אם אתה לא שם, אתה לא קיים

גורל הפריימריז בליכוד לא ייקבע בכנסי בחירות, בתקשורת או ברשתות החברתיות ● הכוח האמיתי הוא הדילים: סוגרים הסכמים בכתב יד, יושבים על רשימות החיסול של היריבים, מסמנים שמות מומלצים ● שלום ירושלמי מסמן את שתי השלישיות המחליטות בליכוד, ואת ההסכמים הנרקמים ● פרשנות

גדי יברקן, אבי דיכטר ויואב גלנט באספת בחירות של הליכוד בפתח תקוה, 19 ביולי 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
אבשלום ששוני/פלאש90
גדי יברקן, אבי דיכטר ויואב גלנט באספת בחירות של הליכוד בפתח תקוה, 19 ביולי 2022

עשרות מועמדים של הליכוד, שרים בכירים וחברי כנסת לשעבר מתרוצצים בכל הארץ, מופיעים בכנסים, באירועים ובחוגי בית, נושאים נאומים מתלהמים על הזהות היהודית של המדינה, האחים המוסלמים השותפים של יאיר לפיד, מערכת החוק השמאלנית וחורשת הרע והנאמנות המחויבת לבנימין נתניהו.

לאירועים האלה באים עשרות בודדות. באירוע בחירות בשבוע שעבר בקרית מלאכי, למשל, הגיעו 40 איש. חגית אלמגור, פעילה שעמדה לידי, אמרה ש"אפילו ביום הולדת של הבת שלי היו יותר".

לאירועים האלה באים עשרות בודדות. באירוע בחירות בשבוע שעבר בקרית מלאכי, למשל, הגיעו 40 איש. פעילה שעמדה לידי אמרה ש"אפילו ביום הולדת של הבת שלי היו יותר"

לפעמים מגיעים מאות רבות של פעילים, אבל זה לא משנה. גורל הפריימריז לא נחתך באספות בחירות, בתקשורת הממוסדת וגם לא ברשתות החברתיות. הנוכחות בהן חשובה, כמובן, אבל הכוח האמיתי הוא הדילים – ומי שלא מחובר אליהם יכול לשכוח ממקום בצמרת רשימת הליכוד לכנסת, ובמקרה הרע, ימצא את עצמו מחוץ לכנסת ה-25.

מיקי זוהר, איוב קרא, גדי יברקן, אבי דיכטר, גלית דיסטל אטבריאן, יואב גלנט והיידי מוזס בארוע בחירות לקראת הפריימריז בליכוד בפתח תקווה, 19 ביולי 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)
מיקי זוהר, איוב קרא, גדי יברקן, אבי דיכטר, גלית דיסטל אטבריאן, יואב גלנט והיידי מוזס בארוע בחירות לקראת הפריימריז בליכוד בפתח תקווה, 19 ביולי 2022 (צילום: אבשלום ששוני/פלאש90)

וכך, את הכוח האמיתי לא מחלקים על הבמות באולמי יסמין או מונדיאל, ולא בסניפי התנועה בבאר שבע או בחצור הגלילית וגם לא בפוסטים בפייסבוק. הכול נקבע במשרדים, במסדרונות, בבתים פרטיים, בארוחות צוהריים במסעדות.

את הכוח האמיתי לא מחלקים על הבמות באולמי יסמין, ולא בסניפי התנועה בבאר שבע וגם לא בפוסטים בפייסבוק. הכול נקבע במשרדים, במסדרונות, בבתים פרטיים, בארוחות צוהריים במסעדות

במקומות הללו סוגרים הסכמים בכתב יד, יושבים על רשימות החיסול של היריבים, מסמנים שמות מומלצים – ולקראת הפריימריז ב-10 באוגוסט (תאריך זמני) יחלקו אותם לאלפי מצביעים שיחרצו את גורל הבחירות.

שתי שלישיות עוצמתיות של אנשים מנוסים ומוכשרים מרכזות את הכוח הגדול בליכוד. הן נלחמות זו בזו לא רק על הפריימריז הנוכחיים אלא גם על ההנהגה העתידית של התנועה.

השלישייה הראשונה: ישראל כ"ץ, דודי אמסלם ודוד ביטן. השלישיה השנייה כוללת את ניר ברקת, חיים כץ ומיקי זוהר.

המטרה של השלישייה הראשונה היא להציב את כ"ץ במקום הראשון ברשימה, את אמסלם בחמישייה הפותחת ואת ביטן בעשירייה השנייה. השלישייה השנייה, במקביל, מבקשת להציב את ברקת בראש הרשימה, את זוהר בעשירייה הראשונה ואת כץ בעשירייה השנייה.

מועמדים בכל הארץ חייבים להתחבר לאחת השלישיות האלה אם הם רוצים מקום טוב באמצע. אם אתה חזק ויש לך סחורה טובה של מתפקדים משלך, אתה יכול לעשות איתם דיל מצוין, ולא כל כך חשוב מי אתה ומאיפה באת.

מועמדים בכל הארץ חייבים להתחבר לאחת השלישיות האלה אם הם רוצים מקום טוב באמצע. אם אתה חזק ויש לך סחורה טובה של מתפקדים משלך, אתה יכול לעשות איתם דיל מצוין, ולא חשוב מי אתה ומאיפה באת

קחו למשל את המועמד במחוז דן. שמו חנוך מילביצקי, והוא בכלל חבר מועצת העיר פתח תקווה מטעם יש עתיד. מילביצקי, איש ארגון "קבלה לעם", פקד לפי ההערכה 3,000 איש לליכוד שמכונים "הקבליסטים".

עם כמות כזו אתה יכול להתחבר לשלישייה הראשונה, להעביר ולקבל קולות ולהבטיח את עתידך במקום ה-26 ברשימה, המשוריין למחוז דן. אז קבלו בבקשה את הח"כ החדש בליכוד, איש יש עתיד, עו"ד חנוך מילביצקי.

עו"ד חנוך מילביצקי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ינואר 2021 (צילום: האתר הרשמי של עו"ד חנוך מיליבצקי)
עו"ד חנוך מילביצקי עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, ינואר 2021 (צילום: האתר הרשמי של עו"ד חנוך מיליבצקי)

כל מועמד, גם הפופולרי ביותר, חייב בסיס כוח מסוים. יולי אדלשטיין היה אחד האנשים האהודים בליכוד, אבל איבד מכוחו כאשר הכריז על ההתמודדות על ראשות התנועה מול נתניהו ובסוף חזר בו. אדלשטיין עדיין אהוד בתנועה ויכול למצוא את עצמו בתוך דיל משמעותי בזכות 2,000 מתפקדים שמעמיד לרשותו חברו הטוב רונן פלוט, ראש עיריית נוף הגליל.

או למשל אורלי לוי-אבקסיס, מועמדת שלא זוכה לאמון גדול בליכוד בגלל העבר הקופצני שלה. לוי-אבקסיס יכולה קצת להירגע. אלפי מתפקדים באזור בית שאן יתחברו לדיל של השלישייה הראשונה, ואולי יבטיחו לה מקום ברשימה.

אורלי לוי-אבקסיס, מועמדת שלא זוכה לאמון גדול בליכוד בגלל העבר הקופצני שלה, יכולה קצת להירגע. אלפי מתפקדים באזור בית שאן יתחברו לדיל של השלישייה הראשונה, ואולי יבטיחו לה מקום ברשימה

הבעיה, מצד שני, היא שלוי-אבקסיס נמצאת בתחרות קשה מול שתי מועמדות פופולריות מאד בליכוד, קרן ברק וקטי שטרית, וגם להן יש קשרים חזקים בשתי השלישיות. במקרה כזה, הדיל לא חייב להספיק.

חיים כץ מהשלישייה השנייה נחשב תמיד לקבלן הקולות הגדול ביותר של הליכוד. כץ, יו"ר מרכז הליכוד, הוא סוחר ממולח ומצליח לפצל את הכוחות שלו בהתאם לצרכיו הפוליטיים. היחידי שכץ לא יכול להתמודד איתו הוא כנראה נתניהו. יו"ר הליכוד הנחית לכץ סנוקרת כאשר קבע כי חברי המרכז לא יבחרו את המועמדים במחוזות, אלא המתפקדים בכל מקום רלוונטי.

חיים כץ מהשלישייה השנייה נחשב תמיד לקבלן הקולות הגדול ביותר של הליכוד. כץ, יו"ר מרכז הליכוד, הוא סוחר ממולח ומצליח לפצל את הכוחות שלו בהתאם לצרכיו הפוליטיים

אבל כץ לא נואש. עכשיו הוא חייב להעביר את מקורבתו ח"כ אתי עטייה ברשימה הארצית, ותמורת הבחירה בה הוא יחלק קולות שלו למועמדים החזקים במחוזות, גם למילביצקי. תן לה ואתן לך.

ההערכה היא כי בסביבות 130 אלף מתפקדים יוכלו להצביע בפריימריז. יש מועמדים בעלי בולטות לאומית ותקשורתית גבוהה. הם לא ייקחו את המקום הראשון, אבל מקומם מובטח מכיוון שיש עדיין עשרות אלפי מתפקדים חופשיים, שיתנו להם פוש קדימה.

יואב גלנט, אלי כהן, אבי דיכטר, מירי רגב, אמיר אוחנה, אופיר אקוניס, דני דנון, צחי הנגבי, גילה גמילאל ואחרים נמנים על הנבחרת הזו. גמליאל נהנית גם ממצבור כוח גדול של אנשים שפקדו עבורה בני משפחתה בגדרה והסביבה. גם לאלי כהן יש מאות מתפקדים בחולון, וזה לא מזיק.

ויש את מועמדי נתניהו, או נכון יותר לומר: המועמד של נתניהו. בליכוד מבינים כי יו"ר הליכוד רוצה לראות את יריב לוין במקום הראשון. האם זה מספיק?

ויש את מועמדי נתניהו, או נכון יותר לומר: המועמד של נתניהו. בליכוד מבינים כי יו"ר הליכוד רוצה לראות את יריב לוין במקום הראשון. האם זה מספיק?

לוין מנסה להתחבר לדילים הגדלים, כמו כל אחד אחר, אבל לשתי השלישיות יש מועמדים מובהקים משלהם למקום הראשון, והן ינסו להוכיח שהן יותר חזקות ממנהיג התנועה, ואולי גם יצליחו לדחוק את לוין לאחור.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
2
הליכוד האנטי דמוקרטי נורא אוהב להתהדר בבחירות הפנימיות אבל זו מפלגה שמענישה כל מי שמאז להתמודד מול מנהיג הכת - כפי שנכתב כאן: "יולי אדלשטיין היה אחד האנשים האהודים בליכוד, אבל איבד מכוח... המשך קריאה

הליכוד האנטי דמוקרטי נורא אוהב להתהדר בבחירות הפנימיות אבל זו מפלגה שמענישה כל מי שמאז להתמודד מול מנהיג הכת – כפי שנכתב כאן:
"יולי אדלשטיין היה אחד האנשים האהודים בליכוד, אבל איבד מכוחו כאשר הכריז על ההתמודדות על ראשות התנועה מול נתניהו ובסוף חזר בו".

עוד 865 מילים ו-2 תגובות
סגירה