביטחון גנץ בסיור בפיקוד צפון, 19 ביולי 2022 (צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ)
ראש הממשלה יאיר לפיד ושר הביטחון גנץ בסיור בפיקוד צפון, 19 ביולי 2022 (צילום: עמוס בן גרשום/ לע"מ)

עובדתית, ישראל לא הגיבה לשליחת המל"טים לעבר אסדת כריש, היא נמנעת מלתקוף את מערך הנ"מ שהקים חזבאללה בלבנון ופוגע בחופש הפעולה של חיל האוויר, והיא נמנעת מלתקוף משלוחי נשק איראניים על אדמת לבנון.

השאלה היא האם נסראללה קיבל החלטה או אור ירוק חלקי מאיראן להסלים את המצב. אחרי מלחמת לבנון השנייה, איראן הגבירה את האחיזה במדיניות הארגון, כדי שהוא לא ילחץ לבדו על ההדק. המלחמה ב-2006 לא הייתה על דעתה, ולכן נסראללה זהיר מאוד בהקשר הזה.

אחרי מלחמת לבנון השנייה, איראן הגבירה את האחיזה בארגון, כדי שהוא לא ילחץ לבדו על ההדק. המלחמה ב-2006 לא הייתה על דעתה, ולכן נסראללה זהיר מאוד בהקשר הזה

בנוסף, ספק אם טהרן במצבה הנוכחי, תחת משבר כלכלי חמור ובידוד בינלאומי, תרצה להיכנס להרפתקה בלבנון שלא משרתת את מטרת העל שלה: תקיפת ישראל מצפון ביום שבו מישהו יפעל צבאית נגד תכנית הגרעין.

עוד 826 מילים
סגירה