נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, נשיא איראן אבראהים ראיסי ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין בטהרן, 19 ביולי 2022 (צילום: Sergei Savostyanov, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
Sergei Savostyanov, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP

ברקע ההתקרבות הטורקית לרוסיה, ביידן מנסה לקנות את ארדואן עם מטוסי קרב חדשים

ארדואן יפגוש את פוטין בפעם השנייה בתוך פחות מחודש בשבוע הבא כדי לגייס תמיכה בפעולה טורקית נרחבת במובלעת הכורדית ● ארה"ב, שמתנגדת לפגיעה בכוחות הכורדים ומודעת לחוסר שביעות הרצון של טורקיה מצירוף שוודיה ופינלנד לברית נאט"ו, מנסה לפייס את ארדואן עם עסקת נשק גדולה ● אולם, לדעת רבים בממשל האמריקאי ארדואן סוחט את ביידן על רקע מחויבותו לנאט"ו ● פרשנות

בתוך פחות מחודש אמור נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן לפגוש בפעם השנייה את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. זה קרה בשבוע שעבר ב"פסגת המבודדות" בטהרן וזה אמור לקרות בשבוע הבא בעיר הנופש הרוסית סוצ'י, שם נוהג פוטין להעביר את חודשי הקיץ. תכיפות המפגשים מבטאת את הלחץ שבו נמצא ארדואן לאחרונה. הוא משחק על כל המגרש מול הרבה שחקנים: איראן, רוסיה וארה"ב.

בהקשר הזה, ישראל היא שחקן משני, מלבד כמובן ההקשר האקטואלי של האיום האיראני המתמשך לפגוע במטרות ישראליות על אדמת טורקיה. מעצר החוליה האיראנית הנוספת בשבוע שעבר היה אירוע שארדואן ניהל באזמל מנתחים.

החוליה עצמה נעצרה כבר ב־14 ביולי באיסטנבול אחרי מעקב ארוך של שירותי הביטחון הטורקיים, שתיעדו את פעילות ההכנה שלה שכללו מעקבים, צילומים והכנת נשק. די ברור שארדואן לא רצה שהפרשה תתפרסם בשעה שהוא נמצא בטהרן, ולכן הדיון בהארכת המעצר ופרסום דבר המעצר דווח רק אחרי שובו לטורקיה.

ההיגיון מבחינת ארדואן נכון, הוא לא רצה שמשהו יפריע לו במאמץ לגייס את הסכמת פורום אסטנה לפעולה טורקית נרחבת במובלעת הכורדית. המאמץ הזה נכשל בפסגה בטהרן אבל ארדואן לא אמר נואש, ותעיד על כך הפגישה הקרובה עם פוטין בשבוע הבא.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בטהרן, 19 ביולי 2022
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן בטהרן, 19 ביולי 2022

ההיגיון מבחינת ארדואן נכון, הוא לא רצה שמשהו יפריע לו במאמץ לגייס את הסכמת פורום אסטנה לפעולה טורקית נרחבת במובלעת הכורדית. המאמץ הזה נכשל בפסגה בטהרן אבל ארדואן לא אמר נואש

מי שעוקבת, בינתיים בשקט, אחרי המהלכים הללו של ארדואן היא ארה"ב. אפשר להעריך שבבית הלבן לא אהבו את התמונות מטהרן של ארדואן לצד אבראהים ראיסי ופוטין. מנהיג, חבר בנאט"ו, פוגש שני מנהיגים תחת סנקציות מערביות. הניו יורק טיימס הגדיר את התמונות של ארדואן "ככאב ראש עבור הנשיא ביידן".

באופן גרוטסקי, בעניין הפעולה המתוכננת של טורקיה במובלעת הכורדית, ארה"ב נמצאת בצד של רוסיה ואיראן. גם היא מתנגדת לפגיעה בכוחות הפשמרגה הכורדים שלקחו חלק משמעותי במאמץ האמריקאי במיגור דאעש, ומאז, למעשה, נהנים מחסות אמריקאית. ארדואן מבין שהוא חייב להבקיע את החזית הזו, ולכן הוא משחק בכמה מגרשים.

לצד הפגישות התכופות עם פוטין, ארדואן משגר בימים האחרונים מסרים של חוסר שביעות רצון מההסכם שהושג בפסגת נאט"ו האחרונה בספרד ועיקרו הסרת הווטו הטורקי מצירוף שוודיה ופינלנד לברית הצפון אטלנטית. ההסכם בן שני העמודים נקט בלשון כללית שאומרת כי שתי המדינות ישתפו פעולה עם טורקיה במלחמה במחתרת ה־PKK.

ארדואן פירש את ההסכם לחומרה ובלשון הווה והגיש לשתי המדינות רשימה של כ־70 שמות של מי שבעיניו הם פעילי טרור כורדים, תוך דרישה להסגרה מיידית. שוודיה ופינדלנד לא ענו, כל שכן לא פתחו בהליכי הסגרה, שכן חלק מהרשימה כוללת אזרחים שוודים ופינים.

שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו לוחץ את ידה של ראש ממשלת שוודיה מגדלנה אנדרסון, לידם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ונשיא פינלנד סאולי ניניסטה אחרי שטורקיה הסכימה להתיר את חברות פינלנד ושוודיה בברית נאט"ו, ספרד, 28 ביוני 2022
שר החוץ הטורקי מבלוט צ'בושולו לוחץ את ידה של ראש ממשלת שוודיה מגדלנה אנדרסון, לידם נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן ונשיא פינלנד סאולי ניניסטה אחרי שטורקיה הסכימה להתיר את חברות פינלנד ושוודיה בברית נאט"ו, ספרד, 28 ביוני 2022 (צילום: AP Photo/Bernat Armangue, File)

באופן גרוטסקי, בעניין הפעולה המתוכננת של טורקיה במובלעת הכורדית, ארה"ב נמצאת בצד של רוסיה ואיראן. גם היא מתנגדת לפגיעה בכוחות הפשמרגה הכורדים שלקחו חלק משמעותי במיגור דאעש

בבית הלבן מבינים היטב את הרמזים מאנקרה בהקשר הזה. מאחורי הקלעים הנשיא ג'ו ביידן מנסה לפייס את ארדואן דרך מסלול אחר – אישור מהיר של עסקת נשק גדולה. העסקה שעל הפרק כוללת אספקת עשרות מטוסי F-16 מתקדמים ואישור אמריקאי לשדרוג מערך ה־F-16 המתיישנים של חיל האוויר הטורקי.

אלא שהמהלך הזה "לא עובר חלק" בגרונם של כמה חברי מפלגה דמוקרטיים. כדי להשלים את עסקת ה־F-16 הממשל יצטרך לעבור שתי משוכות גבוהות.

הראשונה היא דרישה של חבר הקונגרס הדמוקרט כריס פאפאס מניו המפשייר – שהכניס לאישור העסקה דרישה כי טורקיה לא תעשה שימוש במטוסים אמריקאים (שזה פחות או יותר כל חיל האוויר הטורקי) בטיסות התגרות מעל האיים היוונים בים האגאי.

משוכה נוספת, יש שיגידו גבוהה בהרבה היא יו"ר ועדת יחסי החוץ של הסנאט הסנטור בוב מנדז מניו ג'רזי, שמותח בחודשים האחרונים ביקורת קשה מאוד על ארדואן ומידת המחוייבות שלו לברית נאט"ו.

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן לימין ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, נשיא צרפת עמנואל מקרון ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן כשם משוחחים ביניהם בפתח פסגת נאט"ו בבריסל, 24 במרץ 2022 (צילום: Brendan Smialowski, Pool via AP)
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן לימין ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, נשיא צרפת עמנואל מקרון ונשיא ארה"ב ג'ו ביידן בפתח פסגת נאט"ו בבריסל, 24 במרץ 2022 (צילום: Brendan Smialowski, Pool via AP)

בבית הלבן מבינים היטב את הרמזים מאנקרה בהקשר הזה. מאחורי הקלעים הנשיא ג'ו ביידן מנסה לפייס את ארדואן דרך מסלול אחר, אישור מהיר של עסקת נשק גדולה

השאלה היא האם העסקה תוריד את ארדואן מהעץ בעניין נאט"ו והפעולה בסוריה – לדעת רבים בממשל האמריקאי ארדואן הולך כאן על הסף, וסוחט למעשה את הנשיא ביידן שרואה עצמו מחויב להרחבת נאט"ו, דווקא בעיתוי הזה כשרוסיה נמצאת בעמדת חולשה.

יש מי שרואה בתקיפה האווירית הנרחבת הטורקית בשבוע שעבר במובלעת הכורדית בעיראק עוד איתות, בעיקר לאמריקאים, מלשון "תחזיקו אותי".

עוד 630 מילים
סגירה