מחדלי נתניהו מול הבטחות הקמפיין שלו

יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו בטקס קבלת הפנים לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן, 13 ביולי 2022 (צילום: Noam Revkin Fenton/Flash90)
Noam Revkin Fenton/Flash90
יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו בטקס קבלת הפנים לנשיא ארה"ב ג'ו ביידן, 13 ביולי 2022

לרגל מערכת הבחירות הנוכחית, יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו מנסה להציג עצמו כראש ממשלה לשעבר שעשה עבודה טובה באספקטים החשובים ביותר למדינה: ביטחון המדינה, כלכלה ובריאות הציבור. אעמת כאן כמה מהתפארויותיו בקמפיין עם נתוני האמת בתקופת שלטונו. כמובן שמדובר ברשימה חלקית של מקצת מהתחומים בהם ניתן לבחון את ביצועיו. מניפת הכשלים רחבה בהרבה.

הקמפיין

אלה חלק מהאספקטים בהם מתהדר נתניהו בהצלחותיו המסחררות ומבטיח שיתקן את התקלות שגרמו מחליפיו בהנהגת המדינה:

1

כ"מר כלכלה" שעשה בישראל עבודה טובה מבחינה כלכלית ויתקן את קלקולי יוקר המחייה שגרמו מחליפיו.

פוסט של נתניהו על יוקר המחייה שנגרם על ידי מחליפיו
פוסט של נתניהו על יוקר המחייה שנגרם על ידי מחליפיו

2

כ"מר ביטחון", מי שבתקופתו שרר שקט בטחוני חריג בישראל (כמאמר הסלוגן שטבע וסייע להדהד לא מעט ברשתות החברתיות: "העשור הכי שקט מבחינה ביטחונית בישראל מאז קום המדינה").

"העשור שבו אני מכהן הוא השקט ביותר", כותרת ראיון עם נתניהו ב"ישראל היום"
"העשור שבו אני מכהן הוא השקט ביותר", כותרת ראיון עם נתניהו ב"ישראל היום"

3

כ"מר חיסונים", מי שטיפל היטב ב"אסון האפידמיולוגי" בכך ש"מנע" אותו (כפי שענה בעדותו בוועדת החקירה הממלכתית לעניין האסון במירון).

או במילים אחרות, אם לשפוט על פי נאומו בטקס יום השואה ב"יד ושם" – כשם שהיה "הראשון לזהות" בזמנו את אסון השרפה בכרמל, כך גם הפעם היה הראשון לזהות ולמנוע את אסון הקורונה. וזאת בניגוד גמור לאזלת ידם של ההולכים אל מותם כצאן לטבח בשואה, שלא השכילו לזהות כמוהו את העתיד להתרחש.

נתניהו בנאומו ב"יד ושם" משווה את השואה לקורונה, צילום מסך מנאומו
נתניהו בנאומו ב"יד ושם" משווה את השואה לקורונה, צילום מסך מנאומו

והנה דבריו של נתניהו לחבר ועדת החקירה של אסון מירון, האלוף במיל' שלמה ינאי: "אתה לא יכול לקבל אחריות על מה שאתה לא יודע". נתניהו מוכן להתייחס רק למה שכן חצה את תודעתו: "לוקח אחריות על מה שעמד בפניי וזה האסון האפידמיולוגי – אותו מנענו":

אבל קמפיין לחוד ומציאות לחוד. בפועל נתניהו היה אחראי ליוקר מחיה משתולל, לאירועים ביטחוניים, סכנות, טרור ומוות בלי סוף, ולשורת מחדלים ואסונות שגבו קורבנות בנפש ומחיר גדול בגוף, בכיס ובנפש מאזרחי ישראל.

נתוני האמת

בתקופת נתניהו התרחש אסון ההילולה במירון שנחקר כעת בוועדת החקירה הממלכתית ("אם היו תופסים אותי בדש מעילי הייתי מטפל")  – 45 הרוגים בחנק ומעיכה ו-145 פצועים.

בתקופתו התרחש אסון השריפה בכרמל (שאותו היה "הראשון לזהות") – 44 אנשים נשרפו למוות, כ-17 אלף איש פונו מבתיהם, 25 אלף דונם עלו באש, בהם מיליוני עצים.

בתקופתו התרחש מחדל הקורונה – 6400 נפטרים, 3 סגרים, מובטלים ובעלי עסקים שאיבדו את מפעל חייהם. ממחקר של אוניברסיטת תל אביב שפורסם עוד בימי כהונתו, חלה החרפה משמעותית בתסמיני חרדה ודיכאון, כשאחד מכל 3 אנשים בישראל סבל מתסמיני חרדה גבוהה, ואחד מכל 5 סבל מדיכאון.

מחקר של אוניברסיטת תל אביב על חרדה ודיכאון בתקופת סגרי הקורונה
מחקר של אוניברסיטת תל אביב על חרדה ודיכאון בתקופת סגרי הקורונה

בתקופת נתניהו התרחש מחדל הגרעין האיראני – בתקופת נתניהו ולנוכח התעקשותו לגרום לביטולו של הסכם הגרעין (עד כדי גיוס נחוש של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ לעניין) – איראן הגיעה להעשרת שיא של אורניום ולמעשה למצב בלתי הפיך, והתקרבה יותר מאי פעם להפוך למדינת סף גרעינית. הניסיונות להציל את המצב ע"י חזרה להסכם כלשהו עם איראן עולים בתוהו בינתיים.

פוסט של ד"ר שאול ינאי מהחוג ללימודי האסלאם והמזרח התיכון באוניברסיטה העברית בירושלים
פוסט של ד"ר שאול ינאי מהחוג ללימודי האסלאם והמזרח התיכון באוניברסיטה העברית בירושלים

בתקופת נתניהו התרחש מחדל יוקר המחייה – השוואה בין לאומית מלמדת שעם עלייתו לשלטון ב־2009 יוקר המחיה בארץ היה ממוצע, ואילו ב־2021, כשממשלתו התחלפה, ישראל כבר ניצבה בצמרת המדינות היקרות בעולם.

נתניהו הוא מר יוקר המחיה, כותרת בכלכליסט
נתניהו הוא מר יוקר המחיה, כותרת בכלכליסט
הנתונים שנתניהו ירצה להעלים מקמפיין הבחירות, כותרת בכלכליסט
הנתונים שנתניהו ירצה להעלים מקמפיין הבחירות, כותרת בכלכליסט

בעניין הביטחון ששרר לכאורה בשנותיו של נתניהו – לנוכח הנתונים שנאספו במשך השנים נראה שמדובר בטענה מופרכת למדי. פיגועים, רקטות, גלי טרור של סכינים, בלונים ועפיפונים, שריפות, מבצעים צבאיים שגבו קורבנות, מהומות בערים המעורבות, מאגרי נשק ומרכזי פשע לא מטופלים במגזר הערבי, רשלנות בשליחת נגמש"ים מיושנים ובלתי כשירים ללב שדה הקרב בעזה ועוד.

מחדל "שומר החומות" – על פי דו"ח המבקר שיצא בימים אלה בתקופת נתניהו אפשר למנות את מחדלי המשטרה, השב"כ ואיסוף המודיעין, שסיכנו מאות אלפי אזרחים ברחבי הארץ. 3000 קריאות מצוקה לא זכו למענה, 4,400 רקטות נחתו על ישראל, 357 בני אדם נפגעו ברחבי הארץ, מתוכם 10 נהרגו מפגיעה ישירה, הדף ורסיסים ו-3 נפצעו אנושות בדרך למרחב מוגן ונפטרו מפצעיהם. בנוסף 257 הם נפגעי חרדה. במהלך הפרות הסדר שהשתוללו ברחבי הארץ טיפלו כוחות מד"א ב-196 נפגעים.

בתקופת נתניהו התרחש אסון "נגמ"ש המוות" ומחדל הנגמש"ים התקולים והמיושנים בשג'אעיה ב"צוק איתן" – 7 לוחמים בערו למוות, אחד מהם נחטף.

אסון הנגמ"ש בסג'עיה, כותרת ב-N12
אסון הנגמ"ש בשג'אעיה, כותרת ב-N12

בצוק איתן נורו 4,594 רקטות ארטילריות ופצצות מרגמה לעבר ישראל. רק בצד הישראלי נהרגו 68 חיילים, 5 אזרחים ואזרח זר אחד ונפצעו 1,433 חיילים ו-837 אזרחים.

בתקופת נתניהו השתוללו במדינה גלי טרור – הסכינים, הבלונים, העפיפונים –בגל הטרור של אינתיפאדת הסכינים נפגעו 499 ישראלים, בהם 40 הרוגים ו-59 פצועים.

בגל טרור הבלונים והעפיפונים פרצו יותר מ־1,200 שריפות ביערות שכילו כ־12 אלף דונם של חורש טבעי, יער נטוע ושדות ונשרפו למוות מאות בעלי חיים כמו צבים, דורבנים, זוחלים וקיני ציפורים.

בספירת בינים בשנת 2018 התברר כי בתשע שנות שלטונו עד אז היו בישראל 213 הרוגים, 1,444 פצועים, 8,968 רקטות ופצצות מרגמה שנחתו על ישראל, ו-10,036 פיגועים, לא כולל ירי תלול מסלול. וזה היה רק מאזן חלקי, כאמור. 

מסקנה

מסתמן, על פי הנתונים, שניתן לסכם די בבטחה את קדנציות נתניהו בראשות הממשלה ככישלון מוכח ומתמשך. כהונותיו היו רצופות מחדלים ואסונות, אבדות וקורבנות בגוף, ברכוש ובנפש.

לטעמי, על פי נתונים אלו ורבים נוספים, ולא על סמך מילים ריקות – כדאי לשפוט את הבטחות הבחירות הנוכחיות שלו. וזה עוד לפני שאמרתי מילה על שובל הפרשות הפליליות שלו לאורך עשרות שנים ושלושת אישומיו הפליליים בשוחד, מרמה והפרת אמונים – שעליהם הוא עומד לדין בימים אלה.

רונית צח היא עורכת זירת הבלוגים של זמן ישראל. עיתונאית רוב חייה הבוגרים, עם חיבה מיוחדת לטריוויה אקטואלית. אמא לשתי בנות, חתול וחתולה

פוסטים המתפרסמים בבלוגים של זמן ישראל מייצגים את כותביהם בלבד. הדעות, העובדות וכל תוכן המוצג בפוסט זה הם באחריות הבלוגר/ית וזמן ישראל אינו נושא באחריות להם. במקרה של תלונה, אנא צרו קשר.

תגובות עכשיו הזמן לומר את דעתך

comments icon-01
3
עוד 763 מילים ו-3 תגובות
סגירה