"אין מצב", מתוך הטריילר הרשמי (צילום: מתוך הטריילר הרשמי של הסרט, יוטיוב)
מתוך הטריילר הרשמי של הסרט, יוטיוב
"אין מצב", מתוך הטריילר הרשמי

ריאיון חותר תחת הז'אנר

סרט האימה החדש של ג'ורדן פיל "אין מצב" הוא, בין היתר, מה שאתם מצפים שהוא יהיה – מבדר, מותח ומפחיד ● אבל כמו בסרטיו הקודמים הוא גם מותיר את הצופים עם חומר מטריד למחשבה ● בריאיון לזמן ישראל אומר פיל: הסרט הוא על האנשים השקופים מאחורי הקלעים ● המפיק איאן קופר: "אני אוהב סרטי ז'אנר כי קיימת כבר ציפייה שאפשר לחתור מתחתיה"

קשה לחשוב על קולנוען אמריקאי – על אחת כמה וכמה קולנוען שחור – שהפך לסנסציה אחרי הסרט הראשון שלו ובו בזמן המציא מחדש את אחד הז'אנרים הפופולריים ביותר – ז'אנר האימה. ג'ורדן פיל בן ה־43 הוא אחד מהבמאים הנדירים האלה.

עבודת הבכורה שלו כבמאי, סרט האימה "תברח" מ־2017, זכתה להצלחה ביקורתית וקופתית וזיכתה אותו בפרסים רבים, ביניהם פרס האוסקר לתסריט המקורי הטוב ביותר, לצד מועמדויות בקטגוריות הסרט הטוב ביותר והבמאי הטוב ביותר.

הוא גם קיבל מועמדות נוספת לאוסקר בקטגוריית הסרט הטוב ביותר כמפיק הסרט "שחור על לבן" של ספייק לי מ־2018. כמו כן, הוא ביים, כתב והפיק את סרט האימה עטור השבחים "אנחנו" מ־2019.

אחרי ההצלחה האדירה של "תברח" ושל "אנחנו", שני סרטים שמערערים ומגדירים מחדש את ז'אנר האימה, פיל היה להוט להרחיב את הקנבס הקולנועי שלו ולכן בחר באתגר חדש – להתמודד עם מה שהוא מכנה "הסבא של סרטי הז'אנר: סרט 'אירועי קיץ'".

הבמאי ג'ורדן פיל (צילום: מתוך העמוד הרשמי של הסרט בפייסבוק, צילום מסך)
הבמאי ג'ורדן פיל (צילום: מתוך העמוד הרשמי של הסרט בפייסבוק, צילום מסך)

אחרי ההצלחה האדירה של "תברח" ושל "אנחנו", שני סרטים שמערערים ומגדירים מחדש את ז'אנר האימה, פיל היה להוט להרחיב את הקנבס הקולנועי שלו ולכן בחר באתגר חדש, "הסבא של סרטי הז'אנר"

"'אין מצב' הוא רחב יריעה יותר מכל סיפור שניסיתי לספר אי־פעם", אמר פיל בריאיון לזמן ישראל. "מבחינת העשייה הקולנועית, התהליך היה הרפתקה בפני עצמה.

"כל מחלקה ומחלקה לקחה על עצמה סיכונים אדירים וביצעה את החלק שלה בצורה מיטבית. אני ניסיתי לכתוב תסריט לסרט שבהתחלה לא באמת ידעתי איך להוציא אותו לפועל. ואז גייסתי צוות שעזר לי לעשות את זה".

סרט עב"מים

"הסבא של סרטי הז'אנר" נראה לפיל כמתאים ביותר ליצירתו החדשה. "היה לי רעיון לעשות סרט עב"מים אמריקאי גדול – סרט אימה עם חללית", אומר פיל, "ולא רק סרט אימה עם חללית, אלא באמת את הטוב מסוגו. זה ז'אנר קשה וסרט שקשה להוציא לפועל כי יש לז'אנר היסטוריה ענקית שצריך לקחת בחשבון – לא פחות מהשמיים עצמם.

"'מפגשים מהסוג השלישי' הוא מקור השפעה עצום בשבילי בהיקף שלו ובחזון שלו, אבל מעל הכול ביכולת של ספילברג לגרום לנו להרגיש בנוכחות של משהו מעולם אחר. הייתי להוט להשיג את החוויה הסוחפת.

חללית מתוך הסרט "מפגשים מהסוג השלישי"
חללית מתוך הסרט "מפגשים מהסוג השלישי" (צילום מסך מתוך הטריילר הרשמי, יוטיוב)

"עם זאת, במסגרת הז'אנר הזה אנחנו הרבה פעמים מייחסים כל מיני איכויות טובות לתרבות חייזרית מתקדמת. אבל אז שאלתי את עצמי, 'מה אם האמת היא הרבה יותר פשוטה ואפלה מכפי שאנחנו יכולים לדמיין?"

"אין מצב" יעלה לאקרנים בישראל בעוד כשבועיים, באמצע אוגוסט. וכמו בכל הסרטים של פיל, כשתצפו ב"אין מצב" נכונות לכם לא מעט הפתעות, בלשון המעטה.

"הסיבה שאנחנו כל כך מאופקים בקדימונים ובפרסומות היא שכולנו יודעים בסתר לבנו שהכי כיף להיכנס למשהו עם כמה שפחות ספוילרים", אומר המפיק איאן קופר. "הסרטים של ג'ורדן הכי כיפים אם אתה לא לגמרי בטוח למה אתה נכנס".

כמו בכל הסרטים של פיל, כשתצפו ב"אין מצב" נכונות לכם לא מעט הפתעות, בלשון המעטה. "הסיבה שאנחנו כל כך מאופקים בקדימונים היא שכולנו יודעים בסתר לבנו שהכי כיף להיכנס למשהו עם כמה שפחות ספוילרים"

אני יכול להבטיח לכם שאחרי הצפייה בסרט לא תוכלו להביט בשמיים באותו האופן. "זה כמובן סרט אימה, אבל בסגנון מדע בדיוני", אומר קופר. "היה לנו ממש חשוב לוודא שהסרט נראה יותר כמו סרט אימה מאשר כמו סרט מדע בדיוני.

"כבר בשלב מוקדם ג'ורדן אמר, 'אני מקווה שאחרי הסרט הזה אנשים יסתכלו על העננים כמו שהסתכלו על פני המים אחרי 'מלתעות". אפילו במהלך הצילומים, כשהיו עננים אמיתיים בשמים, יכולנו לדמיין כמה מערערת יכולה להיות פוביה כזאת".

הבמאי ג'ורדן פיל בהקרנת הבכורה של הסרט "אין מצב" בלוס אנג'לס, 18 ביולי 2022 (צילום: Jordan Strauss/Invision/AP)
הבמאי ג'ורדן פיל בהקרנת הבכורה של הסרט "אין מצב" בלוס אנג'לס, 18 ביולי 2022 (צילום: Jordan Strauss/Invision/AP)

כמו בכל הסרטים של פיל, "אין מצב" עוסק בנושאים וברעיונות עמוקים בזמן שהוא מקפיד להיות מותח, מפחיד ומבדר. הסרט הוא גם מופע ראווה בפני עצמו וגם בוחן את האופן שבו מופעי הראווה מעצבים את התרבות שלנו ואת הדרך שבה אנחנו תופסים את עצמנו.

כשהדמויות המרכזיות בסרט נתקלות בתופעה בלתי מוסברת בשמיים שמעל חוות הייווד, כל אחת מהן – מסיבות שונות ובדרכים שונות – נמשכת אחר השאיפה לתעד את האנומליה הזאת.

"הדנ"א של הסרט עוסק בהתמכרות האנושית למופעי ראווה", אומר פיל, "ומה שקורה למופעים האלה כשמערבים בהם כסף – ניצול של מה שאמור היה להיות טהור וטבעי".

"הדנ"א של הסרט עוסק בהתמכרות האנושית למופעי ראווה", אומר פיל, "ומה שקורה למופעים האלה כשמערבים בהם כסף – ניצול"

אנשים ירוקים קטנים

הכותרת הראשונית של הסרט ביטאה זאת באופן מפורש. "הכותרת שג'ורדן חשב עליה בהתחלה הייתה 'אנשים ירוקים קטנים'. כבר בדיונים הראשונים ניסינו לשלב את הרעיון של המרדף אחר תהילה ועושר עם המרדף אחר תיעוד קיומם של חיים מחוץ לכדור הארץ", אומר קופר, "כפל המשמעות אפשר לדבר גם על שטרות וגם על חייזרים ועל הלא נודע".

מתוך הטריילר הרשמי של הסרט, יוטיוב (צילום: מתוך הטריילר הרשמי של הסרט, יוטיוב)
מתוך הטריילר הרשמי של הסרט (צילום: יוטיוב, צילום מסך)

אבל "אין מצב" הוא גם סרט שיש בו התבוננות עצמית, נרטיב גדול, חקירה וביקורת על עשיית סרטים ועל תעשיית הקולנוע עצמה. "ניסיתי ליצור משהו שמבקר את מה שאנחנו עושים אבל גם מכבד אותו", אומר פיל.

"אין מצב" הוא גם סרט שיש בו התבוננות עצמית, נרטיב גדול, חקירה וביקורת על עשיית סרטים ועל תעשיית הקולנוע עצמה. "ניסיתי ליצור משהו שמבקר את מה שאנחנו עושים"

הסרט חושף את חיי האומנים שנשארים מאחורי הקלעים (הצוות ש"מתחת לקו") – מאלפי החיות, צלמי הקולנוע, מומחי הטכנולוגיה – שיוצרים את התמונות הבלתי נשכחות שאנחנו רואים על המסך אבל אף פעם לא נראים בעצמם.

הוא גם שופך אור על חייהם של שחקנים נחשקים לשעבר, בייחוד כאלה שהתפרסמו כילדים וננטשו על ידי התעשייה ברגע שהפסיקו להיות רווחיים. "'אין מצב' הוא סרט על השאיפה להיות נראים וגם מבטא – אם להשתמש בביטוי המודרני הזה – את הרעיון של 'אם אין תמונה זה לא קרה'", אומר פיל.

"הוא גם מפרק את המשבר הקיומי של להיות 'מתחת לקו' בדיכוטומיה של הוליווד – בעיקרו של דבר, להיות נראה או בלתי נראה ועם זאת להיות חלק בלתי נפרד ושותף ביצירת מופע הראווה שעל המסך".

בית קולנוע. אילוסטרציה (צילום: Rawf8/iStock)
בית קולנוע. אילוסטרציה (צילום: Rawf8/iStock)

פרש שחור על סוס

הרעיון הזה מגולם בסדרה מפורסמת של 16 תמונות המציגות פרש שחור רוכב על סוס. רצף התמונות הידועות כ"תנועת בעלי חיים, לוחית 626", שיצר הצלם אדוארד מויברידג' ב־1887, הן הדוגמה המוקדמת ביותר של צילום כרונולוגי, שיטה לתיעוד הזמן החולף. הסדרה מהווה את הבסיס למה שהפך מאוחר יותר לסרטי קולנוע ולסלע היסוד של תעשיית הקולנוע כולה.

התמונות הללו הן חלק מהאוסף הקבוע של הגלריה הלאומית לאמנות בוושינגטון הבירה. שמו של הסוס ושמו של בעליו מתועדים. שמו של הפרש השחור, לעומת זאת, לא תועד ואבד בהיסטוריה. "איאן קופר הוא זה שנתן לי את הספר על אדוארד מויברידג'", אומר פיל, "וזה באמת היה ה'מבט מבפנים' שחשף את הפרשנות, את חקירת המדיה של הוליווד ושל תעשיית הקולנוע עצמה – ואת הניצול המובנה בתעשייה".

שמו של הסוס ושמו של בעליו מתועדים. שמו של הפרש השחור, לעומת זאת, לא תועד ואבד בהיסטוריה. "איאן קופר הוא זה שנתן לי את הספר על אדוארד מויברידג'. הספר חשף את הניצול המובנה בתעשייה"

דימויים סמליים

היה קשה להשתחרר מהסמליות של הדימויים האלה. "משך אותי הרעיון שכוכב הקולנוע המקורי – השחקן, הפעלולן ומאלף החיות – מגולם בדמות האחת של הפרש של אדוארד מויברידג'; אדם שחור בלתי ידוע המוצג בפרופיל ורוכב לנצח", אומר פיל.

התמכרות למופעי ראווה

בסרט, האחים או ג'יי ואמרלד הייווד הם צאצאיה ויורשיה של המורשת הזאת, הן במובן המילולי והן במובן המטאפורי. "בסופו של דבר הסרט הוא על אח ואחות ועל היכולת שלהם לעבור ממקום של חוסר תקשורת למקום של הבנה הדדית והכרה בכך שהם תמיד די ראו אחד את השני", אומר פיל.

השחקנים דניאל קלויה וקיקי פאלמר (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של הסרט, צילום מסך)
"האחים הייווד", השחקנים דניאל קלויה וקיקי פאלמר (צילום: מתוך עמוד הפייסבוק הרשמי של הסרט, צילום מסך)

"הסרט הוא על מופעי ראווה וההתמכרות שלנו למופעים כאלה ועל העובדה שאנחנו נמשכים אליהם. אבל הוא גם על הצורך הפנימי שלנו להיות נראים, לקבל הכרה על מי שאנחנו ומה שאנחנו".

"הסרט הוא על מופעי ראווה וההתמכרות שלנו למופעים כאלה ועל העובדה שאנחנו נמשכים אליהם. אבל הוא גם על הצורך הפנימי שלנו להיות נראים, לקבל הכרה"

הדואליות של התעשייה

במבני האישיות שלהם, או ג'יי ואמרלד משקפים את הדואליות של התעשייה ושל פיל עצמו. או ג'יי מעדיף את השלווה והבדידות שבאנונימיות ושואב הנאה מעבודתו. אמרלד מחפשת את תשומת הלב ואת אור הזרקורים.

"במובנים רבים, או ג'יי ואמרלד מייצגים שני צדדים שונים של האישיות שלי", אומר פיל. "מצד אחד, אני אוהב את הפרטיות שלי. הרעיון שחבורה של אנשים מסתכלת עליי פתאום בבת אחת מבעית אותי, כמו את רוב האנשים. יחד עם זאת, בחרתי בקריירה שמציבה אותי בחזית של כולם. אז הניגוד הקיצוני הזה בחיים שלי הוא פחות או יותר מה שהדמויות מבטאות".

"אין מצב", בעצם קיומו, הוא מעין תגובה לאנונימיות של אותו פרש שחור מ־1887 ולנראות ההולכת וגדלה של שחורים, ילידים ומיעוטים אחרים, הן לפני המצלמה והן מאחוריה.

מתוך הטריילר הרשמי של הסרט, יוטיוב (צילום: מתוך הטריילר הרשמי של הסרט, יוטיוב)
"הפרש השחור" (צילום: מתוך הטריילר הרשמי של הסרט, יוטיוב)

"אין מצב", בעצם קיומו, הוא מעין תגובה לאנונימיות של אותו פרש שחור מ־1887 ולנראות ההולכת וגדלה של שחורים, ילידים ומיעוטים אחרים לפני המצלמה ומאחוריה

סרט שלא היה אמור להיעשות

"הסרט הזה הוא לא על המרוץ כשלעצמו, אם כי המרוץ כן מתקשר לרעיון הזה של הפיכת כל דבר למופע ראווה של ניצול", אומר פיל. "אבל 'אין מצב' נועד להיות סרט שאי אפשר היה לעשות אותו לפני חמש שנים כי מדובר בתוכן מקורי ומככבים בו שחקנים לא־לבנים שמבוימים על ידי אדם לא־לבן – עם תקציב גדול, ויש בו כמה דברים מטורפים.

"הסרט הזה לא היה אמור להיעשות. אז הנשמה של הסרט, רק מעצם קיומו, יש לנו חובה מסוימת להכיר בכל האנשים שאין להם את האופציה להשתחוות, כל האנשים שלא מקבלים את ההזדמנות להצליח או להיכשל. אני חושב שבזה עוסק הסרט".

תוצר של המגפה

מבחינה בידורית טהורה, מדובר פשוט בחוויה מהנה. "'אין מצב' נכתב ב־2020 במהלך מגפת הקורונה", אומר פיל. "זאת הייתה תקופה מטורפת. הסרט הוא שיקוף של כל הזוועות שקרו באותה שנה ועדיין קורות. במובן מסוים, הסרט היה הבריחה שלי מהיומיום. מה שאני רוצה להציע לצופים זה בריחה מהיומיום שלהם".

"'אין מצב' נכתב ב־2020 במהלך מגפת הקורונה", אומר פיל. "זאת הייתה תקופה מטורפת. הסרט הוא שיקוף של כל הזוועות שקרו באותה שנה ועדיין קורות"

על הכותרת (במקור "Nope") אומר פיל, "יש לכותרת פירושים רבים. אני תמיד אוהב להיכנס לראש של הקהל שלי. אני מרגיש שיש הרבה אנשים שלא רוצים לראות סרטי אימה ולא רוצים לראות משהו כל כך אפל או דפוק.

מתוך הטריילר הרשמי של הסרט, יוטיוב (צילום: מתוך הטריילר הרשמי של הסרט, יוטיוב)
בית משפחת הייווד (צילום: מתוך הטריילר הרשמי של הסרט, יוטיוב)

"'אין מצב' הוא הזמנה בשבילם כדי כאילו להצהיר, 'היי, אני רואה אתכם, והסרט הזה יהיה מפחיד, אבל לפחות אני מנסה להכניס אתכם פנימה. אני מכיר בכך שיש לכם מקום בז'אנר הזה'. כמו שאתה יודע, לאנשים שחורים יש כללים די פשוטים ויש כמה דברים שפשוט יגרמו לנו להגיד, 'אין מצב! הספיק לי! החוצה! הלכתי מכאן!"

מחווה לצעירים שהיינו

עבור פיל וקופר, שקשר החברות ביניהם החל עוד בתקופת נעוריהם, הסרט הוא אישי, מחווה לעצמם הצעירים. "כשהייתי בן 15, איאן ואני היינו פשוט צופים בסרטים", אומר פיל. "בזמן שחברים אחרים שלנו ובני נוער אחרים הסתובבו בחוץ ועשו דברים מגניבים, כמו סמים, או אחד את השני או משהו, אנחנו ישבנו בחדר חשוך וניסינו לבחור בין 'הנוסע השמיני' ל'נקודת פריצה'.

"אז זה כבוד גדול בשבילי שזכיתי לעבור את כל התהליך הזה איתו. הוא כזה אומן מדהים, ידעתי שיש לו את הכישורים שיהפכו אותו למפיק הקולנוע הכי טוב. אני לא יכול לעשות את מה שאני עושה לבד. איאן הוא כמו צבא של אדם אחד שתמיד שומר עליי".

מחווה לחולמים שהיו

פיל מוסיף: "אנחנו מדברים הרבה על הניסיון לעשות סרטים שהיינו אוהבים כשהיינו צעירים והיינו רוצים לצפות בהם שוב ושוב כדי להבין אותם לעומק. חלק מהמסירות שלנו לעשיית סרטים בעלי ניואנסים כמו שאנחנו עושים – היא בשירות הרעיון הזה של חזרה בזמן ופנייה לחולמים שהיינו בגיל 15".

אותם חולמים בני 15 ממציאים כעת מחדש את סרטי הז'אנר שהם חקרו בנעוריהם.

מדוע אני אוהב סרטי ז'אנר

"אני אוהב סרטי ז'אנר כי קיימת כבר ציפייה", אומר פיל. "יש אוסף של קווים מנחים או כללים כדי ליצור אפקט רגשי מסוים. כקהל צופים, כולנו עושים חלוקות כאלה וזה באמת עוזר לנו לדעת איזה סרט אנחנו הולכים לראות.

"זה מעניק לנו את האפשרות לחתור תחת זה. בדיוק כשאתה חושב שאתה אמור לפחד, אתה מקבל משהו שיצחיק אותך. כשאתה מצפה למשהו מצחיק, אתה מקבל משהו שאולי יגרום לך לבכות. באמצעות התהליך הזה של ניסיון לחתור תחת הז'אנר, מה שיצרנו בסופו של דבר הם סרטים שקשה לסווג לקטגוריות".

"בדיוק כשאתה חושב שאתה אמור לפחד, אתה מקבל משהו שיצחיק אותך. כשאתה מצפה למשהו מצחיק, אתה מקבל משהו שאולי יגרום לך לבכות. באמצעות התהליך הזה, מה שיצרנו בסופו של דבר הם סרטים שקשה לסווג"

עוד 1,830 מילים
סגירה